Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Ara 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ahlak felsefesiyle ilgili olarak Türkiye'de çalışma yapan kişilerden biri değildir?
Hilmi Ziya Ülken |
Bedia Akarsu |
Doğan Özlem |
Mehmet Ali Ayni |
Ziya Gökalp |
Ahlak Felsefesiyle ilgili olarak Türkiye’de çeşitli çalışmalar yapılmıştır. Mehmet Ali Ayni, Hilmi Ziya Ülken, Bedia Akarsu, İoanna Kuçuradi, Doğan Özlem ahlak felsefesi alanında çalışma yapanlardan ilk akla gelen kişilerdir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefenin temel sorularından biridir?
Ne biliriz? |
Kader var mı? |
Geçmiş hayatımızda neler yaptık? |
Neyi değiştirebiliriz? |
Çevremizi tanıyor muyuz? |
Felsefenin temel soruları:
1- Ne biliriz?
2- Ne yapmamız lazım?
3- Şimdiki hayatımızda
sonraki hayatımız için ne
umut edebiliriz?
4- Kant’ın eklediği insan nedir? Mengüşoğlu’na göre insanın ne yapması gerektiği sorusu, ahlak metafiziğiyle ilgilidir.
3.Soru
Mengüşoğlu bilgiyi hangi temelde ele almıştır?
Tarihsel |
Analitik |
İdealist |
Ontolojik |
Duyumcu |
Sıralanan bilgiyle ilgili yaklaşımlar, bilgi felsefesinin genel sorunlarını anlayış farklarıyla ortaya koymaktadırlar. Mengüşoğlu, daha geleneksel bir çizgide, ontolojik temelli bir bilgi anlayışını öne çıkarmaktadır.
4.Soru
Aşağıda mantık ile ilgili olarak sunulan yazar ve kitap eşleştirmelerinden hangisi doğrudur?
İ. H. İzmirli – Lojistik Prensipler ve Muasır Teknikler |
H. Ziya Ülken – Mantık Tarihi |
A. Reymond – Felsefe Dersleri |
A. Ragıp Atademir – Sembolik Mantık I |
Teo Grunberg – Organon |
Necati Öner’in bildirdiğine göre İ. H. İzmirli’nin Felsefe Dersleri, H. Ziya Ülken’in Mantık Tarihi (1942) ile A. Reymond’dan tercüme ettiği Lojik Prensipler ve Muasır Tenkitler (1942), Hamdi Ragıp Atademir’in Arsitoteles’in Organon çevirileri (1947-1952) ile Porphyrios’un İsagoji’si (1948), Teo Grunberg’in Sembolik Mantık I (Önermeler Mantığı) (1968), önde gelen yayınlar olmuştur. İlk baskısı 1970 yılında yapılan Necati Öner’in Klasik Mantık kitabı ile Hüseyin Batuhan ve Teo Grünberg tarafından hazırlanan Modern Mantık (1970), kitapları alandaki önemli yayınlar arasındadırlar. Şafak Ural’ın ders kitabı amaçlı hazırlanan Temel Mantık (1985) çalışması da 1990 öncesi mantık yayınları arasında yer almıştır. Bu bilgilerin ışında doğru cevap “B” şıkkıdır.
5.Soru
Mengüşoğlu’na göre felsefede insanın ne yapması gerektiği sorusu aşağıdakilerden hangisi ile ilgilidir?
Ahlak metafiziği |
İnanç sistemleri |
Toplumsal kurallar |
Eğitim hayatı |
Gelenek ve görenekler |
Mengüşoğlu’na göre insanın ne yapması gerektiği sorusu, ahlak metafiziğiyle ilgilidir. Bu alanda felsefe, insanın günlük hayatındaki fenomenleri, insanın günlük hareket ve faaliyetlerini, insanların birbirlerine karşı takındıkları tavırları, beğendikleri veya yerdikleri, sevdikleri veya sevmediklerinin temelini, insanların konuşmalarında ve birbirleriyle tartışmalarındaki temeli, savundukları veya nefret ettikleri
şeylerin temelini tasvir ve tahlil etmelidir.
6.Soru
İslam felsefesi anlayışı çerçevesinde mantık dersleri medreselerde okutulmuştur. Özellikle Ebheri’nin İsagoji kitabı Osmanlı medreselerinin baş eserleri arasındadır. Söz konusu eser aşağıda verilen düşünürlerden hangisinin mantık anlayışını yorumla temeline oturtulmuştur?
Farabi |
Aristoteles |
İbni Sina |
Platon |
Sokrates |
Farabi ve İbni Sina’nın Aristoteles mantığını yorumlama temeline oturtulan İsagoji, Tanzimat sonrası mantık çalışmalarında da etkili bir model olarak görülmektedir.
