XVI. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 5. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Osmanlı bilginleri ile ilgili en kapsamlı biyografinin hangisidir?


Tacü’t-Tevarih

Meşairü’ş-Şuara

Şakayık

Şevahidü’n-Nübüvve

Tevarih-i Âl-i Osman


2.Soru

Divan edebiyatında Necef incisi ve Şâh-ı Necef tamlamalarıyla kastedilen kişi kimdir?  


Hz. Ali

Lamii Çelebi

Bağdatlı Ruhi 

Gelibolulu Ali

Hz. Muhammed


3.Soru

Aşağıdakilerden hangisinin Mensur metinlerin üslup özelliklerinin saptanmasında dikkate alınması sözkonusu değildir?


Kalıplaşmış ifadelere yer vermesi

Sözcüklerin kullanım sıklığı

Seci ve diğer sanatların kullanımı

Eserin konusu

Çeviri veya telif olması


4.Soru

Lamii Çelebi'ye niçin "Cami'i Rumi" lakabı verilmiştir?


Cenazesi camiye gömüldüğü için

En önemli eseri cami ile alakalı olduğu için

Camide vaiz olarak da çalıştığı için

Abdurrahman Camî'nin eserlerini çevirdiği için

Cami vakfettiği için


5.Soru

Muhibbîden sonra en çok gazel söyleyen padişah aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?


Selimî

Muhibbî

Selimî

Muradî

Adlî


6.Soru

Aşağıdaki ifadelerden hangisi doğru değildir?


 Özellikle Şah u Geda’da mekân ola


Taşlıcalı Yahya, XVI. yüzyılın en ilgi çekici mesnevi şairi değildir.

Yahya’nın hamsesini oluşturan mesnevilerden Şah u Geda yerel unsurları yansıtması bakımından, Yusuf u Züleyha ise maddi kaygılardan uzak bir aşk anlayışını inşa etmesinden ötürü özgündür.

Taşlıcalı Yahya, hem beş mesnevi yazarak hamse sahibi olmuş hem de özgün konuları ele alarak mesnevi sahasında önemli bir konum elde etmiştir.

Taşlıcalı Yahya"nın özgünlüğü sadece konu seçiminde değildir, mekân kullanımında da özgün bir yere sahiptir.

Taşlıcalı Yahya özellikle Şah u Geda’da mekân olarak seçtiği İstanbul’dan çeşitli hayat sahnelerini yansıtır.


7.Soru

Arapça, Farsça ve Türkçe kelime kadrosunun zengin imkânlarından yararlanılarak dolaylı anlatımı ön plana çıkaran, peş peşe gelen paralel cümlelerle süslü ve secili anlatımı tercih eden ve bu özellikleri yüzünden de kolay anlaşılamayan bir yapı sergileyen üslup aşağıdakilerden hangisidir?


Bedii Üslup

Resmi Üslup

Nesir Üslubu

İlmi Üslup

Şifahi Üslup


8.Soru

Divan şiiri geleneği içinde daha çok muamma şairi olarak tanınan şair aşağıdakilerden hangisidir?


Hayali

Nevi

Baki

Emri

Zati


9.Soru

Osmanlı nesrini folklorik,bedii,ilmi ve resmi olarak dört grupta inceleyebiliriz.Aşağıda özellikleri verilen nesirlerden hangisinin açıklaması doğrudur?


Folklorik Üslup:Daha çok dini,tasavvufi ve dini-destani konulu eserlerde ve süslü sanatlı bir dil kullanılarak oluşturulur.

İlmi Üslup,daha çok bilgilendirmeyi amaçlar ve herhangi bir üslup endişesi ile edebi incelik kaygısı taşımaz.

Kadı sicilleri, tahrirler ve fetvalarda toplumu etkisi altına almak adına süslü ve sanatlı bir dil kullanılır.

"Erken yola gidenlerün başına gün toğa. Yağmurlu günde yola çıkan sırsıklam deli ola." cümleleri folklorik üsluba örnek olarak gösterilebilir.

Sinan Paşa’ nın  Tazarruat eserinde bilgi verme amacı estetik kaygının önüne geçmiş ve herkesin anlayabileceği bir yapıdadır.


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi mensur metinlerin dil ve üslupları açısından sınıflandırılmasıyla ilgili olarak doğru bir ifade olamaz?




Mensur metinlerin söz varlığı dikkate alınarak sade nesir, orta nesir ve süslü nesir diye üç düzeyde sınıflandırılmıştır.

Mensur metinlerin dil ve üslupları açısından sınıflandrılmasıyla ilgili olarak yapılan sınıflandırmada Recaizade Ekrem’in nesr-i sade, nesr-i müzeyyen ve üslub-ı âlî biçimindeki hem dil hem de üslup özelliklerini esas alan sınıflandırmasıyla örtüşür.

