XIX. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 2. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Divan tarzı dışında hece ölçüsüyle ilahiler ve tiyatro oyunu yazmış şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Sırri hanım. |
Mahşah hanım. |
Leyla hanım. |
Şeref Hanım. |
Zeynep Hatun. |
Mahşah hanım. Cevap B'dir.
2.Soru
Yenişehirli Avnî’nin ‘’Ateşgede’’ adlı mesnevisinde yer alan yukarıdaki beyitin okunuşu aşağıdakilerden hangisidir?
Âteşgededür sarây-ı âlem / Dil-sûhte anda nev’-i âdem |
Âteşle zuhûra geldi imkân / Âteşle ta’ayyün itdi ekvân |
Sâki âteş şarâb âteş / Âvâz-ı ney ü rebâb âteş |
Gül âteş ü lâlezâr âteş / Gülşende yanar hezâr âteş |
Âteş sıfat-ı hayât-ı cândur / Ser-mâye-i ömr-i zindegândur |
Âteşle zuhûra geldi imkân / Âteşle ta’ayyün itdi ekvân
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, XIX. yüzyıl kadın şairlerinden Nakiye Hanım (1845-1879) ile ilgili özelliklerden biridir?
Şair Şeref Hanım’ın yeğenidir. |
Diyarbakırlı kültürlü bir aileye mensuptur. |
Kâmil Paşa’nın edebiyat sohbetlerine katılmıştır. |
İstanbul’da Kâmil Paşa ile evlenmiştir. |
Kızının ölümü üzerine yazdığı mersiye ile tanınmıştır. |
Nakiye Hanım (1845-1879), şair Şeref Hanım’ın yeğenidir. Daha çok eğitimciliği ile tanınır.
XIX. yüzyıl kadın şairlerinden Sırrî Hanım (1814-1877) Diyarbakırlı kültürlü bir aileye mensuptur. Kâmil Paşa’nın konağında edebiyat sohbetlerine katılmıştır. İstanbul’da Kâmil Paşa ile evlenmiştir. Kızının ölümü üzerine yazdığı mersiye ile tanınmıştır.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19.yy. mesnevileri için doğru bir önermedir?
Başlıca temaları dinidir. |
Başlıca temaları siyasidir. |
Başlıca temaları tarihidir. |
Gözleme dayalı gerçek sahneler içerir. |
Diğer yüzyıllara göre mesnevi sayısı fazladır. |
Gözleme dayalı gerçek sahneler içerir. Cevap D'dir.
5.Soru
Yenişehirli Avnî Bey'in Bahariye mevlevihanesinde çekilen susuzluğu dile getirmek amacıyla yazılan, manzum-mensur karışık, dilekçe türünde, secili eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Abname |
Divan |
Mir’at-ı Cünun |
Ateşgede |
Sakiname |
Mevleviliği benimseyen Avnî Bey, derviş yaratılışlı bir kimsedir. Yenişehirli Avnî Bey'in eserlerinden Abname, Bahariye mevlevihanesinde çekilen susuzluğu dile getirmek amacıyla yazılan, manzum-mensur karışık, dilekçe türünde, secili bir eserdir. II. Abdülhamit’e sunulmuş ve Eşref Gazetesinde yayımlanmıştır.
6.Soru
Tanzimatçıların edebiyat anlayışlarına göre eski edebiyat, diliyle, nazım şekilleriyle, mazmunları ve edebî sanatlarıyla bütünüyle terk edilmesi gereken bir “ucube” idi. Bu anlayışın başını çeken kimdir?
Namık Kema |
Ziya Paşa |
Şinasi |
Abdulhak Hamit |
Cevdet Paşa |
Tanzimatçıların edebiyat anlayışlarına göre eski edebiyat, diliyle, nazım şekilleriyle, mazmunları ve edebî sanatlarıyla bütünüyle terk edilmesi gereken bir “ucube” idi. Başını Namık Kemal’in çektiği bu anlayış sahipleri teoriyi pratiğe dönüştürmede, özellikle de dilde sadeleşme hususunda, pek başarılı olamamışlardı.
