Türkiye´de Sosyoloji Final 8. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi III. Selim döneminde gerçekleştirilen yeniliklerden biridir?


Süratçi ocağının kurulması

Mühendishane mektebinin kurulması

Batılıların fenni harp kitaplarının getirilmesi

Batılı ülkelerin başkentlerine elçiler gönderilmesi

Yeniçeri ocağının kaldırılması


2.Soru

Türkiye'deki sosyologlar hangi yıllarla beraber köy monografilerine yönelmeye başlamışlardır?


1920'ler

1930'lar

1940'lar

1950'ler

1960'lar


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 1980 sonrasında Türkiye'de politik ve ekonomik alanda meydana gelen değişimlerden biri değildir?


Ulusal birliğin sağlanması
Ekonomik alanda liberal politikaların izlenmesi
Para ve maliye politikalarında kontrol gücünün bazı uluslar-üstü kurumlara devredilmesi
Ulus-devletin düzenleyici ve kalkınmacı misyonunun değişmesi
Bireyciliğin giderek güçlenmesi

4.Soru

Mümtaz Turhan kültür değişimi ile ilgili olarak nasıl bir anlayış önermektedir?


Zorunlu kültür değişimi.
Serbest kültür değişimi.
Kültürel cemiyetlerin kurulması.
Köy kültürünün yaygınlaşması.
Kent kültürünün yaygınlaşması.

5.Soru

Türk Devrimi’ne ideoloji kazandırma çabalarının iki bileşeni nedir?


Batılılaşmak ve muassırlaşmak
Batılılaşmak ve Batılı gibi olmak.
Batılılaşmak ve halkı ikna etmek.
Batıya rağmen Batılılaşmak ve halka rağmen halk için.
Batılılılaşmak ve Batlılıların desteğini almak.

6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Cavit Orhan Tütengil önemli eserlerinden değildir


Metodoloji Nazariyeleri
Prens Sabahattin
Ziya Gökalp Üzerine Notlar
Diyarbakır Basın Tarihi Üzerine Notlar
Montesquieu’nun Siyasi ve İktisadi Fikirleri

7.Soru

Cahit Tanyol'un 1950-1960 döneminde yaptığı "köy sosyolojisi" çalışmalarında yaptığı köy sınıflamaları aşağıdakilerden hangisi değildir?


Burjuva köyleri
Ağa köyleri
Efendi köyleri
Halk köyleri
Karışık köyler

8.Soru

Türkiye'de 1940’larda başlayan Amerikan sosyolojisinin etkisi, 1950'li yıllarda hangi ekolle birleşerek devam etmiştir ?


Tarihi maddecilik
Science Sociale
Montesquieu
Ahlaki
Anglo-Saxon

9.Soru

Sosyoloji çalışmalarında Cumhuriyet dönemi devrimlerine ve Kemalist ilkelerin yorumuna geniş yer ayıran sosyolog kimdir?


Mübeccel Belik Kıray
Cahit Tanyol
Niyazi Berkes
Cavit Orhan Tütengil
Eyüp Kemerlioğlu

10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi sosyolojide sınıf/tabakalaşma ve toplumsal yapı analizleri yerine kullanılan kavramlardan değildir?


Gelir dağılımı analizi
Varoş
Yoksulluk analizleri
Sosyal refah
Kimlik stratejileri

11.Soru

Mübeccel Kıray, modernleşen Türkiye’nin dönüşümünü, toplumsal değişimini açıklamak üzere aşağıdaki hangi kavramsallaştırmadan hareket etmektedir?


Azgelişmişlik kuramı
Tampon kuramı
Dünya Sistemleri kuramı
Alışveriş kuramı
Tüketim toplumu kuramı

12.Soru

Türkiye’de yerli düşüncenin gelişememesinin temel nedeninin Türk düşüncesinin kendine Batılı filozofların aynasından bakması olduğunu savunan düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Şevket Süreyya Aydemir 

Peyami Safa

Mehmet Saffet Engin

Celal Nuri

Recep Peker


13.Soru

Osmanlı devleti, İstanbul’u 1453’te fethettikten sonra başladığı Karadeniz sahillerinin fetih işlemini tamamlayarak Akdeniz'in kuzeyinde kimlerin hakimiyetine son vermiştir?


Cenevizliler

Bulgarlar 

Vizigotlar

Vandallar

Franklar


14.Soru

1960'lardan itibaren Osmanlı toplum yapısı üzerine gerçekleştirilen çalışmaları yapan bilim insanlarının başında kimler gelir?


Ziya Gökalp, Fügen Berkay
Niyazi Berkes, Şerif Mardin.
Cahit Tanyol, Sabahattin Ali.
Baykan Sezer, Muzaffer Sencer.
Cavit Orhan Tütengil, Oya Sencer.

15.Soru

Türkiye’de İşçi Sınıfının Doğuşu  çalışmasında,  işçi sınıfının tarihini ele alan ve işçiyi, “kendi üretim araçlarına sahip olmayan, başkalarının üretim araçlarıyla çalışan ve özgür bir anlaşma ile, sermaye sahibine emeğini satarak yaşayan kişi” olarak tanımlayan sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?


Eyüp Kemerlioğlu

Muzaffer Sencer

Hilmi Ziya Ülken

Amiran Kurtkan

Oya Sencer- Baydar


16.Soru

Post-pozitivist metodoloji hangi dönemde Türkiye'de metodolojik tercih olarak sosyolojik araştırmalarda gözlemlenmektedir?


1960 sonrası

1970 sonrası

1980 sonrası

1990 sonrası

2000 sonrası 


17.Soru

“Ruh bedenden ayrılınca ne olur?” sorusuna, “Kandilin yağı bitince ışığı ne olur?” şeklinde cevap veren düşünür aşağıdakilerden hangisidir?


Farabi
İbn Abbas
Voltaire
Hoca Tahsin Efendi
Baha Tevfik

18.Soru

Tek-dünya, küresel köy anlayışı hangi olaylardan sonra yerini oldukça kötümser, paranoyak, dışlayıcı/ayrımcı ve farkçı bir anlayışa bırakmıştır?


Sanayi Devrimi

Fransız İhtilali

Berlin Duvarının yıkılması

Avrupa Birliğinin kurulması

11 Eylül olayları


19.Soru

Özellikle IMF ve Dünya Bankası gibi Batılı kuruluşların biçimlendirdiği ve serbest piyasa ekonomisini idealize eden ekonomi politikaları Türkiye'de hangi yıllarda etkili olmaya başlamıştır?


1960 sonrası

1970 sonrası

1980 sonrası

1990 sonrası

2000 sonrası


20.Soru

Osmanlıda feodal üretim ilişkilerinin geçerli olmadığını, bunun yerine feodaliteden üstün özelliklere sahip olduğunu belirterek 1960'lı yıllarda Osmanlıya ilişkin pek çok yargıyı kıran sosyolog aşağıdakilerden hangisidir?


Orhan Türkdoğan
Cahit Tanyol
Bahattin Akşit
Niyazi Berkes
Birsen Gökçe