XIV-XV. Yüzyıllar Türk Edebiyatı Ara 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
İran şiirinin edebî sanatlarını ve mazmunlarını Anadolu’da yeni kurulan Türk şiirinde kullanmasıyla, klasik edebiyatımızda, Nesîmî ve Ahmedî ile birlikte divan şiirinin temelini atan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Hoca Dehhânî |
Fahri |
Şeyhoğlu Mustafâ |
Tâceddîn İbrâhîm |
Erzurumlu Mustafa Darîr |
Dehhânî, İran şiirinin edebî sanatlarını ve mazmunlarını Anadolu’da yeni kurulan Türk şiirinde kullanmasıyla, klasik edebiyatımızda, Nesîmî ve Ahmedî ile birlikte divan şiirinin temelini atan şairlerin başında gelir.
2.Soru
Doğduğu Herat’ı “Timuroğulları Rönesansı” diye bilinen büyük kültür ve medeniyet
hamlesinin merkezi hâline getiren Türk dil savunucusu ve şair Hüseyn Baykara aynı zamanda hangi meslektendir?
Doktor ve şifacı |
Asker ve idareci |
Yazar ve kütüphaneci |
Kimyager ve buluşçu |
Vezir ve komutan |
İyi bir asker, iyi bir idareci olan Baykara, aynı zamanda iyi bir şairdi.
3.Soru
Türk edebiyatında menkıbe türünün ilk örneği olan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Kenzü’l-küberâ |
Menâkıbü’l-kudsiyye fî-Menâsibi’l-ünsiyye |
Letâif-nâme |
Hızır-nâme |
Ferheng-nâme-i Sa‘di |
Elvân Çelebi’nin tek eseri, Menâkıbü’l-kudsiyye fî-Menâsibi’l-ünsiyye isimli mesnevisidir. Türk edebiyatında menkıbe türünün ilk örneği olan ve feilâtün mefâilün feilün vezniyle yazılan mesnevi, 2081 beyittir.
4.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi aşk ve macera konulu mesnevilerden biri değildir?
Ferah-nâme
|
Gül ü Hüsrev
|
Ukûdü'l-Cevâhir
|
İskender-nâme
|
Bahtiyâr-nâme
|
5.Soru
Sazlar Münâzarası adlı eseri ile tanınan ve klasik Çağatay öncesi şairlerinden olan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Ali Şir Nevâî |
Hüseyni Baykara |
Ahmedî |
Sekkâkî |
Hassan |
Ahmedî
Sazlar Münâzarası adlı eseri ile tanınan Ahmedî hakkında bilgilerimiz çok sınırlıdır. Eserinden bazı bilgiler edinilse de bunlar içerisinde en sağlamı, eserin üslubundan anlaşılacağı üzere Ahmedî’nin klasik Çağatay öncesi şairlerinden oluşudur. Ayrıca eserinden Ahmedî’nin değerli bir şair olduğu ve sağlam bir musiki kültürüne sahip bulunduğu anlaşılmaktadır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tekke edebiyatı mahsullerinden biridir?
Ejderhâ Destanı |
Bahtiyâr-nâme |
Güvercin Hikâyesi |
Işk-nâme |
Garîb-nâme |
Tekke edebiyatı mahsulleri: Bu tip eserler içerisinde en meşhurları Gülşehrî’nin Mantıku’ttayr’ı ile Âşık Paşa’nın Garîb-nâme’sidir.
7.Soru
Aşağıdaki şair-eser eşleşmelerinden hangisi yanlıştır?
Gedâî – Dîvân |
Haydar Tilbe – Mahzenü’l-Esrâr |
Mevlânâ Lütfî – Gül ü Nevrûz |
Seyyid Ahmed Mîrzâ – Ta’aşşuk-nâme |
Yakînî – Sazlar Münâzarası |
Sazlar Münâzarası isimli eser Yakînî’nin değil Ahmedî’nindir. Yakînî’nin eseri Ok ve Yaynı? Münâzarası’dır.
