Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 1 Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Analitik felsefenin temel amacı aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni önermeler ortaya koymak |
Varolan önermeleri aydınlatmak |
Yeni önermeleri geliştirebilmek |
Farklı önermelerin birbiriyle kıyaslanabilmesi |
Yeni bilgiler edinebilmek |
Analitik felsefenin amacı, bir takım önermeler (yani bilgiler) ortaya koymak değil, eldeki önermeleri aydınlatmaktır. Buna göre doğru cevap B'dir.
2.Soru
II. Meşrutiyetin ilanını çok önemseyerek, özgürlük yolunda geri dönüşsüz bir aşama olarak kabul etmiş olan felsefeci olmayan düşünür kimdir?
FUAD KÖPRÜLÜ |
ADNAN ADIVAR |
ALAEDDİN ŞENEL |
VEHBİ ERALP |
NERMİ UYGUR |
II. Meşrutiyetin ilanını çok önemseyerek, özgürlük yolunda geri dönüşsüz bir aşama olarak kabul etmiş olan felsefeci olmayan düşünür Adnan Adıvar' dır. Doğru cevap B'dir.
3.Soru
Aşağıda bazı düşünürler ilgilendikleri alanlar ile birlikte verilmiştir. Bu eşleşmelerden hangisi doğrudur?
Fuat Köprülü-Din ve bilim |
Adnan Adıvar-Tarih felsefesi |
Alaeddin Şenel-Düşünce tarihi |
Adnan Adıvar-İnsanlık tarihi |
Alaeddin Şenel-Tarih felsefesi |
Adnan Adıvar, tarih felsefesi üzerine odaklanırken, Fuat Köprülü din ve bilim ilişkisine yönelmiştir. Alaeddin Şenel ise insanlık ve düşünce tarihine yönelik kitaplar yazmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fuad Köprülü'nün eserleri arasındadır?
Osmanlı'nın Etnik Kökeni |
Tarih Boyunca İlim ve Din |
Tarihte Usul |
Türkiye'de Felsefenin Gelişimi |
Dur Düşün |
Fuad Köprülü'nün eserleri arasında; Türk Edebiyatında İlk Mutasavvuflar, Bizans Müesseselerinin Osmanlı Müesseselerine Tesiri, Osmanlı Devleti'nin Kuruluşu, Osmanlı'nın Etnik Kökeni sayılabilir. Ayrıca Türk tarihçiliğinde çığır açan çok sayıda makale de yayınlamıştır. Doğru seçenek A'dır.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ilk evrimci Osmanlı düşünürü olarak kabul edilmektedir?
Abdullah Cevdet |
Ahmet Mithat |
Ahmet Rıza |
Beşir Fuat |
Nureddin Ferh |
Ahmet Mithat Efendi, ilk evrimci Osmanlı düşünürü olarak kabul edilmektedir.
6.Soru
I. Servet-i Fünun
II. Diyojen
III. Ulum-u İktisadiye ve İçtimaiye Mecmuası
IV. Muharrir
V. İçtimaiyat Mecmuası
Yukarıdakilerden hangileri pozitivizmin yaygınlaşmasında etkili olan dergiler arasında bulunmaktadır?
I ve II |
I, II, III |
I, III, V |
II, III, IV |
Hepsi |
Pozitivizmin yaygınlaşmasında etkili olan üç dergi vardır: Servet-i Fünun (1891-1942), Ulum-u İktisadiye ve İçtimaiye Mecmuası (1908-1910), İçtimaiyat Mecmuası (1917). Doğru cevap C’dir.
7.Soru
I. Bilim ve Öğretim Dili Olarak Türkçe
II. Bilim Felsefesi
III. Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp
IV. Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir
V. Bilim: Onun Anlamı ve Metodu
Yukarıda verilenlerden hangisi ya da hangileri Aydın Sayılı’nın eserlerindendir?
I, III, IV |
I, II, V |
I, II, V |
II, III, V |
II, IV, V |
Bilim Felsefesi ve Bilim: Onun Anlamı ve Metodu adlı eserler Cemal Yıldırım’a aittir.
8.Soru
Fuad Köprülü'nün en başarılı olduğu felsefe alanı aşağıdakilerden hangisidir?
Fen |
Tıp |
Geometri |
Matematik |
Tarih |
Fuad Köprülü'nün en başarılı olduğu felsefe alanı Tarih' dir.
