XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Şeyhülislam Yahya’nın gazel tarzındaki ustası sayılır?
Fuzulî |
Nef ’î |
Bahayî |
Zatî |
Bakî |
Bakî, Şeyhülislam Yahya’nın gazel tarzındaki ustası sayılır.
2.Soru
Sebk’i Hindî terkibinin anlamını aşağıdakilerden hangisi vermemektedir?
Hint yolu |
Hint tarzı |
Hint üslubu |
Hint usulü |
Hint okulu |
Sebk-i Hindî terkibi, “Hind’e ait ibarenin tarz ve tertibi yani Hint üslubu, Hint tarzı ya da Hint yolu” anlamına gelmektedir.
3.Soru
Bahayi Efendi Osmanlı Devleti’nin kaçıncı şeyhülislamıdır?
32 |
33 |
34 |
35 |
36 |
Bahayi Osmanlı Devleti’nin 32. Şeyhülislamıdır.
4.Soru
Sebk-i Hindî’nin üslubunun temsilcilerinin yetiştiği veya doğduğu mekânlara göre isimlerinden hangisi aşağıda verilmemiştir?
Sebk-i Isfahani |
Sebk-i Safevi |
Sebk-i Emevi |
Sebk-i Azebaycani |
Sebk-I Türki |
Bu üslubun temsilcilerinin yetiştiği veya doğduğu meka^nlara göre Sebk-i Isfahani, Sebk-i Safevi, Sebk-i Azebaycani, Sebk-i Türki gibi isimler verilmiştir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi, Sebk-i Hindî’yi örnek alınan Türk şairlerini etkileyenler arasında değildir?
Talib-i Amulî |
Saib-i Tebrizî |
Fuzuli |
Urfî-yi Şirazî |
Şevket-i Buharî |
Sebk-i Hindî, XVII. yüzyıldan itibaren Anadolu’da gelişen Türk edebiyatını da etkilemiştir. örnek alınan şairler Saib-i Tebrizî, Şevket-i Buharî, Urfî-yi Şirazî, Talib-i Amulî ve Kelîm-i Kâşanî’dir.
6.Soru
Bazı tarikatlarda ayakta yapılan ayin aşağıdakilerden hangisidir?
Tasavvuf. |
Fakı. |
Devran. |
Sema. |
Vasiyyetname. |
Devran. Cevap C'dir.
7.Soru
Tasavvufu, tekkeleri ve Batınî her türlü anlayışı reddeden ve bunların mensuplarına aşırı düşmanlık besleyen Kadızadeliler hangi eseri kendileri için âdeta bir kanun edinmişlerdi?
Tarikat-i Muhammediye |
Hakikat-i Muhammediye |
Muhammediye |
Vesiletü’n-necat |
Mevlânâ’nın Mesnevîsi |
Tasavvufu, tekkeleri ve Batınî her türlü anlayışı reddeden ve bunların mensuplarına aşırı düşmanlık besleyen Kadızadeliler, Birgivi Mehmed Efendi’nin Vasiyyetname olarak da anılan Risale-i Birgivi’sini yaygın olarak okumuşlar, Tarikat-ı Muhammediyye adlı eserini ise kendilerine âdeta bir kanun edinmişlerdi.
8.Soru
Aşağıdakilerin hangisi Sebk-i Hindî şiirinde yeni mazmunlara ihtiyaç duyulmasının sebebi değildir?
Konunun değişmesi |
İnsan ruhunun derinliklerine inilmeye çalışılması |
Muhayyilenin daralması |
Anlam derinliği |
Hayal enginliği |
Hint üslubundaki anlam derinliği ve hayal enginliği eskiden beri kullanılagelen mazmunları yetersiz kılmıştır. Şiirin konusu değişip insan ruhunun derinliklerine inildikçe, muhayyile genişledikçe yeni mazmunlara ihtiyaç duyulmuştur.
9.Soru
Şeyhülislam Bahayî’ye göre “Bahayi” mahlasını aşağıdakilerden hangisi vermiştir?
Naili |
Nabî |
Neşati |
Şeyhülislam Yahya |
Bakî |
Bahayî mahlasını ona veren şair Yahya’dır.
10.Soru
Hangi şair Sebk-i Hindî üsluplu şairler arasında Türk dilli olup da Farsça şiir söyleyenlerdendir?
Örfî-i Şirazî |
Saib-i Tebrizî |
Talib-i Âmulî |
Kelim-i Hemedanî |
Bîdil |
İran, Hindistan ve Afganistan’da Türk asıllı hanedanların hüküm sürdüğü ve bu tarzın onlar tarafından desteklendiği görülmektedir. Bu üslubun önemli temsilcilerinden Şevket-i Buharî, Saib-i Tebrizî ve Bîdil Türk dilli olup da Farsça şiir söyleyenlerdendir.
11.Soru
Sebk-i Hindî’nin Türk edebiyatına etkisi aşağıdakilerden hangisinde başlar?
XVII. yüzyıl |
XI. yüzyıl |
XV. yüzyıl |
XIV yüzyıl |
XVIII.yüzyıl |
Sebk-i Hindî’nin Türk edebiyatına etkisi XVII. yüzyılda başlar. Bunda da Nailî, Fehim, Nefî ve Nabî’nin rolü vardır.
