Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Ülken’in varlık sorununu açıklamak için öne çıkardığı kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Dikotomi |
Mantık |
Diyalektik |
Bilinç |
Varlık |
Ülken, varlığı dikotomiler (karşıtlıklar) çerçevesinde de ele almıştır. Ona göre
varlık-yokluk dikotomisi ilk konulan problemdir.
2.Soru
Bilgi Felsefesi kim tarafından kurulmuştur?
Aristoteles |
Hegel |
Kant |
John Locke |
Fichte |
Bilgi Felsefesi John Locke tarafından kurulmuştur.
3.Soru
Başarılı filozoflar her zaman...........filozofları olmuşlardır. Aralardaki yüzyıllara rağmen, sözgelişi, Aristoteles, Descartes, Kant, Hume bir bakıma çağdaşımız değil midir? (Uygur 1971, 184). Öte yandan Geleceği önceden bilmek, yarının tarihini yazmaktır. Cümlesinde boşluğa hangi kelime gelmelidir?
yarınların |
dünün |
geçmişin |
bu günün |
özel zamanların |
Başarılı filozoflar her zaman yarınların filozofları olmuşlardır. Aralardaki yüzyıllara rağmen, sözgelişi, Aristoteles, Descartes, Kant, Hume bir bakıma çağdaşımız değil midir? (Uygur 1971, 184). Öte yandan Geleceği önceden bilmek, yarının tarihini yazmaktır.
4.Soru
Varlık ve Oluş adlı çalışma aşağıdakilerden hangisine aittir?
H. Zİya Ülken |
İsmail Tunalı |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Nermi Uygur |
Ömer Naci Soykan |
Varlık ve Oluş adlı çalışma H. Zİya Ülken'e aittir.
5.Soru
“Ne türlü bir felsefe seçeceğimiz, ne türlü bir insan olduğumuza bağlıdır” sözü kime aittir?
Nicolai Hartmann |
Fichte |
Ernst von Aster |
Artistoteles |
Hegel |
Bu söz Fichte'ye aittir.
6.Soru
Aşağıdakilerin hangisi felsefeyi başlatan temel unsurlardan biri degildir?
Eleştiri |
Tanım |
Sınıflandırma ilke |
Teori |
Şüphe |
Felsefe yöntemi, felsefecinin yada filozofun düşüncelerini temellendirirken takip etmesi gereken yoldur. Söz konusu yapı taşlarını, şüphe, eleştiri, tanım, sınıflandırma ilke, tutarlılık, felsefe bilinci oluşturmaktadır.
7.Soru
Varlık sorununu karşıtlıklar çerçevesinde ele almış olan Türk düşünür hangisidir?
H. Ziya Ülken |
Takiyyettin Mengüşoğlu |
Teoman Duralı |
Nermi Uygur |
İsmail Tunalı |
Ülken, Aristoteles temelli varlık ve oluş anlayışını, 19. ve 20 yüzyılların yeni açıklama modelleri çerçevesinde, dikotomi (karşıtlık), kriz ve ritim bağlamlarında açıklayarak insan varlık dünyasında nasıl bir yapıya sahip olduğunu ortaya koymaya çalışmıştır.
8.Soru
Felsefe tarihini insanın felsefe sahasındaki faaliyetlerinin, başarılarının tarihi olarak gören düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Bedia Akarsu |
Macit Gökberk |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Nermi Uygur |
Teo Grunberg |
Mengüşoğlu, Felsefeye Giriş kitabında, Problem Olarak Felsefe Tarihi adlı bölümünde, felsefe tarihini çeşitli yönleriyle tartışmıştır. Tarihi, insan faaliyetleriyle başlatan Mengüşoğlu’na göre tarih, insan başarılarının ve olayların bilgisidir (Mengüşoğlu 1968, 301). Başarıların alanları farklı olduklarından, her farklı alanın da bir tarihinin olduğu kabul edilmektedir. Dolayısıyla felsefe tarihi de insanın felsefe sahasındaki faaliyetlerinin, başarılarının tarihidir (Mengüşoğlu 1968, 301).
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefeyi başlatan temel unsurdur?
