Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Ara 2. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

  1. Bir düşünürün öğrettiği her şey eşit değildir.
  2. Fichte’nin şu sözüyle ilişkilendirilmiştir: “Ne türlü bir felsefe seçeceğimiz, ne türlü bir insan olduğumuza bağlıdır”. Ayrıca “Felsefe çağının çocuğudur” düşüncesi de felsefeyi çağına bağlayarak öznel bir uğraş haline getirir.
  3. Sistemlerdeki önemli olan her özelliğin felsefe dışı bir kaynaktan geldiği anlayışı
  4. Doğru ve genel geçer bilgi elde edilebilir. Böyle bir bilginin kaynağı akıldır, düşünmedir.
  5. Kendi cinsimizden olanlara karşı ilişkilerimize ait eylemler yani hak.

Yukarıdaki maddelerden hangisi ya da hangileri Hartmann’ın belirttiği tarihi düşüncenin önünde yatan yargılar arasında yer almaktadır?


I

I ve IV

I, II ve III

I ve III

V


2.Soru

''Hayatta En Hakiki Mürşit İlimdir'' isimli bilim felsefesi kitabı kime aittir?


Rahmi Karakuş

Ziya Gökalp

Reichenbach

Aydın Sayılı

Nusret Hızır


3.Soru

Varlığı "saf ben" olarak tanımlayan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Hegel

Kant

Aristoteles

Husserl

Berkeley


4.Soru

  • İnanma şartı
  • Doğruluk şartı
  • Belgeleme şartı
  • Deneme şartı

Yukarıdakilerin hangileri Teo Grünberg’in çerçevesini çizdiği yapıda bilginin şartları arasında sayılmaktadır?


Yalnız I

Yalnız II

I ve II

I, II ve III

I, II, III ve IV


5.Soru

Estetiğin temel konusu aşağıdakilerden hangisidir?


Sanatın toplumdaki yeri 

Sanatın insan üstündeki etkisi

Sanat eserinin yaratım süreci

Sanat eserinin önemi

Sanat eserinin yapısı


6.Soru

Bilgi sorununu en geniş çapta inceleyen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Ömer Naci SOYKAN

Arda DENKEL

Teo GRÜNBERG

Takiyyettin MENGÜŞOĞLU

Teoman DURALI


7.Soru

aşağıdakilerden hangisi Aristoteles'ten beri sorulan felsefenin temel sorularından biri değildir?


Ne biliriz?

Ne yapmanız lazım?

Şimdiki hayatımızda sonraki hayatımız için ne umut edebiliriz?

İnsan nedir?

Sorun nedir?


8.Soru

aşağıdakilerden hangisi Türkiye'de ontoloji alanında çalışmalar yapan felsefecilerden değildir?


Nermi Uygur

Teoman Duralı

Takiyettin MEngüşoğlu

Hilmi Ziya ÜLgen

Bedia Akarsu


9.Soru

Sembolik mantığın temel yapısını bütünlüklü bir şekilde ortaya koyan, "Sembolik Mantık" kitabını da hazırlayan mantıkçımız kimdir?


Necati Öner

H. Ziya Ülken

Teo Gürünberg

Hamdi Ragıp Atademir

Halil Nimetullah


10.Soru

I. Sanat eserinin varlığı nasıl bir varlıktır? II. Sanat eserinin varlığı ile öbür varlıklar arasında nasıl bir ilgi ve ayrılık vardır? III. Sanat eserinin ontik yapısı nedir? IV. Bu yapı ile sanat eserine yüklediğimiz değer arasında nasıl bir ilgi vardır? Bu sorulardan hangisi veya hangileri İsmail Tunalı açısından ontoloji için ele alınması ve çözümlenmesi gereken ontolojik sorulardır?


I ve II

II ve III

Yalnız III

III ve IV

I, II, III ve IV


11.Soru

Mengüşoğlu hangisini temel bilim olarak görmüştür?


