VIII-XIII. Yüzyıllar Türk Edebiyatı Final 11. Deneme Sınavı
Toplam 13 Soru1.Soru
Türklerin Orhun alfabesinden sonra kullandıkları alfabe aşağıdakilerden hangisidir?
Latin |
Arap |
Uygur |
Kiril |
Göktürk |
Türkler Orhun alfabesinden sonra Uygur alfabesini kullanmıştır.
2.Soru
Gazneli Mahmut hangi yıl Harezm’i ele geçirmiştir?
977 |
997 |
1017 |
1037 |
1057 |
Gazneli Mahmut 1017 yılında, Harezm’i ele geçirmiştir. Doğru cevap C’dir.
3.Soru
Risâletü’n-nushiyye eseri hangi şaire aittir?
Sultan Veled |
Âşık Paşa |
Gülşehrî |
Yunus Emre |
Şeyyad Hamza |
Risâletü’n-nushiyye, Yunus Emre'ye ait bir eserdir. Doğru cevap D'dir.
4.Soru
Anadolu Selçuklularında Arapça fiillerin çekimi hakkında bilgi veren kitaplara ne ad verilmiştir?
Emsile |
Mutezile |
İnşa |
Harid |
Maturidilik |
Arapça fiillerin çekimi hakkında bilgi veren kitaplara emsile adı verilmiştir. Zira Kutbeddin Melikşah sözlük ve emsile konusunda Kânûnu’l-edeb isminde bir eser kaleme almıştır. Doğru cevap “A” şıkkıdır.
5.Soru
Köktürkçedeki 'tengri' sözcüğünün Türkçesi aşağıdakilerden hangisidir?
Tanrı |
Kul |
Gök |
İnsan |
Varlık |
Köktürkçedeki 'tengri' sözcüğünün Türkçesi 'gök'tür.
6.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisinin Nehcü'l-Feradis üzerinde çalışması bulunmaz?
Mertol Tulum |
Aysu Ata |
Janos Eckmann |
Semih Tezcan |
Hamza Zülfikar |
Mertol Tulum'un bu eser üzerinde çalışması bulunmaz.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Harezm Türkçesi ile yazılmış eserlerden değildir?
Dâsitân-ı Cümcüme |
Hüsrev ü Şirin |
Kısâsü’l-Enbiyâ |
Mi’rac-nâme |
İntihâ-nâme |
Harezm Türkçesi ile yazılmış eserler şunlardır:
Dâsitân-ı Cümcüme, Hüsrev ü Şirin, Kısâsü’l-Enbiyâ, Kur’an Tercümesi, Mi’rac-nâme,
Mu’înü’l-mürîd, Muhabbet-nâme, Mukaddimetü’l-edeb, Nehcü’l-ferâdis, Yarlık ve Bitikler. İntihâ-nâme adlı eser ise Mevlana'nın oğlu Sultan Veled tarafından Farsça yazılmış bir eserdir. Bu yüzden doğru cevap E'dir.
8.Soru
Hüsam Katip tarafından yazılmış manzum eser aşağıdakilerden hangisidir?
Cümcüme-name. |
Kısasül ENBİYA. |
Muinül Mürid. |
Nechül Feradis. |
Hüsrevü Şirin |
Cümcüme-name. Cevap A'DIR.
9.Soru
Samoyloviç Orta Asya Türk edebî dillerini üçe ayırır. Aşağıdakilerden hangisi bu dilleri doğru olarak göstermektedir?
Altınorduca, Çağatayca, Oğuzca |
Çağatayca, Kıpçakça, Oğuzca |
Harezm Türkçesi, Oğuz-Kıpçakça, Çağatayca |
Karahanlıca, Harezm Türkçesi, Soğd |
Karahanlıca, Oğuz-Kıpçakça, Çağatayca |
Samoyloviç ise, Harezm Türkçesi adını verdiğimiz dönemi, Oğuz-Kıpçak Türkçesi adını vererek, önceki ve sonraki dönemlerden ayırmıştır. Samoyloviç’e göre, Orta Asya Türk edebî dilleri üçe ayrılır: 1.Karahanlıca, 2.Oğuz-Kıpçakça, 3.Çağatayca
10.Soru
Bazı araştırmacılara göre bütün zamanların en büyüğü olarak kabul edilen mutasavvıf aşağıdakilerden hangisidir?
Afifüddin-i Tilemsanî |
Necmeddin-i Kübrâ |
İbn Arabî |
Seyyid Burhaneddin |
Şems-i Tebrizî |
Ahmet Yaşar Ocak’a göre, Anadolu’da bütün zamanların
en meşhur mutasavvıfı İbn Arabî'dir.
11.Soru
İslam dünyasında hürmet belirtmek için önemli kişilerin isimlerinin önünde kullanılan “efendimiz” anlamındaki “Mevlana” lakabı, Mevlana Celaleddin Muhammed’le birlikte özel bir isme dönüşmüş ve Mevlana için çeşitli lakap ve unvanlar kullanılmıştır. “Hazret-i Mevlana” ve “Hazret-i Pir” gibi saygı hitapları, Mevlevî çevrelerinde ve Anadolu’da daha çok tercih edilmiştir. Bugün İran ve Pakistan’da “Mevlevî” lakabı kullanılırken Batı’da onun için hangi lakap kullanılır?
Rumî |
Hünkâr |
Mevlevî |
Hüdâvendigâr |
Hazret-i Mevlana |
İslam dünyasında hürmet belirtmek için önemli kişilerin isimlerinin önünde kullanılan “efendimiz” anlamındaki “Mevlana” lakabı, Mevlana Celaleddin Muhammed’le birlikte özel bir isme dönüştü. Hüdâvendigâr, Hünkâr, Hazret-i Mevlana, Mevlevî, Şeyh, Mollâyı Rumî, Rumî ve Hazret-i Pir lakap ve unvanları da Mevlana için kullanılmıştır. “Hazret-i Mevlana” ve “Hazret-i Pir” gibi saygı hitapları, Mevlevî çevrelerinde ve Anadolu’da daha çok tercih edilmiştir. Bugün İran ve Pakistan’da “Mevlevî”, Batı’da “Rumî”, onun için kullanılan lakaplardır.
12.Soru
Dîvân-ı Kebîr isimli eser kime aittir?
Sultan Veled |
Mevlana |
Seyf-i Ferganî |
Fahreddin-i Irakî |
Kadı Burhaneddin-i Anevî |
Dîvân-ı Kebîr isimli eser Mevlana'ya aittir.
13.Soru
Danişmendliler devleti kim tarafından ortadan kaldırılmıştır?
Rükneddin Süleymanşah |
Evhadüddin-i Kirmanî |
I. Gıyaseddin Keyhüsrev |
I. İzzeddin Keykavus |
Sultan II. Kılıç Arslan |
Sultan II. Kılıç Arslan, XII. asrın sonlarında Danişmendliler devletini ortadan kaldırmıştır.