Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 1 Final 13. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıda verilenlerden hangisi ya da hangileri Adnan Adıvar’ın eserlerindendir?
I. Osmanlı Türklerinde İlim
II. Bilim Felsefesi
III. Tarih Boyunca İlim ve Din
IV. Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir
V. Bilim: Onun Anlamı ve Metodu
II, III, IV |
I, III, V |
I, II |
I, III |
II, IV |
Bilim Felsefesi ve Bilim: Onun Anlamı ve Metodu adlı eserler Cemal Yıldırım’a, Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir adlı eser Aydın Sayılı’ya aittir.
2.Soru
“Yaşamak için mücadele” ve “en iyinin hayatta kalması” düşüncelerinin toplumsal yaşama uygulanmasını içeren düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?
“Yaşamak için mücadele” ve “en iyinin hayatta kalması” düşüncelerinin toplumsal yaşama uygulanmasını içeren düşünce akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Sosyal Darwinizm |
Pozitivizm |
Spirütüalizm |
Fenomoloji |
Analitik Felsefe |
Sosyal Darwinizm “yaşamak için mücadele” ve “en iyinin hayatta kalması” düşüncelerinin toplumsal yaşama uygulanmasıdır.
3.Soru
Adnan Adıvar'a göre Osmanlı'da ilmi ve felsefi düşünme tarzı hangi padişah döneminde gelişmeye başlamıştır?
IV. Murat |
Yavuz Sultan Selim |
Kanuni Sultan Süleyman |
Fatih Sultan Mehmet |
Yıldırım Bayezit |
Adnan Adıvar'a göre Osmanlı'da ilmi ve felsefi düşünüş Fatih döneminde gelişmeye başlamıştır.
4.Soru
İş bölümü olmadığından her iş herkes tarafından yapılmaktadır. Bu aşama eşitlikçi bir yapıya sahiptir. Sınıflar oluşmadığından sınıflar arası bir eşitsizlik söz konusu değildir. Alaeddin Şenel'in bu açıklamasına göre adlandırılan toplum tarihi aşağıdakilerden hangisidir?
İlk Çağlar |
Tarihi Devir |
İlkel Devir |
Tarım Devri |
Eşitsiz Devir |
Toplumların tarihi, ilkel ve tarihi olmak üzere iki devre ayrılırlar. İlkel devirde, iş bölümü olmadığından her iş herkes tarafından yapılmaktadır. Bu aşama eşitlikçi bir yapıya sahiptir. Sınıflar oluşmadığından sınıflar arası bir eşitsizlik söz konusu değildir. Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Cemal Yıldırım, bilim tarihini dört aşamaya ayırmıştır. Hangi şıkta aşamalar doğru tarihsel sırada verilmiştir?
Ampirik bilgi toplama aşaması - Akılcı sistemlerin kurulması aşaması - İslam dünyasındaki parlak bilimsel çalışmalar aşaması - Modern bilim aşaması |
Akılcı sistemlerin kurulması aşaması - İslam dünyasındaki parlak bilimsel çalışmalar aşaması - Ampirik bilgi toplama aşaması - Modern bilim aşaması |
İslam dünyasındaki parlak bilimsel çalışmalar aşaması - Ampirik bilgi toplama aşaması - Modern bilim aşaması - Akılcı sistemlerin kurulması aşaması |
Akılcı sistemlerin kurulması aşaması - Ampirik bilgi toplama aşaması - İslam dünyasındaki parlak bilimsel çalışmalar aşaması - Modern bilim aşaması |
Ampirik bilgi toplama aşaması - İslam dünyasındaki parlak bilimsel çalışmalar aşaması - Akılcı sistemlerin kurulması aşaması - Modern bilim aşaması |
Cemal Yıldırım'a göre bilim tarihinin dört aşaması : 1- Mısır ve Mezopotamya uygarlıklarında görülen ampirik (deneysel) bilgi toplama aşaması. 2- Eski Yunanlıların evreni açıklamaya yönelik akılcı sistemlerinin kurulması. 3- Ortaçağın "Yunan Felsefesi ile dinsel dogmaları bağdaştıran çalışması" karşısında İslam dünyasındaki bilimsel çalışmaların parlak başarılarını kapsayan aşama. 4- Rönesans (aydınlanma) sonrası gelişmelerin yer aldığı modern bilim aşaması. Doğru cevap A'dır.
6.Soru
Yukarıda verilen bilgiler Cemal Yıldırım’ın görüşlerini yansıtmaktadır.
Yalnız I |
I, II |
Yalnız II |
II, III |
I, III |
Bilim felsefesi insanlara dünya görüşü vermez görüşü Cemal Yıldırım’a, Analitik felsefenin temel özelliğinin anlam analizi yapmaktır görüşü ise Teo Grünberg’e aittir.