9.Soru
Ruhun evrensel ve yüce olduğunu savunan felsefe akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Yeni Ontoloji |
Spiritualizm |
Analitik Felsefe |
Materyalizm |
Aydınlanmacılık |
Ruhsal varlıkların gerçekliğinden yola çıkan spritüalizm, ruhun maneviliğini ve yüceliğini kabul eder. Ruhun evrensel olduğunu ve bir ilke olarak insanda bulunduğunu savunur.
10.Soru
Alaeddin Şenel'in ilkel topluluklardan başlayarak tarihsel süreçte temel insan teşkilatlanmasını ve medeniyetlere dönüşümlerini temel kurumlar ve değerler üzerinden ele aldığı eseri aşağıdakilerden hangisidir?
İlkel Topluluktan Uygar Topluma |
Siyasal Düşünceler Tarihi |
Kemirgenelerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi |
Eski Yunan'da Eşitlik ve Eşitsizlik Üzerine |
Irk ve Irkçılık Düşüncesi |
Alaeddin Şenel'in ilkel topluluklardan başlayarak tarihsel süreçte temel insan teşkilatlanmasını ve medeniyetlere dönüşümlerini temel kurumlar ve değerler üzerinden ele aldığı eseri Siyasal Düşünceler Tarihi kitabıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Aydın Sayılı’nın eserlerinden birisi değildir?
Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir |
Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp |
Bilim ve Öğretim Dili Olarak Türkçe |
Felsefeye Giriş |
İslam Dünyasında Bilim Kurumları |
Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir, Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik Astronomi ve Tıp, Bilim ve Öğretim Dili Olarak Türkçe adlı eserler ve İslam Dünyasında Bilim Kurumları adlı doktora tezi Aydın Sayılı’ya aittir.
12.Soru
- Tarih Metafiziği
- Doğa Bilimleri
- Eşitlik
Yukarıda sıralan bu kavramlar düşünüldüğünde aşağıdaki seçeneklerde yer alan hangi Türk felsefecinin akla gelmesi beklenmektedir?
Cemal Yıldırım |
Fuad Köprülü |
Aydın Sayılı |
Ziya Gökalp |
Alaeddin Şenel |
Bir tarih felsefecisi olan olan Fuad Köprülü, bu kavramı açıklarken tarih metafiziği, doğa bilimleri, eşitlik ve eşitsizlik kavramlarını kullanmıştır. Doğru cevap B'dir.
13.Soru
Adnan Adıvar'a göre dini hangi açılardan ele almak gerekir?
Bilgi ve mantık |
Duygu, irade ve mantık |
Mantık ve sezgi |
Tecrübe, duygu ve akıl |
Akıl, irade ve duygu |
Dinin tümel niteliği hakkında birşey söyleyebilmek için dini, insanın ruhi hayatının üç ayrı cephesinden, yani akıl, irade ve duygu noktalarından incelemek gerekir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde aydınlanmanın özellikleri doğru olarak verilmiştir ?
Metafizik düşünceler üretmeye çalışmışlardır. |
Din ve toplumsorunları geleneksel yöntemlerle çözülmeye çalışılmıştır. |
Din temelli açıklama sistemini yürütmüşlerdir. |
Günlük hayatta teorik tartışmaya yer verilmemiştir. |
İnsan ve kültür başlıca konusu olmuştur. |
Aydınlanmanın genel özelliklerini Felsefe Tarihi adlı kitabında maddeler halinde sıralamıştır: 1- Din temelli açıklama sistemi, yerini akıl temelli açıklamalar ve temellendirmelere bırakmıştır. Aklın ön plana çıkmasıyla birlikte, eleştirel bir tutum gelişmiş, önceki değer ve kurumlar sorgulanmıştır. Her şeyin ölçüsü olan Tanrı yerine, insan (akıl) ölçü olarak kabul edilmiştir. İnsanın ölçü kabul edilmesi göreceli yaklaşımların artmasına neden olmuştur. 2- İnsan ve kültür sorunları düşüncenin başlıca konusu olmuştur. 3- Metafizik düşünceler üretmek yerine, duyumlar ve deneye dayanan düşünceler hakim olmaya başlamıştır. 4- Toplum hayatını belirleyen, devlet, din ve toplum gibi kavramlar, soru konusu yapılmış ve kökenlerinin araştırılması felsefenin başlıca konuları arasında sayılmıştır. 5- Teorik tartışmalar toplumun geniş bir kesimi tarafından takip edilmeye başlanmış, buna bağlı olarak toplumsal bilinç artmıştır. 6- Edebiyat yeni gelişmeleri konuları arasına katarak, yeni yaklaşımların toplumun büyük bir kısmı tarafından öğrenilmesine yardımcı olmuştur.Doğru cevap E'dir.
