XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 10. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Osmanlının Batı’nın kültürel değerleriyle tanışmasının yollarından biri değildir?


Levantenler

Gayrimüslim azınlıklar

Misyonerler

Mülteciler

Müstahdemler


2.Soru

Aşağıdakilerden hangisi klasik şiirin içeriğinde belirmiş yeniliklerden biridir?


Kafiye ve redifi şiirin konu bütünlüğünü sağlamada kullanmak

Sevdayı ve sevgiliyi daha gerçekçi anlatmak 

Divan tertibini bozarak medhiye tarzı kasideleri almamak veya yerini değiştirmek

Türk aruzunda nadiren kullanılan veya hiç kullanılmayan vezinlere işlerlik kazandırmak

kasidede ve gazelde tarih düşürmek


3.Soru

Abdülhak Hamit'in ilk eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Macerayı Aşk

Ölümsüz Aşk

Bitmeyen Sevda

Yasak Aşk

Gerçek Aşk


4.Soru

Aşağıdakilerden hangi akım, "alafrangalıkla" suçlanmıştır?


Halk Edebiyatı

Divan Edebiyatı

Tasavvuf Edebiyatı

Mizah Edebiyatı

Edebiyat-ı Cedide


5.Soru

Aşağıdakilerden hangisi 'eskiyi' temsil etmesi bakımından değerlendirilmelidir?


Batılılaşma.

Enderunlu şairler.

Yenilik.

Modernizm.

Modern poetika.


6.Soru

Aşağıdakilerden hangisi yenileşen edebiyatta muhteva değişimine bir örnektir?


Sevgilinin dişlererini inciye benzetmek

Sevgilinin gözlerini  bademe benzetmek

Sevgilinin kirpiklerini oka benzetmek

Telgrafın tellerini sevgilinin saçlarına benzetmek

Sevgilinin kaşlarını kemana benzetmek


7.Soru

Şiirdeki kudretiyle kendini kabul ettirmiş ve encümenin reisi mevkiine oturtulmuş olan kişi kimdir ?


Leskofçalı Mustafa Galip Bey

İbrahim Halet Bey

 İsmail Paşazade

İbrahim Hakkı Bey

Hersekli Ârif Hikmet Bey


8.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Levantenler hakkında söylenebilir?


İstanbul alındığından beri Osmanlı topraklarında mevcuttur.

Osmanlı topraklarında ticaret yapmak isteyen Batılı şirket acentalarının Türk topraklarında yerleşmiş çalışanlarıdır.

Bilhassa cizvit rahipleri, gittikleri yörenin dilini, kültürünü hızla kavrayıp halkla çabucak kaynaşarak yerlileşirler.

Türk’ün Batı ile bizzat Batılı topraklarda iletişim kurmasının ve gözlem yapıp tecrübe edinmesinin tek yoludurlar.

Kurtarabildikleri maddi kültür unsurlarını yanlarına alarak, manevi kültür birikimlerini zihinlerinde taşıyarak iltica ederler.


9.Soru

 XVIII. asrın yenileşen edebiyatı incelendiğinde şiirde kafiye olarak Türkçe asıllı kelimeleri ısrarla kullanmak ve onları Arapça, Farsça kelimelerle kafiyelendirmekte bir mahzur görmemek hangi açıdan yapılmış bir yeniliktir?


Muhteva Değişimleri

Şiir Dilinin Değişmesi

Esin kaynağının değişmesi

Form değişimleri

Diğer edebi türler ile etkileşimi


10.Soru

Osmanlı edebiyatında değişim hangi asırdan itibaren görülmeye başlar?


XIV

XV

XVI

XVII

XVIII


11.Soru

“Vatan”, “millet” gibi sosyal kavramların şiire girişinin hangi şairle olduğu kabul edilir?


Namık Kemal

İsmail Hikmet

Lebib Efendi

Ârif Hikmet

Yusuf Kâmil Paşa


12.Soru

Tarih-i Edebiyyat-ı Osmaniyyesi kime aittir ?


Namık Kemal

Eşref Paşa

Ziya Paşa

Şehabettin Süleyman

Ârif Hikmet


13.Soru

Modern edebiyat içinde, encümenden yetiştiği bilinen isimler aşağıdakilerin hangisinde birlikte verilmiştir?


Osman Şems- Naili
Ârif Hikmet-Galip
Memduh Faik-Salih Faik
Namık Kemal-Ziya Paşa
Kazım ve Eşref Paşalar

14.Soru

Encümen-i Şuara'nın edebiyat görüşü ile ilgili verilenlerden hangisi yanlıştır?


Asli özelliğini bir “mutavassıt” duruşu oluşturur.

Şiirde yenileşme çabalarının bir parçasıdır.

Doğu ve Batı'nın şiir tekniklerinden karışımından yola çıkılmıştır.

Şiir dili olarak sade Türkçe tercih edilmiştir.

Geleneksel şiir formları terkedilmeden yeni şiir formları aranır.


15.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuara mensuplarını bir araya getiren sebeplerden biri değildir?


İtikadi kıymetleri de encümen şairlerini birbirine yaklaştıran önemli etkenlerdendir.

Şairlerin aynı meslekte, aynı büroda veya aynı amir idaresinde çalışmaları sebebiyle kurulmuş dostlukları encümenden önce başlayıp sonra da yıllarca sürmüştür.

Encümen-i Şuara müdavimlerinin birbirlerini tanımalarına sebep olan ilk vesile, hemen hemen hepsinin de soy, doğum yahut memuriyet gibi sebeplerle Rumeli’ye olan bağlarıdır.

Encümen şairleri, mensubu oldukları tarikatlerin dergâh ve tekkelerinde rastlaşmış, tanışmış ve ahbap olmuşlardır. Devrin edipleri, tekkelerdeki mistik havayı teneffüsle kalmaz; dinî, fikrî, edebî, hatta siyasi konularda tartışma ve ‒tekkenin meşrebi müsaitse‒ içki meclislerine katılma imkânını da bulurlar.

Encümen müdavimlerinin sıkça uğradıkları yer La Pléiade'dir.


16.Soru

Osmanlı Devleti’nde en önemli resmî eğitim kurumu aşağıdakilerden hangisidir?


Darüşşafaka
Darülfünun
Enderun Mektebi
Meslek Yüksek Okulu
Dârülbedâyi

17.Soru

Encümen-i Şuara'nın reisliğini aşağıdaki şairlerden hangisi üstlenmiştir?


Abdülhamit Ziya Bey

Niğdeli Deli Hikmet Bey

Leskofçalı Mustafa Galip Bey

Namık Kemal Bey

Manastırlı Salih Faik Bey


18.Soru

Fransızların en eski edebî toplaşmalarından biri aşağıdakilerden hangisidir?


La Pléiade

Sûku’l-Ukâz

Mutavassıt

Encümen

Şura


19.Soru

Türklerin âşık edebiyatına dahil olmaya özenen Ermeni saz şairine ne ad verilir?


Mimar

Bestekar

Divan Şairi

Ressam

Aşug


20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi şiir teorisi, şiir felsefesi anlamına gelmektedir?


Poetika.

Mazmun.

Encümen-i şuara.

Sükul uraz.

Sebk-i Hindi.