Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 4. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Din Felsefesi adlı kitap hangi yıl yayınlanmıştır?
1987 |
1988 |
1989 |
1990 |
1991 |
Söz konusu kitap, yayınlandığı tarihte (1987) konuyla ilgili ilk kitaplar arasında yer almaktadır.
2.Soru
Şekip Tunç'a göre aşağıdakilerden hangisi dinin esasını oluşturur?
Düşünceler |
İnançlar |
Duyular |
Kıymetler |
Nimetler |
Tunç, dinin esasını, kıymetlerin (değerler) oluşturduğu düşüncesindedir.
3.Soru
Macit Gökberk'e göre Felsefe tarihinde nelerin aranması gerektiği aşağıdaki hangi seçenekte verilmemiştir?
Felsefede iyi,doğru ve güzeli araştırma |
Felsefede konunun temeline kadar gitmek |
Felsefede konunun tarihi |
Felsefenin Özellikleri |
Felsefe ile uğraşan kişilerin okudukları okullar |
Felsefenin tarih boyunca evrimi, gerçekte, bu kaynakların kendisinden, öğrenilebilir. Bunlar bize felsefenin, büyük ustalarının eliyle nasıl işlendiğini, nasıl yapıldığını, doğrudan doğruya gösterirler; dolayısıyla bize felsefede yaratıcılığın yollarını açarlar (Gökberk 1979, 1). iyi, doğru, güzel gibi araştırma alanları, özel tutum, temele kadar gitmek, felsefe tarihi, felsefenin özellikleri olarak öne çıkarılmıştır. Böylelikle felsefe tarihinde nelerin aranması gerektiğini açıklamaktadır.
4.Soru
Ümit Hassan, Türklerin örgütlenmesinin kökenlerini, dayandırdığı makalelerden biri Abdulkadir İnan'a aittir. Diğer makale kime aittir?
Ümit Hassan |
Sadri Maksudi Arslan |
Fuad Köprülü |
Nermi Uygur |
Ömer Naci Soykan |
Hassan, Türklerin örgütlenmesinin kökenlerini, Abdulkadir İnan ve Sadri Maksudi Arslan'ın makaleleri çerçevesinde ele almış, kandaşlık temelli örgütlenmeyi adları belirtilen kişilerin nasıl ele aldıklarını tartışmıştır.
5.Soru
BEdia Akarsu'nun ahlak felsefesine ilişkin hangi ifade doğrudur?
Ahlakı filozoflar bulmuştur. |
Ahlak alanında her şeyi ölçüp biçecek, neyin ahlaklı neyin ahlak dışı olacağını bildirecek bir ölçü vardır. |
Yürürlükteki ahlak kanunları bir buyruk karakterindedir. |
Ahlak anlayışlarının oturduğu kavramsal temelin önde gelen unsurları mutlak ve nisbidir. |
Ahlak üzerinde görüşler farklı olmakla birlikte, hepsinde ortak olan, ahlaklılık |
Akarsu, yürürlükteki ahlak kanunlarının bir buyruk karakterinde olduğu düşüncesindedir. Her ahlak da bu buyrukların gerçekleştirilmesini, yerine getirilmesini ister, onlara itaat edilmesini ister. İtaat ise özgürlüğü ortadan kaldırmaktadır.
6.Soru
Felsefe tarihçiliği, felsefenin bir dalı olarak hangi filozofla başlar?
Anaksimandros |
Thales |
Sokrates |
Platon |
Aristoteles |
Felsefe tarihçiliği, felsefenin bir dalı olarak Aristoteles’le başlamaktadır. Aristoteles ele aldığı her sorunda, ilkin o sorun hakkında bildirilen görüşleri sıralamış sonra da kendi görüşlerin temellendirmeye geçmiştir. Bu tutumu ve Metafizik kitabının ilk bölümünün felsefe tarihi niteliklerine sahip olması, Aristoteles’i ilk felsefe tarihçisi yapmaktadır.
