Türkiye´de Sosyoloji Ara 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Osmanlı Devleti ilk olarak hangi antlaşma ile Batılı devletler karşısında toprak kaybetmiştir?
Kasr-ı Şirin |
Serav |
Zitvatorok |
Karlofça |
Sevr |
Osmanlı Devleti ilk olarak Karlofça antlaşması (1699) ile Batılı devletler karşısında toprak kaybetmiştir.
2.Soru
Peyami Safa’ya göre Türk düşüncesinin gelişememesi ve kusurlu oluşu aşağıdakilerden hangi ikisinden kaynaklanmaktadır?
İslamiyet, taklit
|
Taklit, siyasileşme
|
Siyasileşme, İtaat kültürü
|
İtaat Kültürü, kayırmacılık
|
Kayırmacılık, Harf İnkılabı
|
3.Soru
1453’ten sonra Avrupa’da başlayan Rönesans’tan aşağıdakilerden hangisi etkilenmemiştir?
Güzel sanatlar |
Coğrafi koşullar |
Bilim ve Fen |
Toplumsal kuruluşlar |
Siyasi kuruluşlar |
1453’ten sonra Avrupa’da başlayan Rönesans’tan, güzel sanatlar, bilim ve fen alanlarıyla toplumsal ve siyasal kuruluşlar etkilenmişlerdir.
4.Soru
Şevket Süreyya Aydemir'e göre devrimin ideolojik-fikirsel sistemini oluşturmak kimlerin görevidir?
Aydınların |
Siyasetçilerin |
Askerlerin |
Bürokratların |
Seçkinlerin |
Aydemir, devrimin ideolojik-fikirsel sisteminin olmadığını ifşa edebilen önemli bir ideologdur. Ona göre, bu aydınların görevidir ve Türk aydınları bu vazifeyi ifa edememişlerdir.
5.Soru
İkinci Meşrutiyet dönemi fikir akımları hangi temel kaygıdan doğmuştur?
İstibdat döneminin tekrar yaşanması |
İmparatorluğun dağılmasını önleme |
Meclisin zayıflaması |
Gerici akımların hortlatılması |
Batılılaşma |
İkinci Meşrutiyet dönemi fikir akımları Osmanlının dağılmasını önleme kaygısından doğmuştur. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Osmanlı'da Tanzimat öncesi dönemde medreselerde Felsefe dersi olmasına rağmen, Felsefe alanıyla ilgili yazılmış eserlerin sayısı oldukça azdır ve hatta varolanlar da birtakım şerhlerden ibarettir.
Felsefe'nin ders olarak okutulmasına rağmen, hemen hiç eserin verilmeyişinin nedeni aşağıdakilerden hangisi olabilir?
Felsefenin doğru öğretilmemesi |
Ülke insanının batıya karşı karmaşık duygularının Felsefe yapmasına olanak vermemesi |
Felsefe dersini verebilecek nitelikli öğretmen olmayışı |
Felsefenin gerektirdiği özgür düşünebilmenin ülke insanına uygun olması |
Batı felsefesinin ülke değerlerine uygun olmaması |
19. asırda Türk fikir dünyasında, günümüzde anlaşıldığı anlamda sistemli bir şekilde felsefi fikirlerin ortaya atıldıkları ve bir görüş olarak en açık şekliyle savunuldukları söylenemez. Çünkü Tanzimat’tan önceki dönemlerde eğitim ve öğretim kurumları olan medreselerin ders programlarında felsefeye yer verilmiştir. Ancak bu durum felsefeye gereken önemin verildiği anlamına gelmez. Durumun böyle olduğu felsefe alanıyla ilgili olarak yazılan eserlerin azlığından ve hatta var olanlarının da birtakım şerhlerden ibaret olmasından anlaşılabilir. Hal böyle olunca felsefi düşünüş tarzına pek itibar etmeyen ve düşünce derinlikleri üzerinde durmanın insanlık açısından yararları olduğunu fark edemeyen ülkelerin insanı, bu farklı medeniyet ve kültüre sahip olan ülkelerdeki gelişme ve ilerlemelerle karşılaşınca, bu ülkelerin, fikir, bilim ve teknik yönlerinden kendi ülkesinden daha üstün ve daha ileride olduğunu görünce, ister istemez bunlardan etkilenir ve bu gelişmeleri, heyecanla, hayretle, şaşkınlıkla, tereddütle izler. Böylece geri kalmış bu ülkenin insanı, bu gelişmeler karşısında, kabul etme veya kabul etmeme gibi karmaşık duygular arasında bocalar. Bu şekilde karmaşık düşünce ve duyguların hakim olduğu ülkelerin insanlarından, olgun ve yaratıcı düşüncelerin doğmasını beklemek biraz hayalcilik olur. Böyle bir durumda ister istemez felsefi akımların, Batı’daki anlaşıldığı anlamıyla değil, sadece izleri veya yansımalarıyla temsil edilmesine neden olmuştur.
