Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 1 Final 9. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Takiyettin Mengüşoğlu, Yeni Ontolojiyi nasıl açıklamaktadır?


Varlığın yapısını işleyişini maddesel ve ruhsal yönden ayrı ayrı ele alan varlık problemlerini çözmeye çalışan bilgi sistemi

Bir şey insan hayatına sağladığı fayda kadar gereklidir. Bir bilgi bir soruyu çözemiyorsa gereksizdir iddiasını savunan bilim dalı

İnsanın önce var olduğunu sonrasında ise bilinci ile kendi özünü oluşturduğunu savunan akım

Var olanı var olan olarak tetkik eden ve var olandaki determination prensiplerini var olanın nevilerini, tarzlarını araştıran bir ilim

Hiçbir iradeye boyun eğmeyi ilke olarak kabul etmeyen görüşlerin oluşturduğu akım


2.Soru

Bugünkü Batı felsefesinin temelleri hangi yüzyılda atılmıştır?


Milattan önce 5. yüzyıl

Milattan önce 6. yüzyıl

Milattan önce 7. yüzyıl

Milattan önce 8. yüzyıl

Milattan önce 9. yüzyıl


3.Soru

Alaeddin Şenel'in çalışmasının taşıyıcı kavramları olan insan ve tarihten ne anladığını çeşitli yönleriyle açıklayarak, nasıl bir yol izlediğini belirttiği eser aşağıdakilerden hangisidir?


İlkel Topluluktan Uygar Topluma

Siyasal Düşünceler Tarihi

Tarihte Usul

Kemirgenlerden Sömürgenlere İnsanlık Tarihi

Türkiye'de Felsefenin Gelişimi


4.Soru

"Yaşamak için mücadele" ve "en iyinin hayatta kalması" düşüncelerinin toplumsal yaşama uygulanması anlamında kullanılan kavram aşağıdakilerden hangisidir? 


Aydınlanma

Pozitivizm

Sosyal Darwinizm

Materyalizm

Spiritualizm


5.Soru

Yıldırım’a göre aşağıdakilerden hangisi bilim tarihin dört aşamasından birisi değildir?


Mısır ve Mezopotamya uygarlıklarında görülen ampirik bilgi toplama aşaması.

Eski Yunanlıların evreni açıklamaya yönelik akılcı sistemlerin kurulması.

Ortaçağların Yunan Felsefesi ile dinsel doğmaları bağdaştıran çalışma karşısında İslam dünyasındaki bilimsel çalışmaların parlak başarılarını kapsayan aşama.

Rönesans sonrası gelişmelerin yer aldığı modern bilim aşaması.

Bilimsel kavram, teori ve anlayışın doğuş ve gelişimi aşaması.


6.Soru

Adnan Adıvar II. Meşrutiyetin ilanını nasıl karşılamıştır?


Türkiye’nin geleceği açısından bir hayal kırıklığı

Osmanlı Devleti’nin bekası açısından olumlu bir gelişme

Özgürlük yolunda geri dönüşsüz bir aşama

Milliyetçi hareketlere olanak tanıyan bir yenilik

20. Yüzyılın ileri düşünce akımlarının Türkiye’de de kendine yol bulması için bir fırsat


7.Soru

Osmanlı Türklerinde İlim isimli eser kime aittir?


ADNAN ADIVAR

FUAD KÖPRÜLÜ

ŞEKİP TUNÇ

NERMİ UYGUR

ALAEDDİN ŞENEL


8.Soru

Adnan Adıvar'a göre Osmanlı Türklerinde felsefi ve ilmi düşünüş aşağıdaki seçeneklerde verilen hangi olayla gerçekleşmiştir?


Yenileşme Hareketlerinin başlaması

Matbaanın Osmanlı'ya gelişi 

İznik Medresesinin Kuruluşu

Başkentin Edirne'ye taşınması

İstanbul'un fethedilmesi


9.Soru

Birinci Kısım

İkinci Kısım

  1. Spiritualizm
  2. Pozitivizm
  3. Sosyal Darwinizm
  4. Fenomenoloji
  5. Aydınlanmacılık
  1. Akıl
  2. Bilim
  3. Ruh
  4. Evrim

Birinci kısımda felsefe akımları, ikinci kısımda ise ön planda tuttukları olgulara yer verilmiştir. Her felsefe akımı kendine uygun olgu ile eşleştirildiğinde hangi akım boşta kalır?