7.Soru
"Tarihte anlam, yasa, gaye ve ilerlemenin olup olmadığını tartışan" kısma verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih metafiziği |
Tarih analitiği |
Tarih felsefesi |
Tarih metaforu |
Tarih bilimi |
Tarih felsefesi, tarih sorunlarının felsefi bağlamda incelenmesidir. Esas gelişme seyri, tarih bilgisinin güvenirliğini arttırmak için ne türden yöntemler geliştirilebilir sorunlarıyla ilgili olarak gerçekleşmiştir. Tarih felsefesinin bilgi sorunlarını inceleyen kısmına analitik tarih felsefesi, tarihte, anlam, yasa, gaye ve ilerlemenin oup olmadığını tartışan kısmına da tarih metafiziği denmektedir.
8.Soru
Adnan Adıvar'a göre ilim kavramı hakkında aşağıdaki seçeneklerde verilen yargılardan hangisi yanlıştır?
Bütün beşeri bilgileri içine alır |
Gerçek olaylar yerine soyuta yönelir |
Yunan kökenlidir |
Altyapısı zaman içinde değişmiştir |
Olayların birbiri ardına tekrarına dayanır |
İlim, gerçeklikler arasındaki bağlantıların tümüdür. İlim, bu sayısız gerçeklikleri küçük sayıda birtakım bağıntılara indirerek birbirine bağlar ve böylelikle evrenin akılla düşünülebilir bir kadrosunu yaratır. Doğru cevap B'dir.
9.Soru
Hangisi Ziya Gökalp'e ait bir eserdir?
Üç Feylezof |
Duvardan Bir Sada |
Türk Ruhu Nasıl Yapılır? |
Düğümlerin Çözümü |
Türk Töresi |
Üç Feylezof ve Türk Ruhu Nasıl Yapılır adlı eserler Filibeli Ahmet Hilmi'ye aittirler. Duvardan Bir Sada ve Düğümlerin Çözümü Ahmet Mithat Efendi'ye aittirler. Türk Töresi bir Ziya Gökalp eseridir. Doğru cevap E'dir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Pozitivizmin yaygınlaşmasında etkili olan dergilerdendir?
İktisadiyat Mecmuası |
Hukuk-ı Umumiye |
Ulum-u İktisadiye ve İçtimaiye Mecmuası |
Musavver Muhit Dergisi |
Sırat-ı Müstakim |
Pozitivizmin yaygınlaşmasında etkili olan üç dergi vardır: Servet-i Fünun (1891-1942), Ulum-u İktisadiye ve İçtimaiye Mecmuası (1908-1910), İçtimaiyat Mecmuası (1917).
11.Soru
Fuad Köprülü'nün tarih felsefesinin neredeyse bütün sorunlarına değindiği ve tarihin, tarih felsefesi açısından nasıl ele alındığını tartıştığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Osmanlı'nın Etnik Kökeni |
Saz Şairleri |
Türk Edebiyatı Tarihinde Usul |
Divan Edebiyatı Antolojisi |
Türk Edebiyatı Tarihi |
Köprülü'nün tarihçi olarak başarısı tarih felsefesini yakından tanımış olmasıyla da ilişkilidir. Türk Edebiyatı Tarihinde Usul adlı 23 yaşında yayınladığı uzun makalesinde, tarih felsefesinin neredeyse bütün sorunlarına değinmiş ve tarihin, tarih felsefesi açısından nasıl ele alındığını tartışmıştır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi materyalizmin önde gelen isimleri arasında gösterilemez?
Beşir Fuat |
Mecit Gökberk |
Ahmet Şuayb |
Abdullah Cevdet |
Baha Tevfik |
Materyalistler arasında, Beşir Fuat, Ahmet Şuayb, Abdullah Cevdet, Baha Tevfik, Rıza Tevfik, Hüseyinzade Ali (Ali Turan) önde gelen isimler olarak kabul edilmektedir. Mecit Gökberk ise aydınlanmacılık görüşünü savunan düşünürler arasında yer almaktadır.
13.Soru
Macit Gökberk Aydınlanmayı nasıl tanımlamaktadır?
Akdeniz çevresi ve gerilerinin bir ürünü olan Batı uygarlığının bir ürünüdür. |
Bilgiye yönelik kabulü geliştirmeyi amaçlayan düşünsel gelişimdir. |
İnsanın kendi suçu ile düşmüş olduğu bir ergin olmama durumundan kurtulmasıdır. |
Özgürlükten başka bir şey gerektirmeyen evrensel bir tekamül sürecidir. |
Önyargılardan ve dogmalardan kurtulup akılcı düşünceye evrilen ortak akıldır. |
Macit Gökberk, Aydınlanma düşüncesini tek kurtuluş yolu olarak görmüş, hem düşüncelerini hem de toplumla ilgili sorunları Aydınlanma anlayışı bağlamında ele almayı, tek gerçek yaklaşım tarzı olarak benimsemiştir. Ona göre Aydınlanma, Akdeniz çevresi ve gerilerinin bir ürünü olan Batı uygarlığının bir ürünüdür. Hegel’in deyişiyle, Batı uygarlığı, tarihte üstünlük sağlayan bir ilke ortaya çıkarmıştır. Bu ilke ile, uzun birikimlerden sonra, Milattan önceki 6. yüzyılda bugünkü Batı felsefe ve biliminin, dolayısıyla bunlara dayanan Batı uygarlık düzeninin temelleri atılmıştı.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir felsefeci olmayan ancak yayınlarında felsefi bir tutum sergileyen düşünürlerden biridir?