7.Soru
Cemal Yıldırım'a göre aşağıdakilerden hangisi bilimin özelliklerinden birisi değildir?
Bilim bir bilgi üretme yöntemidir. |
Bilim olgusal dünyayı araştırmaktadır. |
Bilimin amacı doğayı anlamaktır. |
Bilim birikimseldir. |
Bilim yanılmaz dogmalar içeren bir öğreti değildir. |
Cemal Yıldırım'a göre bilimin amacı evreni anlamaktır. Bilim insanı, araştırma alanında, bu amaca, olgusal dünyanın yapı ve işleyişine ilişkin oluşturulmuş ya da doğrudan kendisini oluşturduğu, doğruluğu gözlem veya deney sonuçlarıyla yoklanabilir kuram ve hipotezlerle ulaşmaya çalışır. Bu anlamda bilim, olgu-kuram ilişkisi çerçevesinde bir problem çözme yöntemi olarak nitelendirilir (Yıldırım 2010/1, 25).
8.Soru
“Genel olarak bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelir.” Bir önceki cümlede yer alan tanım aşağıdaki seçeneklerden hangisini tanımlamaktadır?
Estetik obje |
Estetik değer |
Güzel |
Estetik değer |
Estetik süje |
Estetik obje: Estetik obje, genel olarak bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelir. Estetik süje, geniş anlamda doğa varlığı ile, bu varlığı oluşturan insan, canlı, inorganik doğa gibi doğa kesimleriyle estetik ilgi kurduğu gibi, sanat yapıtlarıyla, resim, heykel, yapı, şiir, roman gibi unsularla ilgi kurar. Bu kapsamda doğru seçenek A seçeneğidir.
9.Soru
1972 yılında yayımlanan Epistemik Mantık isimli çalışma kime aittir?
Takiyettin Mengüşoğlu |
Teo Grünberg |
Arda Denkel |
Ömer Naci Soykan |
İsmail Tunalı |
Epistemik Mantık isimli çalışma Teo Grünberg'e aittir.
10.Soru
Problemleri esas alan, onları çözümleyen, araştıran, içlerine nüfuz eden, her şeyi kanıtlama çabasında, ikinci bir yaklaşıma sahip olan filozof aşağıdaki seçeneklerden hangisinde yer almaktadır?
Friedrich Nietzsche |
Sigmund Freud |
Karl Robert Eduard Von Hartmann |
Aristoteles |
Karl Marx |
Hartmann’a göre felsefe tarihçiliği konusunda ikinci bir yaklaşım daha vardır. Problemleri esas alan, onları çözümleyen, araştıran, içlerine nüfuz eden, her şeyi kanıtlama çabasında olan bir anlayıştır. Bu kapsamda doğru seçenek C seçeneğidir.
11.Soru
Mengüşoğlu'nun bilgi felsefesiyle ilgili hangi ifade yanlıştır?
Bilgi konusundaki temel tutumu, özne ile nesnenin kendilerine özel yapıları ile özne nesne arasında oluşan bağların yapıları üzerinden ortaya çıkmaktadır. |
Bilgi felsefesi, özne ile nesnenin özelliklerini, varlık karakterlerini tanımlamanın yanında, özne ile nesne arasındaki bağlarla ve bağların nasıl kurulduğuyla uğraşır. |
Özne ve nesne, biri diğeri tarafından meydana getirilmediği anlamında, kendi başlarına varolan unsurlardır. |
Özne ile nesne arasındaki ilişkiden doğan bilgi, çeşitli edimlerden (aktlar) oluşur. Bu edimlere, bilgi edimleri denmektedir. |
felsefe soyut olanla münasebete gelmek, kendisini spekülasyonların dizginsizliğine kaptırmamak için, sanatın, kültürel bilgisinin yardımına muhtaçtır. |
Fakat, felsefe somut olanla münasebete gelmek, kendisini spekülasyonların dizginsizliğine kaptırmamak için, bilimin, tabii hayat bilgisinin yardımına muhtaçtır. Çünkü bütün insan bilgileri, bir ve aynı oluşun birer yanıdır
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefe yöntemini oluşturan köşe taşlarından biri değildir?
Doğruluk |
Şüphe |
Eleştiri |
Tanım |
Sınıflandırma |
Felsefe yöntemi, felsefecinin ya da filozofun düflüncelerini temellendirirken takip
etmesi gereken yoldur. Söz konusu yolun köşe taşlarını şüphe, eleştiri, tanım,
sınıflandırma, ilke, tutarlılık, felsefe bilinci oluşturmaktadır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Macit Gökberk'in felsefenin özellikleri olarak öne çıkardığı kavramlardan biri değildir?