7.Soru
Türk toplumunun anaerkil karakteristikten babaerkiliğe doğru olduğunu bir önerme olarak kabul eden düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Fuad Köprülü |
Nermi Uygur |
Ümit Hassan |
Bahattin Ögel |
Ömer Naci Soykan |
Ümit Hassan, ilk toplum örgütlenişiyle ilgili iki ölçüt kullanılmıştır. İlki, eşitlik/ eşitsizlik ikincisi, babahanlık / anahanlık (babaerkil, anaerkil). İlk toplumsal örgütlenmenin, birinci ölçüt açısından, eşitlikçi-sınıfsızlıktan başlayarak çözüldüğünü; ikinci ölçüt açısından da anaerkil karakteristikten babaerkiliğe doğru olduğunu önerme olarak kabul etmiştir.
8.Soru
Hangi eserinde Köprülü, Anadolu’da gelişen İslam anlayışının Orta Asya kökenli olduğu üzerinde durmaktadır?
Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar |
Türk Edebiyatı Tarihinde Usûl |
Türk Edebiyatı Tarihi |
Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu |
Türk Hukuki Müesseseleri |
Türk Hukuki Müesseseleri: İslam Hukukundan Ayrı Bir Türk Amme Hukuk Yok mudur? Köprülü'nün 1938 tarihli yazısıdır.Türklerin kendilerine özgü
bir amme hukuklarının olmadığını iddia eden şarkiyatçıların iddialarını (Köprülü
2005/1a, 11-12) düşürmek için yaptığı çalışmada, Türk amme hukukunun nelere
sahip oldu¤unu ortaya koymuştur.Türk Edebiyatı Tarihinde Usûl adlı yazısında
ileri sürdüğü Türk edebiyatı tarihi taslağını (Köprülü 1986/1,19-20), 1926
yazdığı Türk Edebiyatı Tarihi adlı çalışmasında gerçekleştirmiştir. Köprülü, Türk
Edebiyatı Tarihi adlı çalışmasında, Türk tarihini, edebiyat üzerinden bütünlüklü
bir şekilde kurmaya çalışmıştır. Osmanlı Devleti’nin Kuruluşlu adlı çalışmada,
iktisadın nasıl bir öneme sahip olduğu görülmektedir Türk Edebiyatında İlk Mutasavvıflar adlı eserinde Köprülü, Anadolu’da
gelişen İslam anlayışının Orta Asya kökenli olduğunu ve Türklerin bu çerçevede İslamiyet’i benimsedikleri üzerinde durmaktadır. Doğru cevap A seçeneğidir.
9.Soru
Filibeli eski içtihatlar hakkında ne düşünmektedir?
Yapılacak şey, din duygusu ile bilimsel düsturları bağdaştırmak ve her ikisini birbirine yardımcı etmektir. |
Avrupalılarla rekabet edebilmek için, yalnız siyasi sahada değil, iktisadi alanda da Avrupa zihniyetine ve marifetine sahip olunması gerekir |
Ortaçağ zihninin mahsulü olan bir içtihadı yaşatmaya çalışmak, bir fosili canlandırmak kadar zor bir şeydir. |
Alimlerin tutumu, önerilerinin günün şartlarına uymaması, Müslümanların acı bir çaresizlik içine düşmesine neden olmuştur. |
Ya cahil, sefil ve mahkum bir toplum, yahut da bir aralık ismen Müslüman kaldıktan sonra fırsat bulur bulmaz dine düşmanlık gösterecek bir aydın toplumu oluşacaktır |
Filibeli’ye göre Ortaçağ zihninin mahsulü olan bir içtihadı yaşatmaya çalışmak, bir fosili canlandırmak kadar zor bir şeydir. Öküz arabasıyla trene karşı mücadele etmek gibidir.