12.Soru
Nefî ve Nedim için “ikisi de baştan başa ses ve edadır” diyen edebiyat tarihçisi aşağıdakilerden hangisidir?
Metin Akkuş |
Mehmet Atalay |
Haluk İpeken |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
İskender Pala |
Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Nefî ve Nedim için “ikisi de baştan başa ses ve edadır” diyerek işaret ettiği bu husus, müstakil çalışmalara konu olmuştur.
13.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi Şeyhülislam Yahya ve Şeyhülislam Bahayî ile ilgili doğrudur?
Her iki şair de aynı zamanda hami olarak tanınmışlardır. |
İki şairin şiirinde de mesleki konumlarını yansıtan şiirler yer alır. |
Yahya şiirlerinde aşk konusunu daha çok ele alırken Bahayî toplumsal konulara yönelmiştir. |
Yahya kaside konusunda öne çıkmış; Bahayî ise gazelleriyle daha çok tanınmıştır. |
Bahayî önemli bir ulema ailesinden gelmekle birlikte Yahya’nın ailesine dair bir bilgimiz yoktur. |
Her iki şair de aynı zamanda hami olarak tanınmışlardır.
14.Soru
Şairler tarafından mahlaslarını söyledikten sonar, şiire övgü nitelikli birkaç beyit eklediklerinde aşağıdakilerden hangi adı alır?
Musammat gazel |
Müzeyyel gazel |
Mülemma gazel |
Muvaşşah gazel |
Müşterek gazel |
Şairler gazellerinde mahlaslarını söyledikten sonra şiire övgü nitelikli birkaç beyit eklerler. Böyle gazellere Müzeyyel gazel denir.
15.Soru
Osmanlı toplumu gibi sosyal, onur, statü ve mertebelerin mutlak egemen bir hükümdar tarafından belirlendiği bir toplumda, sanatçının belli bir kültür çerçevesinde sanatını ifade edebilmesine yardımcı olan kişiyi ifade eden kavram aşağıdakilerden hangisidir?
Nedim |
Hami |
Mesen |
Musahip |
Şeyhülislam |
Hami: Osmanlı toplumu gibi sosyal, onur, statü ve mertebelerin mutlak egemen bir hükümdar tarafından belirlendiği bir toplumda, sanatçının belli bir kültür çerçevesinde sanatını ifade edebilmesine yardımcı olan kişidir. Batıda patron, mesen gibi isimlerle de anılmaktadır.
16.Soru
Nefî’nin Tuhfetü’l-Uşşak adlı manzumesinin yer aldığı eser aşağıdakilerden hangisidir?
Türkçe Divan |
Farsça Divan |
Siham-ı Kaza |
Divançe |
Rubailer |
Farsça Divan: Fazla hacimli bir eser değildir. Şairin rubailerini (171 adet) ve “Tuhfetü’lUşşak” başlıklı uzun bir manzumesini (97 beyit) ihtiva etmesi bakımından önemlidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sebk-i Hindî’nin dille ilgili en belirgin özelliğidir?
Tamamen sade olması |
Az sözle az şey anlatılması |
İnce sesli harflerden oluşan kelimeler kullanılması |
Kolay anlaşılır bir dil kullanılması |
İnce, narin ve süslü olması |
İnce, narin ve süslü olması, Sebk-i Hindî’nin dille ilgili en belirgin özelliğidir.
18.Soru
Nefî hangi sultan döneminde şöhretinin zirvesine ulaşmıştır?
Kanuni Sultan Süleyman |
I. Mustafa |
IV. Murad |
III. Mehmed |
II. Osman |
Nefî, muhtemelen I. Ahmet’in saltanatının (1603-1617) ilk yıllarında, Kuyucu Murat Paşa’nın tavsiyesiyle İstanbul’a gitti. Devrin sultanlarına, bürokrat ve devlet adamlarına kasideler sundu. I. Mustafa (1617-1618; 1622-1623), II. Osman (1618-1622) dönemlerinde şiir söylemiş olmasına rağmen şöhretinin zirvesine IV. Murat (1623-1640) zamanında ulaştı.
19.Soru
Nefî şöhretinin zirvesine hangi padişah zamanında ulaşmıştır?
I. Mustafa |
II. Osman |
IV. Murat |
I. Ahmet |
II. Selim |
Nefî, I. Mustafa (1617-1618; 1622-1623), II. Osman (1618-1622) dönemlerinde şiir söylemiş olmasına rağmen şöhretinin zirvesine IV. Murat (1623-1640) zamanında ulaştı.
20.Soru
Nefi’nin en ünlü eseri aşağıdakilerden hangisidir?
Türkçe Divan |
Divançe |
Farsça Divan |
Nigaristan |
Silham-ı Kaza |
Siham-ı Kaza: Nefî’nin en ünlü eseridir. Hicivlerinin bir araya getirildiği bu eserde, hicvin ve mizahın bütün çeşitlerine örnek bulunabilir. Latifelerden küfürlere, imalardan ithamlara kadar her düzeyde hicviye ihtiva eden bu eser, şairin eleştiri oklarının hedefi olan babasını, devrin bürokratlarını, şairlerini ve din adamlarını ortak paydada buluşturur. Tam metni ilk defa Metin Akkuş tarafından yayımlanmıştır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