Türkiye´de Sosyoloji Final 14. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Sakarya köyleri üzerinde yaptığı alan araştırması sonucunda köylerde değişime yol açan faktörleri; ulaşım ağları ve iletişim sistemlerinin gelişmesi, satın alma gücünün artması ve şehirlileri taklit etme arzularıyla açıklayan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Türkdoğan |
Muzaffer Sencer |
Cavit Orhan Tütengil |
Bahattin Akşit |
Amiran Kurtkan |
Cavit Orhan Tütengil, Sakarya köylerinde yaptığı bir alan araştırmasında, köylerdeki değişime yol açan faktörler üzerinde durmuştur. Tütengil’e göre, zirai ürünler, ulaşım olanakları, satın alma gücü şehirlilerle teması artırmıştır. Köylere gelip gidenlerin çoğalması da değişim anlayışını etkilemiştir. Köylülerin şehirlileri ve memur ailelerini taklit etme arzusu da çağdaşlaşma yönündeki değişim isteğini güçlendirmiştir. Yine ilköğretimin yaygınlaşması, radyo yayınları, sinema, gazete ve kitaplar da değişimi etkileyen nedenler arasındadır. Sakarya köylerinin sosyal değişme konusundaki arzu ve hızını Tütengil, bu köylerin demir ve karayolları üzerinde bulunmasına bağlamaktadır.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Celal Nuri’ye göre Türklerin geri kalmasının nedenlerinden biridir?
İslam’ın yükselişi |
Osmanlının bilgisizliği |
Türklerin göçebe bir geçmişe sahip olması |
Osmanlının savaş odaklı bir politika izlemesi |
Türklerin kullandığı teknolojinin kaynağının doğu medeniyetleri olması |
Celal Nuri’ye göre Türklerin geri kalmasının nedeni Osmanlının bilgisizliği, İslam’ın durağanlaşması ve çağdaş Batı uygarlığına yol açan üç devrime (Rönesans, reform ve coğrafi keşifler) yabancı kalınmasıdır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi köy sosyolojisi çalışması yapan sosyologlar arasında değildir.
Tahir Çağatay
|
Ziya Ülken
|
İbrahim Yasa
|
Cahit Tanyol
|
Mümtaz Turhan
|
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi postmodernizmin önem atfettiği kavramlardan biridir?
Akıl
|
İlerleme
|
Eşitlik
|
Temsil
|
Farklılık
|
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi içinde bulunduğumuz dönemde ülkemizde ve dünyada sosyoloji biliminin yaşamış olduğu sorunlardan birisi değildir?
Türkiye'de sosyolojik gündemin Batı kaynaklı oluşu, üretkenliği sınırlandırmaktadır. |
İçinde bulunduğumuz dönemde ülkemizde güncel konulara ağırlık verilirken sosyolojideki tarihi arka plan yok sayılmaktadır. |
Küreselleşme söylemlerinin arttığı dönemde sosyolojide işlenen konular toplumdan bireye kaymış durumdadır. |
Ülkemizde ve dünyada sosyoloji disiplini bir yol ayrımındadır. |
11 Eylül saldırılarının ardında uluslararası ortamda ve sosyolojide olaylar iyimser yorumlanmıştır. |
11 Eylül saldırılarının ardında uluslararası ortamda ve sosyolojide olaylar kötümser yorumlanmıştır.
6.Soru
İlk Batı şiiri örneği olan Tercüme-i Manzume'nin yazarı kimdir?
Şinasi |
Hoca Tahsin |
Beşir Fuad |
Ahmet Cevdet Paşa |
Namık Kemal |
İlk Batı şiiri örneği olan Tercüme-i Manzume'nin yazarı Şinasi'dir. Doğru cevap A'dır.
7.Soru
"Kapitalist İçtimai Nizam ve Bugünkü Durum" adlı eserin yazarı kimdir?
Hilmi Ziya Ülken |
İbrahim Yasa |
Mümtaz Turhan |
Nermin Ertentuğ |
Tahir Çağatay |
Tahir Çağatay’ın Kapitalist İçtimai Nizam ve Bugünkü Durumu adlı eser dışında,
8.Soru
Köy Enstitüleri kaç yılında açılmıştır?
1926 |
1928 |
1930 |
1936 |
1940 |
1940'larda açılan Köy Enstitüleri binlerce öğretmen yetiştirmesine rağmen bu açık kapatılamamıştır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1950’lerde, Türkiye’nin en büyük sorunlardan biridir?
