Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 1 Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Devletten bahsederken “manevi şahsiyet” ifadesini kullanan Türk düşünür kimdir?
Namık Kemal |
Macit Gökberk |
Şemsettin Sami |
Beşir Fuat |
Ahmet Rıza |
Devletten söz ettiği yerlerde, Rousseau’nun “manevi ve kolektif birlik” ifadesinden etkilenerek “manevi şahsiyet” ifadesini kullanan Türk düşünür Namık Kemal’dir.
2.Soru
Aşağıda verilen felsefe akımlarından hangilerinin Türkiye’de daha etkin şekilde benimsendiğinden bahsedilebilir?
I. Pozitivizm
II. Aydınlanmacılık
III. Fenomoloji
IV. Materyalizm
V. Yeni Ontoloji
I, III, IV |
II, III, V |
I, II, V |
II, IV, V |
I, II, IV |
Edilgin bir şekilde benimsenen düşünce akımlarından ülkemizde etkili olanlar, Aydınlanmacılık, Pozitivizm, Materyalizm, Sosyal Darwinizm ve Spiritülazm’dir. Bunların yanında Fenomoloji, Yeni Ontoloji ve Analitik Felsefe’den de söz edilebilir. Seçeneklerde verilenlere göre, ülkemizde daha etkin bir şekilde benimsenen akımlar pozitivizm, aydınlanmacılık ve materyalizmdir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fuad Köprülü’nün eserlerinden biri değildir?
Osmanlı Devletinin Kuruluşu |
Osmanlının Etnik Kökeni |
Türk Edebiyatı Tarihi |
Divan Edebiyatı Antolojisi |
Osmanlı Türklerinde İlim |
Türk Edebiyatında İlk Mutasavvuflar, Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseselerine Tesiri, Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu, Osmanlı’nın Etnik Kökeni, Türk Edebiyatı Tarihi, Divan Edebiyatı Antolojisi, Saz Şairleri Fuad Köprülü’nün önde gelen kitap çalışmalarıdır. Osmanlı Türklerinde İlim ise Adnan Adıvar’ın eseridir.
4.Soru
I. Takiyettin Mengüşoğlu
II. Macit Gökberk
III. Nermi Uygur
IV. Ahmet Rıza
V. Önay Sözer
Yukarıda verilen felsefecilerden hangileri üzerinde “Fenomenoloji” akımının etkili olduğu söylenebilmektedir?
I, III, V |
I, II, III |
II, III, IV |
I, III, IV |
II, IV, V |
Macit Gökberk üzerinde bilhassa Aydınlanmacılık akımı, Ahmet Rıza üzerinde ise bilhassa Pozitivizm akımı etkili olmuştur.
5.Soru
Yıldırım’a göre bilim ilk kez nerede ortaya çıkmıştır?
Rönesansta |
Batı dünyasında |
Mısırda |
İnsanlığın ortak kafa ürünüdür. |
Mezopotamya da |
Yıldırım’a göre bilim, çoğu kez sanıldığı gibi, ilk defa ne Rönesans’ta ne de Batı dünyasında çıkmıştır. Bilim, insanlığın ortak kafa ürünüdür. Kökleri ilkel toplumların yaşamına kadar geri gider. Bilimi anlamak, bilim öncesi veya bilim dışı düşünme biçimleriyle ilişkilerini bilmemizi gerektirir. Bu nedenle bilim tarihi, mitoloji, din, sanat, ve metafizik gibi konulara da, bilimle ilişkileri bakımından yer vermek zorundadır.
6.Soru
Cemal Yıldırım'a göre bilim felsefesi ile ilgili verilen bilgilerden hangisi doğrudur?
Felsefeye rakiptir. |
Bilimsel yöntemler önerir. |
Metafiziği dışlamaz. |
Toplumlara dünya görüşü kazandırır. |
Bilim tarihiyle ilgilenmez. |
Bilimi anlamak, bilim öncesi veya bilim dışı düşünme biçimleriyle ilişkilerini bilmemizi gerektirir. Bu nedenle bilim tarihi, mitoloji, din, sanat, ve metafizik gibi konulara da, bilimle ilişkileri bakımından yer vermek zorundadır. Doğru cevap C'dir.
