Türkiye´de Sosyoloji Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Realiteye bağlı bilgilere itibar edilmesi gerektiğini hatta edebiyatın bile böyle olması gerektiğini vurgulayan Türk fikir insanı aşağıdakilerden hangisidir?
Realiteye bağlı bilgilere itibar edilmesi gerektiğini hatta edebiyatın bile böyle olması gerektiğini vurgulayan Türk fikir insanı aşağıdakilerden hangisidir?
İbrahim Şinasi |
Ziya Paşa |
Beşif Fuad |
Hoca Tahsin Efendi |
Ahmet Şuayb |
Beşir Fuad’a göre, realiteye bağlı bilgilere itibar edilmelidir. Hatta edebiyatın bile böyle olması gerekir. O, bu konuda Ziya Paşa’nın Terci-i Bendi’nin dahi deney ve gözleme dayanması gerektiği üzerinde durur. O, bu konuda E.Zola ile C. Bernard’ı örnek olarak verir. Doğru cevap C seçeneğidir.
2.Soru
DP (Demokrat Parti) kaç yılında kurulmuştur?
1937 |
1940 |
1946 |
1950 |
1955 |
1950 seçimleriyle iktidar CHP’den DP’ye geçmiş, Türkiye’de ilk defa gizli oy, açık sayım ve tek dereceli bir seçim yapılmış, halk 1946 yılında kurulan DP’yi iktidara taşımıştır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çalışmalarında köy, göç ve kent olgularını birlikte ele alarak değerlendiren Cavit Orhan Tütengil'in göçe bağlı kent nüfusunun artışını açılarken gösterdiği temel faktörlerden değildir ?
Makineleşmenin doğurduğu işsizlik
|
Siyasal ve toplumsal güvensizlik
|
Köy yaşamının kültürel açıdan çekiciliği
|
Köyde yaşamanın zorlukları
|
Kentteki ücretlerin yüksekliği
|
4.Soru
Üç fikir akım döneminin en önde gelen fikir akımı aşağıdakilerden hangisidir?
Gelişmişlik |
Modernlik |
Milliyetçilik |
Toplumculuk |
Memleketçilik |
Üç fikir akım döneminin en önde gelen fikir akımı Memleketçilik ve Anadoluculuktur.Doğru cevap E'dir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1960-1980 arasındaki dönemde köy sosyolojisi konuları arasında değildir?
Köyün ekonomik yapısı
|
Köyün üretim ilişkileri
|
Kapitalizmin köylere girip girmediği
|
Köy yapısının hangi özellikleri ile değişime uğradığı
|
Köydeki sanayi üretimi
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi sosyolog Mümtaz Turhan'ın eserlerinden biridir?
Kültür Değişmeleri |
Tarihi Maddeciliğe Reddiye |
Veraset ve Cemiyet |
İslam Felsefe Tarihi |
Felsefeye Giriş |
Mümtaz Turhan ve önemli eserleri: Kültür Değişmeleri, Sosyal Psikoloji Bakımından Bir Tetkik (1951), Maarifimizin Ana Davaları ve Bazı Hal C¸a- releri (1954), Garplılaşmanın Neresindeyiz (1956).
7.Soru
Sosyolojide sınıf/tabakalaşma ve toplumsal yapı analizleri 1980 döneminde yerini hangi konulara bırakmıştır?
Varoş, yoksulluk ve toplumsal değişme analizleri
|
Eşitlik
|
Sosyal refah
|
Eşitlik
|
Gelir dağılımı
|
8.Soru
''Türk Devrimi; yeryüzünün en arı ve “bay” olan Türk milletini yokluktan varlığa, düşkünlükten üstünlüğe çıkaran evrensel bir hadisedir'' diyen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Peyami Safa
|
Celal Nuri
|
Şevket Süreyya Aydemir
|
Recep Peker
|
Ziya Gökalp
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangileri 1960- 1980 döneminde Amerikan sosyolojisinin etkisinde kalan Türk sosyolojisinin özellikleri arasında sıralanamaz?
