XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 5. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Edebî yenileşme ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Yeni formların denenmesidir.
|
Yeni konuların işlenmesidir.
|
Yeni bir dil anlayışının ve ifade şeklinin geliştirilmesidir.
|
Gelenekli edebî unsurların eleştirilmesidir.
|
Köksüz ve soysuz bir edebiyat anlayışının yeşertilmesidir.
|
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi" Padişah sarayında veya vilayetlerdeki şehzadelerin saraylarında, etraflarında birer muhit edinmiş devlet büyüklerinin konaklarında terkib edilen ve şairlerin de hazır bulunduğu içki ve şiir meclislerine" verilen isimdir?
Encümen-i Şuara |
Encümen-i Daniş |
Meclis-i Şura |
Meclis-i Müşavere |
Meclis-i Mebusan |
Encümen-i Şuara, Padişah sarayında veya vilayetlerdeki şehzadelerin saraylarında, etraflarında birer muhit edinmiş devlet büyüklerinin konaklarında terkib edilen ve şairlerin de hazır bulunduğu içki ve şiir meclislerine" verilen isimdir. Ekabirin konak, köşk ve sahilhaneleri haricinde, şairlerin kendi evlerinde, müdavimi oldukları meyhanelerde ve dükkanlarda, mevsim müsaade ederse, bağ ve bahçelerde toplanıp encümen-i şuara kurdukları da olur.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Fransızların en eski edebî toplaşmalarından biridir?
Sûku’l-Ukâz |
Poetika |
Mazmun |
La Pléiade |
Encümen-i Şuara |
La Pléiade (yedi yıldızdan oluşan Süreyyâ burcu), Fransızların en eski edebî toplaşmalarından biridir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen'i Şuara'nın yetiştirdiği modern edebiyatçılardan biri değildir?
Abdülhak Hamit |
Ahmet Midhat |
Leskofçalı Galip |
Recaizede Ekrem |
Sami Paşazade |
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Kahire kültürü ile yetişmiş Türklerden biridir?
Mustafa İzzet Efendi |
Abdurrahman Sami Paşa |
Osman Nurettin Şems Efendi |
Koniçeli Musa Kazım Bey |
Manastırlı Salih Faik Bey |
Abdurrahman Sami Paşa, Kahire kültürü ile yetişmiş Türklerden biridir. Daha bir çok Türk, Mısırlı hidiv paşanın sarayında yetişirken, içinde bulundukları kültür muhitinin bir benzerini İstanbul'da oluşturmaya çalışırlar.
6.Soru
Form değişimleri içerisinde yer alan ve üç mısralık bentlerden oluşan nazım şekline verilen ad nedir?
Gazel |
Müselles |
Hamse |
Lugaz |
Münşeat |
Form değişimleri içerisinde yer alan ve üç mısralık bentlerden oluşan nazım şekline müselles adı verilir.
7.Soru
I. Osmanlının klasik edebiyatı ağırlıklı olarak manzumdur.
II. Batılı nesrin klasik Türk edebiyatına girmesi şiirden çok daha zor olmuştur.
III. Osmanlı şiirinin gelenekli poetikası Batı’nınkine benzemez.
Yukarıdaki ifadelerden hangileri doğrudur?
Yalnız I. |
Yalnız III. |
I. ve II. |
I. ve III. |
I. II. ve III. |
" Osmanlının klasik edebiyatı ağırlıklı olarak manzumdur " ve " Osmanlı şiirinin gelenekli poetikası Batı’nınkine benzemez " ifadeleri doğrudur. Ancak "Batılı nesrin klasik Türk edebiyatına girmesi ise şiirden çok daha zor değil, aksine çok daha kolay olmuştur. Buna göre doğru cevap D'dir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, klasik şiirin formlarında belirmiş yeniliklerden biri değildir?
Kasidesiz divan oluşturmak
|
Dörtlükler hâlinde kaside yazmak
|
Gazelde tarih düşürmek
|
Sone ve terza-rima yazmak
|
Hece veznini kullanmak
|
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen'i Şuara'nın dağılış nedenleri arasında yer almaz?
Encümen toplantılarının devlet tarafından yasaklanması |
İsmail Hakkı'nın akıl hastalığına yakalanması |
Leskofçalı Galip'in Trablus'a tayini |
Salih Naili'nin encümenden kovulması |
Ziya Paşa'nın Kıbrıs'a mutasarrıf olması |
10.Soru
İlk kez “Tanzimat edebiyatı” adlandırmasına yer veren isim aşağıdakilerden hangisidir?
İsmail Habip (Sevük) |
Şinasi |
Ebuzziya Tevfik |
Köprülü |
Şehabettin Süleyman |
İsmail Habip (Sevük)’in Türk Teceddüd Edebiyatı Tarihi (1925)’ne kadar “Tanzimat edebiyatı” adlandırmasına rastlanmaz. Ne sonradan “Tanzimat edebiyatçısı” saydıklarımız kendilerini böyle anar ne de Ebuzziya Tevfik’ten Abdülhalim Memduh’a, Şehabettin Süleyman’dan Köprülü’ye varana kadar edebiyat tarihine yaklaşan metinler oluşturmuş yazarlar “Tanzimat Edebiyatı” diye bir başlık tanırlar. Adlandırmanın mucidi ve takipçileri, altına önceki dönemlerde olmayan bir yenilik, bir form, bir tema koyamadıkları hâlde, neye dayanarak böyle bir başlık tespit ettiklerini açıklayamazlar.
