Türkiye´de Felsefenin Gelişimi 2 Final 7. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Filibeli Ahmet Hilmi’ye göre "din" nasıl tanımlanır?
İki ucun birleşmesinden meydana gelen düşünce |
Öncelikle akımların tanınması gerektiği |
Tarih kavramının tanımı |
İslam düşünce ve ilkeleri ile felsefesine ilgi |
İslam felsefesini salt felsefe sorunu olarak ele alınması |
F. Ahmet Hilmi'ye göre din, iki ucun birleşmesinden meydana gelen düşüncedir. Bu iki ucun biri, içtimai topluluk veya fert, diğeri insanlıkla ilişkide olan ve ona adeta zorunlu olarak ilham veren tabiatüstü bir gerçektir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk düşüncesi denildiğinde öne çıkan isimlerdendir?
Ümit Saygı |
Yıldırım Gökay |
Binali Oktay |
Mehmet Ali Talat |
Ziya Gökalp |
Ziya Gökalp, Türk düşüncesi denildiğinde öne çıkan isimlerdendir. Doğru cevap E'dir.
3.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisine göre asıl olan, gelişim-değişmedir, teori bu değişimin incelenmesinin sürekliliğiyle oluşur?
Teoman Duralı |
Ümit Hassan |
Hayri Bolay |
Fuad Köprülü |
Oktay Aslanapa |
Ümit Hassan’a göre asıl olan, gelişim-değişmedir, teori bu değişimin incelenmesinin sürekliliğiyle oluşur. Doğru cevap B'dir.
4.Soru
Filibeli'ye göre islam dininin kendi içerisinde dinlere musallat olan belalar vardır. Aşağıdakilerden hangisi bu belalar arasında yer almaktadır?
Cehalet |
Kavimlerin İstidatları |
Ruhbanlık |
Tekamül |
Kadercilik |
Filibeli’ye göre dinlere musallat olan iki bela, zühd (çile, inziva) ve ruhbanlıktır. Peygamber zühdü yasaklamıştır. Fakat kısa süre sonra bu ortaya çıkmıştır. İslamiyet’te ruhban yoktur ve hiçbir zaman da görülmemiştir. Fakat alimler, şeyhler ve din görevlilerinin seçkin bir sosyal sınıf halini alması ve sonra da bu sınıfın mensuplarının pek çok imtiyazlara sahip olması, ruhbanların bazı olumsuz özelliklerini görülmesine neden olmuştur.Doğru cevap C'dir.
5.Soru
Uygur'a göre, felsefe tarihçisinin en önemli özelliği nedir?
Tarih metodolojisini bilmesi |
Tarih ve sanatla uğraşması |
Filozofları bilmesi |
Tarih anlayışı |
Felsefe anlayışı |
Felsefe tarihçisinin en önemli özelliği, felsefe anlayışıdır. Bu anlayışın gerekliliğini ortaya koymak, felsefe tarihçiliğinde yapılıp edilene ışık tutar. Karanlıkta kalan, felsefe anlayışının nasıl bir yapıya sahip olduğudur. Uygur’a göre felsefe tarihçisinin felsefe anlayışı, felsefenin işleyişi hakkındaki bilinçtir. İşte bu bilinçle tarihçi filozof geçmiş felsefeleri tanıtır.
6.Soru
"Osmanlı yöneticileri, cemaatler meselesinde iki önemli hata yapmışlardır: 1-Bir devletin yalnız kılıçla kurulamayacağını ve devam ettirilemeyeceğini vaktinde anlamamalarıdır. Kılıçla fethedilmiş yerler, dimağla elde edilirler. Fetihle devletin sınırları içine katılan cemaatleri, kurucu unsurla birleştirmenin yollarını bulmaları gerekirdi. Cemaatlere verilen imtiyazlar, onların kendi kimliklerinin korumalarını sağlamış, devletin zayıfladığı dönemde sorunlar çıkararak devletin çöküşüne yardımcı olmuşlardır. 2- Daha büyük hata, devletin kurucu unsuruna, devlette özel bir yer vermemeleridir" Bu fikirler aşağıdakilerden hangisine aittir?
Hilmi Ziya Ülken |
Yavuz Abadan |
Ali Fuad Başgil |
Ahmet Ağaoğlu |
Ziya Gökalp |
Bu fikirler Ahmet Ağaoğlu'na aittir.
7.Soru
Toplumu Batılılaştırmak için bütün değerler ve kurumlarının değiştirilmesi düşüncesi hangi iki düşünürde açıkca görülmektedir?
