Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 1 Ara 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aydınlanma düşüncesini tek kurtuluş yolu olarak görmüş olan, hem düşüncelerini hem de toplumla ilgili sorunları Aydınlanma anlayışı bağlamında ele alan Türk düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Hilmi Ziya Ülken |
İsmail Tunalı |
Ziya Gökalp |
Macit Gökberk |
Nermi Uygur |
Macit Gökberk’e göre, Aydınlanma: Akdeniz çevresi ve gerilerinin bir ürünü olan Batı Uygarlığı, Hegel deyişiyle “üstünlük kazanan bir ilke geliştirmişti tarih sahnesinde”. Bu ilke ile, uzun birikimlerden sonra, Milattan önceki 6. Yüzyılda bugünkü Batı felsefe ve biliminin, dolayısıyla bunlara dayanan Batı Uygarlığı’nın temeli atılmıştı. Gökberk, Aydınlanma düşüncesini tek kurtuluş yolu olarak görmüştü.
2.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi İslam medeniyetinde felsefenin zan altında tutulmasının nedenlerinden biri olarak söylenemez?
Felsefenin kurucusu olan Yunan toplumundan kaynaklı sorunlar |
İslam ümmetinin Yunanlılardan farkı |
Felsefenin İslam medeniyetinde reddedilmesi |
Felsefede ortaya çıkan evren anlayışını benimseme |
Felsefeye yüklenen anlam ile felsefenin yapısı arasındaki uyumsuzluk |
İslam düşüncesinde önemli bir yere sahip olmakla birlikte, felsefe, genellikle zan altında tutulmuştur. Söz konusu nedenleri göz önünde bulundurarak, asıl sorunun felsefenin yapısından kaynaklandığı gerçeği ile yüzleşmek gerekmektedir. Ayrıca, felsefeyi üreten Eski çağ Yunan toplum yapısı ile müslüman toplumların yapısı arasındaki çok büyük farklılıklar da etkili olmaktadır. Bu bağlamda, A, B, C ve E şıkları İslam medeniyetlerinde felsefenin zan altında kalmasının sebepleri olarak gösterilebilir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ziya Gökalp'e göre mefkure kavramı düşünüldüğünde doğru olarak kabul edilebilir?
Mefkure kişisel düşüncelerden doğar. |
Mefkureye ilişkin ilim yapmak olası değildir. |
Mefkureler sıradan durumlarda kendilerini gösterirler. |
Mefkureler bireyler tarafından keşfedilmeyi beklerler. |
Mefkure değişimleri kıymet değişimleri getirmez. |
Mefkure, ferdi bir fikir değil, içtimai bir gerçekliktir ve bu nedenden dolayı fertler tarafından meydana getirilemezler. O, içtimai sebeplerden kendi kendine doğar. Mefkure mevcut olduğu için, fertler tarafından keşfedilirler. Mefkure, bir şeniyet olduğu için, onun da ilmi yapılabilir. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Filibeli Ahmet Hilmi’nin felsefe anlayışı aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefeyi toplumsal sorunların çözümüyle doğrudan ilişkili olarak ele almıştır. |
Felsefeyi bir pusula gibi doğru yönü gösterici bir unsur olarak kabul etmiştir. |
Felsefe, doğruyu göstermesi için içerisinde şüphe barındırmamalıdır. |
Felsefe ile hikmetin aralarındaki farkın önemli olduğuna değinmiştir. |
Felsefeyi akli sonuçlardan elde edilen zanlar olarak tanımlamıştır. |
Filibeli Ahmet Hilmi, felsefeyi toplumsal sorunların çözümüyle doğrudan ilişkili olarak ele almıştır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hilmi Ziya Ülken’in eserlerindendir?
Düğümlerin çözümü |
Felsefe ve Feylosoflar |
Aşk ahlakı |
Hürriyetin mahiyeti |
Tarih-i İslam |
Hilmi Ziya Ülken’in başlıca eserleri, Aşk, Ahlakı, Türk Tefekkürü Tarihi, İnsani Vatanseverlik, İslam Düşüncesi, Felsefeye Giriş I, Bilgi ve Değer, Türkiye’de Çağdaş Düşünce Tarihi, Varlık ve Oluş ve İlim Felsefesi’dir.
6.Soru
İstanbul’da Galatasaray Sultanisi’ni bitirdiği kabul edilmektedir.1908 sonrası Darülfünunda felsefe dersleri okutmuştur. Bakır Zehirlenmesinden ölmüştür.
