XVII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVI. yüzyılda mesnevi nazım biçimiyle yazılmış aşk şiirlerindendir?
Heft- Han |
Vamık u Azra |
Ethem ü Hüma |
Sohbetü’l Ebkar |
Nefhatü’l Esrar |
Türk edebiyatının Anadolu sahasındaki ilk ürünlerinde dinî konuların mesnevi
nazım biçimiyle anlatıldığı görülmektedir. Fakat zamanla insan hayatını ilgilendiren her konunun mesnevi nazım şekliyle anlatıldığına dair bir yığın örnek vardır. Ama daha çok çi kahramanlı aşk hikâyelerinin mesnevi nazım biçimiyle işlendiği bilinmektedir. XVI. yüzyılda Yusuf u Züleyha, Leyla ile Mecnun, Ferhad ile Şirin, Şem ü Pervane, Vamık u Azra gibi çift kahramanlı aşk hikâyelerinin en güzel örnekleri verilmiştir.
2.Soru
Yeniçeriler hangi padişah döneminde akçenin değerinin düşürülüp yeniçeriye ulufe ödenmesi sebebiyle isyan başlatmışlardır?
III. Murad |
II. Osman |
IV. Murad |
IV. Mehmed |
II. Süleyman |
III. Murad döneminde yeniçeri ayaklanmasına sebep, akçenin değerinin düşürülüp
yeniçeriye ulufe ödenmesidir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVII.Yüzyıl Türk Edebiyatında Abdurahman Hıbrî’nin Edirne’yi anlatan Enisü’l-Müsamirin adlı eserinin içinde yer alan konulardan birisi değildir?
Şehrin mimarisi |
Coğrafi yapısı |
Bilginleri, Devlet adamları |
Şehrin tarihi |
Dönemin Padişahını |
Abdurahman Hıbrî’nin Edirne’yi tarih, mimarisi, coğrafiyapısı, bilginleri, devlet adamları ve şairleriyle etraflı bir şekilde anlattığı Ensü’l Müsamrn’i de bir şehir tarihi olarak bu yüzyılda yazılan önemli eserlerdendir.
4.Soru
Şeyhülislamlık için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Şeyh ile İslam kelimesinden oluşmuştur. |
X. yüzyılın ikinci yarısında ortaya çıkmıştır. |
Dinî, siyasi ve idari konularda fıkha göre fetva vermişlerdir. |
Padişahın korumasındadır. |
Alimlerin en kıdemlisi, reisi manasını taşır. |
Osmanlı Devleti’nin ilk yıllarında ilmî eserleriyle ve kişilikleriyle kendilerini kabul ettiren şeyhülislamlar, bulundukları konumun gereği olarak kimseye boyun eğmemiş, ilmin yüce konumunu göstermişlerdir.
5.Soru
Hangisi XVII.Yüzyıl Türk Edebiyatı Mensur türlerinden birisi değildir?
Tarihler |
Gazavatnameler |
Şarkılar |
Seyahatnameler |
Sefaretnameler |
Türk edebiyatında şarkılar daha çok 18.yüzyılda görülmeye başlanır.
6.Soru
"Seyahatname" eseri ile ilgili aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Eserin asıl ve tam adı Tarih-i Seyyah Evliya C¸elebi’dir. |
Osmanlının tamamına yakını ve pek çok ülke gezilerek yazılmıştır. |
On ciltten oluşmuştur. |
Sadece Türk gezi edebiyatının değil, bütün Türk nesrinin en güzel örneklerindendir. |
Katip Çelebi'nin kırk yıldan fazla süre boyunca gezi notlarından oluşur. |
Katip Çelebi'nin değil Evliya Çelebi'nin kırk yıldan fazla süre boyunca gezi notlarından oluşur.
7.Soru
Nabî, asıl adının Yusuf olduğunu hangi eserinde belirtmiştir?
Türkçe Divân |
Tuhfetü’l-Harameyn |
Hayriyye |
Hayrâbâd |
Sur-nâme |
Hayriyye adlı ünlü mesnevisinden öğrendiğimize göre Nabî’nin asıl adı Yusuf olup 1642 yılında eski adı Ruha olan Urfa’da doğmuş; çocukluğunu ve ilk gençliğini memleketinde geçirmiştir.