Şüphe |
Eleştiri |
Tanım |
Sınıflandırma |
İlke |
Şüphe, felsefeyi başlatan temel unsurdur. İçine doğup büyüdüğümüz bilgiler sorgulandığında, doğrulukları dolayısıyla da güvenilirlikleri tartışmalı hale gelmektedir. Böyle bir durumda felsefecilerin şüpheyi yöntemdeki ilk ilke olarak kabul etmeleri gerekmektedir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefe yönteminin köşe taşlarından değildir?
ŞÜphe |
MErak |
eleştiri |
Tanım |
sınıflandırma |
ŞÜphe, eleştiri, tanım, sınıflandırma, tutarlılık, felsefe bilinci felsefecinin düşüncelerini temellendirirken takip edeceği yoldur.
11.Soru
Arda Denkel'in felsefesi ile ilgili hangi ifade yanlıştır?
Denkel bilgi sorununu tinsel bir temelden kalkarak ele almaktadır. |
Denkel, fizik olaylarla birlikte, bilginin diğer ayağı olan anlıkla (zihin) ilgili açıklamaları da yukarıda belirtilen sorularını cevaplamaya yöneliktir |
Ona göre anlık (zihin) denilence, gerçekte, anlıksal olaylar ve durumlar düşünülür. |
Denkel’e göre, hangi olay ve durumların anlıksal olarak sınıflandığı dil ve kavramsal yapımız içinde köklü ve kesindir. |
Düşünmekten söz edildiğinde, içeriği inanç ve isteklerden oluşan bilinçli bir anlıksal olaylar dizisi anlaşılır |
Denkel, bilgi sorununu, maddeci bir temelden ele alarak, konuyla ilgili geleneksel akımlar olan Descartes ve Locke çizgilerini eleştirerek, analitik felsefe bağlamında kendi kaygıları doğrultusunda temellendirmeye çalışmıştır.
12.Soru
İsmail Tunalı'ya göre, hangisi estetik tavrın gerçekleşmesi için bulunması gereken unsurlardan birisi değildir?
Heyecan |
Seyir |
Duyum |
Algı |
Duygu |
Estetik tavrın gerçekleşmesi için, seyir, duyum, algı, duygu, özdeşleyim unsurlarının bulunması gerekmektedir (Tunalı 1979, 30-55). Sıralanan bu unsurlarla elde edilen estetik tavır alma ve estetik algının sonunda bir estetik hoşlanma, ya da estetik haz ile son bulduğu sonucu ortaya çıkar.
13.Soru
Felsefe, kavramlarla ilgili bir uğraşdır. Felsefe, dallı budaklı yönelmelerimizde, günlük yaşamda,.......ve ......,......ve...... başvurduğumuz belli başlı sözleri(dolayısıyla bu sözlerle yöneldiğimiz dünyayı anlamları bakamından elden geldiğince açıklayıp eleştirme denemesidir. Boşluğa aşağıdaki kavramlardan hangileri gelmelidir?
sanatta |
bilim ve sanatta, din ve teknikte |
sosyolojide |
psikolojide |
Endüstüride |
Felsefe, kavramlarla ilgili bir uğraşdır. Felsefe, dallı budaklı yönelmelerimizde, günlük yaşamda, bilim ve sanatta, din ve teknikte başvurduğumuz belli başlı sözleri(dolayısıyla bu sözlerle yöneldiğimiz dünyayı anlamları bakamından elden
geldiğince açıklayıp eleştirme denemesidir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefenin estetik disiplinini incelemiş olan İsmail Tunalı'nın özelliklerinden biri değildir?
İsmail Tunalı'nın Sanat Ontolojisi adlı kitabı vardır.
|
İsmail Tunalı eserinde estetik sorununu nasıl anladığını ve özelliklerini ele almıştır.
|
İsmail Tunalı'ya göre çağdaş ontoloji bir metafizik değildir.
|
İsmail Tunalıya göre en önemli çağdaş felsefe görüşü materyalizmdir.
|
İsmail Tunalı'ya göre mantık ve varlık arasında çıkmaza düşülmez.
|
15.Soru
Hangisi Nermi Uygur için söylenemez?
Metafizik ve felsefeyi bir tutmuştur. |
Tarih ontolojisi ile ilgilenmiştir. |
Metafizikçi kadar metafizik olduğunu savunmuştur. |
Metafiziği varlık sorunuyla ilişkilendirmiştir. |
Metafiziğin ne olduğunu belirlemeye çalışmıştır. |
Uygur'un felsefe ve metafizik arasında yaptığı ayrım, analitik felsefe çerçevesinde gerçekleşmiştir.