Yukarıdaki bilgiler hangi düşünüre aittir?
Ahmet Mithat Efendi |
Farabi |
Filibeli Ahmet Hilmi |
Ziya Gökalp |
Hilmi Ziya Ülken |
Filibeli Ahmet Hilmi (1865-1914), Filibe’de doğmuş, ilk tahsilini Filibe’de almıştır. İstanbul’da Galatasaray Sultanisi’ni bitirdiği kabul edilmektedir. Memur olarak Beyrut’a gitmiş, Jön Türk hareketine eğiliminden dolayı Mısır’a kaçmış, Mısır’dan döndükten sonra 1901’de Fizan’a sürülmüş, II.Meşrutiyet’in ilanıyla İstanbul’a dönmüştür. 1908 sonrası Darülfünunda felsefe dersleri okutmuştur. Çeşitli gazeteler yayınlamıştır. Bakır Zehirlenmesinden ölmüştür.
7.Soru
Ziya Gökalp'e göre; Türklerin mağlup ettikleri milletlere, onların milli ve dini varlıklarını sürdürmeleri için muhtariyet vermeleri, Türklerin hangi özelliğinin bir göstergesidir?
Egemenlik yetkisi |
Ahlak |
Siyasi güç |
Dini İnanç |
Askeri güç |
Ziya Gökalp'a göre Türk tarihi, baştan sona ahlaki faziletlerin sergisidir. Türklerin mağlup ettikleri milletlere, onların milli ve dini varlıklarını sürdürmeleri için muhtariyet vermeleri, ahlaki özelliğin bir göstergesidir. Doğru cevap B'dir.
8.Soru
Nermi Uygur, Felsefe Nedir? sorusuna cevap vermeyi deneyeceğini, bu görevi yerine getirirken ise neleri yapmayacağını da bildirmiştir. Aşağıda verilenlerden hangisi Nermi Uygur’un yapmayacağını bildirdiği tutumlarından biri değildir?
Felsefe sorularının felsefe tarihinden derlememek |
Felsefe sorularını ya da disiplinlerini sıralamamak |
Felsefe nedir sorusunun karşısına eksiksiz bir çözüm formülüyle çıkmamak |
Felsefeye yepyeni sorular buyurmak işine girişmemek |
Felsefeyi doğrudan tanımlamamak |
Macit Gökberk felsefeyi doğruda tanımlamanın yanlış olduğunu düşünmektedir. Diğer şıklar ise Uygur’un görevini yerine getirirken yapmayacağını bildirdiği sorunlardır.
9.Soru
Uygur'a göre felsefe sorularının kuruşuşunu belirleyen soru aşağıdakilerden hangisidir?
Nedir? |
Nasıl? |
Ne zaman? |
Neden? |
Ne biçimde? |
Uygur’a göre, nedir , felsefe sorularının kuruluşunu belirler. Felsefe sorularını felsefe sorusu yapan ölçüyü verir. Felsefe sorularındaki nedir dışa ilişkin bir ek değil, felsefe sorusunu var eden bir temeldir (Uygur 1971, 17).
10.Soru
Macit Gökberk aydınlanmayı neyle ilişkilendirmiştir?
Toplumsal değerlerin kabulüyle |
Ahlaki konuların tartışılmasıyla |
Din ve felsefe arasında bir köprü kurulmasıyla |
Batı kültürünü benimsemekle |
Doğu kültürünü anlamaya çalışmakla |
Gökberk’e göre, Türkiye Aydınlanma çağına giriyor bu anlamda da Batılılaşmaktadır. Batı'nın geçirdiği aşamayı geçirmek zorundadır. Rönesans’tan buyana, batı kültürüne kılavuz olan, yol gösteren dünya görüşü Aydınlanmadır. Doğru cevap D'dir.
11.Soru
I. Tutarsızlıkları göstermek
II. Hakim düşüncenin cevaplayamayacağı zorlukta sorular ortaya koymak
III. Şüpheli noktalar bulmak
IV. Açıklamalarda çelişkiler yaratmak
V. Tanım ve çıkarımlar arasında tutarsızlıklar oluşturmak
Yeni bir felsefe yapabilmenin şartları yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri sağlanarak gerçekleştirilebilir?
I, IV, V |
II, III, V |
II, III, IV |
III, IV, I |
I, II, III |
Temel konulara ilişkin açıklamalarda, şüpheli noktalar bulmak, hakim düşüncenin cevaplayamayacağı zorlukta sorular ortaya koymak, tutarsızlık ve eksiklikleri göstermek yeni bir felsefe yapabilmenin şartı olarak gösterilmektedir.