Öğretmen açığı |
Öğrenci açığı |
Eğitim kalitesi |
Göç |
Yabancılaşma |
1950’lerde, Türkiye’nin en büyük sorunlardan birisi öğretmen açığıdır. Köy öğretmeni açığını kapatmaya yönelik olarak 1940’larda açılan Köy Enstitüleri bin- lerce öğretmen yetiştirmesine rağmen bu açık kapatılamamıştır.
10.Soru
Cahit Tanyol yaptığı köy sosyolojisi çalışmalarında köyleri dört gruba ayırmıştır. Aşağıdakilerden hangisi bu gruplardan biridir?
Ova köyü |
Halk köyü |
Dağ köyü |
Dağınık köy |
Toplu köy |
Cahit Tanyol o dönemde yaptığı köy sosyolojisi çalışmalarında köyleri; ağa köyleri, efendi köyleri, halk köyleri ve karışık köyler şeklinde dört gruba ayırmıştır. Buna göre; ağa köyleri aşiret liderlerinin köyleridir. Efendi köyleri, şehirli tarafından ele geçirilen ve arazisi işletilen köylerdir. Karışık köylerde ise mülkiyetin yarısı efendiye, diğer yarısı halka aittir (Tanyol, 1959: 199). Yine ayn› dönemde sosyologlar coğrafi konumlarına göre köyleri; dağ köyü, ova köyü, dağınık köy, toplu köy şeklinde sınıflandırmışlardır. Doğru Cevap B2dir.
11.Soru
Türk toplumunun ancak kendi tarihî özellikleri ile açıklanabileceği görüşünde olan sosyologlar hangi yaklaşımdan etkilenmiştir?
Etkileşimcilik
|
Yapısal-fonksiyonalizm
|
Sosyo-psikolojizm
|
Tarihsel maddecilik yaklaşım
|
Liberal yaklaşım
|
12.Soru
Cahit Tanyol'un gruplandırmasına göre mülkiyetin yarısının halka yarısının da efendiye ait olduğu köyler hangi grup köylerdir?
Karışık Köyler |
Efendi Köyleri |
Ağa Köyleri |
Modern Köyler |
Halk Köyleri |
Cahit Tanyol'un gruplandırmasına göre mülkiyetin yarısının halka yarısının da efendiye ait olduğu köyler karışık köylerdir.
13.Soru
1980- 2000 döneminde Türkiye'de ortaya çıkan sosyolojik gelişmelerle ilgili aşağıdakilerden hangisi veya hangileri doğru değildir? I. Pozitivizmin nesnellik anlayışı sorgulanmıştır II. Disiplinler arası çalışmalar yaygınlaşmıştır III. Bütüncül bilim anlayışı kabul görmüştür.
Yalnız I |
I ve II |
II ve III |
Yalnız III |
I, II ve III |
1980’lerde dünyada ve Türkiye'de epistemoloji ve sosyal bilim metodolojisi ile ilgili bir tartışma başlamıştır. Bu çerçevede pozitivizmin doğa bilimlerinden devraldığı kesinlik, yasa ve objektiflik kriterlerine yönelik ciddi eleştiriler gündeme gelmeye başlamıştır. İnceleme nesnesi toplum olan bilim disiplinlerinde (özellikle sosyolojide) pozitivist yöntemin nesnellik anlayışının sorgulandığı bir tartışma furyası açılmıştır. Sosyal bilim metodolojisine ilişkin tartışmalara bağlı olarak, yeni dönemde sosyolojide gözlenen bir başka gelişme, disiplinler arası çalışmaların öne çıkması ve konuların çeşitlenmesidir. 1980 sonrası dönemde pozitivizme, toplum mühendisliğine, tümelci ve nomotetik (genelleştirici, yasa koyucu) bilim anlayışlarına yönelik eleştirellik sosyolojik araştırmalarda daha fazla görünürlük kazanmaktadır.
14.Soru
1950'lerde sosyologların başlattıkları konular arasında yer alan dil merkezli tartışmaların arasında en başta gelen konu aşağıdakilerden hangisidir?
Dil devriminin gerekli olup olmadığı
|
Türkçe'yi etkileyen faktörler
|
Meslek dili ve terminolojisi
|
Dilin özellikleri
|
Dilin yetersizliği
|
15.Soru
19. asırda Türk fikir dünyasındaki felsefi fikirler ile ilgili olarak aşağıdaki çıkarımlardan hangisi yapılamaz?
