XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yenileşen Edebiyat'ta görülen form değişimlerinden biri değildir?
Divan tertibini bozarak medhiye tarzı kasideleri almamak veya yerini değiştirmek. |
Türk aruzunda nadiren kullanılan veya hiç kullanılmayan vezinlere işlerlik kazandırmak. |
Şiirin vezinsiz ve kafiyesiz de olamayacağını söylemek. |
Kasidenin bir form mu yoksa tema mı olduğunu tartışmak. |
Beşlikler hâlinde veya mesnevi formunda kaside ve gazel yazmak. |
Türkçe asıllı kelimeleri ısrarla kullanmak ve onları Arapça, Farsça kelimelerle kafiyelendirmekte bir mahzur görmemek; şiirin vezinsiz ve kafiyesiz de olabileceğini söylemek.
2.Soru
“İhtimal ki ömrü müsait olaydı, onu Kemal gibi, hiç olmazsa Ziya Paşa gibi, teceddüd edebiyatımızın mühim simalarından görecektik" Sözü hangi şair için söylenmiştir?
Ziya Paşa |
Eşref Paşa |
İsmail Habib |
Arif Hikmet |
Muallim Naci |
İsmail Habib, cumhuriyet devrinin “eski”ye bakışını da temsil eden Türk Teceddüd Edebiyatı Tarihi’nde Ârif Hikmet için, “İhtimal ki ömrü müsait olaydı, onu Kemal gibi, hiç olmazsa Ziya Paşa gibi, teceddüd edebiyatımızın mühim simalarından görecektik” diye yazar.
3.Soru
Enderun Mektebi hangi padişahın zamanında kurumsallaşmıştır?
Fatih Sultan Mehmet
|
Sultan II. Bayezid
|
Kanuni Sultan Süleyman
|
Yavuz Sultan Selim
|
Sultan II. Murat
|
4.Soru
Osmanlı klasik edebiyatı ağırlıklı olarak hangisinden oluşur?
Nazım |
Nesir |
Şiir |
Manzum |
Mazmun |
Osmanlının klasik edebiyatı ağırlıklı olarak manzumdur.
5.Soru
Klâsik şiir içinde daha yüksek, daha derin, daha kapalı, daha süslü bir
tarz oluşturma eğilimine verilen ad aşağıdakilerden hangisidir?
Sebk-i Hindî |
Mazmun |
Poetika |
Sûku’l-Ukâz |
La Pléiade |
Klâsik şiir içinde daha yüksek, daha derin, daha kapalı, daha süslü bir
tarz oluşturma eğilimine verilen ad Sebk-i Hindî'dir.
6.Soru
Aşağıdaki Enderunlu şairlerden hangisinin divanı bulunmamaktadır?
Hasan Yaver
|
Esat
|
İbrahim Ferit
|
Fâzıl
|
Şakir
|
7.Soru
- Aynı meslekte çalışırken kurdukları dostluklar
- İtikadi değerleri
- Aynı konakların müdavimi olmaları ya da aynı devlet büyüklerinin himayesinde yaşamaları
- Aynı kahvehanelere ve meyhanelere gitmeleri
- Mensubu oldukları tarikat ve dergahlar
Yukarıda verilenlerden kaç tanesi Encümen-i Şuara mensuplarını bir araya getiren sebeplerdendir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Şairlerin aynı meslekte, aynı büroda veya aynı amir idaresinde çalışmaları sebebiyle kurulmuş dostlukları encümenden önce başlayıp sonra da yıllarca sürmüştür. İtikadi kıymetleri de encümen şairlerini birbirine yaklaştıran önemli etkenlerdendir.
Encümen mensuplarının aşağı yukarı hepsi de aynı konakların müdavimidir ve aynı devlet büyüklerinin himayesinde yaşarlar. Gerçi, ne konaklar eski hiyerarşinin azametini taşır ne de rical-i devlet, şaire geleneğin gözüyle bakar; ama değişip çağa ayak uydurarak da olsa, şair-devlet adamı münasebetinin sürdüğü fark edilir. Encümen şairleri, mensubu oldukları tarikatlerin dergâh ve tekkelerinde rastlaşmış, tanışmış ve ahbap olmuşlardır. Devrin edipleri, tekkelerdeki mistik havayı teneffüsle kalmaz; dinî, fikrî, edebî, hatta siyasi konularda tartışma ve ?tekkenin meşrebi müsaitse? içki meclislerine katılma imkânını da bulurlar. Encümen müdavimlerinin sıkça uğradıkları kahvehane ve meyhaneler aynıdır. Yeni tanıştıkları şairleri de beraberlerinde buralara getirdikleri için, Encümen-i Şuara’nın parça parça önce bu umumi yerlerde toplandıklarını söylemek mümkün.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVIII. asrın sonlarında şiire girdiği kabul edilen sosyal kavramlardan biridir?
Güzellik |
Zarafet |
Vatan |
İlahi Aşk |
Aşk |
Vatan, XVIII. asrın sonlarında şiire girdiği kabul edilen sosyal kavramlardan biridir. Diğer secenekler klasik dönem şiirlerinde görülür.
9.Soru
Abdülhak Hamit'in ilk eseri aşağıdakilerden hangisidir ?
