Yaşayan Dünya Dinleri Ara 10. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hinduizm’in özelliklerinden birini yansıtmaz?
Bu dini ifade etmek için sanatana dharma isminin kullanılması |
Hinduizm’in belli bir kurucusu ve başlangıcının olmayışı |
Dünyada varlığını devam ettiren en eski din olması |
Bütün Hindular için evrensel anlamda geçerli doktrinler bulunması |
Devlet dini olarak ilan edilen tek ülkenin Nepal olması. |
A, B, C ve E şıkları Hinduizm’i yansıtan özelliklerdir. Hindular herhangi bir şahsı kurucusu olarak görmedikleri gibi, herhangi bir kutsal metni tek başına bağlayıcı olarak da kabul etmezler. Herhangi dini bir uygulamayı zorunlu görmedikleri gibi herhangi bir doktrini de dogma olarak kabul etmezler. Bütün Hindular için evrensel anlamda geçerli olan bir uygulama ve dogma da yoktur. Hindu bir grup için temel olan bir şey, bir diğer grup için öyle olmayabilir.
2.Soru
İslam tarihinde farklı inanç ve düşünce sistemleri inceleyen Milel ve Nihal adlı eserleri ilk yazan aşağıdakilerden hangisidir?
Buhari
|
Tirmizi
|
Aldülkahir el-Bağdadi i |
İbn Hazm
|
Şehristan |
11. yüzyıldan itibaren Milel ve Nihal başlığı altında kaleme alınan eserler de İslâm Tarihindeki dinler tarihi çalışmaları açısından oldukça önemlidir. Bu başlık altında kaleme alınan eserlerde farklı inanç ve düşünce sistemleri masaya yatırılmıştır. Milel ve Nihal başlığını taşıyan ilk eserin Aldülkahir el-Bağdadi’ye ait olduğu, ancak eserin günümüze kadar ulaşamadığı söylenmektedir.
3.Soru
Sâbiîlikte cemaat içerisinde ilmi ve otoritesiyle ayrıcalıklı yere sahip olan kişilere ne denir?
Harrânî |
Mandayye |
Parsî |
Subbâ |
Nasurayye |
Harrânî ismi, İslam dünyasında Sâbiîlerin ayrıldığı iki gruptan biridir. Subbâ, gibi Sâbiîlik terimleri, Sâbiîlerin kendilerince kullanılan bir isim olmaktan ziyade, Arap komşularınca nehirde boy abdesti almak ayininden hareketle onlar için kullanılmaktadır. Parsî ise Mecusi göçmenlerinin adıdır. Sâbiîler kendi dinlerine mensup olan sıradan cemaat üyelerini Mandayye (Mandenler, bilenler ya da arifler) diye adlandırırken, cemaat içerisinde ilmi ve otoritesiyle ayrıcalıklı yere sahip olan kimselerle atalarını ise Nasurayye (Nasuralar, doğru inancı koruyup gözetenler) olarak adlandırırlar.
4.Soru
Taoizm’in kabul edilen temel kitabının adı nedir?
Lao-Tse |
Tao-Te-King |
Wu-wei |
Dao |
Li-Tan |
Li-Tan, Taozim’in kurucusu Lao-Tse’nin gerçek adıdır. Dao, “yol, yaratıcı, ilke” gibi anlamlara gelir. Wu-wei, “iş yapmadan çok iş yapmak” anlamına gelen bir prensiptir. Bu prensibe göre iyi bir yönetici devlet işlerine en az müdahale eden yöneticidir. Lao-Tse tarafından yazıldığına inanılan Tao-Te-King, Taoizm’in temel kitabı kabul edilir. ‘Tao’, ‘yol, yaratıcı ilke’; ‘Te’, ‘erdem’ ve ‘King’ ise, ‘kitap’ anlamına gelmektedir. Buna göre, Tao-Te-King, ‘Tao’nun ve O’nun Erdeminin Kitabı’ anlamına gelmektedir.
5.Soru
Günümüzde, Japonya’da ‘popüler din’ veya ‘halk dini olarak kabul edilen üç büyük din olan Şintoizm, Konfüçyanizm ve Budizm’in karışımı olan dini anlayış hangisidir?
Minkan Şinko
|
Şinto Taikyo
|
Konkokyo Şinko
|
Ontakekyo
|
Tenrikyo |
Günümüzde, Japonya’da halk arasında yaygın olarak yaşanan Şintoist anlayış, ‘Minkan Şinko’ olarak bilinen ‘popüler din’ veya ‘halk dini’dir. Japonya’daki üç büyük din olan Şintoizm, Konfüçyanizm ve Budizm’in karışımı olan bu dini anlayış, kimilerine göre adeta yeni bir dindir.
