Uygur Türkçesi Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 16 Soru1.Soru
"buyru?" kelimesinin çözümlemesi aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
bu<yur<uk |
buy<u<ruk |
buyuru<k |
buyur<uk |
bu<y<ur<uk |
buyur<uk
2.Soru
Türklerin Budizmle tanışmaları aşağıdakilerden hangisinin zamanına denk gelir?
I. Köktürk |
Uygur |
Basmıl |
Karahanlı |
II. Köktürk |
Türklerin Budizmle tanışmaları Uygurlarla olmamıştır. Budizm ve bununla ilgili olarak Bumın’in ikinci oğlu Muhan Kağan (553-572)’ın adı 572-580 yılları arasındaki I. Köktürk Kağanlığı’ndaki olayların anlatıldığı Bugut yazıtında ve Çin kaynaklarında geçmektedir. Çin kaynaklarında Muhan için Çin’in başkentinde (Çan-gan) bir Türk tapınağı yaptırıldığı haber verilmektedir. Türkler arasında Budizm konusundaki en önemli olay ise Muhan’ın kardeşi Taspar Kağan’ın (572-581) Budizmi Çinli rahip Hui-lin’in telkinleriyle kabul edip ardından manastırlar yaptırması ve Kuzey Çin imparatorundan dinî kitaplar göndermesini istemesidir. Bir sutra’yı (Nirvanasutra) Türk diline çevirmek için ilk girişim bu döneme rastlar. Bugün için elde bulunmayan, ancak Çin kaynaklarında varlığından bahsedilen bu sutranın hangi harflerle yazılmış olduğuna dair en ufak bilgi yoktur.
3.Soru
Uygurcada ilgi hâli eki aşağıdakilerden hangisidir?
+nIŋ |
+Iŋ |
+Un |
+nun |
+dIn |
İlgi hâli eki Orhun Türkçesinde +Iŋ / +nIŋ iken Uygurcada ünlü veya ünsüzle sonlanan sözlerden sonra +nIŋ’dir.
4.Soru
Orhun Türkçesindeki anıg kelimesi y ağzında aşağıdakilerden hangisidir?
ayıg |
anıg |
anıg |
alıg |
azık |
Orhun Türkçesindeki kon ve anıg sözleri, n ağzında kon ve anıg, y ağzında ise koy ve ayıg olmuştur.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Uygurca metinlerin ele alındığı yayınlardan biri değildir?
Turfantexte |
Uigurica I |
Uigurica IV |
Manichaica III |
Türkische Turfan-Texte II |
V. Bang ve öğrencisi A. von Gabain’in birlikte çıkardıkları bir başka süreli yayın daha vardır: Türkische Turfan-Texte (TTT). Bu yayının ilk altı sayısı Bang ve Gabain’e ait olup bu yayınlarda beş ayrı metin araştırması ve bir indeks bulunmaktadır (TTT I, 1929; TTT II, 1929; TTT III 1930;.TTT IV, 1930; TTT V, 1931; TTT VI, 1934). 1959’da son sayısı yani 10. sayısı çıkan bu dergi Berliner Turfantexte (BTT) adı ile devam etmiştir. Günümüzde hâla çıkan BTT’nin ilk sayısını 1971’de G. Hazai ve P. Zieme yayımlamışlardır (O. F. Sertkaya, “Turfan Metinleri ve Yapılan Yayımları”, Türkiyat Mecmuası XIX, İstanbul 1980).
6.Soru
II. Köktürk Devleti kaç yılında yıkılmıştır?
744
|
844
|
840
|
831
|
751
|
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ötüken Uygur Kağanlığı hakkında söylenemez?
Çin ile olan ilişkiler kötüdür.
|
II. Köktürk Devleti'nden askeri teşkilat kavramlarını aynen almışlardır.
|
Kırgızlar'a karşı şiddetli savaşlar yapmışlardır.
|
İlk hükümdarları Köl Bilge'dir.
|
Bögü Kağan zamanında Maniheizm kabul edilmiştir.
|
8.Soru
I. Maniheizm M.Ö. 563-483 yılları arasında yaşamış olan Mani tarafından kurulmuştur.
II. Mani, Hıristiyanlık, Zerdüştlük ve Burkancılığın yararlı gördüğü noktalarını toplayarak kendi sistemini kurmuştur.
III. Maniheizm, karşıt güçlerin çarpışması (dualizm) üzerine kurulmuştur.
IV. Maniheizm, 3. yy’dan itibaren doğum yeri olan Babilonya’dan eski dünyanın bilinen bütün ülke ve bölgelerine hızla yayılmıştır.
Maniheizm ile ilgili yukarıdaki bilgilerden hangileri doğrudur?