I. Amprik çalışmalar ön plana çıkmıştır
II. Yorumsamacı anlayış benimsenmiştir
III. Küçük grupları çalışma eğilimi artmıştır
IV. Sosyal determinizm çalışmalarda önemli yer tutmuştur
I ve III |
Yalnız II |
II ve III |
III ve IV |
Yalnız IV |
1960-1980 döneminde Amerikan sosyolojisinin etkisinde kalan sosyologlar pozitivizmi, sosyal determinizmi ve ampirizmi çalışmalarının merkezine yerleştirmişler ve sosyolojiyi sadece Amerikan sosyolojisinin yaklaşımlarıyla özleştirmişlerdir. Amerikan sosyolojisine egemen olan yaklaşımlar çerçevesinde küçük gruplar üzerinden sosyoloji yapma eğilimi, 1960’larda sosyologları daha çok alan araştırmaları yapmaya yönlendirmiştir. Dolayısıyla Amerikan sosyolojisinin etkisiyle yorumsamacı yaklaşım değil, pozitivist yaklaşım benimsenmiştir.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi veya hangileri 1960'larda Türkiye'de ortaya çıkan sosyoloji anlayışlarındandır?
I. Yapısal- fonksiyonalist sosyoloji
II. Fenomenolojik sosyoloji
III. Tarihsel sosyoloji
Yalnız I |
I ve II |
Yalnız II |
I ve III |
II ve III |
Amerikan sosyolojisinin Türkiye’de egemen anlayış haline gelmesi, tarihsel araştırmaları merkeze alan sosyoloji eğiliminin etkin olmaya başlaması 1960’lara rastlar. Bu bağlamda, 1960’larda Türkiye’de birbirine tamamen zıt iki büyük sosyoloji anlayışı ortaya çıkmıştır: Bunlardan birincisi yapısal-fonksiyonalist Amerikan sosyoloji anlayışı, ikincisi de tarihsel araştırmalara ağırlık veren sosyoloji anlayışıdır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Batılaşmanın yalnız kaçınılmaz tek yol değil aynı zamanda toplumsal bir gerçek olduğu görüşündedir?
Cahit Tanyol |
Hilmi Ziya Ülken |
Mümtaz Turhan |
Nurettin Şazi Kösemihal |
Selahattin Demirkan |
Dönemin sosyologlarından Hilmi Ziya Ülken de Batılaşmanın yalnız kaçınılmaz tek yol değil aynı zamanda toplumsal bir gerçek olduğu görüşündedir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1950’lerde,Türkiye’nin en büyük sorunlarından birisi olan öğretmen açığını kapatılabilmesi ve öğretmen-köylü yabancılaşmasını ortadan kaldırabilmek için sosyologlarca önerilmiştir ?
Köy meclisi-öğretmen modeli
|
Hukukçu-öğretmen modeli
|
Köy enstitüsü modeli
|
İmam-öğretmen modeli
|
Muhtar-öğretmen modeli
|
13.Soru
1950’lerde sosyolojik görüşleri ve özellikle yöntem anlayışı öne çıkan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
1950’lerde sosyolojik görüşleri ve özellikle yöntem anlayışı öne çıkan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Prens Sabahattin |
Hilmi Ziya Ülken |
Ziyaeddin Fahri Fındıkoğlu |
Cavit Orhan Tütengil |
İbrahim Yasa |
1950’lerde sosyolojik görüşleri ve özellikle yöntem anlayışı öne çıkan sosyolog Prens Sabahattin olmuştur. Anglo-Saksonların II. Dünya Savaşı’nı kazanmaları, Türkiye’de de Science Sociale ekolü doğrultusundaki görüşleri öne çıkarmıştır. 1950’li yıllarda neredeyse tüm sosyologlar Science Sociale ekolünden övgü ile bahsetmişlerdir.
14.Soru
Mümtaz Turhan’a göre Batılılaşmak için aşağıdakilerden hangisinin Batı’dan ülkemize alınması zorunludur?
Ticari zihniyet
|
İslami zihniyet
|
Bilimsel zihniyet
|
Sömürgecilik zihniyeti
|
Askeri zihniyet
|
15.Soru
Osmanlı Devleti hangi olayla birlikte Batının kendisinden askeri, ekonomik, teknoloji gibi alanlardan üstün olduğunu kabul etmiş ve Batı tarzında değişimler göstermeye başlamıştır?