10.Soru
Uygur tarih felsefesini aşağıdakilerden hangisiyle temellendirmek istemektedir?
Fenomenoloji |
Rasyonalizm |
Ampirizm |
Materyalizm |
Yeni ontoloji |
Nermi Uygur’un, doktora tezi tarih felsefesi sorunlarından biri hakkında olmakla
birlikte, sonraki çalışmalarında tarih felsefesine fazla bir yer ayırmamıştır. Sadece
1957 yılında yayınladığı Tarih Felsefesinin Yolu adlı bir yazı yayınlamıştır. Söz konusu yazıda, tarih felsefesini, felsefenin bir disiplini olarak analitik bir yaklaşımla
incelemiş ve tarih sorunlarını fenomenolojik açıdan temellendirmeye çalışmıştır.
11.Soru
Mehmet Aydın'ın din felsefesi ile ilgili ortaya koyduğu problemlerden hangisi aşağıdaki bir şıkta doğru verilmemiştir?
Metafizik ve kozmolojik problemler |
Epistemolojik Problemler |
Dinin ahlak, sanat, ilimle münasebeti |
Dini sembolizmin anlam ve önemi |
Akli ve nakli delillere başvurarak temel alınan din |
1- Metafizik ve kozmolojik problemler
2- Epistemolojik Problemler
3- Dini hükümlerin dil ve mantık açısından tenkid ve tahlili. Din dilinin
mantık statüsünün belirlenmesi.
4- Dinin ahlak, sanat, ilimle münasebeti
5- Dini sembolizmin anlam ve önemi
12.Soru
Fuad Köprülü, Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu adlı çalışmasında, tartışılması gerekenin soruna aşağıdaki hangi açıdan bakılması gerektiğini belirtir?
Siyasi |
Askeri |
Kültürel |
İçtimai |
İktisadi |
Osmanlı Devleti’nin Kuruluşu adlı çalışmasında, sorunu, siyasi, iktisadi, içtimai
özelliklerinin yanında kültürel özelliklerinin belirlenmesinin gerekliliğini vurgulamış,
toplumu oluşturan bu temel değerlerin kaynaklarını ortaya koymuştur.
13.Soru
Tarihi varlık sahasını, ontolojinin bir tetkik sahası olarak gören ilk filozof hangisidir?
N. Hartmann |
Vico |
Rickert G. Simmel |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Nermi Uygur |
Tarihi varlık sahasını, ontolojinin bir tetkik sahası olarak gören ilk filozof N. Hartmann olmuştur. Doğru cevap A'dır.
14.Soru
Sanat Ontolojisi ile Estetik isimli kitapları bulunan felsefeci aşağıdakilerden hangisidir?
İsmail Tunalı |
Taylan Altuğ |
Ömer Naci Soykan |
Bedrettin Cömert |
Mazhar Şevket İpşiroğlu |
Sanat Ontolojisi ile Estetik isimli kitaplar İsmail Tunalı'ya aittir.
15.Soru
Aşağıdaki Şıklardan Hangisinde Teokrasi Kelimesi Doğru tanımlanmıştır?
Kanunların Allah'ın yeryüzündeki gölgesi sayılan Halife ve sultanlar tarafından yapılmasıdır. |
Kanunların Allah'ın yeryüzündeki gölgesi sayılan Millet tarafından yapılmasıdır. |
Kanunların Allah'ın yeryüzündeki gölgesi sayılan okullar tarafından yapılmasıdır. |
Kanunların Allah'ın yeryüzündeki gölgesi sayılan Hastaneler tarafından yapılmasıdır. |
Kanunların Allah'ın yeryüzündeki gölgesi sayılan Halk tarafından yapılmasıdır. |
Teokrasi: Kanunların Allah'ın yeryüzündeki gölgesi sayılan Halifeler ve sultanlar tarafından yapılmasıdır.