Matematik

Felsefe

Biyoloji

Ontoloji

Fizik


12.Soru

İnsanın hareket ve faaliyetlerini, hususi bir problem sahası olarak araştıran, bu sahanın varlık karakteriyle onun temelini teşkil eden kıymetlerin varlık karakterini, insanın hareket ve faaliyetlerinin bağlı veya müstakil olduklarını tetkik eden bilgiye ....... adı verilmektedir.

Yukarıda Mengüşoğlu tarafından tanımı yapılan felsefe dalı aşağıdakilerin hangisidir?


Varlık Felsefesi (Ontoloji)

Ahlak felsefesi (Etik)

Sanat Felsefesi (Estetik)

Bilgi Felsefesi (Epistemoloji)

Din Felsefesi


13.Soru

Nermi Uygur'a göre felsefe tarihini kim yazmalıdır?


Filozof

Felsefe tarihçisi

Yazar

Bilim adamı 

Halk 


14.Soru

Takiyettin Mengüşoğlu'na göre, tarihin problem olarak çıktığı yer aşağıdakilerden hangisidir?


Yaşam için coğrafya sahasıdır.

Felsefe sahasıdır.

Araştırma sahasıdır.

Savaş sahasıdır.

Bilim sahasıdır.


15.Soru

Aşağıdaki ahlak felsefesi üzerin bakış açılarından hangisi Teoman Duralı'ya aittir?


Ahlakı felsefenin merkezine koymuş ve ahlakı dine bağlamıştır.

Ahlak bir kişinin, bir grubun, halkın, sınıfın, ulusun kültür çevresinin vb. belli bir tarihsel döneme yaşamına giren ve  eylemleri yönlendiren inanç,değer, norm, buyruk, yasak ve tasarımlar topluluğu ve ağıdır.

Ahlakı filozoflar bulmuş değildir. en ilkel topluluklarda dahil her yerde ve her zaman ahlak vardı. 

Ahlak felsefesinde, insan, akıl geist, istekler, psikovital ve diğer bir ad altında pisişik-metafizik veya biyolojik birer kavram olarak ele alınmalıdır.

Ahlak  felsefesi, insanların birbirleriyle ilişkilerinde eylemlerini dayandırdıkları değerler ile ilkeleri konu eder.


16.Soru

Marksist estetik açısından, estetik objede olması gereken nedir?


Doğal bir varlık olması

Oran, orantı ve uyum bulunması

Simetrik ve matematik bir düzene sahip olması

İnsan emeğinin katılımı

İnanç açısından değer taşıması


17.Soru

Felsefenin bugününde ne yapmak gerektiğini bilmek isteyen, felsefenin.......‘bilmek’ zorundadır (Uygur 1971, 165).Cümlesinde boşluk hangi kelimeyle doldurulmalıdır?


dününü(tarihini)

Yarınını

geleceğini

boş zamanlarını

zamansızlığını


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Mengüşoğlu’na göre özne ile nesne arasındaki ilişkiden doğan bilgiyi oluşturan edimlerden birisi değildir?


İdrak edimi

Düşünme edimi

Denetleme edimi

Anlama edimi

İzah edimi


19.Soru

Aşağıda, bilgi felsefesine katkı sunmuş yazarlarla, eserleri arasındaki eşlemelerden hangisi doğrudur?


Ersnt von Aster – Bilgi ve Değer

Hilmi Ziya Ülken – Bilgi Teorisi ve Mantık

Bertrand Russel – Doğruluk Arayışı

Teo Grünberg – Kuram Eylem Bağlamı

Mermi Uygur – Epistemik Mantık


20.Soru

Felsefe tarihini, felsefe nedir sorusundan hareketle ele almak düşüncesinde olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?


Takiyettin Mengüşoğlu

Nermi Uygur

Macit Gökberk

İsmail Tunalı

Bedrettin Cömert