Karlofça Antlaşması |
28 Çelebi Mehmet Efendi'nin 1721 Paris Sefaretnamesi |
Sait Mehmed Efendi'nin Paris izlenimleri |
Müteferrika İbrahim Efendi'nin sadrazama dilekçe vermesi |
Rönesans |
1699’da imzalanan Karlofça antlaşmasıyla birlikte Batı’nın askerî, teknolojik ve eğitim yönünden üstünlüğü anlaşıldığından, bazı devlet adamları, Osmanlı ordusunun askeri tekniğinin yenileştirilmesi gerektiğine inanmışlardır.
16.Soru
Mümtaz Turhan'ın "bir toplumsal grup veya cemiyetin yabancı bir kültürel grup veya cemiyetle ilişkiye girdiği zaman, hiçbir iç ve dış etki altında bulunmaksızın, o kültürün tamamını ya da bir kısmını benimsemedir." şeklinde tanımladığı kavram neyi ifade eder?
Serbest kültür değişmesi |
Zorunlu kültür değişmesi |
Serbest dolaşım hakkı |
Gümrük birliği üyeliği |
Gönüllü iş birliği |
Yanıt A'dır.
17.Soru
1960'lı yıllarla beraber Türkiye'deki sosyoloji çalışmalarının eski Türk tarihine odaklanmasının nedeni aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Batı'nın Türkiye ile Osmanlı arasındaki tarihsel bağı yok sayması. |
Uluslararası kamuoyunda Türkiye'nin meşruiyetini sağlamlaştırmak. |
Bölgesel ve küresel sorunları, tarihten güç alarak çözmek. |
Bugüne ve geleceğe yön vermek için Osmanlıyı ve Osmanlı öncesi toplum yapısını anlamak gerektiğini düşünmek. |
1960 darbesi nedeniyle uluslararası kamuoyu nezdinde oluşan negatif atmosferi tersine çevirmek. |
1960'lı yıllarla beraber Türkiye'deki sosyoloji çalışmalarının eski Türk tarihine odaklanmasının nedeni : Bugüne ve geleceğe yön vermek için Osmanlıyı ve Osmanlı öncesi toplum yapısını anlamak gerektiğinin düşünülmesidir.
18.Soru
Aşağıda 1950-1960 yılları arası dönemde Türkiye'nin önde gelen sosyologları ve eserleriyle ilgili verilen eşleştirmelerden hangisi doğrudur?
Mümtaz Turhan- Dünyada ve Türkiye’de Sosyoloji Öğretimi ve Araştırmaları (1956) |
Hilmi Ziya Ülken- Maarifimizin Ana Davaları ve Bazı Hal Çareleri (1954) |
Cahit Tanyol- İbn-i Haldun’da Tarih Telakkisi ve Metod Nazariyesi (1951) |
İbrahim Yasa- Sindel Köyünün Toplumsal ve Ekonomik Yapısı (1960) |
Nurettin Şazi Kösemihal- Kapitalist İçtimai Nizam ve Bugünkü Durum (1958) |
İbrahim Yasa ve önemli eserleri: Hasanoğlan Köyünün İçtimai-İktisadi
Yapısı (1955), Sindel Köyünün Toplumsal ve Ekonomik Yapısı (1960). Doğru Cevap D'dir.
19.Soru
Türkiye'deki sosyoloji çalışmalarında işlenen temalar ve paradigmalar tarihi süreçte ele alındığında aşağıdakilerden hangisini söylemek mümkündür?
1990'lı yıllarda siyasi temalar yerini ekonomik konulara bırakmıştır. |
1960-1970 döneminde ekonomiden kopuş ve siyasi temalar yöneliş söz konusu olmuştur. |
1980'lerle beraber temel eğilim ekonomiden siyasi-kültürel temalara kaymıştır. |
1990'lı yıllarla birlikte ulusal bütünleşme temalarına yoğunluk verilmiştir. |
1980-1990 yıllara Türkiye'deki sosyoloji çalışmalarının uluslararası gelişmelerden en az düzeyde etkienildiği dönem olmuştur. |
1980'lerle beraber temel eğilim ekonomiden siyasi-kültürel temalara kaymıştır.
20.Soru
Türkiye’de kadın çalışmaları asıl yoğunluğuna hangi tarihten sonra ulaşmıştır?
1971
|
1980
|
1997
|
2002
|
2011
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