7.Soru
23 yaşında "Tarih Edebiyatı Tarihinde Usül" başlıklı makaleyi yayınlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Adnan Adıvar |
Fuad Köprülü |
Alaaddin Şenel |
Zeki Velidi Togan |
Ali Fuat Başgil |
Fuad Köprülü 23 yaşında Tarih Edebiyatında Usül başlıklı makaleyi yayınlamış ve bu makalede tarih felsefesinin bütün sorunlarına değinmiştir.
8.Soru
Yeni Ontoloji kim tarafından geliştirilmiştir?
Abdullah Cevdet |
Filibeli Ahmet Hilmi |
Ahmet Rıza |
Nicolai Hartmann |
Edmund Husserl |
Yeni Ontoloji Nicolai Hartmann (1882-1950 ) tarafından geşiltirilmiştir. Doğru cevap D'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alaeedin Şenel'in eserleri arasında değilidir?
İlkel Topluluktan Uygar Topluma |
Siyasi Düşünceler Tarihi |
Irk ve ırkçılık düşüncesi |
Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi |
Osmanlı Türklerinde İlim |
Osmanlı Türklerinde İlim adlı eser Adnan Adıvar tarafında kaleme alınan bir eserdir.
10.Soru
I. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvuflar II. Hakikat Peşinde III. Osmanlı Türklerinde İlim IV. Bilgi Cumhuriyeti V. İlkel Topluluktan Uygar Topluma Yukarıdakilerden hangileri Adnan Adıvar’ın eserlerindendir?
I ve III |
I, II, III |
I, III, V |
II, III, IV |
III, IV, V |
Adnan Adıvar, 1939 yılında temel iki eseri olan Osmanlı Türklerinde İlim ile Tarih Boyunca İlim ve Din adlı çalışmalarını yayınlamıştır. Diğer eserleri, Hakikat Peşinde, Bilgi Cumhuriyeti ve Dur Düşün’dür. Türk Edebiyatında İlk Mutasavvuflar, Fuad Köprülü’nün, İlkel Topluluktan Uygar Topluma ise Alaeddin Şenel’in eseridir.
11.Soru
I. Dini, irade üzerinden açıklayanların dayanağı ahlaktır.
II. Siyasal kavramların içerikleri tarihsel kökenleriyle kavranır.
III. İlim kavramı tüm beşeri bilgiler anlamına gelmektedir.
Yukarıda verilen bilgilerden hangisi ya da hangileri Adnan Adıvar’ın anlayışlarını yansıtmaktadır?
Yalnız I |
II, III |
Yalnız II |
I, III |
I, II |
Siyasal kavramların içeriklerinin tarihsel kökenleri ile kavrandığını belirten felsefeci Alaaddin Şenel’dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fuad Köprülü'ye göre tarih felsefesinin temel sorunlarından biri değildir?
Doğa Bilimleriyle Benzerlikleri |
Tarihi din kavramı ile açıklamaları |
20.yy'da bilimlerin sınıflandırılmasında felsefi yaklaşım |
Tarihin kendine özel yapısını kabul etmemeleri |
Tarih metafiziği yapanların tutumları |
Fuad Köprülü, tarih felsefesi ile ilgili yaptığı çalışmalarda din kavramını bu alanın temel sorunlarından biri olarak görmemiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Filibeli Ahmet Hilmi’nin belirttiği materyalizmin özelliklerinden birisidir?
Yaratıcıyı inkar ederler. |
Kuvvet ve maddeyi önemsemezler. |
Tabiatın kanunları yoktur. |
İnsan tecrübesi diye bir şey yoktur. |
Yaratıcıya inanırlar. |
1- Yaratıcıyı inkâr ederler. 2- Varlık aleminde kuvvet ve maddeden başka bir şey görmezler. Madde ve kuvvet ezeli ve ebedi olduklarından yok edilemezler. 3- Tabiat, ezeli ve ebedi olan kendi kanunlarıyla idare olunmaktadır. 4- İnsanın zekâ ve idraki tamamıyla tecrübe ürünü olup, akıl denilen ve ihsan edilmiş bir seçkin mertebeye sahip değildir. 5- İnsan bir tabiat hadisesi olup zorunlu olarak işlemekte olan tabiat kanunlarının hüküm ve tesiri altındadır.
14.Soru
Nermi Uygur'un metafiziğe bakış açısı nasıldır?