Tahir Olgun ise eski nesri; nesr-i mürsel ve nesr-i müsecca   biçiminde sınıflandırmıştır.

XVI. yüzyıl mensur metinlerini üslup bakımından; folklorik/şifahî üslup, ilmî üslup, bediî/estetik üslup ve resmî üslup başlıkları altında değerlendirebiliriz.

Mensur metinlerin söz varlığı dikkate alınarak sade nesir, orta nesir ve süslü nesir diye üç düzeyde sınıflandırılması sözkonusu değildir.


11.Soru

Ebkâr-ı Efkâr sergüzeştnamesinin konusu aşağıdakilerden hangisidir?


Gençlik yıllarından yaşlılık çağına kadar yaşadığı çeşitli olayları nakleder.

Dört yaşından başlayarak yaşlılık yıllarına kadar geçen dönemi anlatır.

Altın, gümüş, mihenk arasında geçen bir hikâyeyi konu edinir.

Şairin Edirne ve İstanbul’da yaşadığı bir aşk hikâyesini anlatır.

III. Murat’ın şehzâdesi Mehmet için yaptığı oldukça gösterişli sünnet düğünü anlatır.


12.Soru

Aşağıdakilerdn hangisi Gelibolulu Ali için yanlış bilgi olarak verilmiştir?


Hayatı farklı Osmanlı şehirlerinde devlet hizmetiyle geçti.

Mahlası ilk zamanlarda Çeşmî idi.

Cidde’de vefat etmiştir.

Şiirde aruz kalıbına karşıdır. 

Şiirlerinde sosyal hayatın izleri görülür


13.Soru

Aşağıdaki şairlerin hangisi hasbihâl türünde eser yazmamıştır? 


Sevadî

Safî

Zatî

Muyî

Za‘ifî


14.Soru

Yönetici zümrenin doğum, sünnet ve evlenme gibi mera­simleri edebî eserlerin imkânları çerçevesinde hangi mesnevide işlenir?


Surname

Şehrengizler

Gazavatname

Şeyhname

Hasbihal


15.Soru

Anadolu sahasında ilk Türkçe nazire olarak kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisidir?


Mahzenü’l-Esrar

Rıdvaniyye

Gülşen-i Envar

Gencine-i Raz

Kitab-ı Usul


16.Soru

Aşağıdakilerden Âlî ile ilgili doğru bir ifade değildir?

  


Birden çok divan tertip eden ve divanlarına özel adlar veren şairlerdendir.

Sekiz divanı vardır.

Ömrünün son yıllarında yazdığı şiirlerini de dördüncü divanına almıştır.

Gençliğinde yazdığı şiirleri birinci divanında toplamış, daha sonra yazdığı şiirlerini hayatının dönemlerine göre tasnif ederek Varidatü’l-Enîka ve Layihatü’l-Hakîka adlı iki ayrı divanda bir araya getirmiştir. 

Hepsi doğrudur


17.Soru

 Aşağıdakilerden  hangisi Lamiî Çelebi için söylenebilmesi mümkün değildir?


Divanına dibace yazmıştır.

Nazmı nesrinden üstündür.

Nesirde üstattır.

Bilgin şairlerdendir.

Çok eser sahibidir.


18.Soru

Aşağıdakilerden hangisi İbrahim Gülşenî'nin yazdığı Türkçe eserlerden değildir?


Manevî

Pendname

Razname

Kıdemname

Çobanname


19.Soru

I. Manisalı Camî ve Bursalı Lamiî tarafından kaleme alınmıştır.

II. Lamiî, 5981 beyitlik mesnevisini, Fars şairi Unsurî’nin aynı adı taşıyan eserinden esinlenerek yazılmıştır.

III. Camî’nin mesnevisi de olay örgüsü bakımından Lamiî’nin mesnevisiyle aynıdır. Mesnevinin olay örgüsü, iç içe girmiş pek çok maceradan oluşur. Bu olaylar çok geniş bir coğrafyada geçer.

 Yukarıda hangi eserden bahsedilmektedir?


Şem ü Pervane 

Gül ü Bülbül 

Vamık u Azra

Salaman u Absal 

Şah u Geda


20.Soru

"Konuşma diline dayanan üslup düzeyidir. Türkçe sözlerin yoğun olduğu bu üslup, daha çok dinî, tasavvufî ve dinî-destanî konulu eserlerde görülür. Bu üslupta cümleler kısadır ve cümleyi oluşturan kelimeler büyük ölçüde isim ve fiillerden ibarettir."

Yukarıda tanımı verilen üslup aşağıdakilerden hangisidir?


Bedii Üslup

Şifahi Üslup

İlmi Üslup

Resmi Üslup

Nesir Üslubu