Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Etik - Ahlak Felsefesi adlı kitabının ders notlarından oluştuğunu kitabın
önsözünde bildiren kişi aşağıdakilerden hangisidir?
Doğan Özlem |
Teoman Duralı |
Bedia Akarsu |
Cemal Yıldırım |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Etik - Ahlak Felsefesi adlı kitabının ders notlarından oluştuğunu kitabın
önsözünde bildiren kişi Doğan Özlemdir.
2.Soru
Üç Medeniyet adlı kitabı kim yazmıştır?
Ahmet Ağaoğlu |
Ahmet Mithat Efendi |
Ziya Gökalp |
Ali Fuat Başgil |
Macit Gökberk |
Üç Medeniyet adlı kitabı Ahmet Ağaoğlu yazmıştır. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
Anayasa süreçlerini doğal hukuk anlayışından hareketle açıklamıştır. O'na göre bazı toplumsal kurallar, insanlığın başlangıç aşamasında aileyle birlikte ortaya çıkmıştır. Bahsedilen düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Ziya Gökalp |
H. Zİya Ülken |
Ahmet Mithat Efendi |
Ali Fuad Başgil |
Mehmet İzzet |
Bahsedilen düşünür Ahmet Mithat Efendi'dir.
4.Soru
“…., kuruluşu gereği, cevabı sorulana bağlı olan bir soru değildir.”
Yukarıda Nermin Uygur’dan alıntılanmış cümlede boşlukla gösterilen yere aşağıdakilerin hangisi gelebilir?
Hayatın anlamı |
Felsefe sorusu |
Ahlak nedir |
Ben kimim |
Benlik sorunu |
Felsefe Sorusu, felsefe yapmanın ya da düşünce üretmenin ilk şartıdır. Felsefeci, ilgi duyduğu alanda, önceki paragrafta dile getirilen eksiklik, yetersizlik ve çelişkiler çerçevesinde kendi sorularını oluşturur. Felsefe sorusu, Nermi Uygur’un belirttiğine gibi, filozofun kendi kendine sorduğu sorudur. Bu bilgiler ışığında doğru cevap “B” şıkkıdır.
5.Soru
Tunalı, estetik fenomeni ontik bütünlüğünde dört temel yapı üzerine kurmuştur. Aşağıdaki seçeneklerden hangisi bu dört temel yapı elemanı arasında yer almamaktadır?
Estetik süje |
Estetik obje |
Estetik değer |
Bed |
Güzel |
Tunalı, estetik fenomeni ontik bütünlüğünde dört temel yapı elemanı üzerine kurmuştur. Bunlar sırasıyla estetik süje, estetik obje, estetik değer ya da güzel ve estetik yargıdır. Estetik fenomen ya da estetik varlık, bu dört öğenin bir ontik bütünlüğü olarak meydana gelir. Bu dört temel öğe dışında kalan D seçeneği ise çirki anlamına gelen bir kavramdır. Bu kapsamda doğru seçenek D seçeneğidir.
6.Soru
Türkiye'de 1960'lar ve 1980'ler arasında felsefenin durumuna ilişkin temel eleştiri aşağıdakilerden hangisidir?
Türkiye'de felsefe okulunun açılmamış olması |
Türkiye'de çağdaş felsefe bakımından özgünlüğün olmaması |
Türkiye'de feslefe öğretiminin sürekliliğinin olmaması |
Türkiye'de toplumsal ve iktisadi karışıklıkların olması |
Türkiye'de Türkçe'nin öneminin yeteri kadar anlaşılamaması |
Türkiye'de 1960'lar ve 1980'ler arasındaki felsefe gelişimi ele alındığında, düşünürler yaratıcı ulusal felsefenin sınırlarını çizmenin zor olduğunu ve Türkiye’de çağdaş felsefe bakımından özgünlük olmadığını belirtmişlerdir. Türkiye’de özgün felsefe olmamasının nedenleri olarak, büyük bir felsefe geleneğinin olmaması, Cumhuriyet döneminde felsefeci sayısının azlığı ve yeterli düşünce özgürlüğünün bulunmamasını saymışlardır.
7.Soru
Duralı açısından metafiziğin en önemli görevlerinden biri, _____ ile olan ilişkisidir. Ona göre, metafizik ile ____, Platon’da, ilahiyatla iç içedir.
Yukarıdaki boşluklara gelebilecek en uygun ifade aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlak |
Bilgi |
Bilim |
Mantık |
Varlık |
Duralı açısından metafiziğin en önemli görevlerinden biri, ahlakla olan ilişkisidir. Ona göre, metafizik ile ahlak, Platon’da, ilahiyatla iç içedir.