8.Soru
XVII. Yüzyıldaki hangi sorunlar öğüt nitelikli eserlerin artmasına neden olur?
Ahlaksal sorunlar |
Çevresel Sorunlar |
Toplumsal sorunlar |
Dini sorunlar |
Yönetim sorunları |
XVII. Yüzyıldaki toplumsal sorunlar, öğüt nitelikli eserlerin artmasına neden olur.
9.Soru
Nabî’nin görevinden ayrıldıktan sonra etrafındaki insanların tavır değiştirmesine tepki olarak yazdığı kasidesi aşağıdakilerden hangisidir?
Surname |
Fetihname-i Kamaniçe |
Azliyye |
Hayriyye |
Tuhfetü’l-Harameyn |
Nabî’nin görevinden ayrıldıktan sonra etrafındaki insanların tavır değiştirmesine tepki olarak yazdığı kasidesi Azliyye’dir. Diğer şıklarda verilen eserler sanatçının mesnevisi olup farklı amaçlarla ve farklı konular üzerine yazılmışlardır.
10.Soru
Hikmetli söz sanatının ilk örnekleri aşağıdakilerden hangisiyle başlamıştır?
Kutadgu Bilig |
Hâleti |
Nâbi |
Buharî |
Tebrizî |
Hikmetli söz sanatının ilk örnekleri Kutadgu Bilig'dir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVII. yüzyıl mesnevilerinin XVI. yüzyıl mesnevilerine göre konularının önemli ölçüde değişmiş olmasının nedenlerinden biri değildir?
Toplumdaki yaşantı ve yönelim bir önceki yüzyıla göre hayli farklılaşması |
İdealize edilen a^şık ve sevgili yerine daha gerçekçi ve hayatın içinden tiplerin anlatımına gerek duyulması |
Şair ve okuyucunun değişiklik arzusu ve devrin ruhuna uygun eser talebi |
Siyasi ve sosyal sorunların tedirgin ettiği halkın sıkıntılarına çözüm beklemesi |
Toplum sorunlarında sıkışan halkın Leyla ve Mecnun gibi aşk mesnevilerine sığınma ihtiyacı |
Mecnun gibi idealize edilmiş aşklar a^şık ve sevgili yerine daha gerçekçi ve hayatın içinden tiplerin anlatımına gerek duymuştur.
12.Soru
Hangisi XVII.Yüzyıl Türk Edebiyatı Gazavatnameler ve yazarları doğru eşleştirilmiştir?Hangisi XVII.Yüzyıl Türk Edebiyatı Gazavatnameler ve yazarları doğru eşleştirilmiştir?
I. Ahmet Bin Osman - Menakıb-ı Tiryaki Hasan Paşa
II. Faizî - Telhisat’ı
III. Vasıtî - Hasenat-ı Hasan’ı
IV. Karaçelebizade Abdülaziz’in – Zafername
V. Karaçelebizade Abdülaziz’in - Tarih-i Feth-i Revan
I ve II |
I – IV - V |
II ve III |
III ve IV |
Hepsi |
-Ahmet Bin Osman - Menakıb-ı Tiryaki Hasan Paşa
-Faizî - Hasenat-ı Hasan’ı
-Vasıtî - Telhisat’ı
-Karaçelebizade Abdülaziz’in – Zafername
-Karaçelebizade Abdülaziz’in - Tarih-i Feth-i Revan.
13.Soru
Nabî’nin ününü kazandığı ikinci önemli eseri Hayriyye kimin için yazılmıştır?
Eşi |
Kızı |
Oğlu |
Annesi |
Babası |
Nabî, Hayriyye isimli didaktik mesnevisi oğlu Ebulhayr Mehmet için yazmıştır.
14.Soru
Hikemî şiirin Osmanlı sahasındaki en güçlü temsilcisi kimdir?
Fuzulî |
Bağdatlı Ruhî |
Nabî |
Sabit |
Sürur |
Hikemî şiirin Osmanlı sahasındaki kullanım alanı İran şiirindekine göre daha genişleyerek sosyal konuları da içine almıştır. Önce değişik divan şairlerinde örneğin Fuzulî ve Bağdatlı Ruhî’de yer yer gördüğümüz bu tarz, Nabî ile güçlenerek esas yapısını kazanmıştır. Hikemî şiirin Osmanlı sahasındaki en güçlü temsilcisi Nabî’dir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Evliya Çelebi eseridir?