İyi, doğru, güzel gibi araştırma alanları
|
Özel tutum
|
Temele kadar gitmek
|
Felsefe tarihi
|
Felsefenin geleceği
|
14.Soru
Duralı’ya göre metafizik hangi gerçeklik alanını ele alır?
Tarihsel gerçeklik |
Öznel gerçeklik |
Ruhsal gerçeklik |
Nesnel gerçeklik |
Tanrısal gerçeklik |
Duralı’ya göre, metafiziğin temel sorunlardan biri olan hakikat, kapsamlı, ku-
şatıcı bir sentetik birliktir. Özelde metafizik, geneldeyse felsefe, hakikate ilişkin
gerçeklik yörelerini, kesitlerini öğrenip açıklamak maksadıyla çözümlerler. Felsefenin yüreği konumundaki metafizik, başka birçok konusunun arasında, öznel gerçekliği ele alırken, duyargalar durumundaki bilimler de nesnel gerçekliklere
eğilirler
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Takiyettin Mengüçoğlu'nun felsefi bilgiye ilişkin görüşüdür?
Felsefi bilgide bilgiler süreklidir.
|
Felsefi bilgi tarihsel süreç içinde birbirini tamamlar.
|
Felsefi bilgide bilgilerin sürekliliği yoktur.
|
Felsefi bilgi kesintisiz ilerler.
|
Felsefi bilgi sanatsal bilgi ve tarih bilgisinden oluşmaktadır.
|
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nermi Uygur'un Felsefe tarihçisi ile ilgili görüşünü ifade eder?
Felsefe tarihçiliğini tarih ile ilgili çalışanların yapması gerekir.
|
Felsefe tarihçiliğini sosyal bilimlerde tarih çalışanlar yapmalıdır.
|
Felsefe tarihçiliğini akedemisyenler yapmaldır.
|
Felsefe tarihçiliğini filozofun yapması gerekir.
|
Felsefe tarihçiliğini herkes yapmalıdır.
|
17.Soru
Mengüşoğlu'na göre var olanı tayin eden temel ilke aşağıdakilerden hangisidir ?
Varolanı tayin eden ilkeler, kategorilerdir. |
Varolanı tayin eden ilkeler, düşüncelerdir. |
Varolanı tayin eden ilkeler, gerçeklerdir. |
Varolanı tayin eden ilkeler, hakikatlerdir. |
Varolanı tayin eden ilkeler,görünüşlerdir. |
Mengüşoğlu’na göre, varolanı tayin eden ilkeler, kategorilerdir. Ontolojide kategori tabiriyle, öznenin veya varlığın formları kastedilmez; aksine, varlığı, varolanı tayin eden ve varolanın kendisinde mevcut olan varlık prensipleri kastedilir. Bu prensipler, varlığı belirleyen genel ilkelerdir. Bu ilkelerin bilimdeki karşılığı kanunlardır. Buna göre doğru cevap A'dır.
18.Soru
Metafiziği de konu edinen Felsefenin Çağırısı (1971) adlı kitap aşağıdakilerden hangisine aittir?
Hilmi Ziya Ülken |
İsmail Tunalı |
Nermi Uygur |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Teoman Duralı |
Nermi Uygur, Felsefenin Çağırısı (1971) adlı kitabında metafiziği de konu edinmiş ve bu bağlamda da varlık konusuna nasıl baktığını sergilemiştir.
19.Soru
1968 tarihli Sembolik Mantık kitabının yazarı kimdir?
Teo Grünberg |
Nusret Hızır |
Hilmi Ziya Ülken |
Macit Gökberk |
Halil Nimetullah |
Türkiye'nin önde gelen mantıkçılarından Teo Grünberg, 1968 yılında Sembolik Mantık başlıklı kitabını yayınlamıştır.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Münif Paşa'nın ilim anlayışına ilişkin verilen bilgi doğrudur?
İlmi nücum ve ilm-i reml önemli ve çalışma yapılması gereken ilim alanlarındandır. |
Diğer ilimlerle uğraşanların her birinin biraz matematik bilmeleri gereklidir. |
Nakli ilimler, insanın kendi yetenekleriyle gerçekleştirdikleridir. |
Bilimde tümevarımsal yöntem çalışmaların temelini oluşturmaktadır. |
İlimler ulüm ve fünun olarak ikiye ayrılmaktadır. |
Münif Paşa'ya göre her ilim, müstakil ve mümtaz olsa da bazıları diğerleriyle yakın ilişki içinde bulunurlar. Fiziğin hendeseye, kimyanın matematiğe (hesaba), tarihin coğrafyaya balılığı gibi. Hesap ilmi (matematik) hiçbir ilme ihtiyaç duymazken, diğer ilimlerle uğraşanların her birinin biraz matematik
bilmeleri gereklidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