8.Soru
Varlıkla ilgili sorunları cevaplanmasını güçlendiren neden aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Filozofun varlık anlayışından ayrılmaması |
Geçmişten gelen malzemelerin kullanılmaması |
Tarih denemelerinin az oluşu |
Sorunların temellendirilmemesi |
Cevapların sorgulanmaması |
Felsefedeki varlık sorunu, Aristoteles ya da herhangi bir filozofun varlık anlayışından ayrılmadığı sürece, varlıkla ilgili soruları cevaplamak güçleşir. Felsefe yapmanın şartı, soruyu başka bir kişiye değil, konunun kendisine sormaktır. Varlık nedir? sorusuna cevap verilirken, konuya ilişkin daha önce verilen cevapları malzeme olarak kullanılmalıdır.Doğru cevap A'dır.
9.Soru
I. Berkeley - Zihin
II. Hegel - Saf ben
III. Husserl - Mutlak geist
Varlığı tanımlamak için varlığın arkasında olması gereken şey ile düşünürler arasında yapılan eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
II ve III |
I, II, III |
Varlığı tanımlamak için varlığın arkasında bir başka şeyin olması gerektiği çeşitli düşünürlerce araştırılmıştır Kant’ta kendinde şey, Berkeley’de zihin, Hegel’de mutlak geist, Husserl’de saf bendir.
10.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Ahmet Ağaoğlu'nun devlet felsefesine ilişkin yanlış bir ifadedir?
Doğu’da hükümet, hükümdardan ibarettir ve bu anlayışın kökleri, eski İran devlet anlayışına dayanmaktadır. |
devlete değil hükümdarın şahsına bağlılık, Doğu kavimleri arasında daima bir fazilet olarak kabul edilmiştir. |
Mecelle çok büyük bir ustalık işi olmakla birlikte, Mecelle’nin esası, dayandığı gelenek ve Mecelle’nin temsil ettiği zihniyetin, modern zihniyetle uyuşup uyuşmaması sorgulanmamıştır. |
Devletle sülalenin bir kabul edilmesi, sülalenin yıkılması ya da çökmesi durumunda devletin de yıkıldığını kabul etmek modern siyaset felsefesinin önemli bir unsurudur. |
Avrupa’dan almak zorunda kaldığımız meşrutiyete onların yüklediği anlamla, bizim yüklediğimiz anlam siyah beyaz kadar farklıdır. |
Devletle sülalenin bir kabul edilmesi, sülalenin yıkılması ya da çökmesi durumunda devletin de yıkıldığını kabul etmek sonucunu doğurur. Bu da çok tehlikeli bir düşüncedir. Devletin esas kurucusu olan millet, sülalenin çökmesinden çok fazla etkilenmez, yeni önderlerle devletin temelini tazeler.
11.Soru
Fuad Köprülü çalışmalarında aşağıdakilerden hangisine yoğunluk vererek üstün başarı sağlamıştır?
Fen |
Felsefe |
Tarih |
Geometri |
Din |
Fuad Köprülü (1890-1966), tartışmasız olarak Türk tarihçiliğinin en tepesinde yer alan çok az kişiden biridir. Köprülü’nün yetiştiği dönemde, devlet, toplum, kurumlar ve aydınlar olabilecek en kötü şartlar altındadır. Böyle bir ortamda 23 yaşında Darülfünun’a müderris olmuştur. Türk tarihi hakkında çalışmaları, çalışmalarının kalitesi, sorunlara nüfus edebilme gücü, yeni bir yaklaşımla sorunları kucaklama, içerden bir okumayla bu topluma ait düşünceleri sergileme becerileriyle, en iyi tarihçilerden biri olma niteliğini hak etmiştir. Türk tarihçiliğinin doruk noktasında olan Köprülü, bu özelliğine 1913 ile 1934 yılları arasındaki çalışmalarıyla ulaşmıştır. Köprülü, kaygılarına da yansıtacak şekilde kendini şöyle anlatmıştır: Daima tekrar ettiğim gibi, Türk milletinin cihan tarihindeki büyük rolünü bugünkü ilim zihniyetiyle nesnel olarak ortaya koyabildiğimiz zaman, dünya ilim aleminin bunu kolaylıkla kabul edeceği ne kadar muhakkak ise, bunun Türk milletine en büyük bir hizmet olacağı da o derce katidir (Köprülü 1977/1, XXIII- XXIV). Köprülü bu kaygılarını çalışmalarına yansıtmıştır.
12.Soru
Teoman Duralı’ya göre, "metafiziğin temel sorunlardan biri olan........., kapsamlı, kuşatıcı bir sentetik birliktir." cümlesindeki boşluğa aşağıdakilerden hangisi gelmelidir?
Hakikat |
Geçmiş |
Felsefe |
Deney |
Varlık |
Duralı’ya göre, metafiziğin temel sorunlardan biri olan hakikat, kapsamlı, kuşatıcı
bir sentetik birliktir.