Fezleke |
Cihannüma |
Keşfu’z-Zünun |
Tuhfetü’l-Kibar fi Esfari’l-Bihar |
Seyahatname |
"Fezleke", "Cihannüma", "Keşfu’z-Zünun" ve "Tuhfetü’l-Kibar fi Esfari’l-Bihar" Katip Çelebi’nin, "Seyahatname" Evliya Çelebi’nin eseridir.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nefî’nin kullandığı mahlasının adıdır?
Darrî |
Zarî |
Darrî |
Derunî |
Sırrî |
Nefî’nin ilk kullandığı mahlası “zararlı, zarara ait” anlamındaki Darri^’dir.
17.Soru
XVII. yüzyılda mensur olarak yazılmış Hadayıku’l-Hakayık fi Tekmileti’ş-Şakayık hangi türde verilmiş bir eserdir?
Biyografi |
Seyahatname |
Gazavatname |
Münşeat mecmuası |
Sefaretname |
Nevizade Atayî’nin zeyil olarak Kanunî’den IV.Murat zamanına kadar yetişen bin civarında bilgin ve şeyhin hayatlarını anlattığı bu eser biyografi türünde verilmiştir.
18.Soru
Aşağıda sakinameler hakkında verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Üçte biri bu yüzyılda yazılmıştır. |
Dünyevi hayatın önceliğinden ileri gelir. |
Meyhane ve içeriğindekiler üzerine semboller yüklenebilir. |
Alemnüma ilk örnektir. |
Mesnevi dışındaki nazım şekilleriyle de yazılır. |
Mesnevi dışındaki nazım şekilleriyle de yazılabilen sakinamelerin Türk edebiyatındaki örneklerine bakıldığında ortaya konan eserlerin üçte birinin bu yüzyılda yazıldığı görülecektir. Sakinameler; işret meclislerinin anlatıldığı, meyhane etrafında oluşan şarap, kadeh, sürahi, saki, çalgı, mutrıb gibi kavramların bütün çağrışımlarıyla işlendiği edebî eserlerdir. Bu eserlerde kimi zaman doğrudan bir meyhane ve müştemilatı ele alınıp anlatılır kimi zaman da her bir unsura sembolik anlamlar yüklenerek tasavvufî asktan ve mertebelerinden bahsedilir. Atayî’nin II. Osman’a ithaf ettiği Âlemnüma olarak da bilinen sakinamesi türün önemli örneklerindendir.
19.Soru
Hangisi XVII.Yüzyıl Türk Edebiyatı tarih yazarları arasında değildir?
İbrahim Peçevî |
Katip Çelebi |
Abdi |
Naima |
Karacaoğlan |
XVII.yüzyılın beli başlı tarih yazarları arasında İbrahim Peçevî, Hasan Beyzade Ahmet, Karaçelebizade Abdülaziz, Naima, Kâtip Çelebi, Solakzade Mehmet Hemdemî, Abdî ve Silahdar Fındıklılı Mehmet Ağa sayılabilir.
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVII. Yüzyılda dini konularda yazılan mesneviler arasında yer almaz?
Hilye-i Enbiya |
Hilyetü’l- Efkâr |
Gamze vü Dil |
Hilye-i Çihâryâr-ı Güzîn |
Hilye-i Aşere-i Mübeşşere |
Neşatî’nin, türün en güzel örneği sayılan Hilye-i Hakanî’yi örnek alarak yazdığı Hilye-i Enbiya’sı ve Nevizade Atayî’nin Hilyetü’l- Efkâr’ı merkeze Hz. Peygamberi alan eserlerdir. Cevrî’nin Hilye-i Çihâryâr-ı Güzîn adlı eserinde ise dört büyük halifenin hilyesi anlatılmıştır. Manzum şairler tezkiresiyle de dikkati çeken Güftî’nin Hilye-i Aşere-i Mübeşşere isimli eseri bu dönemin dikkate değer bir diğer hilyesidir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