Adnan Adıvar |
Aydın Sayılı |
Cemal Yıldırım |
Nihat Keklik |
Caner Taslaman |
Adnan Adıvar, Berlin'de tıp eğitimi almış ve aynı kurumda asistanlık yapmıştır. Ancak yayınlarında felsefi bir tutum sergilediği görülmektedir. Doğru cevap A'dır.
15.Soru
Tarih felsefesinin bilgi sorunlarını inceleyen kısmına verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Tarih metafiziği |
Analitik tarih felsefesi |
Tarih metaforu |
Tarih derlemesi |
Tarih paradigmaları |
Tarih felsefesinin bilgi sorunlarını inceleyen kısmına analitik tarih felsefesi denmektedir.
16.Soru
Ruhun maneviliğini ve yüceliğini kabul eden düşünce yapısı aşağıdakilerden hangisidir?
Pozitivizm |
Spiritualizm |
Fenomenoloji |
Pozitivizm |
Ontoloji |
Ruhi varlıkların gerçekliğinden yola çıkan spiritüalizm, ruhun maneviliğini ve yüceliğini kabul eder. Ruhun insanda bir ilke olarak bulunduğunu ve evrensel bir gücün varlığını benimser. Doğru cevap B'dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye’deki spiritüalistlerden biridir?
Abdullah Cevdet |
Filibeli Ahmet Hilmi |
Baha Tevfik |
Rıza Tevfik |
Hüseyinzade Ali |
Beşir Fuat, Ahmet Şuayb, Abdullah Cevdet, Baha Tevfik, Rıza Tevfik, Hüseyinzade Ali Türkiye’deki materyalistlerin önde gelen isimleri arasında yer almaktadır. Seçenekler arasındaki tek spiritüalist ise Filibeli Ahmet Hilmi’dir. Doğru cevap B’dir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi veya hangileri Sosyal Darwinizm kavramını tanımlamaya yardımcı olan ifadelerdendir?
I. Yaşamak için mücadele
II. En iyinin hayatta kalması
III. Doğanın bir yasası
IV. Irkçı ve emperyalist
V. Adil
I, II |
I, II, III |
I, II, III, IV |
II, IV, V |
III, IV, V |
Yaşamak için mücadele, en iyinin hayatta kalması, doğanın yasası ve ırkçı ve yaklaşım ifadeleri Sosyal Darwinizm kavramını tanımlayan ifadelerdir. Sosyal Darwinizm adil değildir.
19.Soru
I. Modern ilim ve tekniği hazır bulmuş milletler için, o ilim ve tekniğin tarihini kısaca da olsun bilmek faydalıdır II. Yunan uygarlığı eşitsizlik temeline oturmuş üç bin yıllık uygarlık geleneğinin mirasını devralmıştır III. Tarih, yalnızca büyük adamlar bağlamında veya onları tamamen dışarıda tutarak incelenmemelidir IV. Siyasi teoriler, devrin siyasal olaylarına yön vermek için kurulurlar V. Eşitlik ve eşitsizlik isteği, siyasal düşüncelerin üzerlerine kurulan temel kavramlarıdır Yukarıdakilerden hangileri Alaeddin Şenel’in kitaplarında ifade ettiği düşünceleri arasında yer almaktadır?
Yalnızca I |
I ve II |
II ve IV |
II, IV, V |
III, IV, V |
Adıvar’a göre, bizim gibi bütün modern ilim ve tekniği hazır bulmuş milletler için, o ilim ve tekniğin tarihini kısaca da olsun bilmek, insanlık tarihinde harp ve siyaset yanında bir de ilim ve medeniyetin yeri olduğunu öğrenmek pek faydalıdır. Köprülü, hem tarihin büyük adamlar bağlamında alınmasına hem de onları tamamen dışarıda tutarak incelenmesine karşıdır. Ona göre, çok uzun süredir devam eden birinci anlayış, halkı sürü yerine koyduğu gibi, insanlığın ilerlemesini de sadece seçkin bir öbeğe bağlanması saçmadır. Geri kalan üç düşünce ise Şenel’e aittir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Alaeddin Şenel'in çalışmaları arasındadır?
Tarihte Usul |
Türkiye'deki Felsefi Gelişmeler |
Siyasal Düşünceler Tarihi |
Osmanlı Türklerinde İlim |
Tarih Boyunca İlim |
Alaeddin Şenel'in eserleri arasında; İlkel Topluluktan Uygar Topluma, Siyasal Düşünceler Tarihi, Irk ve Irkçılık Düşüncesi ve Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi sayılabilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