XVIII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Divan şairleri şiirlerinde aşağıdakilerden hangi ağacın kendi kendine yanıp tutuşup içten içe yandığına inanırlardı?
Çam |
Ceviz |
Meşe |
Çınar |
Köknar |
Divan şairleri çınar ağacının kendi kendine tutuşup içten içe yandığına inanırlardı.
2.Soru
"Meğer kilk-i sebük-cevlânın olmuş germ-rev Gâlib
Zemîn âteş zamân âteş bütün nakş u nigâr âteş"
Beyitinde Şeyh Galip hangi sanattan yararlanmıştır?
Tecrit sanatı |
Teşbih-i beliğ sanatı |
Tenasüp sanatı |
Leff ü neşr-i mürettep sanatı |
Mübalağa |
Şeyh Galip, tecrit sanatıyla kendine seslenerek, senin hızlı hareket eden kalemin de ısınmış, diyor. Doğru cevap A'dır.
3.Soru
"Gül ateş gül-bûn âteş gülşen âteş cûybâr âteş
Semender-tıynetân- aşka besdir lâlezâr âteş"
Şeyh Galib'in gazelinden alınmış yukarıdaki beyitte hangi söz sanatı vardır?
Kinaye |
Tenasüp |
Teşhis |
Tevriye |
Tezat |
Beyitte "gül ve gülşen" kelimeleri anlam bakımından birbiriyle ilintilidir. Gülşen, bahçe demektir. Gül ve bahçe bir arada kullanıldığı için bu sözlerde "Tenasüp" söz sanatı vardır. Doğru yanıt: B'dir.
4.Soru
1785-86'da öğrencisi Pertev tarafından Divanı tertip edilen kişi aşağıdakilewrden hangisidir?
Niyaz. |
Hoca Neşet. |
Şeyh Galip. |
Ali Efendi. |
Neyyir. |
Hoca Neşet. Cevap B'dir.
5.Soru
Mahlasnameleriyle tanınmış XVIII. yüzyıl şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Esrar Dede
|
Hoca Neşet
|
Feyzî
|
Nahifî
|
Kâmî
|
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi XVIII. yüzyılda kaleme alınan başlıca mensur eser türlerinden biri değildir?
Belâgâtler |
Tarihler |
Biyografiler |
Gazavatnâmeler |
Sûrnâmeler |
XVIII. yüzyılda gelişme gösteren mensur türlerin başında gazavatnâmeler, tarihler, biyografiler ve sûrnâmeler gelmektedir. Belagat kitapları daha önceki dönemlere ait türlerden biridir. Bu nedenle doğru cevap A şıkkıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hüsn-ü Aşk’ta yer alan sembolik şahıslardan biri değildir?
Gaybî
|
Hüşrüba
|
Sühan
|
Gayret
|
İsmet
|
8.Soru
18. Yüzyılda Nedim’in Halk şiiri nazım biçimlerinden biri olan türkülerden esinlenerek Divan şiirine kazandırdığı; dörtlük bentlerden oluşan, sade ve bestelenmeye elverişli nazım biçimi aşağıdakilerden hangisidir?
Mesnevi
|
Gazel
|
Kaside
|
Şarkı
|
Terkib-i Bent
|
9.Soru
Osmanlı sefaretnamelerinin edebî ve tarihî bakımdan en ünlüsü şıklardan hangisidir?
İran Sefaretnamesi |
Fransa Sefaretnamesi |
Sefinetü’r-Rüesa |
Sefaretname-i Ahmet Resmî |
Rusya Sefaretnamesi |
Fransa Sefaretnamesi
10.Soru
Vakanüvis ne demektir?
Tutanak yazıcıları |
Mahkeme yazıcıları |
Saray yazıcıları |
Resmî tarih yazıcıları |
Türkü derleyicileri |
Resmî tarih yazıcıları
11.Soru
Nedim hangi medresede görev yaparken Patrona Halil İsyanı ortaya çıkar?
Mollai Kırım Medresesi |
Nişancı Paşayi Atik Medresesi |
Sekban Ali Paşa Medresesi |
Ebazede Abdullah Efendi Medresesi |
Mülakkab Mustafa Efendi Medresesi |
Nedim Sekban Ali Paşa Medresesinde görev yaparken Patrona Halil İsyanı ortaya çıkar. Doğru cevap C seçeneğidir.
12.Soru
Giritli Ali Aziz Efendi’nin Muhayyelat-ı Aziz Efendi adlı eseri, hangi kaynaktan ilham alınarak yazılmıştır?
Dede korkut öyküleri |
Ergenekon destanı |
Binbir Gece ve Binbir Gündüz Hikâyeleri |
Seyahatname |
Mesnevi |
Binbir Gece ve Binbir Gündüz Hikâyeleri
13.Soru
Gazve-i Bedir adlı manzum mesnevisi bulunan 1. Mahmut döneminde Haşmetle beraber sürgüne gönderilen şair aşağıdakilerden hangisidir?
Neyyir. |
Nevres-i Kadim. |
Galip. |
Esrar Dede. |
Pertev. |
Nevres-i Kadim . Cevap B'dir.
14.Soru
Sadece hattatların biyografilerinin yer aldığı Tuhfe-i Hattatin adlı eser kime aittir?