8.Soru
Çağatay şiirinin kurucularından sayılan, kasidelerinden XIV. yüzyılın ikinci yarısı ile XV. yüzyılın ilk yarısında yaşadığı anlaşılan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Sekkâkî |
Hassan |
Mevlânâ Lütfî |
Yûsuf Emîrî |
Atâî |
Sekkâkî
Çağatay şiirinin kurucularından sayılan, kasidelerinden XIV. yüzyılın ikinci yarısı ile XV. yüzyılın ilk yarısında yaşadığı anlaşılan Sekkâkî hakkında en önemli bilgiyi veren Nevâî olmuştur.
9.Soru
Ahmedî (öl. 815/1412)’nin 808/1405 tarihinde aruzun “fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla kaleme aldığı ve bugünkü bilgilerimize göre Anadolu’da telif tarihi bilinen en eski müstakil “mi’râc-nâme” aşağıdakilerden hangisidir?
Yûsuf-ı Meddâh |
Yûsuf u Züleyhâ |
Cumhur-nâme |
Dâsitân-ı Mûsâ |
Tahkîk-i Mi’râc-ı Resûl |
Ahmedî (öl. 815/1412)’nin 808/1405 tarihinde aruzun “fâilâtün fâilâtün fâilün” kalıbıyla kaleme aldığı Tahkîk-i Mi’râc-ı Resûl’ü, bugünkü bilgilerimize göre Anadolu’da telif tarihi bilinen en eski müstakil “mi’râc-nâme”dir.
10.Soru
Hz. Yusuf'un hayatının anltıldığı Anadolu sahası Türk edebiyatının bu konuda bilinen ilk mesnevisi olan eser aşağıdakilerden hangisidir?
Mi‘râc-nâme |
Yûsuf u Zelîhâ |
Ahvâl-i Kıyâmet: |
Destân-ı İblîs |
Hikâyet-i Kız ve Cühûd |
Yûsuf u Zelîhâ: Şeyyâd Hamza’nın en büyük eseri olan Yûsuf u Zelîhâ, Anadolu sahası Türk edebiyatının bu konuda bilinen ilk mesnevisidir. Yûsuf u Zelîhâ, adından da anlaşılacağı üzere, görünüşte Hz. Yûsuf ile Zeliha arasında geçen bir aşk hikâyesidir, ancak hikâyede Hz. Yûsuf’un hayatı anlatılmaktadır.
11.Soru
Çağatay dilini ustalıkla kullanan büyük şair Mevlânâ Lütfî başka hangi tarzda yazdığı yapıtlarıyla ünlüdür?
Divan ve kaside |
Masal ve hikaye |
Düz yazı ve şiir |
Koşma |
Gazel ve Tuyuğ |
Lütfî, gazel ve tuyuğ tarzında asıl başarısını gösterdiği gibi, Gül ü Nevrûz mesnevisi ve yazdığı kasidelerinde ise dil ve üslup yanında nazım tekniği bakımından da başarılıdır.
12.Soru
Çıkdum erik dalına anda yidüm üzümi
Kerpiç koydum kazana poyraz-ıla kaynatdum
Bostan issi kakıyup dir ne yirsin kozumı
Nedür diyü sorana bandum virdüm özini
Örnekteki şiir türü aşağıdakilerden hangisidir?
Kaside |
Gazel |
Terci-bend |
Rubai |
Şathiye |
Şathiye, anlamı kapalı, anlaşılması şerhe muhtaç şiir demektir. Zahirde saçma görulen, fakat şerh ve tahlil edildiği zaman anlamlı olduğu anlaşılan manzumelere verilen isimdir. Verilen örnek Yunus’un tanınmış şathiye örneklerindendir.