7.Soru
Mahmut Esat Bozkurt’a göre aşağıdakilerden hangisi devrimin ideolojisinin adıdır?
Faşizm
|
Korporatizm
|
Kemalizm
|
Modernizm
|
Liberalizm
|
8.Soru
1940 yılında yayımlanan Atatürk İhtilali adlı eserin sahibi aşağıdakilerden hangisidir?
Celal Nuri |
Şevket Süreyya Aydemir |
Recep Peker |
Mahmut Esat Bozkurt |
Peyami Safa |
Atatürk İhtilali (1940) adlı eser Mahmut Esat Bozkurt'a aittir.
9.Soru
Niyazi Berkes köylerde kullanıldığını belirlediği üç takvimden birisi olan resmi takvim bir işleve ancak nasıl sahip olacaktır?
Toprak işlenmiş ise
|
Toplumda iş bölümü gerçekleşmiş ise
|
Güneş doğmuş ise
|
Üretim tamamlanmış ise
|
Köye ilkokul girmiş ise
|
10.Soru
Türk Devrimini; yeryüzünün en arı ve “bay” olan Türk milletini yokluktan varlığa, düşkünlükten üstünlüğe çıkaran evrensel bir hadise olarak adlandıran düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Celal Nuri |
Şevket Süreyya |
Peyami Safa |
Recep Peker |
Saffet Engin |
Recep Peker’e göre ise Türk Devrimi; yeryüzünün en arı ve “bay” olan Türk milletini yokluktan varlığa, düşkünlükten üstünlüğe çıkaran evrensel bir hadisedir
11.Soru
İkinci Meşrutiyet döneminde İslamcılığın merkezi olan dergi aşağıdaki seçeneklerin hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Muharrir |
Tercüman-ı Hakikat |
İkdam |
Tanin |
Sebilürreşad |
İkinci Meşrutiyet döneminde İslamcılığın merkezi Sebilürreşad Dergisi olmuştur.Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Şevket Süreyya Aydemir’e göre devrimin tek felsefesi aşağıdakilerden hangisi olmalıdır?
İdealizm
|
Moralizm
|
Pragmatizm
|
Liberalizm
|
Sosyalizm
|
13.Soru
Osmanlı Devleti karşısında batılı güçler ilk olarak hangi alanda üstünlük sağlamıştır?
Din |
Kültür |
Bilim |
Askeri |
Ordu |
Osmanlı Devleti karşısında batılı güçler ilk olarak Bilim ve Teknoloji alanında üstünlük sağlamıştır. Doğru cevap C'dir.
14.Soru
Türk Devrimini hangi doktrinler belirler?
Halkçılık-Devrimcilik
|
Liberalizm-Kapitalizm
|
Sosyalizm-Marksizm
|
Faşizm-Devletçilik
|
Milliyetçilik-Medeniyetçilik
|
15.Soru
Doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu, iyi ve doğru eylemin akılla belirleneceğini, insan hak ve hürriyetinin akılla sağlanacağını savunan felsefi görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Pozitivizm |
Realizm |
Sosyalizm |
Rasyonalizm |
Materyalizm |
Rasyonalizm, doğru bilginin kaynağının akıl olduğunu, iyi ve doğru eylemin akılla belirleneceğini, insan hak ve hürriyetinin akılla sağlanacağını savunan felsefi görüştür.