7.Soru
Osmanlı'da yurtdışına gönderilen elçilerin gittikleri yerlerde gördüklerini ve yaşadıklarını, oradaki siyasî gelişmeleri ve yaptıkları çalışmalarla ilgili sundukları bir tür rapor da kabul edilebilecek eserlere hangi ad verilir?
Belagat |
Gazavatname |
Münşeat |
Sefaretname |
Sûrname |
Elçilerin gittikleri yerlerde gördüklerini ve yaşadıklarını, oradaki siyasî gelişmeleri ve yaptıkları çalışmalarla ilgili sundukları bir tür rapor da kabul edilebilecek eserlere "sefaretname" adı verilir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dini mesnevilerden biridir ?
Ateşgede |
Mevlid |
Zafername |
Sakiname |
Yusuf u Züleyha |
Mevlid dini mesnevilerden biridir.
9.Soru
“Hangi derdim söyleyim dağlarca derdim var benim” dizesi, Vasıf ’ın şiirinin hangi özelliğini göstermektedir?
Vasıf ’ın şiir bütünlüğü açısından başarılı olduğunu
|
Vasıf ’ın halk şiirine yaklaştığını
|
Vasıf ’ın ağır ağdalı bir söyleyişi olduğunu
|
Enderunda yetişmiş olmasının izlerini
|
Nedim’den etkilendiğini
|
10.Soru
Keçecizade İzzet Molla’nın mizahi bir dille anlattığı, siyasi hiciv niteliğindeki mesnevisinde nereye olan sürgünü anlatılmaktadır ?
Konya |
İstanbul |
Sivas |
Keşan |
Kütahya |
Keçecizade İzzet Molla’nın mizahi bir dille anlattığı, siyasi hiciv niteliğindeki mesnevisinde Keşan'a olan sürgünü anlatılmaktadır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Eski divan şairlerinin izinden giderek münacat, naat, mersiye ve gazel nazım şekillerinde aruzlu şiirlerin yanında, hece vezniyle ilahiler söylemiş olan XIX. yüzyıl kadın şairidir?
Adile Sultan |
Şeref Hanım |
Mahşah Hanım |
Mihrî Hatun |
Sıdkî Hatun |
Güçlü bir şair sayılamayacak olan Adile Sultan, eski divan şairlerinin izinden giderek münacat, naat, mersiye ve gazel nazım şekillerinde aruzlu şiirlerin yanında, hece vezniyle ilahiler de söylemiştir. Musiki ile de ilgili olan şairin “musıkî” redifli şiiri olduğu gibi bazı şiirleri de çeşitli makamlarda bestelenmiştir.
12.Soru
Daha çok levhaların, divan ve mesnevi gibi edebî içerikli eserlerin yazımında kullanılan Arap harflerine özgü bir yazı stiline ne ad verilir?
Nakibüleşraf |
Reisülküttap |
Talik |
Hatt |
Müverrih |
Talik: Daha çok levhaların, divan ve mesnevi gibi edebî içerikli eserlerin yazımında kullanılan
Arap harflerine özgü bir yazı stili. Bu alfabeyle talikten başka en eski yazı stili olan kûfîden en yenisi olan rikaya kadar nesih, sülüs, divanî, muhakkak, gubarî gibi pek çok tarz gelişmiştir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi tamamlanmış çift kahramanlı aşk hikayesine örnektir?
Ateşgede |
Gülşen-i Aşk |
Zafername |
Naz u Niyaz |
Yusuf u Züleyha |
Çift kahramanlı aşk hikâyesi olarak Mehmet İzzet Paşa’nın Yusuf u Züleyha’sı ve Keçecizade İzzet Molla’nın yarım kalan Naz u Niyaz’ı vardır.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Divan edebiyatında kadın şairlerin konumunu ile ilgili yanlış bir bilgidir?