I, II ve III |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
I, II ve IV |
I, II, III ve IV |
Doğru cevap B'dir. Maniheizm: 216-277 yılları arasında yaşamış olan Mani tarafından kurulmuştur. Mani, Hıristiyanlık, Zerdüştlük ve Burkancılığın yararlı gördüğü noktalarını toplayarak kendi sistemini kurmuştur. Zerdüşt papazları Maniheizmin güçlenmesi karşısında hükümdara baskı yaparak Mani’yi öldürtürler. Maniheizm, karşıt güçlerin çarpışması (dualizm) üzerine kurulmuştur. Karanlıklar göğü ile ışık göğü durmaksızın savaşır lar. Maniheizm, 3. yy’dan itibaren doğum yeri olan Babilonya’dan eski dünyanın bilinen bütün ülke ve bölgelerine hızla yayılmıştır.
9.Soru
Budist Uygurlardan kalan Buda ve Boddhisavattların başından geçen olayları anlatan öyküler aşağıdakilerden hangisidir?
Avadana ve Jataka |
Maitrisimit ve Maitreya |
Maitreya |
Kalyanamkara et Papamkara |
İyi ve Kötü Prens Öyküsü |
Budist Uygurlardan kalan Buda ve Boddhisavattların başından geçen olayları anlatan avadana ve jataka öyküleri daha çok, rahip olmamakla birlikte Budizmi kabul eden
halk topluluklarına dinsel çoşku vermek için yazılmıştır.
10.Soru
Türklerin kullandığı alfabelerle ilgili aşağıdaki yargılardan hangisi doğrudur?
Yeni kabul ettikleri dinlerin alfabelerini olduğu gibi kullanmışlardır. |
Maniheist Türkler sadece Mani alfabesini kullanmıştır. |
Uygur alfabesi Soğd yazısından tamamen farklıdır. |
Kaşgarlı Mahmut "Türk alfabesi" kavramını ilk kullanan kişidir. |
Uygur alfabesi Hristiyanlıkla ilgili metinlerde kullanılmamıştır. |
Yeni kabul ettikleri dinlerin alfabelerini uyarlayarak kullanmışlardır.
Maniheist Türkler Mani ve Uygur alfabesini kullanmıştır.
Uygur alfabesi Soğd yazısından yararlanılarak oluşturulmuştur.
Kaşgarlı Mahmut "Türk alfabesi" kavramını ilk kullanan kişidir.
Uygur alfabesi Hristiyanlıkla ilgili metinlerde de kullanılmıştır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Orhun Türkçesi -b-, -b > Uygurca ......, ........ " ifadesindeki boşluğa getirilmelidir?
-w-, -w |
-v-, -v |
-b-, -b |
-m-, -m |
-p-, -p |
Orhun Türkçesi –b-, -b > Uygurca –w-, -w
sebin- “sevinmek” BK D2 > sew- Kalyanam. VI.4 (krş. sewig, sewin-, sewinç)
12.Soru
Ötüken Uygur Kağanlığının (744-840) merkezi aşağıdakilerden hangisidir?
Karabalsagun |
Kobdo |
Koço |
Bay-Balık |
Tiyenşan |
Ötüken Uygur Kağanlığının (744-840) merkezi Orhun nehri üzerinde yer alan Karabalgasun’dur.
13.Soru
yime adru? uzlar kentü kentü uz işin işleyür adru? adru? emgek emgenür
Metinde hangi kelime “diğer” anlamında kullanılmıştır?
yime |
adruk |
kentü |
işin |
emgek |
Metinde geçen adru? uzlar “diğer ustalar” sıfat tamlamasında da görüleceği gibi adru? kelimesi diğer anlamındadır.
14.Soru
"Karşıt güçlerin çarpışması (dualizm) üzerine kurulmuştur. Karanlıklar göğü ile ışık göğü durmaksızın savaşırlar. Burada karanlık tüm kötülükleri, aydınlık ise iyiliği, güzelliği ve ruhu sembolleştirir." bilgisi aşağıdaki inançlardan hangisini açıklamaktadır?
Maniheizm |
Budizm |
Şamanizm |
Hristiyanlık |
Müslümanlık |
Maniheizm, karşıt güçlerin çarpışması (dualizm) üzerine kurulmuştur. Karanlıklar göğü ile ışık göğü durmaksızın savaşır lar. Burada karanlık tüm kötülükleri, aydınlık ise iyiliği, güzelliği ve ruhu sembolleştirir.
15.Soru
Uygur dönemine ait eserlerden adını öğrendiğimiz Arpın Çor Tigin kimdir?
Dönemin kağanıdır |
Uygurların Çin'deki elçisidir. |
Bilinen ilk Türk çevirmendir. |
Bilinen ilk Türk şairdir. |
Bilinen ilk Türk yazardır. |
İlk Türk şairi olarak bilinen Arpın Çor Tigin’in de aşk konusunda yazılmış bir şiiri, Maniheist yazmalar arasındadır. Bu şiirin, Türk lirik şiirinin ilk ve en eski örneği olduğunu R. R. Arat 1960’ta söylemiştir.
16.Soru
Ötüken Uygur Kağanlığı 840'ta kimler tarafından yıkılmıştır?
Kırgızlar
|
Karluklar
|
Basmıllar
|
Çinliler
|
Moğollar
|