Suyolcuzade Mehmet Necip |
Müstakimzade Süleyman Sadettin |
Şeyhülislam Esat Efendi |
Dilaver Ağazade Ömer Vahit |
Şehrizade Mehmet Sait |
Müstakimzade Süleyman Sadettin
15.Soru
I. Devrin büyük devlet adamlarından ve bilge şahsiyetlerinden biridir
II. Sadrazamlığa kadar yükselmiştir
III. Divanı’ndan sonraki en önemli eseri Mecmua’sıdır
IV. Güçlü, pürüzsüz ve açık bir söyleyişe sahiptir
Yukarıda bahsedilen 18. yüzyıl hikemi şairi aşağıdakilerden hangisidir?
Esrar Dede |
Raşit |
Koca Ragıp Paşa |
Münif |
Seyyit Vehbi |
Soru kökünde bahsedilen şair aynı zamanda 18. yüzyılın önemli devlet adamlarından olan ve Sadrazamlığa kadar yükselmiş Koca Ragıp Paşa'dır. Doğru cevap C.
16.Soru
Gül âteş gül-bün âteş gülşen âteş cûybâr âteş Semender tıynetân-ı aşka besdir lâlezâr âteş Yukarıdaki beyitte, aşağıdaki edebi sanatlardan hangisi yoktur?
Tezat
|
Mübalağa
|
Tenasüp
|
Teşbih
|
Teşhis
|
17.Soru
Yâ Rabbi ne intizârdır bu
Geçmez niçe rûzgârdır bu
Hep gussa vü hârhârdır bu
Duysam ki ne şîve-kârdır bu
Vuslat gibi bir merâmı yok mu
Beyitinde geçen "intizâr" kelimesinin karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Bekleme, bekleyiş |
Zaman, felek |
Üzüntü, keder |
Bitmeyen arzu |
İşveli, nazlı |
Yâ Rabbi ne intizârdır bu
Geçmez niçe rûzgârdır bu
Hep gussa vü hârhârdır bu
Duysam ki ne şîve-kârdır bu
Vuslat gibi bir merâmı yok mu
intizâr: bekleme, bekleyiş. / rûzgâr: zaman, felek. / gussa: üzüntü, keder. /
hârhâr: bitmeyen arzu. / şîvekâr: işveli, nazlı. / vuslat: kavuşma.
Doğru cevap A'dır.
18.Soru
XVIII. yüzyılın önde gelen şairlerinden Haşmet'in kaleme aldığı, III. Mustafa'nın kızı Hibetullah Sultan'ın doğumu üzerine yapılan şenlikleri konu edinen, düğün günlerinin akışına göre değil de yapılan eğlencelerin türüne göre tertip edilen ve esnaf alaylarına, eğlencelere ve bazı kıyafetlerin tarifine ağırlık verilen eser aşağıdakilerden hangisidir?
Takvimü’t-Tevarih |
Mehasinü’l-Âsar |
Hakayıku’l-Ahbar |
Risale-i Sulhiyye |
Viladetnâme-i Hümayun |
Takvimü’t-Tevarih, Mehasinü’l-Âsar ve Hakayıku’l-Ahbar tarihnâme, Risale-i Sulhiyye ise gazavatnâme örneğidir. Devrin önde gelen şairlerinden Haşmet’in Viladetname-i Hümayun olarak da bilinen Sûrname’si ise III. Mustafa’nın kızı Hibetullah Sultan’ın doğumu üzerine yapılan şenlikleri konu edinmektedir. Düğün günlerinin akışına göre değil de yapılan eğlencelerin türüne göre tertip edilen eser bu yönüyle diğer sûrnamelerden ayrılır. Eserde esnaf alaylarına, eğlencelere ve bazı kıyafetlerin tarifine ağırlık verilmiştir. Bu bilgiden yola çıkarak doğru cevabın E şıkkı olduğu ortaya çıkmaktadır.
19.Soru
“Aruzun fe‘ilâtün, mefâ‘ilün, müstef‘ilün cüzlerinden her birinin istenildiği kadar tekrarıyla yazılan şiir” aşağıdakilerden hangisidir?
Gazel |
Musammat |
Tardiyye |
Bahr-ı tavil |
Rubai |
Aruzun fe‘ilâtün, mefâ‘ilün, müstef‘ilün cüzlerinden her birinin istenildiği kadar tekrarıyla yazılan şiir “bahr-ı tavil” dir. Şeyh Galip’in bahr-ı tavili, aruzun fe‘ilatün (fâ‘ilâtün) kalıbına uygun biçimde yazılmıştır. Doğru cevap D’dir.
20.Soru
Sebk-i Hindi şairlerinin buldukları yeni mazmunlar için aşağıdakilerden hangisi söylenemez?
Tüm şairlerin manaya ulaşmalarını kolaylaştırmıştır. |
Şairler yeni teşbihler yapmışlardır. |
Şairlerin yeni istiareler geliştirmelerine olanak vermiştir. |
Şiirin çağrışım dünyasını zenginleştirmişlerdir. |
Konuları arasında tabiat, sosyal hayat ve örfler adetler vardır. |
A şıkkı dışındaki tüm bilgiler yeni mazmunların şairlere sağladığı faydaları, kolaylıkları içeren doğru bilgilerdir. Ancak bu mazmunlara aşina olmayan şairlerin manaya ulaşma yollarını güçleştirmiş hatta bazen tıkamışlardır. Doğru cevap A'dır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