Felsefe alanıyla ilgili olarak yazılan eserler sayıca azdır |
Felsefe alanıyla ilgili olarak yazılan eserlere zaman zaman müdahaleler olduğu görülmektedir |
19. asrın Türk fikir adamlarının fikirlerini kendilerine has yöntemlerle ortaya koyduğu söylenemez |
Felsefi akımların, Batı’daki anlamıyla değil de sadece izleri veya yansımalarıyla temsil edilmiştir |
19. asırda Türk fikir dünyasında, sistemli bir şekilde felsefi fikirlerin ortaya atıldığı söylenebilir |
19. asırda Türk fikir dünyasında, günümüzde anlaşıldığı anlamda sistemli bir şekilde felsefi fikirlerin ortaya atıldıkları ve bir görüş olarak en açık şekliyle savunuldukları söylenemez. C¸ünkü Tanzimat’tan önceki dönemlerde eğitim ve öğretim kurumları olan medreselerin ders programlarında felsefeye yer verilmiştir. Ancak bu durum felsefeye gereken önemin verildiği anlamına gelmez. Durumun böyle olduğu felsefe alanıyla ilgili olarak yazılan eserlerin azlığından ve hatta var olanlarının da birtakım şerhlerden ibaret olmasından anlaşılabilir.
Bütün bunların sonucunda ister istemez felsefi akımların, Batı’daki anlaşıldığı anlamıyla değil, sadece izleri veya yansımalarıyla temsil edilmesine neden olmuştur. Bundan dolayı 19. asrın Türk fikir adamlarının metotları, kuralları, düşünülüş ve ele alınış şekilleri belli olan felsefe sistemlerini kendilerine has yöntemlerle ortaya koyduklarını söylemek doğru ve isabetli olmayacaktır. Bütün bu bilgiler ışığında doğru cevap E seçeneğidir.
16.Soru
1950’lere kadar devlet kurumlarında, liselerde ve k›smen universitelerde etkin olan ve Türkiye’de Ziya Gökalp’in benimseyip temsil ettiği sosyolojizm ekolünü geliştiren sosyologlardan biridir?.
A. Comte |
W. Goethe |
J. Habermas |
M. Foucault |
O. Wilde |
1950’lere kadar devlet kurumlar›nda, liselerde ve k›smen universitelerde etkin olan sosyoloji anlay›fl›; A. Comte, E. Durkheim taraf›ndan gelifltirilen ve Türkiye’de Ziya Gökalp’in benimseyip temsil ettiği sosyolojizm ekolüdür. Yanıt A.
17.Soru
Anglo-Saksonların II. Dünya Savaşı’nı kazanmaları, Türkiye’de hangi ekol doğrultusundaki görüşleri ortaya çıkartmıştır?
Sosyolojizm
|
Science Sociale
|
Post yapısalcılık
|
Post Marksizm
|
Marksizm
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 1950 - 1960 döneminde Türk sosyolojisinde etkili olan ekollerden birisi değildir?
Köy Sosyolojisi
|
Eğitim Sosyolojisi
|
Göç Sosyolojisi
|
Aile Sosyolojisi
|
Din Sosyolojisi
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türkiye'de 1980- 2000 döneminde sosyolojinin odaklandığı başlıca konular arasında yer almaz?
Sivilleşme |
Demokrasi |
Çokkültürlülük |
Toplumsal sınıflar |
Küreselleşme |
1980-2000 arası dönemde dünyada ve Türkiye'de sosyologların odaklandığı başlıca sorunlar artık sınıf ve tabakalaşma gibi yapısal analizler değildir. Bu dönemde çalışılan başlıca konular; kimlik, demokrasi, özgürleşme, sivilleşme, çokkültürlülük, küreselleşme ve yerelleşme gibi konulardır.
20.Soru
Yusuf Akçura’nın savunduğu görüşlerle ilgili aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Osmanlıcılığa prensipte karşıdır |
İslamcılığa prensipte karşıdır |
Osmanlıcılığın uygulamada olanaklı olduğunu düşünür ama fikren karşıdır |
Türkçülük fikri sadece Osmanlı’daki Türklerle sınırlı değildir |
Siyasi açıdan Türkçülüğün bir ihtiyaç olduğunu düşünür |
Osmanlıcılığa ve İslamcılığa prensipte karşı olmayan Yusuf Akçura, uygulamada bunların imkân dışı kaldığını düşünür ve Türklerin artık mutlaka milliyetçilik yapmaları gerektiğini vurgular. Akçura, Türkçülük siyasetinin günün şartları bakımından bir ihtiyaç olduğunu düşünür. Ona göre: “Türk birliği ilkin Osmanlı İmparatorluğu’nda Türklerin, Türk olmadıkları halde az çok Türkleşmiş olanların ve ulusal vicdandan yoksun olanların bilinçlendirilmesi ve Türkleştirilmesiyle başlayacaktır. Sonra, Asya kıtasıyle Doğu Avrupa’da yayılmış olan Türklerin birleştirilmesine geçilerek azametli bir siyasal milliyet meydana getirilecektir.”
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