Tercüman-ı Ahval |
Macerayı Aşk |
Dolab |
İçli Kız |
Tarih-i Edebiyyat-ı Osmaniyyesi |
Abdülhak Hamit'in ilk eseri Macerayı Aşk'tır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Paris Sefaretnamesini" hazırlayan kişidir?
Moralı Ahmet Efendi |
Hatti Mustafa Efendi |
Derviş Mehmet Efendi |
Ahmet Azmi Efendi |
Yirmisekiz Mehmet Çelebi |
Paris Sefaretnamesini'ni Yirmisekiz Mehmet Çelebi hazırlamıştır. Bu eserde Fransa'daki ordu teşkilatı, sanayi tesisleri, ilim ocakları, saray ve bahçeler, tiyatro ve operalar, balo ve ziyafetler yer alır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir encümen-i şuarada bulunan özelliklerden biri değildir?
Başarılı şairlerin ev sahibine caize vermesi
|
Şiir ve edebiyat sohbeti yapılması
|
Şairlerin nükteyle ve doğaçlama şiirlerle rakiplerini alt etmeye çalışması
|
Okunan şiirlerin sıcağı sıcağına eleştirilmesi
|
Varlıklı ve nüfuzlu birinin evinde toplanması
|
12.Soru
Osmanlının Batı karşısındaki kesin mağlubiyetini kabullenip Karlofça Anlaşması’nı imzalayış tarihi hangisidir?
1679 |
1699 |
1706 |
1713 |
1718 |
1699, Osmanlının Batı karşısındaki kesin mağlubiyetini kabullenip Karlofça Anlaşması’nı imzalayışının tarihidir.
13.Soru
Modern kelimesi ilk defa hangi imparatorun dönemini tanımlamak için kullanılmıştır?
Charlemagne |
Merovenj |
Capet |
III. Edward |
II. Robert |
Modern” kelimesi ilk defa VII. asırda, Charlemagne’ın çağı için kullanılmıştır.
14.Soru
Hece veznini aydın edebiyatçılara tanıtmaya karar verip ?Ahmet Cevdet Paşa’nın teşvikiyle? Türkçe Aruz adındaki kitabı kaleme alan yazar kimdir?
İzzet Molla |
Namık Kemal |
Ziya Paşa |
Üsküdarlı Hakkı Bey |
Manastırlı Faik |
Hece vezniyle yazılmış bir de gazeli olan Faik, hece veznini aydın edebiyatçılara tanıtmaya karar verip ?Ahmet Cevdet Paşa’nın teşvikiyle? Türkçe Aruz adındaki kitabını kaleme alır.
15.Soru
Yaşça müdavimlerin bir kısmından daha genç olmasına rağmen, şiirdeki kudretiyle kendini kabul ettirmiş ve encümenin reisi mevkiine yükselmiş olan şair aşağıdakilerden hangisidir?
Hersekli Ârif Hikmet Bey |
Leskofçalı Mustafa Galip Bey |
Ruznamçecizade Mehmet Lebib Efendi |
Rumeli Kazaskeri Mustafa İzzet Efendi |
Nakşibendi şeyhi “Bazü’l-enver” Osman Nurettin Şems Efendi |
Yaşça müdavimlerin bir kısmından daha genç olmasına rağmen, şiirdeki kudretiyle kendini kabul ettirmiş ve encümenin reisi mevkiine oturtulmuş olan, Emtia Gümrüğü Tahrirat Müdürü Leskofçalı Mustafa Galip Bey’dir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şiirin muhteva değişimlerinden biri değildir?
Gelenekli mazmunların bir kısmını, “köhne”, “bî-mana” veya “kerih” bularak şiirin lügatinden çıkarılması
|
Çağa uygun yeni mazmunların icat edilmesi
|
Tasavvufi şiir ile geniş kitlelerin ihtiyacı olan hikemi şiir arasındaki farkın açılması
|
Şairin, sevdayı ve sevgiliyi yücelterek ilahî bir noktaya taşıması
|
Didaktik şiir anlayışının öne geçmesi
|
17.Soru
Encümenin sonraki yıllara etkileri ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi doğrudur?
Dağılmalarının üzerinden çok zaman geçmeden unutulmuşlardır.
|
Eski mensupları da edebiyatta başka başka yollar tutturmuşlardır.
|
Şiir anlayışları, sonraki nesiller tarafından eleştirilmiştir.
|
Takipçileri olmamış ve anlayışları devam etmemiştir.
|
Meşrutiyete kadar birkaç nesli etkilemiştir.
|
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hane-i Seferli şairlerinden biridir?
Esat
|
Rasih
|
Reşit
|
Hamit
|
Raif
|
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hazine-i Hümayun şairlerinden biridir?
Hamit
|
Nazif
|
Raik
|
Naşit
|
Şakir
|
20.Soru
XIX. yüzyıl şiirinin içerik değişikliği ile ilgili aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Eski mazmunların bir kısmı şiir lügatinden çıkarılır; çağa uygun mazmunlar icat edilir.
|
Yeni kavramlar ve nesneler şiirde yer almaya başlar.
|
Erkek şairler, sevilen kadının ağzından gazeller yazmaya başlar.
|
Sosyal ve siyasi kavramlar şiirden uzak tutulur.
|
Aşk giderek beşerî ve gerçekçi bir hâl alır.
|
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