12.Soru
Katip çelebiye göre 5 çeşit olan mantık ilimlerinden “Buturika” ne anlama gelmektedir?
Şiir sanatını bilmek |
Tartışma Sanatını bilmek |
Hitabet sanatını bilmek |
Demogoji sanatını bilmek |
Kesin delil sanatını bilmek |
Bilimler sınıflamasında felsefeye önemli bir yer verilmiştir. Katip Çelebi’ye göre Mantık ilimleri beş çeşittir:Analitik, şiir sanatını bilmektir. Buturika, hitabet sanatını bilmek. Butika, tartışma sanatını bilmektir.
13.Soru
Felsefenin İslam medeniyetinde meşrulaştırılması hangi peygamber tarafından kurulduğunun kabul edilmesi ile olmuştur?
İsa |
Muhammed |
İdris |
Musa |
Davud |
Felsefenin İslam medeniyetinde meşrulaştırılmanın yollarından biri, felsefenin (hikmet) İdris Peygamber tarafından kurulduğunun kabul edilmesidir. Kur’an’da (Meryem, 65-67), doğruluğu nedeniyle yüksek bir mevkie getirildiği bildirilen İdris Peygamber, hikmetin kurucusu olarak benimsenmiştir.
14.Soru
İslam Ümmetinin Yunanlılardan farkı aşağıdakilerden hangisidir?
Sınıf ve kölecilik esastır. |
Evren tasavvuru, mutlak yaratıcı bir Tanrı tarafından belirlenmektedir. |
Çok tanrıcılık vardır. |
Yaratıcılık anlayışı yoktur. |
Aristokrasi, krallık sorunları vardır. |
İslam inancı çerçevesinde oluşan evren tasavvuru ve toplumsal yapı, Yunan evren tasavvuru ile toplumsal yapısından kökten farklıdır. İslam evren tasavvuru, mutlak yaratıcı bir Tanrı tarafından belirlenmektedir. Dolayısıyla hem evren hem de insan ve onun eylemleri, Tanrı tarafından biçimlendirilmiştir.
15.Soru
Felsefenin amacının, insanın bilme gücü ölçüsünce bütün şeylerin hakikatlerine vakıf olması şeklinde tanımlayan filozof kimdir?
Farabi |
İbni Sina |
Nasüriddin Tusi |
Platon |
Kindi |
İbni Sina, Mantığa Giriş adlı kitabında,felsefenin amacının, insanın bilme gücü ölçüsünce bütün şeylerin hakikatlerine vakıf olması şeklinde tanımlamıştır. Ona göre varolan şeyler, varlığı insanın seçimine ve eylemine bağlı olmayan ile varlığı insanın seçimine ve eylemine bağlı olan olarak ikiye ayrılmaktadır.
16.Soru
Yunanlılar tarafından yapılan ve hikmet anlayışıyla örtüşen bazı felsefe tanımları, islam düşünürleri tarafından benimsenmiştir. Aşağıdakilerden hangisi bu tanımlardan biri değildir?
Felsefe, ilahi ve insani olan şeylerin bilgisidir. |
Felsefe, ölüme sığınmaktır, yani ölümü sevmektir. |
Felsefe, insanın gücü yettiği ölçüde Tanrı’ya benzemesidir. |
Felsefe, sanatların sanatı, ilimlerin ilimidir. |
Felsefe, hikmetin zorunlu kılınmasıdır. |
Söz konusu tanımlardan bazıları şunlardır: Felsefe, mevcut olmaları itibarıyla mevcut olan her şeyin bilgisidir. “Felsefe, ilahi ve insani olan şeylerin bilgisidir. Felsefe, ölüme sığınmaktır, yani ölümü sevmektir. Felsefe, insanın gücü yettiği ölçüde Tanrı’ya benzemesidir. Felsefe, sanatların sanatı, ilimlerin ilimidir. Felsefe, hikmetin tercih edilmesidir. Cevap E seçeneğidir.
17.Soru
İlk İslam filozofu kimdir?
Farabi |
Kindi |
Gazali- İbni Rüşt |
Macit Gökberk |
Taner Timur |
İlk İslam filozofu kabul edilen Kindi’ye göre felsefe, insanın gücü ölçüsünde varlığın hakikatini bilmesidir. Çünkü, filozofun bilgideki amacı gerçeğin bilgisini yakalamak, davranışının amacı ise sürekli fiile değil, gerçeğe göre davranmaktır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Macit Gökberk’in kabulleri arasında yer almaz?