Metafizik ve felsefe birinden ayrılmaz bir bütündür. |
Metafizik ve felsefe arasındaki bağ önemli bir sorundur. |
Metafizik felsefenin içinde bir alandır. |
Metafizik diye bir şey yoktur. |
Felsefe metafiziğin içerisinde bir alandır. |
Nermi Uygur, metafiziği felsefeden ayrı bir düşünce biçimi olarak kabul etmektedir ve ona göre metafizik ile felsefe arasındaki bağ önemli bir sorun teşkil eder. Doğru yanıt B'dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nihat Keklik’in eserlerinden biri değildir?
İslam Dünyasında Tasavvuf ve Felsefe Arasındaki Hesaplaşmalar: Sadreddin Konevi Nasıreddin Tusi Felsefeleri |
Muhaverat-ı Hikemiye |
Muhyiddin İbnül Arabi: Ha-yatı ve Çevresi |
El Bülga fi’l-hikme |
İslam Mantık Tarihi ve Farabi Mantığı |
Muhaverat-ı Hikemiye adlı eser, Nihat Keklik’in eserleri arasında bulunmamaktadır.
16.Soru
I. Bilim felsefesinin amacı, bilimlerin dayandıkları ilkeleri, bilimin yapısını ve bilimsel yöntemin özelliklerini anlatmaktır.
II. Bilim felsefesi insanlara dünya görüşü vermez.
III. Matematiksel düşünce evreni nicel özellikleriyle algılamayı esas alır.
Yukarıda verilen bilgiler bağlamında bu anlayışlara sahip olabilecek kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Teo Grünberg |
Cemal Yıldırım |
Nihat Keklik |
Macit Gökberk |
Aydın Sayılı |
Yukarıda verilen bilgiler Cemal Yıldırım’ın görüşlerini yansıtmaktadır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Adnan Adıvar’ın eserlerindendir?
Osmanlı Türklerinde İlim |
Türk Edebiyatında İlk Mutasavvuflar |
Eski Yunanda Eşitlik ve Eşitsizlik Üzerine |
İlkel Toplumdan Uygar Topluma |
Türk Edebiyatı Tarihinde Usul |
Adnan Adıvar, Osmanlı Türklerinde İlim ve Tarih Boyunca İlim ve Din olmak üzere iki temel eser ortaya koymuştur. Her iki eser de hem konu hem de tarihçilik açısından Türkiye’de çığır açmıştır. Her iki kitapta da dönemin önde gelen düşünce sorunları yanında, toplumsal, iktisadi ve siyasi yapıyı da yakından ilgilendiren bilim konusu işlenmiştir.
18.Soru
Teo Grünberg'e göre, felsefe güzele nasıl erişir?
Ahlak felsefesi yoluyla |
Bilim felsefesi yoluyla |
Hukuk felsefesi yoluyla |
Toplum felsefesi yoluyla |
Sanat felsefesi yoluyla |
Türk filozof Teo Grünberg : "Felsefe, bilim felsefesi olarak doğruya, sanat felsefesi olarak güzele, ahlak, hukuk ve toplum felsefesi olarak iyiye yönelmektedir". Doğru cevap E'dir.
19.Soru
I. Her konunun temeline inmek
II. Yüzeyiyle yetinmemek
III. Derinlere gitmek
IV. İrdelemek
V. Ardında neler olduğuna bakmaktır.
Teo Grünberg’e göre felsefeci gibi davranmanın içine neler girmektedir?
V |
I, II |
III, IV |
I, II, III, IV, V |
I, II, III |
Grünberg; lise yıllarından itibaren felsefeci gibi davrandığını söylemektedir. Felsefeci gibi davranmak, ona göre, her konunun temeline inmek, yüzeyiyle yetinmemek derinlere gitmek, irdelemek ardında neler olduğuna bakmaktır.
20.Soru
Cemal Yıldırım'ın "Bilim insanlığın ortak kafa ürünüdür" düşüncesi aşağıdakilerden hangisini vurgular niteliktedir?
Bilim tarihinin önemi |
Felsefe tarihinin önemi |
Bilimsel yöntemin önemi |
Bilimsel ilkelerin önemi |
Bilimsel sonuçların önemi |
Yıldırım bilimin Rönesans veya Batı dünyası ürünü olduğu fikrine karşıdır. Bilimin köklerinin ilkel toplumlara kadar gittiğini savunur. Bu nedenle bilim tarihini bilmek önemlidir. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