Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türkiye’de yöntem açısından öne çıkan felsefe kitaplarının başında gelen aşağıdakilerden hangisidir?
Felsefe'nin Çağrısı |
Epistemik Mantık |
Anlam Üzerine Bir Deneme |
Bilgi Teorisi ve Mantık |
Modern Mantık |
Türkiye’de yöntem açısından öne çıkan felsefe kitaplarının başında, Nermi Uygur’un
Felsefe’nin Çağrısı gelmektedir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Macit Gökberk'in felsefe tarihi yazımı ile ilgili belirttiği sorundur?
Klasik felsefe yazarlığı gelişmemiştir.
|
Felsefe tarihi bilginin kendisindeki ilerlemeyi araştırmada yetersizdir.
|
Felsefe için önyargılardan kurtulmak gereklidir.
|
Felsefenin gerçek tarihi sanat tarihi gibidir.
|
Sistemlerdeki önemli olan özellikler felsefe dışı kaynaktan gelmektedir.
|
3.Soru
Ziya Gökalp'in "İlme Doğru" adlı yazısında belirttiği şartlardan en önemlisi aşağıdakilerden hangisidir?
İlme doğru gitmek |
Halka verilen sözü tutmak |
İdeolojik yaklaşım tarzını benimsemek |
Toplumsal sorunlara çözüm sunmak |
İlimleri parçalara ayırmak |
Ziya Gökalp'in "İlme Doğru" adlı yazısında belirttiği şartlardan en önemlisi ilme doğru gitmektir.
4.Soru
Seyir, duyum, algı, duygu, özdeşleyim unsurlarının bulunması ile ne gerçekleşmektedir?
Estetik süje |
Estetik obje |
Estetik tavır |
Estetik fenomen |
Estetik değer |
Estetik tavrın gerçekleşmesi için, seyir, duyum, algı, duygu, özdeşleyim unsurlarının bulunması gerekmektedir. Sıralanan bu unsurlarla elde edilen estetik tavır alma ve estetik algının sonunda bir estetik hoşlanma, ya da estetik haz ile son bulduğu sonucu ortaya çıkar.
5.Soru
Türkiye’de Felsefe ismi ile kurulan ilk bölüm olan İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü kaç yılında kurulmuştur?
1856 |
1869 |
1900 |
1930 |
1933 |
İ.Ü. Felsefe Bölümü 1900 yılında Darülfünun’la birlikte kurulmuştur. Doğru cevap C’dir.
6.Soru
- Naif bilgi
- Bilimsel bilgi
- Sanatsal bilgi
- Felsefi bilgi
- Dini bilgi
Yukarıdakilerden hangileri Mengüşoğlu’nun Felsefi Antropoloji isimli çalışmasında üzerinde durduğu bilgi türlerindendir?
Yalnız I |
I ve II |
I, II ve IV |
II, IV ve V |
I, II, III, IV ve V |
Mengüşoğlu, Felsefi Antropoloji adlı çalışmasında, naif, bilimsel, felsefi, sanat ve dini bilgi türleri üzerinde durmuştur. Bu bilgi ışında doğru cevap “E” şıkkıdır.
7.Soru
Türkiye’de, 1961 yılından bu yana, en çok okunan Felsefe Tarihi yazarı kimdir?
Nermi Uygur |
Macit Gökberk |
Ömer Naci Soykan |
Bedrettin Cömert |
Taylan Altuğ |
Türkiye’de, 1961 yılından bu yana, en çok okunan Felsefe Tarihi yazarı Macit Gökberk'tir.
8.Soru
Hilmi Ziya Ülken'in Parmenides, Platon ve Aristoteles’ten hareketle değerlendirdiği şey nedir?
Öz ve varlık kavramları |
Sonsuz ve sınırsız kavramlar |
Varlığın sınırlılık ve sınırsızlık özellikleri |
Karşıtlıklar |
Varlık ve yokluk |
Ülken, varlığın sınırlılık ve sınırsızlık özelliklerini Parmenides, Platon ve Aristoteles’ten hareketle değerlendirmiştir.
