XVIII. Yüzyıl Türk Edebiyatı Final 3. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

Aşk bir şem’-i ilâhidir benim pervânesi Şevk bir zencîrdir gönlüm anın divânesi Aşağıdaki benzetmelerden hangisi, yukarıdaki beyitte yoktur?


Gönlün bir deliye benzetilmesi
Kendini ışığın etrafında dönen bir pervaneye benzetmesi
Aşkın bir muma benzetilmesi
Şevk ve arzunun bir zincire benzetilmesi
Kendini aşktan deli gibi dönen bir seyyareye benzetmesi

2.Soru

Gül âteş gül-bün âteş gülşen âteş cûybâr âteş

Semender-tıynetân-ı aşka besdir lâlezâr âteş

Şeyh Galib’in yukarıdaki beyitinde yer alan unsurlardan hangisinin ateş olma nedeni diğerlerinden farklıdır? 


Gül

Gülbün

Gülşen

Lalezar

Cuybar


3.Soru

Divan şiirinde Tanrı’da/sevgilide yok olmayı konu alan kavram aşağıdakilerden hangisidir?


Bekabillah

İnayetullah

Fenafillah

Rü’yetullah

Beytullah


4.Soru

Fetihname-i Cezire-i Mora Gazavatnamesi aşağıdakilerden hangisine aittir?


Ahmet Lutfi.

Ahmet Resmi.

Vehbi.

Vasıf Ahmet Efendi.

Tarihçi Raşit.


5.Soru

Osmanlı sefaretnamelerinin edebî ve tarihî bakımdan en ünlüsü aşağıdakilerden hangisidir?


Fransa Sefaretnamesi

Sefaretname-i Ahmet Resmî

Viyana Sefaretnamesi

Hamiletül’-Kübera

İran Sefaretnamesi


6.Soru

Aşağıdaki beyitlerin hangisinde soyut ve somut kavramlar birlikte bir tamlama oluşturmamıştır?


Âlem-i âbın sevâd-ı hâki hep pür-feyz olur Çeşme-i hûrşîd-i hikmetdir hum-ı mey-hânesi
Nesîm âteş çıkardı gonca-i çeşm-i ümidimden Bırakdı gülşen-i âmâlime berk-i bahâr âteş
Bana dûzahdan ey meh dem urur gülzârlar sensiz Diraht âteş nihâl-i dil-keş âteş berg ü bâr âteş
Çerâğ-ı bezm-i hecri olduğum yapmış yakışdırmış Gönül pervanesine vuslat âteş intizâr âteş
Mürekkebdir vücudu tâ ezel yek-pâre sûzişden Anâsırdan meğer uşşâka olmuşdur dûçâr âteş

7.Soru

Muhayyelât-ı Aziz Efendi adlı eseri dil ve üslup bakımından divan nesriyle Tanzimat sonrasındaki şuurlu sadelik arasında "köprü" olarak değerlendiren yazar kimdir?


Namık Kemal

Ahmet Midhat Efendi

Vasfi Mahir Kocatürk

Muallim Naci

Behçet Necatigil


8.Soru

Mevlana, mesnevisinde insanın sevgiliden (yaradan) ayrılığını hangi sembolle anlatmıştır?


Bülbül

Ateş

Bulut

Pervane

Ney


9.Soru

Kâtip Çelebi’nin Takvimü’t-Tevarih’ine zeyl olan eser şıklardan hangisidir?


Müriü’t-Tevarîh

Mecmua-i Tevarih

Hadikatü’l-Cevami

Vefeyat-ı Selatin ve Meşahir-i Rical

Gülzar-ı Suleha ve Vefeyat-ı Urefa


10.Soru

Yine oldum esiri ah bir şuh-ı sitemkarın

Ki dil-ber sevmemiş bilmez belasın aşık-ı zarın

Ne kafirliklerin gördüm ben ol zülf-i siyehkarın

O ebrunun o zalim gamzenin ol çeşm-i mekkarın

Nedim’in yukarıda verilen şiirindeki “siyehka^r” sözcüğünün anlamı aşağıdakilerden hangisidir?


suçlu

inleyen

tutsak

zulum eden

düzenbaz


11.Soru

"Meğer kilk-i sebük-cevlânın olmuş germ-rev Gâlib
Zemîn âteş zamân âteş bütün nakş u nigâr âteş"
(Galip! Meğer senin hızlı hareket eden kalemin de koşucu olmuş; zemin ateş, zaman ateş, bütün görünümler ateş olmuş)

Şeyh Galip aşağıdakilerden hangi sanatı kullanarak " senin hızlı hareket eden kalemin de ısınmış" sözleriyle kendi kendine seslenmektedir?