Duralı-Mengüşoğlu |
Uygur-Gökberk |
Küyel-Gökberk |
Soykan-Mengüşoğlu |
Gökberk-Mengüşoğlu |
Gökberk ve Mengüşoğlu’nda çok açık bir şekilde görülen, sonraki felsefe kuşaklarının da büyük ölçüde benimsediği, toplumu Batılılaştırmak için bütün değerler ve kurumlarının değiştirilmesi düşüncesi nasıl yorumlanmalıdır?
8.Soru
İnsanların birbirleriyle ilişkilerinde eylemlerini dayandırdıkları değerler ile ilkeleri konu eden felsefi disiplin nedir?
İlke |
Tutarlılık |
Eleştiri |
Etik |
Yöntem |
Ahlak felsefesi (etik), İnsanların birbirleriyle ilişkilerinde eylemlerini dayandırdıkları değerler ile ilkeleri konu eden felsefe disiplinidir.
9.Soru
Türkçe’nin saydam bir dil olduğu sonucuna hangisine göre varılabilir?
Cümlenin unsurları yer değiştirdikleri halde cümlenin anlamının değişmemesi |
Yapım ve çekim eklerinin sözcüğe eklenişlerinin kurallarının olması |
Her adın çoğul eki alabilmesi |
Düz cümlede yüklemsel öğenin sonda olması |
Türkçe’de her sözcüğün kendi ayrı kökü ya da gövdesi olması |
Cümlenin unsurları yer değiştirdikleri halde cümlenin anlamının
değişmemesi, Türkçe’nin matematiksel bir yapıya sahip olduğu düşüncesini
doğurmuştur. Buradan da Türkçe’nin saydam bir dil olduğu sonucuna varılmıştır.
(Soykan 1998/13, 132). Diğer seçenekler de Türkçe'nin yapısına göre söylenebilir ancak A seçeneği Türkçe'nin saydam ve matematiksel olduğunu gösterir.
10.Soru
Bilginin Temelleri isimli kitabın yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Teo Grünberg |
İsmail Tunalı |
Arda Denkel |
Bedrettin Cömert |
Ömer Naci Soykan |
Bilginin Temelleri isimli kitap Arda Denkel'e aittir.
11.Soru
Değişmez Değerler Değişen Davranışlar adlı çalışma aşağıdaki düşünürlerden hangisine aittir?
Bedia Akarsu |
Doğan Özlem |
Hilmi Ziya Ülken |
Takiyettin Mengüşoğlu |
Teoman Duralı |
Mengüşoğlu, Değişmez Değerler Değişen Davranışlar adlı çalışmasını, felsefi etik için kritik bir hazırlık olarak tanıtmıştır. Felsefede ve ilimde böyle bir hazırlık yapmanın, literatürde d.nüp dolaşan düşüncelerle hesaplaşmanın şart olduğu (Mengüşoğlu 1965, 3) düşüncesinden hareket etmiştir.
12.Soru
Felsefenin Evrimi adlı eser aşağıdaki yazarlardan hangisine aittir?
İsmail Tunalı |
Mazhar Şevket İpşiroğlu |
Bedrettin Cömert |
Taylan Altuğ |
Macit Gökberk |
Felsefenin Evrimi adlı eser Macit Gökberk’e aittir. Doğru cevap E'dir.
13.Soru
Aşağıdaki yazarlardan hangisine göre tarih, geniş manasıyla, mazide cereyan eden bütün işlerin ve vakaların heyeti mecmuasıdır?
Teoman Duralı |
Hayri Bolay |
Fuad Köprülü |
Hilmi Ziya Ülken |
Oktay Aslanapa |
Fuad Köprülü’ye göre tarih, geniş manasıyla, mazide cereyan eden bütün işlerin ve vakaların heyeti mecmuasıdır. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
Hilmi Ziya Ülken'e göre felsefenin temel konusu aşağıdakilerden hangisidir ?
Düşünce |
Varlık |
Gerçeklik |
Düşünce |
Yokluk |
Ülken’e göre, felsefenin temel konusu varlıktır. Hakikat, gerçek, düş ünce gibi
problemler varlık sorunundan çıkar. Hatta yanılma, gerçek-değil gibi olumsuz fikirlerde olduğu gibi, varlığın olumsuzluğu, varlık olmayan veya yokluk problemi
de yine varlıktan çıkar. Ona göre varlığa yüklemle ve yüklemsiz işaret edilmektedir. Buna göre doğru cevap B'dir.
15.Soru
Filbeli'ye göre, eğer bir felsefe ekolü, bilimsel kaide ve düsturlara düşmemek amacındaysa aşağıdakilerin hangi fikirler olayların ardışık lığından ortaya çıkar?