13.Soru
Tek eseri Işk-nâme adını da verdiği ve Anadolu sahasındaki ilk Hüsrev ü Şîrîn tercümesi sayılan mesnevinin şairi kimdir?
Hoca Dehhânî |
Şeyhoğlu Mustafa |
Elvân Çelebi |
Fahrî |
Ahmedî |
Fahrî’nin tek eseri, Nizâmî’nin aynı adlı eserinden tercüme edip Işk-nâme adını da verdiği Hüsrev ü Şîrîn mesnevisidir. Eserin, 277 beyitlik giriş kısmında İsa Bey için yazılmış bir kaside vardır. Mefâîlün mefâîlün feûlün vezni ile yazılan eser, 4683 beyittir. Hüsrev ü Şîrîn, dili halk konuşmasından ayrılmayan açık ve anlaşılır bir eserdir. Bölüm başlıkları Farsça yazılan eserde, çok az Farsça tamlama bulunmaktadır. Nizâmî’nin Hüsrev ü Şîrîn mesnevisini Anadolu sahasında Türkçe ilk defa Fahrî tercüme etmiştir.
14.Soru
Herat’ı “Timuroğulları Rönesansı” diye bilinen büyük kültür ve medeniyet hamlesinin merkezi hâline getiren, Türk dilini ve kültürünü himaye eden şair kimdir?
Şeybânî |
Hüseyn-i Baykara |
Kâmil |
Babür |
Hamîdî |
İyi bir asker, iyi bir idareci olan Baykara, aynı zamanda iyi bir şairdi. Herat’ı “Timuroğulları Rönesansı” diye bilinen büyük kültür ve medeniyet hamlesinin merkezi hâline getiren odur. Kısacası Baykara’nın en büyük hizmeti, Türk dilini ve kültürünü himaye etmesidir. Onun döneminde Çağatay Türkçesi altın çağını yaşamış, Türkçeye olan itibar artmıştır.
15.Soru
J. Eckmann Karahanlı ve Harezm Türkçelerinin devamı olarak nitelediği Çağatay Türkçesini kaçıncı yüzyıldan başlatmıştır?
XV. Yüzyıl |
XIV. Yüzyıl |
XIII. Yüzyıl |
XII. Yüzyıl |
XVI. Yüzyıl |
J. Eckmann, Karahanlı ve Harezm Türkçelerinin devamı olarak nitelediği Çağatay Türkçesini, XV. yüzyıldan başlatır ve üç döneme ayırır: Klasik Öncesi Dönem, Klasik Çağatayca Devri ve Klasik Sonrası Devir.
16.Soru
Ali Şir Nevâî hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
9 Şubat 1441 (H. 17 Ramazan 844) tarihinde Herat’ta doğdu. |
1472 yılında Nevâî, “Emîr” yani “Dîvân beyi” unvanını alan şair, bütün gücüyle ülkedeki yolsuzluklarla savaşıp haksızlığa uğrayanları korumaya çalıştı. |
1476 yılında büyük hürmet ve takdir beslediği devrin önde gelen siması Molla Câmî’nin irşadı ile Nakşbendî tarikatına intisap etti. |
Üç Türkçe, iki Farsça divanı, hamsesi, Mecâlisü’n-Nefâis adlı şuara tezkiresi, Muhakemetü’l-Lugateyn’i ve sayısı otuzu aşkın çeşitli konudaki eserleri vardır. |
Hayretü’l-Ebrâr, Ferhâd u Şîrîn, Leylî vü Mecnûn, Seb’a-i Seyyâre ve Sedd-i İskenderî hamsesini meydana getiren mesnevileridir. |
A, B, C ve E şıklarındaki bilgiler soru kökünde istenildiği gibi doğrudur. Ancak D şıkkındaki bilgi de geçen “üç Türkçe, iki Farsça divanı vardır” ifadesi yanlıştır. Çünkü Ali Şir Nevâî’nin “dört Türkçe, bir Farsça” divanı vardır.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XIV. yüzyılda Anadolu’da kaleme alınan mesnevî tarzında eserler arasında gösterilemez?