9.Soru
İsmail Tunalı, estetik fenomeni ontik bütünlüğünde dört temel yapı elemanı üzerine kurmuştur.Bunlar aşağıdaki şıklardan hangisinde sıralanmıştır?
1-Süren süje, 2-estetik obje, 3- değerli ve 4-estetik yargıdır. |
1- süjenin kendisi, 2-yapay obje, 3-estetik değer(güzel) ve 4-şüpheli yargıdır. |
1-Sanat, 2-estetik obje, 3-estetik güzel ve 4-estetik davadır. |
1-estetik süje, 2-estetik obje, 3-estetik değer(güzel) ve 4-estetik yargıdır. |
1-estetik form 2-estetik obje, 3-estetik heykel(güzel) ve 4-estetik yargıdır. |
İsmail Tunalı, estetik fenomeni ontik bütünlüğünde dört temel yapı elemanı üzerine kurmuştur. Bunlar sırasıyla estetik süje, estetik obje, estetik değer ya da güzel ve estetik yargıdır. Estetik fenomen ya da estetik varlık, bu dört öğenin bir ontik bütünlüğü olarak meydana gelir. işte felsefi estetiğin konusunu bu ontik bütünlük oluşturur. Buradan felsefi estetik ile psikolojik estetik ve sanat felsefesi, güzel felsefesi ve estetik değer mantığı arasındaki ilişkiyi ve ayrılığı yakından görmek mümkün olur. Ancak felsefi estetik bunlardan hiçbirine geri götürülemez (Tunalı 1979, 24).
10.Soru
Teo Grünberg'in söz ettiği epistemik mantığın aydınlatılması için hangi terime ihtiyaç yoktur?
Bilgi |
Belgeleme |
İnanma |
Anlayış |
Doğruluk |
Klasik bilgi öğretisindeki tartışmalar, bilgi, doğruluk, inanma ve belgeleme gibi terimlerin yeterince aydınlatılmadan kullanılmalarından kaynaklanmaktadır. Başlıca amacı bu gibi terimlerin anlamını aydınlatmak olan epistemik mantığın, bilgi teorisi alanında karşılanan güçlükleri geniş ölçüde yeneceği umulabilir. (Grünberg 1971, V)
11.Soru
Hilmi Ziya Ülken'e göre varlıkta hangi unsurlar bulunmalıdır?
Başlangıç ve son |
Kriz ve ritm |
Yöntem ve bilim |
Varlık ve ideal |
Gerçek ve görünüş |
Ülken’e göre varlıkta kriz ve ritim unsurları bulunmaktadır. Ona göre kriz, varlığın
bünyesinde sürekli değil, bazı durumlarda kendinden sonra gelen düzenle ilgilidir.
12.Soru
Bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelmesine ne denir?
Bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelmesine ne denir?
Estetik süje |
Estetik obje |
Fenomenolojik estetik |
Estetik Değer |
Estetik Yargı |
Estetik obje, genel olarak bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangi durumda Takiyettin Mengüşoğlu'na göre filozofun fikirleri tutarlıdır?
Filozof kurduğu sistem çerçevesine sığabilirse tutarlıdır.
|
Filozof kuruduğu sistemin dışına çıkarsa tutarlıdır.
|
Filozof sistem kurarsa kendini sınırlandırmış olur.
|
Filozof sistem çerçevesi içinde kalırsa tutarsız fikirler oluşabilir.
|
Filozof kendi ile çelişien fikirler üreterek gelişebilir.
|
14.Soru
Varlık felsefesinde temel sorun nedir?
Dünya |
Arkhe |
Evren |
İnsan |
Ruh |
Varlık felsefesi, evrenin nasıl oluştuğu, evrendeki unsurların ortaya çıkış ilkeleri,
varlık tabakaları, canlılığın oluşum süreci türünden temel problemlerle uğraşan
felsefenin temel disiplinlerinden biridir. İlk filozofların arkhe olarak adlandırdıkları
sorunu temellendirme çabalarıyla başlanmış, Aristoteles’in “varlık olmak
bakından varlık” ifadesi bağlamında büyük ölçüde teorik yapısını gerçekleştiren
varlık sorunu, uzun süre metafizik bağlamında ele almış ve 18.yy dan itibaren
ontoloji deyimiyle ifade edilmiştir.