16.Soru
"Hanedanla örtüşen Osmanlı Devleti, kendini, bir topluluk olarak değil bütünlüklü bir varlık olarak görmüştür." Aşağıdakilerden hangisi bu düşünce ile çelişmektedir?
Fethettiği ülkelerin halklarını aralarında bir anlaşma yapmadan, kendi ilkeleri doğrultusunda yönetmiştir. |
Müslüman olanlar, kurucu toplumun sahip olduğu bütün haklara sahip olmuştur. |
Cemaatlere verilen imtiyazlar, onların kendi kimliklerinin korumalarını sağlamıştır. |
Fetihle devletin sınırları içine katılan cemaatler kurucu unsurla tam bir bütünlük sergilemektedir. |
Her cemaat kendini devlet içinde şahsi bir varlık saymaya başlamıştır. |
Ahmet Ağaoğlu'na göre Osmanlı yöneticileri, cemaatler meselesinde iki önemli hata
yapmışlardır: 1-Bir devletin yalnız kılıçla kurulamayacağını ve devam ettirilemeyeceğini vaktinde anlamamalarıdır. 2- Daha büyük hata, devletin kurucu unsuruna,
devlette özel bir yer vermemeleridir. Ahmet Ağaoğlu Fetihle devletin sınırları içine katılan cemaatleri, kurucu unsurla birleştirmenin yollarını bulamadıklaırnı belirtmektedir.
17.Soru
Felsefe'nin asıl yaratıcıları kimlerdir?
Bilim İnsanları |
Tarihçiler |
Türk Filozofları |
Fizik Öğretmenleri |
Dehalar |
Felsefe düşünmek demektir, yeti, yaratıcılık, demektir. Felsefenin asıl yaratıcıları dehalardır. Felsefe dehalarıysa en üstün kişilerdir. Sayıca az mı azdır deha (Uygur 1974, 70-72). Türk felsefesine iyimser bakanlar çok küçük bir öbek oluştururlar, ‹slam medeniyeti çerçevesinde ortaya çıkanları Türk filozofları olarak tanırlar (Uygur 1974, 72-74). Tanıtılan sınıflardan felsefe için iyi şeylerin çıkmayacağı izlenimi doğmaktadır.Doğru cevap E'dir.
18.Soru
Estetik suje neyle ilgi kurar?
Estetik haz |
Sanat yapıtları |
Estetik tavır |
Estetik kaygı |
Bilme etkinliği |
Estetik obje, genel olarak bir estetik süjenin kendisiyle estetik bir ilgi içinde girdiği bir varlık anlamına gelir. Estetik süje, geniş anlamda doğa varlığı ile, bu varlığı oluşturan insan, canlı, inorganik doğa gibi doğa kesimleriyle estetik ilgi kurduğu gibi, sanat yapıtlarıyla, resim, heykel, yapı, şiir, roman gibi unsularla ilgi kurar.
19.Soru
Ümit Hassan, konfederatif devlet yapısı ile hangi teriminin yorumlarını tartışmıştır?
Eşitlikçi |
Sınıfsızlık |
Şaman |
Han |
Kandaşlık |
Konfederatif devlet yapısı ile Han teriminin yorumlarını tartışmıştır.
20.Soru
1954 yılında yayınladığı Din ve Laiklik adlı kitabında laiklik sorununu çeşitli yönleriyle incelemiştir. Adı geçen kitapta yazarın belirttiğine göre, "aydınların bir çoğu kendilerini din konusunda Katolik misyonerleri kadar mütehassıs sanıyor, dinden Müslümanlıktan bahsediyor, birer ihtisas adamı gibi konuşup yazıyorlar. Ayrıca dindar vatandaşlara da hakaret savuruyorlar". Bahsedilen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp |
Ahmet Ağaoğlu |
Ali Fuad Başgil |
Ahmet Mithat Efendi |
Recai Okandan |
Bahsedilen yazar Ali Fuad Başgil'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