Mantıku’t-Tayr |
Garîb-nâme |
Dâstân-ı Ejderhâ |
Cemşîd ü Hurşîd |
Süheyl ü Nevbahar |
XIV. yüzyılda Anadolu’da gazel ve kaside nazım şeklinde bir gelişme vardır, ancak mesnevi nazım şekli daha çok ilgi görmüştür. Bu yüzyılda, telif ve tercüme din dışı (lâ-dîni, profan) eserlerde XIII. yüzyıla göre büyük bir gelişme görülse de, dinî-tasavvufî eserler daha fazladır. Bu tür eserlerden Mantıku’t-Tayr ve Garîb-nâme, hem yazıldıkları yüzyılda hem de daha sonraki dönemlerde yazılan eserlerin en hacimli örnekleridir. Daha sonraki dönemlerde dinî-tasavvufî çok sayıda mesnevi yazılmış olsa da, tasavvufu anlatan bu büyüklükte başka eser yazılmamıştır. Bir süre sonra bu tür mesnevilere Yûsuf u Züleyhâ, Süheyl ü Nevbahâr, Hüsrev ü Şîrîn, Cemşîd ü Hurşîd ve Hurşîd-nâme gibi romantik eserler de eklenecektir. Ayrıca bu yüzyılda yazılan eserler arasında yer alan Dâstân-ı Geyik, Dâstân-ı Ejderhâ, Dâstân-ı Kesikbaş gibi peygamber mucizeleri ile ilgili dinî hikâyeler halk arasında büyük ilgi görmüş ve çok okunmuştur. Bu açıklamalardan da anlaşıldığı gibi geriye bir tek XV. yüzyıl şairlerinden Ahmedî’nin kaleme aldığı Cemşîd ü Hurşîd mesnevisi kalıyor.
18.Soru
Hz. Peygamber’in hayatı etrafında oluşturulan ve Türklere has olan “mevlid”, ilk defa kim tarafından yazılmıştır?
Ahmedî |
Yûsuf-ı Meddâh |
Fahrî |
Hoca Mes’ûd |
Gülşehrî |
Bu asırda görülen mesneviler daha çok dinî-ahlaki-tasavvufî konulara aittir. Bugünkü bilgilere göre Hz. Peygamber’in hayatı etrafında oluşturulan ve Türklere has olan “mevlid”, ilk defa bu dönemde Ahmedî (öl. 815/1412) tarafından yazılmıştır.
19.Soru
Yûsuf-ı Meddâh’ın Varka vü Gülşâh adlı eserinin kurgusu aşağıdakilerden hangisiyle benzerlik gösterir?
Leylâ vü Mecnûn |
Zühre ile Tahir |
Ferhat ile Şirin |
Yûsuf u Zelîhâ |
Hüsrev ü Şîrîn |
Yûsuf-ı Meddâh’ın özellikle Varka vü Gülşâh’ın kurgusu, Leylâ vü Mecnûn’u hatırlatmaktadır. Eserde geçen olaylar, canlı ve sürükleyicidir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi çift kahramanlı aşk hikâyelerinden biri değildir?
Cemşîd ü Hurşîd |
Maktel-i Hüseyn |
Gül ü Hüsrev |
Süheyl ü Nev-bahâr |
Yûsuf u Züleyhâ |
Bu dönemde bazı şairler tarafından çeşitli konularda çift kahramanlı aşk hikâyeleri kaleme alınmıştır. Yûsuf u Züleyhâ, Cemşîd ü Hurşîd, Süheyl ü Nev-bahâr, Hüsrev ü Şîrîn, Hurşîd-nâme (Hurşîd ü Ferahşâd), Işk-nâme ve Gül ü Hüsrev bu tip eserlerdendir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