Zaruret ve kanun düşünceleri |
Genel irtibat ve denge fikirleri |
Maddenin birliği ve kuvvetin birliği fikirleri |
Maddenin ve kudretin birliği fikirlreri |
Varlık fikri |
Filbeli'ye göre, eğer bir felsefe ekolü, bilimsel kaide ve düsturlara düşmemek amacındaysa, bilime ait şu genel ilkelere uyması gerekir: 1- Olayların ardışıklığından çıkarılan "zaruret kanunu" düşünceleri, 2- olayların analiz neticesinde ortaya çıkan "genel irtibat ve denge" fikirleri, 3- varlıkların incelenmesinden elde edilmiş olan "maddenin birliği ve kuvvetin birliği" fikirleri 4- Madde ve kuvvetin incelenmesinden anlaşılan "maddenin ve kudretin birliği" fikirleri, 5- bilimsel incelemeler sonucunda zaruri olarak meydana gelen "varlık" fikri.
16.Soru
Gelişim ve değişmenin bir toplumun aslını oluşturduğuna inanan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Fuad Köprülü |
Nermi Uygur |
Ömer Naci Soykan |
Ümit Hassan |
Takiyyettin Mengüşoğlu |
Ümit Hassan’a göre, asıl olan, gelişim-değişmedir, teori bu değişimin incelenmesinin sürekliliğiyle oluşur. Herhangi bir olayı tanımlamak için geliştirilmiş olan ölçütler, önermelerin sınanmasıyla varılmış olan sonuçlardır; bu bakımdan teorikmetodolojik bir kapsam içinde yer alırlar. Ne var ki, ölçütler belirli bir anda sabittirler; bu kesitsel özellikleriyle teorinin ancak bir ifadesi olurlar. Bütün zaman mekanlar için geçerli olan, teorik olan, hareketin, değişkenliğinin bütünselliğidir (Hassan 2000, 11). Bu teorik açıklamada, teorinin olgulara bağlı olduğunu ve olguların her zaman yönlendirici olduğunu kabul etmektedir. Başka bir deyişle tarihsel açıklamalar geçicidir; her kuşak yeni açıklamalar getirmek durumundadır. Hassan bu anlayış çerçevesinde eski Türk toplumu hakkındaki düşüncelerini oluşturmuştur.Doğru cevap D'dir.
17.Soru
Aşağıda yer alan seçeneklerden hangisi Mermi Uygur’un belirttiği Metafiziğin en belli başlı tanımlarından biridir?
Dünyayı sevmektir. |
İnsanlık için çalışmaktır. |
Evrenin tümünü bilmektir. |
Ruhu anlamlandırmaktır. |
İnsanı ele almaktadır. |
Uygur, metafizik tanımlarını ele alıp tartışarak, metafiziğin ne olduğunu belirlemeye çalışmıştır. Metafiziğin en belli başlı tanımlarından biri, en eskisi olması nedeniyle de kaynak olan tanımı, evrenin tümünü bilmektir; şeklindedir. Bu kapsamda doğru seçenek C seçeneğidir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi felsefe yapmanın ya da düşünce üretmenin ilk şartıdır?
Tanımlama |
Felsefe sorusu |
Sınıflama |
İlke |
Eleştiri |
Felsefe Sorusu, felsefe yapmanın ya da düşünce üretmenin ilk şartıdır
19.Soru
"Türkçe’yi, bir dil olarak alınyazısı diye yaşayıp anlayan, bu dile bir yazgı olarak içten bağlanmış bulunan bir insan açısından görmektir" ifadelerinin sahibi ve Türkçe'ye verdiği önemi eserlerinde vurgulaya yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Fuad Köprülü |
Ümit Hassan |
Sadri Maksudi |
Nermi Uygur |
Abdulkadir İnan |
Nermi Uygur, her fırsatta Türkçe’ye olan tutkusunu dile getirmekten hoşlanmaktadır. Bu tutku, hem felsefe yazılarında hem de edebi denemelerinde açıkça görülmektedir. Uygur aynı zamanda "Türkçe’yi, bir dil olarak alınyazısı diye yaşayıp anlayan, bu dile bir yazgı olarak içten bağlanmış bulunan bir insan açısından görmektir. Kendime verdiğimi ödev, Türkçe’yi gözlemlemektir." ifadelerinin de sahibidir.
20.Soru
“Bütün insan bilgisinin varolan bir şeyin bilgisi olması, felsefi bilgi ile bilimsel bilgiyi birbirine bağlamakta, hatta onları birleştirmektedir” görüşü aşağıdaki isimlerden hangisine aittir?
Takiyettin Mengüşoğlu |
İsmail Tunalı |
Bedrettin Cömert |
Ömer Naci soykan |
Nermi Uygur |
Mengüşoğlu’na göre, bütün insan bilgisinin varolan bir şeyin bilgisi olması, felsefi bilgi ile bilimsel bilgiyi birbirine bağlamakta, hatta onları birleştirmektedir. Bu doğrultuda doğru seçenek A seçeneğidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