11.Soru
Yenileşen Türk edebiyatında önemli formal yenilikler gerçekleştirilir. Aşağıdakilerden hangisi gerçekleştirilen formal yeniliklerden biri değildir?
Türk aruzunda nadiren kullanılan veya hiç kullanılmayan vezinlere işlerlik kazandırmak. |
Divan tertibini bozarak medhiye tarzı kasideleri almamak veya yerini değiştirmek. |
Kafiye ve redifi şiirin konu bütünlüğünü sağlamada kullanmak. |
Dörtlükler, beşlikler hâlinde veya mesnevi formunda kaside ve gazel yazmak. |
Gazellerin alfabetik sırasına “kafiyetü’l-pâ”, “kafiyetü’l-çim” gibi geleneksel olan bölümler ilave etmek. |
"Gazellerin alfabetik sırasına “kafiyetü’l-pâ”, “kafiyetü’l-çim” gibi geleneksel olan bölümler ilave etmek" ifadesinde yanlış bir ifade vardır. “Kafiyetü’l-pâ”, “kafiyetü’l-çim” gelenekte olmayan bölümlerdir. Ancak E şıkkında verilen ifadede bu bölümler geleneksel olarak verilmiştir. Bu yanlış bir bilgidir. Diğer şıklarda verilen bilgiler ise gerçekleştirilen formal yeniliklerdendir. Doğru cevap E'dir.
12.Soru
Enderunlu Vasıf'ın şiirlerinde aşağıdaki şairlerden hangisinin etkisi görülmektedir?
Reşit
|
Esat
|
Nedim
|
İbrahim Ferit
|
Raif
|
13.Soru
Aşağıdaki isimlerden hangisi ilk "Tanzimat edibi" olarak bilinmektedir?
Şinasi
|
Ziya Paşa
|
Namık Kemal
|
Ahmet Mithat
|
Recaizade Mahmud Ekrem
|
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuaraya devam eden isimlerden biridir?
Abdurrahman Sami Paşa |
Suphi Paşa |
Leskofçalı Mustafa Galip Bey |
Yusuf Kamil Paşa |
Münif Paşa |
Leskofçalı Mustafa Galip Bey, Encümen-i Şuaraya devam eden isimlerden biridir. Diğer seçeneklerde belirtilen isimler, Kahire Kültürü ile yetişmiş Türklerdir.
15.Soru
Cahiliye devri Araplarının her yıl Mekke yakınlarında kurdukları panayır aşağıdakilerden hangisidir?
Poetika. |
Mazmun. |
Encümen-i şuara. |
Sebk-i Hindi. |
Sükul Uraz. |
Sükul Uraz . Cevap E'dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Encümen-i Şuara müdavimlerinin birbirlerini tanımalarına sebep olan ilk vesiledir?
İstanbul'a olan bağları |
Kırım'a olan bağları |
Urfa'ya olan bağları |
Azerbaycan'a olan bağları |
Rumeli'ye olan bağları |
Encümen-i Şuara müdavimlerinin birbirlerini tanımalarına sebep olan ilk vesile, hemen hemen hepsinin de soy, doğum yahut memuriyet gibi debeplerle Rumeliye olan bağlarıdır.
17.Soru
Edebiyatımızda batılılaşma gayretlerine paralel olarak doğan ve kimileri gelenekli kutupta toplanan kimileri de bir Doğu-Batı sentezinden yana olan edebiyatçılara ne ad verilir?
Mutavassıtîn |
La Pléiade |
Sûku’l-Ukâz |
Mazmun |
Poetika |
Mutavassıtîn: Edebiyatımızda batılılaşma gayretlerine paralel olarak doğan ve kimileri gelenekli kutupta toplanan kimileri de bir Doğu-Batı sentezinden yana olan edebiyatçılar.
18.Soru
Encümen müdavimleri hangi yıldan itibaren dağılmışlardır?
1860 |
1861 |
1862 |
1863 |
1864 |
1862 yılının ortalarından itibaren peşi peşine gelmeye başlayan pekçok şahsi sebepten dolayı encümen müdavimleri yavaş yavaş kopup dağılırlar.
19.Soru
Fransa’daki ordu teşkilatı, sanayi tesisleri, ilim ocakları kadar, saray ve bahçeleri, tiyatro ve operaları, balo ve ziyafetleri ve insan manzaralarının da öğrenildiği "Paris Sefaretnamesi" kimin eseridir?
Azmi Ahmet Efendi |
Yirmisekiz Mehmet Çelebi |
Hatti Mustafa |
Derviş Mehmet Efendi |
Moralı Ali Efendi |
"Paris Sefaretnamesi" eserinin sahibi Yirmisekiz Mehmet Çelebi'dir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Enderunlu Vasıf ’ın şahsiyeti ve şiirleriyle ilgili bir düşünceyi yansıtmaz?
Şairin şiirlerinin iki ayrı şair elinden çıkmışçasına farklılık arz ettiğini söylemek mümkündür.
|
Divan şiirinin hemen tüm nazım biçimleriyle şiir yazan Vasıf, aynı zamanda en çok şarkı yazan kişidir.
|
Başta Nedim olmak üzere XVIII. yüzyılda mahallîleşme akımına bağlı şairlerin etkisinde kalmıştır.
|
Vasıf, hayatın kendisine mahsus sözcüklerini şiire sokmaya çalışan adamdır.
|
Vasıf, geleneksel şiiri çok iyi bilir ve derinliği olan şiirler yazar.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