Spiritualizm

Pozitivizm

Sosyal Darwinizm

Fenomenoloji

Aydınlanmacılık


10.Soru

“Ortada olan, gözlemlenebilen, araştırılabilen” anlamına gelen ve bu bağlamda doğa bilimleri için kullanılan terim hangisidir?


Rasyonel

Pozitif

Akıl

İdeoloji

Materyalizm


11.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Fenomenolojinin özellikleri arasında yer alır ?

I. Araştırma, hareket noktasını felsefelerden değil, şeylerden ve problemlerden alır.

II. Var olanı var olan olarak tetkik eder.

III. Kişisel tinden başlar ve hemen sonra genel tin alanının bütününe ulaşır.

IV. Tin felsefesini temellendirilebilecek biricik bilim fenomenolojik öz bilimidir.


I ve II

I ve III

II ve III

III ve IV

Hepsi


12.Soru

Doktor Adnan Onart ile birlikte yaptığı “Mantıksal Anlam Kuramı Bir Giriş Denemesi adlı çalışma hangi konuyu anlatmaktadır?


Analitik felsefe, formel mantık epistemik mantık konularını içermektedir.

İnanma teriminin mantığı ile kabul teriminin mantığı işlenmiştir.

Bilme deyiminin çeşitli kullanılışları ile bilginin tanımlanması sorunları konu edinilmiştir.

Bilgi teriminin ve onunla yakından ilgili olan doğruluk, inanma, belgeleme gibi terimlerin mantığı olan epistemik mantığın kurulmasına katkı sağlamak amacındadır.

Mantıkta anlam, biçimsel dil, dizimsel kurallar, yorumsal kurallar, temel mantık dili, yazılış biçimleri, kümeler kuramının temel kavramları gibi konuları içermektedir.


13.Soru

Evren Tasavvuru nedir?


Evrenin kurucu ilkelerini konu edinen, bunlara akıl kurallarına göre yorumlar getiren düşüncedir.

Filozofların uzay ve uzayda bulunan tüm madde ve enerji biçimlerini tanımlama şekilleridir.

İnsanın evrendeki konumunu açıklamak için, her kültürde geliştirilen ve kültürün temel değerleri ile kurumları çerçevesinde oluşturulan en geniş kapsamlı teorik yapıdır.

Antik Yunan döneminden Rönesans’a kadar geçerli olan “Yer merkezli Evren” in açıklanmasıdır.

Evrenin varoluş sebebiyle ilgili teorilerin bir bütünüdür. Varlık, evren, insan ve bilgiyle ilgili düşüncelerin bütünü


14.Soru

Adnan ADIVAR çalışmalarında belirli sınırlar çizerek hangi alanlarda çalıştığını belirtmiştir. Aşağıdakilerden hangisinde bu alanlar doğru olarak verilmiştir ?


Matematik - Tabii ilimler - Tıp

Tıp - Geometri - Matematik

Geometri - Tabii İlimler - Kimya

Tıp - Kimya - Doğa bilimleri

Doğa bilimleri - Geometri - Tıp


15.Soru

Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir adlı çalışma ilkin hangi yılda yayınlanmıştır?


1942

1943

1946

1948

1952


16.Soru

Namık Kemal'in hukuk dersleri aldığı kişi aşağıdakilerden hangisidir?


Locke

Acollas

Danton

Zeno

Çiçero


17.Soru

Pozitivizm bilimsel disiplinler arasında yaptığı sıralamada önceliği aşağıdakilerden hangisine vermektedir?


Doğa Bilimleri

Toplumsal Bilimler

Siyaset Bilimi

Rasyonel Bilimler

Hukuk Bilimi


18.Soru

İçtimaiyat Mecmuası isimli derginin başında kimler bulunmuştur?


Beşir Fuat- Ahmet Rıza

Ziya Gökalp- Necmettin Sadık

Filibeli Ahmet Hilmi- Abdullah Cevdet

Rıza Tevfik- Hüseyinzade Ali

Takiyettin Mengüşoğlu- Mermi Uygur


19.Soru

Nihat Keklik, "Türklerde Ahlak ve Dünya Görüşü" adlı kitabında Türkleri aşağıdakilerden hangisi bakımından Batı'dan daha üstün görmektedir?


Sanat düşüncesi

Mantık 

Bilime yaklaşım

İnsan hakları

Analitik düşünce


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Adnan Adıvar'a göre felsefeyi asıl doğuran etkenlerden biri olarak görülmektedir?


Tıp

Gereksinimler

Toplum Yaşayışı

Kültür

Din