Türkiye’nin iyileşmeye ihtiyacı var ve bu iyileşme çabaları Tanzimat’tan İtibar’a doğru olarak sürmektedir. |
Türkiye’nin iyileşmesi aydınlanma değerinin tam olarak kabul edilmesiyle gerçekleşecektir. |
Doğu ile Batı arasında kültür çatışması yoktur, çağların çatışması vardır. |
Felsefi antropoloji insanı konkret bir bütün olarak görür, onu ruh ve bedene ayırmaz ve insan fenomenlerini bütünlükten kalkarak ele alır. |
Dinden boşalkan yeri felsefenin doldurmasından başka çare yoktur. |
Macit Gökberk’in kaygıları, kabullerini büyük ölçüde belirlemiştir. Gökberk’in kabulleri şöyle sıralanabilir:
I. Türkiye’nin, iyileşmesine ihtiyaç var ve bu iyileşme çabaları, Tanzimat’tan itibaren doğru olarak sürdürülmektedir.
II. Türkiye’nin iyileşmesi Aydınlanma değerlerinin tam olarak kabul edilmesiyle gerçekleşecektir. Ancak bu sayede, toplum istenilen özelliklere kavuşabilecektir.
III. Doğu ile Batı arasında kültür çatışması yoktur çağların çatışması vardır. Yani Ortaçağ değerleri ile Yeniçağ değerleri çatışmaktadır.
IV. Ona göre adı ne olursa olsun, değişmenin amacı, hep bildiğimiz gibi, Batı uygarlığıdır, bu uygarlığın yapı ve tutumunu benimsemedir. Varoluşumuzu bir zamanlar biçimlendirmiş olan bir varlık planını bırakıp bir yenisine yöneldik, şimdi bu yenisini gerçekleştirmeye uğraşıyoruz. Batı hızla değişmektedir. Batı, Batılı olmaktan çıkmış bütün insanlığın malı olmuştur.
V. Dinden boşalan yeri, felsefenin doldurmasından başka çare yoktur. Felsefe, lüks değil, gerekliliktir.
VI. Felsefenin başlıca işlerinden biri, çağın kültürüne bilincini duyurmak, bu bilinci sistemli bir aydınlığa ulaştırıp kültürün gücünü artırmaktır. Bunalımlı dönemlerde felsefenin görevi, bütün varlığımızı kucaklamak, varlığın bütününü kavramaktır. Felsefeden, yalnız teorik bir aydınlanma değil, pratik düzenimizin ışığa çıkan yollarını da bize göstermesini bekleriz. Başka bir deyişle felsefe, hayata kılavuzluk etmelidir.
19.Soru
Ahmet Mithat, felsefe ve hikmeti ayrı anlamlarda kullanmış, felsefeyi, Batılıların birbirlerini nakzetme esasına dayanan bir takım düşünceler sistemi olarak görmüştür. Hikmet ise, varlığın, kainatın mahiyetini Kur’an hükümlerinin ışığı altında araştırma ve düşünme olarak ele almıştır. Bununla birlikte şark hikmeti için, felsefe tabirini de kullanmıştır.
Ahmet Mithat'ın bu düşünceleri onun hangi tavrına uygundur?
Genel sentezci |
Tümevarımcı |
Tümdengelimci |
Yorumlayıcı |
Genel analizci |
Ahmet Mithat, felsefe ve hikmeti ayrı anlamlarda kullanmış, felsefeyi, Batılıların birbirlerini nakzetme esasına dayanan bir takım düşünceler sistemi olarak görmüştür. Hikmet ise, varlığın, kainatın mahiyetini Kur’an hükümlerinin ışığı altında araştırma ve düşünme olarak ele almıştır. Bununla birlikte şark hikmeti için, felsefe tabirini de kullanmıştır. Bu genel sentezci tavrına uygun bir davranıştır.
20.Soru
Her toplum kendi gündelik sorunlarını çözmek ve evrendeki konumunu anlamlandırmak için kendi teorik düşünce sistemini oluşturur. Buna ne ad verilir?
Felsefe |
Teori |
Evren tasavvuru |
Tasavvur |
Varlık teorisi |
Evren tasavvuru, evrenin nasıl kurulduğu, dünyanın yaşanılır hale nasıl geldiği, insanın dünyada nasıl oluştuğu, dünyada nasıl yaşaması gerektiği, öldükten sonra nereye gideceği sorunlarını içeren düşüncelerden oluşan bir yapıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