6.Soru
Mecusilik nerede ortaya çıkmış bir dindir?
Çin
|
İran
|
Yunanistan
|
Moğolistan
|
Arabistan |
Zoroastrianizm ya da Zerdüştçülük ve inanç sisteminde önemli yer tutan ateş kültünden dolayı “Ateşperestlik” olarak da adlandırılan Mecusilik, Eski İran kökenli bir dinsel gelenektir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İbnu’n Nedim’in yazdığı eserdir?
Tahkik ma li’l-Hind |
Kitabu’l-Fihrist |
Asaru’l-Bakiye ani’l-Kuruni’l-Haliye |
Kitabu’l-Milel ve’n-Nihal |
Kitabu’l-Asnam |
Tahkik ma li’l-Hind ve Asaru’l-Bakiye ani’l-Kuruni’l-Haliye İbn Hazm, Kitabu’l-Milel ve’n-Nihal Şehristani, Kitabu’l-Asnam İbnu’l-Kelbi tarafından yazılmıştır.
8.Soru
Dinleri ve dinlerin tarihsel tezahürünü olduğu gibi tanımlamaya çalışan dinleri inceleme yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Karşılaştırma yöntemi
|
Analitik yöntem
|
Fenomenolojik yöntem
|
Teolojik yöntem
|
Deskriptif yöntem |
Dinler tarihi dinlerin teolojik ve kurumsal yapılarını dinlerin tarihsel tezahürlerini de dikkate alarak inceleyen bir bilim dalıdır. Dinin tarihsel tezahürünü geçmişten günümüze ele alan dinler tarihi, dinleri çeşitli yöntemlerle inceler. Bunlardan deskriptif yöntemle, dinin ya da dinlerin tarihsel tezahürü olduğu gibi tanımlanmaya çalışılır.
9.Soru
Mecusilik inancında Tek tanrı aşağıdakilerden hangisidir?
Krişna
|
Ameratat
|
Buda
|
Aşa Vahişta
|
Ahura Mazda |
Mecusiler, inanç sistemlerinin tarihin en eski hatta ilk evrensel tektanrıcı dinsel geleneği olduğunu sıkça vurgularlar. Parsiler, Mazdayasna olarak adlandırdıkları yüce varlık Ahura Mazda’nın her şeyi bilen ve her şeye gücü yeten tek rab olduğu inancına sahiptirler.
10.Soru
İnsanı, çevresinde yer alan canlı ve cansız diğer varlıklardan ayırtan önemli bir özelliği ________bir varlık olmasıdır.
Yukarıdaki boşluğu tamamlayan en uygun kelime aşağıdakilerden hangisidir?
Ahlaki
|
Siyasi
|
İnançlı
|
Sorgulayıcı
|
Duygusal |
İnsanı, çevresinde yer alan canlı ve cansız diğer varlıklardan ayırtan önemli bir özelliği ahlaki bir varlık olmasıdır. Hukuk ve ahlak kuralları, insanın gerek kendisiyle ve diğer insanlarla gerekse tabii çevresiyle olan ilişkilerini düzenlemektedir.
11.Soru
Hayatı hakkında çok az şey bilinen Lao-Tse, kim sayesinde görüşlerini geniş halk kitlelerine ulaştırabilmiştir?
Tao Tsang
|
Tao Te King
|
Kvan-Ti
|
Yang Tzu
|
Amida |
Lao-Tse, ‘Tao-Te-King’ sayesinde görüşlerini geniş halk kitlelerine ulaştırabilmiştir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hindu kutsal metinleridir?
Şruti ve Smriti |
Samhita |
Rig-veda |
Aitareya |
Vanaprasthya |
Hindu kutsal metinleri iki gruba ayrılır: Şruti ve Smriti. “İşitilen, görülen” anlamına gelen şruti kategorisi içinde Vedalar; smriti kategorisinde ise Puranalar, Ramayana, Mahabharata ve Dharma-şastralar yer alır.
13.Soru
Buddha’nın öğretisinin kaç yönü vardır?
5 |
4 |
3 |
2 |
1 |
Buddha’nın öğretisinin iki yönü vardır: Birinci yönü, Buddha Isipatana’da bulunan Geyik Parkındaki ilk vaazında dharmanın özü olarak ortaya koyduğu Dört Seçkin Hakikattir. Budist dharmanın ikinci önemli yönünü varlığın üç özelliği oluşturur. Bunlar geçicilik, acı ve ruhun yokluğu şeklindedir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Şintoizm’in kutsal kitapları birlikte verilmştir?