16.Soru
Fikirlerini verirken, bazı yerlerde zaman zaman muğlak ve kaçamak ifadeler kullanarak, sanki materyalist anlayışa sahipmiş gibi bir izlenim bırakan Türk fikir insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Fikirlerini verirken, bazı yerlerde zaman zaman muğlak ve kaçamak ifadeler kullanarak, sanki materyalist anlayışa sahipmiş gibi bir izlenim bırakan Türk fikir insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Beşir Fuad |
Niyazi Berkes |
Cevdet Paşa |
Ali Suavi |
Hoca Tahsin |
Hoca Tahsin fikirlerini verirken, bazı yerlerde zaman zaman muğlak ve kaçamak ifadeler kullanarak, sanki materyalist anlayışa sahipmiş gibi bir izlenim bırakmasına rağmen onun için saf anlamda materyalisttir denilemez. C¸ünkü o, bu ifadelerinin hemen arkasından, sahip olduğu fikirlerinin, a^yet ve hadislere uygun olduğunu göstermek üzere örnekler veriyor. Doğru cevap E seçeneğidir.
17.Soru
Türk sosyolojisinde Erken Cumhuriyet Döneminde köy monografi çalışmalarının ilk örneği kaç yılında basılmıştır?
1942
|
1944
|
1955
|
1952
|
1934
|
18.Soru
Materyalist felsefeye göre aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Varlık madde ve ruhtan oluşur. |
Maddi gerçekliğin temelinde madde, manevi gerçekliğin temelinde ruh yer alır. |
Bütün niteliksel farklılıklar niceliksel farklılıklara indirgenemez. |
Tüm olgular hareket halindeki maddeyle veya enerjiyle açıklanabilir. |
Bazı olgular zihinsel ve tabiatüstüdür. |
Materyalizm, maddecilik düşüncesini benimseyerek yegane varlığın madde olduğunu, madde dışında hiç bir cevherin bulunmadığını, maddi ve manevi gerçekliğin, özünün ve temelinin maddede bulunduğunu, zihinsel ve tabiatüstü hiç bir şeyin olmadığını, her şeyin hareket halindeki maddeyle veya madde ve enerji ile açıklanabileceğini, bütün niteliksel farklılıkların niceliksel farklılıklara indirgenebileceğini kabul eder. Doğru cevap D şıkkıdır. Doğru cevap sayfa 13'te "Materyalizm" başlığı altında bulunabilir.
19.Soru
1940’larda köy monografi çalışmaları ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Köy monografilerden ilki DTCF hocalarından Niyazi Berkes’e ait olan ve 1942’de basılmış “Bazı Ankara Köyleri Üzerinde Bir Araştırma” adlı eserdir.
|
Köy monografilerin Türk sosyolojisine önemli bir katkısı olmamıştır.
|
1940 yılından itibaren gerek istanbul gerek Ankara kökenli sosyologların hızla köy monografilerine yönelmiştir.
|
Berkes ve Boran’ın köy mografilerine en önemli katkıları; sosyoloji, bilim ve metodoloji üzerine özdüşünümsel açılımlar getirmiş olmalarıdır.
|
Berkes, olduğu gibi köy topluluğunun içinde yaşadığı coğrafyayı ve köy yerleşkesinin topografisini incelemiştir.
|
20.Soru
Niyazi Berkes, olduğu gibi köy topluluğunun içinde yaşadığı coğrafyayı ve köy yerleşkesinin topografisini inceleyen çalışmasında maddi olandan manevi olana doğru bir araştırma süreci başlatılır. Araştırma sürecinin böyle bir süreç izlemesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Marksist sosyoloji etkisi |
Sosyal değişimi bilimsel olarak ele almak |
Köy çalışmalarına ilginin artması |
Sosyal değişimin nedenlerini anlamak |
Devrimin sonuçlarını daha net anlamak |
Niyazi Berkes, olduğu gibi köy topluluğunun içinde yaşadığı coğrafyayı ve köy yerleşkesinin topografisini inceleyerek çalışmasına başlar. Böylece maddi olandan manevi olana doğru bir araştırma süreci başlatılır.. Bu anlayış, köy topluluğunda maddi özellik ve kurumların başlatıldığına yapılan gönderme ve Türkiye’de Toplumsal Yapı ve Değişme çalışmalarındaki Marksist sosyolojinin etkisidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