16.Soru
Mengüşoğlu'na göre aşağıdakilerden hangisi 'kozmolojik kategoriler'e dahildir?
Ayıklanma |
Önceden tayin etme |
Nedensellik |
Aktiflik pasiflik |
Canlının kaynağı |
Kozmolojik kategoriler: Zaman, mekan, substans (öz ya da dayanak), kausalite (nedensellik), tabiattaki kanunluluk, karşılıklı tesir.
17.Soru
Takiyettin Mengüçoğlu Felsefede Tasnif, sistemlerini,belli isim’lere ayırmak suretiyle yapar. Bunlar aşağıdakilerden hangileridir?
farkındalık, idealizm, hayaller |
realizm, idealizm, pozitivizm |
realizm, olaylar, pozitivizm |
teknik, idealizm, pozitivizm |
tarih, edebiyat, pozitivizm |
Filozofun fikirleri ya bu çerçevenin içine sığabilir veyahut da onu aşar. Sığdığı zaman filozof, tutarlıdır; yani fikirleri arasında bir tutarlılık vardır. Sığmadığı zaman filozof söylediklerini çürüten, tutarsız, fikirleri birbirini tutmayan bir filozoftur. Böyle bir felsefe tarihi görüşünün tam olabilmesi için, bu sistemlerin de tasnif edilmesi gerekmektedir. Tasnif, bu sistemleri, realizm, idealizm, pozitivizm gibi belli isim’lere ayırmak suretiyle yapılır (Mengüçloğlu 1968, 307-308).
18.Soru
Soykan’a göre nesnel bilgi hangi bilme yetisinin ürünüdür?
Anlama yetisi |
Ruh |
Sezgi |
Hayalgücü |
Görü |
Nesnelerin bizdeki düpedüz etkilerinin bilgisi, yani doğrudan doğruya duyarlığın sağladığı bilgi ile bu etkilerden oluşturduğumuz tasarım, görü ve
kavramlar, nesnelere ilişkin tüm deneylerimiz yoluyla onlar hakkında edindiğimiz
bilgi, yani anlama yetisinin bilgisi, birbirinden ayrı iki tarz oluşturur.
19.Soru
Teo Grünberg'in felsefesi ile ilgili verilen hangi ifade yanlıştır?
felsefe anlayışı, genel olarak analitik felsefe akımı çerçevesinde gelişmiştir. |
geleneksel felsefe, ortak duyu veya bilim yolundan elde edilemeyen bazı bilgiler sağlamak amacını gütmüştür. |
Grünberg’e göre, bilmek fiilinin bilgi teorisi bakımından dört anlamı vardır. |
Bilginin tek şartı 'inanma'dır. |
Bilgi öğretisi bakımından en önemlisi “olduğunu bilme”dir. |
1- İnanma şartı: X, p’ye inanmıyorsa, tam tersi p olmayana inanıyorsa, hiç olmazsa p ile p olmayan şıkları arasında bir seçim yapamıyorsa, (şüphe hali), x’in p’yi bildiğini söyleyemeyiz. 2- w, X, p’yi bildiğini kabul etsin. Eğer daha sonra X'nin yanlışlığını kabul etmek zorunda kalırsa, o zaman p’yi bilmesinin bir sanıdan ibaret olduğunu, gerçekte p’yi bilmediğini kabul edecektir. 3- Belgeleme şartı: meteorolog Ahmet’in yanlış bir hesap sonucunda önermesini (yani yarın yağmur yağacak önermesini) kabul ettiğini ve bir tesadüf olarak ‘p’nin doğru olduğunu (yarın yağmur yağacağını) düşünelim. Böyle bir durumda bir yandan Ahmet p’ye inanıyor, öbür yandan da ‘p’ doğru oluyor. Yani gerek inanma şartı, gerekse doğruluk şartı yerine geliyor.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsmail Tunalı'ya göre Çağdaş Ontoloji'nin ana özelliğidir?
Anti-Metafizik oluşu |
Spekülatif oluşu |
Metafizik oluşu |
Dedüktif oluşu |
Dogmatik oluşu |
İsmail Tunalı'ya göre, Wolff ontolojisi, eski, klasik ontoloji bir spekülatif bilim, yani metafizikti. C¸ağdaş ontoloji, bir metafizik olmadığı gibi, onun ana özelliği anti-metafizik oluşudur.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