Divan edebiyatında kadın şair sayısı, erkeklere oranla oldukça azdır. |
Kadınlar toplumsal hayatın öteki alanlarında da azınlık durumundadır. |
Eser vermiş olan kadın şairler, şiirlerinin üstün sanat özellikleriyle tezkirelerde yer alabilmişlerdir. |
İlk yüzyıllarda pek az olan kadın şair sayısında XIX. yüzyıla gelindiğinde artış olması dikkat çekmektedir. |
Osmanlıda modernleşmeye paralel olarak, kadınlar toplumsal hayatta daha fazla yer edinmeye başlamıştır. |
Divan edebiyatında kadın şair sayısı, erkeklere oranla oldukça azdır. Kadının bu durumu, yalnız edebiyat ve sanatta değil toplumsal hayatın öteki alanlarında da benzerlik göstermektedir. Eser vermiş olan kadın şairler, şiirlerinin üstün sanat özellikleriyle değil kadın olmaları dolayısıyla tezkirelerde yer alabilmişlerdir. İlk yüzyıllarda pek az olan kadın şair sayısında XIX. yüzyıla gelindiğinde artış olması dikkat çekmektedir. Bu ise Osmanlıda modernleşmeye paralel olarak, kadınların toplumsal hayatta daha fazla yer edinmeye başlamasıyla açıklanabilir.
15.Soru
Naz-u Niyaz eseri aşağıdakilerden hangisine aittir?
Yenişehirli Avni. |
Keçecizade İzzet Molla. |
Hayri. |
Rızayi. |
Antepli Ayni. |
Keçecizade İzzet Molla. Cevap B'dir.
16.Soru
Hangisi XIX. yüzyılın en önemli tezkiresi sayılır?
Kemalü’ş-Şuara |
Mecma-ı Şuara ve Tezkire-i Üdeba |
Hatimetü’l-Eşar |
Teracim-i Ahval-i Ulema ve Meşayıh |
Verdü’l-Hakaik |
XIX. yüzyılın en önemli tezkiresi sayılan Hatimetü’l-Eşar’dan sonra bu yüzyılın şiiri
için özellikle şair biyografileri konusunda en önemli başvuru kaynağı Kemalü’ş-Şuara’dır
17.Soru
Edebiyatımızda son ........... olarak bilinen bu eserde Sultan Abdülmecit’in kızları Cemile Sultan ve Münire Sultan’ın 1858 yılında gerçekleşen düğünleri anlatılmaktadır.
Yukarıda boş bırakılan yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Sefraretname |
Seyahatname |
Münşeat |
Gazavatname |
Surname |
Edebiyatımızda son sûrname olarak bilinen bu eserde Sultan
Abdülmecit’in kızları Cemile Sultan ve Münire Sultan’ın 1858 yılında gerçekleşen düğünleri anlatılmaktadır.
18.Soru
Hekimbaşı İsmail Paşa’nın kızı olarak 1845’te İstanbul’da doğan, babasının görevi nedeniyle yedi yaşına kadar bulunduğu sarayda iyi bir eğitim alan, şairliğinin yanında besteciliği ile de tanınmış olan kadın şairimiz aşağıdakilerden hangisidir?
Nakiye Hanım |
Sırrî Hanım |
Hazinedarzade Fıtnat Hanım |
Leyla Hanım |
Mahşah Hanım |
Leyla Hanım (Saz), Hekimbaşı İsmail Paşa’nın kızı olarak 1845’te İstanbul’da doğmuş, babasının görevi nedeniyle yedi yaşına kadar bulunduğu sarayda iyi bir eğitim almış, şairliğinin yanında besteciliği ile de tanınmış olan bir şairdir. Doğru cevap D'dir.
19.Soru
Tanpınar Encümen-i şuara için aşağıdakilerden hangi tabiri kullanmıştır?
La pleiade. |
Sükul uraz. |
Mazmun. |
Poetika. |
Sebk-i hindi. |
La pleide.
20.Soru
Aşağıdaki temalardan hangileri XIX. yüzyılda yazılan mesnevilerin başlıca temaları olmuştur?
Siyasi ve tarihî |
Dinî ve tarihî |
Tarihî ve Aşk |
Alegori ve aşk |
Siyasi ve alegori |
XIX. yüzyılda yazılan mesnevilerin başlıca temaları alegori ve aşktır. Bunun yanısıra dinî, siyasi ve tarihî konularda mesneviler yazılmıştır. Bu yüzyılda yazılmış bazı mesneviler, gözleme dayalı gerçek sahneler içermesi sebebiyle önceki yüzyıl mesnevilerinden ayrılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