15.Soru
Pozitivizmin Osmanlı düşüncesi kaç temel alanda çok etkilediği belirtilmektedir?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Pozitivizmin Osmanlı düşüncesi üç temel alanda çok etkilediği belirtilmektedir: 1- Şinasi ile başlayan aklın eleştirel bir işlev kazandığı düşünsel boyut. 2- Eleştirel etkinliğin odağına hukuki, idari ve iktisadi rasyonellik anlayışını alarak gelişen kamu yönetimidir. 3- Ahmet Şuayb’ın başlattığı sanat felsefesi.
16.Soru
Üç hal kanunu hangi düşünüre aittir?
Sokrates |
Aristoteles |
Comte |
Buisson |
Platon |
Comte’un üç hal kanunu çerçevesinde bilimleri sınıflandırması ve tarihi de içeren beşeri bilgileri, dinamik ve statik olarak ayırarak en üste yerleştirmesi tartışmaların kaynağını oluşturmaktadır.
17.Soru
Cemal Yıldırım, dil ile bilim arasındaki ilişkileri hangi eserinde incelemiştir?
Bilim: Onun Anlamı ve Metodu |
Bilim Felsefesi |
Bilim Tarihi |
Matematiksel Düşünme |
100 Soruda Mantık El Kitabı |
Science Its Meaning and Metod (Bilim: Onun Anlam› ve Metodu) (1971)
Kitap üç bölümden oluşmaktadır. Bilimi Anlamak adlı ilk bölümde, bilimin tanımı, bilim dışında kalan doğruluk arayışları, dil ile bilim arasındaki ilişkiler, tanımlama ile bilim ilişkisi sorunları incelenmiştir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Adnan Adıvar'ın eserleri arasındadır?
İçitmaiat: Metodoloji Nazariyeleri |
Türkiye'de Felsefenin Gelişimi |
Tarihte Usul |
Hakikat Peşinde |
Osmanlı'nın Etnik Kökeni |
Adnan Adıvar, 1939 yılında Türkiye'ye döndüğünde temel iki eseri olan Osmanlı Türklerinde İlim ile Tarih Boyunca İlim ve Din adlı çalışmalarını yayınlamıştır. Diğer eserleri ise; Hakikat Peşinde, Bilgi Cumhuriyeti ve Dur Düşün'dür. Doğru seçenek D'dir.
19.Soru
Nihat Keklik’in islam dünyasında mantık ve felsefeye olumsuz bakan dogmatik çevrelerin anlayışlarının yanlışlığını gösterdiği kitabı hangisidir?
İslam Mantık Tarihi ve Farabi Mantığı |
Manevi Kalkınma ve Ortanın Sağı |
Türkler ve Felsefe: Türk İslam Felsefesi |
Felsefenin İlkeleri: Felsefeye Giriş |
Felsefe Mukayeseli Temel Bilgiler ve Kaynaklar |
İslam Mantık Tarihi ve Farabi Mantığı (1969) adlı çalışmasında Nihat Keklik, islam düşünce dünyasının önemli bir sorununu, mantık anlayışlarını, ele almıştır. Çalışmada ortaya çıkan hedeflerden biri, islam dünyasında mantık ve felsefeye olumsuz bakan dogmatik çevrelerin anlayışlarının yanlışlığını göstermektir. Doğru cevap A'dır.
20.Soru
Sayılı’nın bilimin toplumla ilişkilerini değerlendirdiği çalışması hangisidir?
Mısırlılarda ve Mezopotamyalılarda Matematik, Astronomi ve Tıp |
Bilim ve Öğretim Dili Olarak Türkçe |
Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir |
Değer Yargılarının Mantığı |
Bilim Felsefesi |
Aydın Sayılı, Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir adlı çalışmasında ağırlıklı olarak bilimin toplumla ilişkilerini değerlendirmiştir. Doğru cevap C'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