Tenasüp

Tecrit

Tezat

İstiare

Teşbih


12.Soru

İbrahim Miteferrika'nın kaleme aldığı, devletin geri kalması ve çeşitli devlet yönetim şekilleri hakkında bilgi veren eseri aşağıdakilerden hangisidir?


Hülasatü'l-İtibar

Sefaretname

Usulü'l-Hikem fi Nizami'l-Ümem

Kevakib-i Seb'a

Vekaletname


13.Soru

"Çerâğ-ı bezm-i hecri olduğum yapmış yakışdırmış
Gönül pervânesine vuslat âteş intizâr âteş"
(Sevgili, ayrılık meclisinin lambası olmamı uygun görmüş. Oysaki gönül pervanesi için kavuşmak da beklemek de ateştir)

Şeyh Galip, yukarıdaki dizelerinde aşağıdakilerden hangi sanatı uygulamıştır?


Leff ü neşr

Teşbih-i beliğ

Hüsn-i talil

Şibh-i hüsn-i talil

Tenasüp


14.Soru

I. Nahifi

II. Pertev

III. Nazim

IV. Galip

Dinî-tasavvufi duyarlılıkla kaleme aldıkları şiirleriyle klasik üslup içerisinde farklı bir yönelişi temsil eden şairler hangi seçenekte doğru olarak verilmiştir?


I-II

II-III

I-III

II-IV

III-IV


15.Soru

Rubaisinde “çınarın gönlünde gizli ateş gördünse şaşırma” diyen şair aşağıdakilerden hangisidir?


Edhemi

Nabi

Mevlana

Hallac-ı Mansur

Şems-i Tebrizi


16.Soru

18. Yüzyılda Osmanlı’da ortaya çıkan Batılılaşma hareketleri ilk olarak hangi sanat dalında hissedilmeye başlanmıştır?


Şiir
Musiki
Resim
Heykel
Mimari

17.Soru

III. Ahmet’in şehzadeleri Sultan Süleyman, Mustafa, Mehmet ve Bayezit’in sünnet düğünleri ile kızları Ayşe Sultan ve Emetullah Sultan’ın evlenme merasimlerini anlatıldığı eser aşağıdakilerden hangisidir?


Sûrname-i Vehbî

Zafername

Fetihname-i Cezire-i Mora

Mora Seferi

Tebriziyye-i Hekimoğlu Ali Paşa


18.Soru

Aşağıdaki yazarlardan hangisi " şarkı şairi" olarak tanınmıştır?


Enderunlu Fazıl

Nedim

Süruri

Enderunlu Vasıf

Gazali


19.Soru

Müverrih Sürûrî'nin şairliğinin ilk beş yılında ve hiciv ve hezel türündeki eserlerini yazarken kullandığı mahlasları aşağıdaki seçeneklerden hangisinde sırasıyla doğru olarak verilmiştir?


Nef'î - Gamî

Behâyî - Bihiştî

İlhâmî - Murâdî

Hüznî - Hevâyî

Sultânî - Refîkî


20.Soru

Sabah esintisi, umut gözümün goncasından ateş çıkardı. Baharın şimşeği emellerimin gül bahçesine ateş bıraktı.

Yukarıdaki beyitte şair soyut birer kavram olan umudu gözle, emelleri ise gül bahçesi ile somutlaştırmıştır. Bu yolla şair aşağıdaki sanatlardan hangisini yapmıştır?


Tenasüp

Teşbih

Teşbih-i beliğ

Teşhis

İstiare