15.Soru
Grünberg’e göre inanma nasıl bir terimdir?
İçeriksel |
Ampirik-psikolojik |
Rasyonel |
İrrasyonel |
Sosyolojik |
Doğruluğun nasıl mümkün olduğu ve doğruluk değerleri sorunları bu bağlamda incelenmektedir. Grünberg’e göre İnanma, bilgisel değil, ampirik-psikolojik bir terimdir
16.Soru
Varlıkta bir genel kanun varsa, o da çoklukta birlik kanunudur fikri kime aittir?
Varlıkta bir genel kanun varsa, o da çoklukta birlik kanunudur fikri kime aittir?
Naci Soykan |
Mazhar S¸evket İpşiroğlu |
Bedrettin Cömert |
O¨mer Naci Soykan |
İsmail Tunalı |
Tunalı, sanat ontolojisi anlayışını, önceki paragraflarda kısaca belirtilen yeni ontoloji çerçevesinde temellendirmektedir. Tunalı, ontoloji ile sanat ontolojisi arasındaki bağları şöyle dile getirmektedir: Bundan önceki kısımda, ontoloji adını alan bu felsefe anlayışının, varlığı nasıl varlık tarzları ve varlık tabakaları halinde çözümlediğini gördük. Böyle bir çözüm içinde varlık kanunlarının etkisiyle bu tabakalı yapı, yine bir birlik ve bütünlük elde ediyor. Buradan şu çıkıyor ki, varlıkta bir genel kanun varsa, o da çoklukta birlik kanunudur.
17.Soru
Sanat eserlerini varoluşları yönünden inceleyen felsefeye ne denir?
Sanat eserlerini varoluşları yönünden inceleyen felsefeye ne denir?
Tarih Ontolojisi |
Felsefe Anlayışı |
Fenomenoloji |
Sanat Ontolojisi |
Estetik Süje |
Sanat ontolojisi, sanat eserlerini varoluşları yönünden inceleyen felsefedir.
18.Soru
Hangi çalışmada, öncelikle, mantık terimine, hem bilim, hem de düşünce tarzı anlamları yüklenmiştir?
Hangi çalışmada, öncelikle, mantık terimine, hem bilim, hem de düşünce tarzı anlamları yüklenmiştir?
Tanzimat’tan Sonra Türkiye’de İlim ve Mantık Anlayışı |
Mantık İlkelerinin Varlıkla İlişkisi |
Sembolik Mantık |
Fransız Sosyoloji Okuluna Göre Mantığın Menşei Problemi |
Lojik Prensipler ve Muasır Tenkitler |
Fransız Sosyoloji Okuluna Göre Mantığın Menşei Problemi adlı çalışmada, öncelikle, mantık terimine, hem bilim, hem de düşünce tarzı anlamları yüklenmiştir.
19.Soru
Mengüşoğlu'na göre bilgi çeşitli edimlerden oluşur. Hangisi bu edimlerden birisi değildir?
İzah edimi |
Düşünme edimi |
İdrak edimi |
İspat edimi |
Anlama edimi |
Mengüşoğlu edimleri idrak edimi, düşünme edimi, anlama edimi ve izah edimi olarak adlandırmıştır.
20.Soru
İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde yetişmiş, hocalık yapıp aynı yerden emekli olan ve kendi alanına girmemekle birlikte, bir felsefe sorunu olarak varlık hakkında düşüncelerini ortaya koyan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
H. Zİya Ülken |
Ziya Gökalp |
Nermi Uygur |
İsmail Tunalı |
Takiyettin Mengüşoğlu |
İstanbul Üniversitesi Felsefe Bölümü’nde yetişmiş, hocalık yapıp aynı yerden emekli olan Nermi Uygur, kendi alanına girmemekle birlikte, bir felsefe sorunu olarak
varlık hakkında düşüncelerini ortaya koymuştur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