13.Soru
Reform sonrası felsefe eğitimi aşağıdaki bilim adamlarından hangisi tarafından başlatılmıştır?
Reichenbach |
Nusret Hızır |
Ziya Gökalp |
Rahmi Karakuş |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Reform sonrası felsefe eğitimi Reichenbach tarafından başlatılmıştır. Doğru cevap A'dır
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ya da hangileri Ziya Gökalp'in devlet ile ilişkili görüşleri arasındadır?
I. Türkçülük, klerikalizm, teokrasi ve istibdatla bağdaşamaz.
II. Devlet, kendine mahsus bir hükümetle, bir araziye ve bir ahaliye malik olan zümre demektir.
III. Çağdaş devletlerde, kanun yapma ve yönetme hakkı
doğrudan millete aittir ve milletin bu salahiyetini kısıtlayacak hiç bir mercii yoktur.
IV. Milletin bütün fertleri birbirlerine eşit olduğu yönetim şekli demokrasidir.
Yalnız I |
Yalnız III |
I-III |
II-IV |
I-II-III-IV |
Verilen ifadelerin tamamı Ziya Gökalp'in devlet ve hukuk ile ilgili söylemleri arasındadır.
15.Soru
Söz dizimi, sözcüklerin cümledeki sıralanış kurallılığına ne denir?
Sentaks |
Konstürksiyon |
Cebirsel |
Modülsel |
Matematiksel |
Bir cümlenin sektansı, yani söz dizimi, sözcüklerin cümledeki sıralanış kurallılığı demektir.
16.Soru
Mengüşoğlu’na göre tarih ontolojisi neyi açıklar?
Siyasi yapıları |
Varlık alanının kategorilerini |
Toplumsal yapıları |
Dinsel yapıları |
Tarihin zamansal uzunluğunu |
Çeşitli tarih ilimleri tarihi varlık sahasını, determination prensiplerine (kategorilerine) dokunmadan parçalayarak, incelemektedirler (Mengüşoğlu 1968,
150). Tarih varlık sahasını inceleyen tarih ontolojisi, bu varlık alanının kategorilerini
araştıracaktır
17.Soru
Aydın'a göre aşağıdakilerden hangisi din felsefesinde ele alınan konu başlıklarından değildir?
Tanrının varlığıyla ilgili deliller |
Tanrının sıfatları |
Tanrı-Alem ilişkisi |
Dinin ahlak, sanat, ilimle münasebeti |
Sanat ve ahlak |
Aydın, din felsefesinin teorik çerçevesini çizdikten sonra, alanın temel konularını
açıklamaya geçmiştir. Din Felsefesi’nde ele al›nan konu başlıkları şöyledir:
Tanrının varlığı ile ilgili deliller; Tanrı’nın sıfatları; sıfatlar, kötülük problemi ve insan
hürriyeti, sıfatlar ve Tanrı-Alem ilişkisi; ateizm; ölüm ve sonrası; din ve bilim;
din, sanat ve ahlak. Sıralanan bu başlıklar çeşlitli alt başlıklarla birlikte alanın genel
bir çerçevesini çizmiştir.Dinin ahlak, sanat, ilimle münasebeti Aydın'n sıraladığı din felsefesinin problemleri arasında yer aldığından cevap D seçeneğidir.
18.Soru
Darülfunun'da Felsefe Bölümü hangi yıl kurulmuştur?
1900 |
1903 |
1905 |
1907 |
1910 |
Darülfunun'da Felsefe Bölümü 1900'de olmuştur.
19.Soru
"Felsefenin Evrimi (1979) adlı kitabının Önsöz’ünde felsefe anlayışına ilişkin ipuçları vermiştir. Felsefe tarihi neden gerekli? sorusunu cevaplamak için, felsefe
nedir? sorusunu öne çıkarmış ve bu sorunun yanıtının kolay olmadığını belirtmiştir. Ona göre felsefe, felsefeye özgü olan, iyi, doğru, güzel nedir gibi bir takım soruları, özel bir tutumla ele alır". Burada ifade edilen felsefeci aşağıdakilerden hangisidir?
İsmail Tunalı |
Ömer Naci Soykan |
Bedrettin Cömert |
Taylan Altuğ |
Macit Gökberk |
Bahsedilen felsefecimiz Macit Gökberk'tir.
20.Soru
Mengüşoğlu’na göre insanı özel bir varlık alanı olarak inceleyen disiplin hangisidir?
Biyoloji |
Psikoloji |
Felsefe |
Ontoloji |
Felsefi antropoloji |
Felsefeye ilişkin düşüncelerini topluca verdiği Felsefeye Giriş (1968) kitabında, Harmann’ın yaklaşımını genel olarak yansıtırken, Ontoloji başlığı altında varlık sorununa da yer vermiştir. Felsefi Antropoloji’de (1971), söz konusu varlık anlayışını temele alarak sorunları açıklamıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