Tao Tsang ve Sutta pitaka
|
Kojiki ve Yin-Chih Wen
|
Nihongi ve Sutta pitaka |
Kojiki ve Nihongi
|
Nagara ve Yin-Chih Wen |
Şintoizm’in kutsal kabul ettiği kültürel, tarihi ve dini inançları ele alan çeşitli eserler mevcuttur. Bu eserler, 8.-10. yüzyıllar arasında derlenmiş metinlerdir. Bunlar içerisinde Şintoizm’in kutsal kitapları mahiyetinde olan Kojiki ve Nihongi en önemlileridir.
15.Soru
İnsanlığın din tecrübesini tanımlayabilecek kapsamlı bir din tarifi hangi yapıda olamaz?
Belirli şeylerin varlığına ya da yokluğuna karşı olan inanç |
Belirli şeylerin doğruluğuna ya da yanlışlığına karşı olan inanç |
Yalnızca bazı metafizik varlıkların var olduğunu kabullenmek |
Metafizik bir varlığın yokluğunu kabullenme |
Kişilerin diğer insanlarla ve toplumla olan ilişkilerini düzenlemeleri konusundaki tutum ve davranışlarını belirleme |
Gerek günümüzde gerekse başlangıcından itibaren tarihi süreç içerisinde, insanlığın din tecrübesini tanımlayabilecek kapsamlı bir din tarifi, insanla temsil ettiği dinsel gelenek arasındaki önemli ilişkiyi ifade edecek yapıda olmalıdır. Her dinsel gelenekte o geleneğe bağlı olan kişinin duygularını, düşüncelerini yönlendiren ve belirli şeylerin varlığına ya da yokluğuna, doğruluğuna ya da yanlışlığına kişinin inancını ifade eden bir yapı vardır. Ancak, inancı, yalnızca bazı metafizik ya da aşkın varlıkların var olduğunu kabullenmeyle sınırlamak doğru değildir.
16.Soru
Türkçe olarak yazılan en eski kaynak olarak kabul edilen Şemseddin Sami’nin Esatir kaç yılında basılmıştır?
1905 |
1798 |
1899 |
1878 |
1812 |
Dinler tarihi ile ilgili Türkçe olarak yazılan en eski kaynak olarak kabul edilen Şemseddin Sami’nin Esatir’i 1878’de basılmıştır.
17.Soru
Cayizm de Manastır hayatına başlayacak (erkek ya da kadın) herkesten yerine getirilmesi istenen eylemlerden biri aşağıdakiler hangisi değildir?
Var olan herhangi bir canlıya zarar vermeme |
Yalan, uydurma söz söylememe |
Çalmama |
Bekâr bir hayat sürme |
Her dine ve inanca saygı duyma |
Manastır hayatına başlayacak (erkek ya da kadın) herkesten yerine getirilmesi istenen ve “beş büyük yemin/mahabavrata” olarak da adlandırılan eylemler vardır. Bunlar keşiş için: Var olan herhangi bir canlıya zarar vermeme (ahimsa), yalan, uydurma söz söylememe (satya), çalmama (asteya), bekâr bir hayat sürme (brahma-carya) ve dünyayı terk etme (aprigraha). Keşiş olmayan laikler için ise, son ikisinin yerini iffet ve kanaatin alması dışında aynıdır.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Sihizm’in kutsal kitabında yasaklanmıştır?
Tek tanrıya ibadet |
Aile hayatı |
Karmaya inanç |
Kehanetlere inanç |
Beşeri varlıkların eşitliği |
Guru Granth Sahib’te tek tanrıya ibadet, aile hayatı, beşeri varlıkların eşitliği; putlara tapınmanın, dünyayı terk etmenin ve kehanetlere ve mucizelere inancın reddi; şekilciliği, taassubu, manastır hayatından caydıran, bira, şarap ve uyuşturucu kullanımını mahkûm eden; karmayı, ruh göçünü ve tanrının inayetine inancı kabul, öne çıkan düşünceler yer alır.
19.Soru
Sözlü rivayetlerden hareketle 720 yılında derlenmesi tamamlanan ve ‘Japonya’nın günü gününe yazılmış tarihsel defteri’ anlamına gelen kutsal kitabın adı nedir?
Nihongi |
Kojiki |
Engi-ShikiFudoki |
Kogo-Shui |
Fudoki |
Sözlü rivayetlerden hareketle 720 yılında derlenmesi tamamlanan ve ‘Japonya’nın günü gününe yazılmış tarihsel defteri’ anlamına gelen Nihongi, 31 cilttir. Nihongi, Kojiki’nin bir yorumu şeklindedir.
20.Soru
I. Upanagalar
II. Chedasûtralar
III.Mûlasûtralar
IV. Prakirnakasûtralar
V. Cûlikâsûtralar
Hangisinde Angabâhyanın alt grupları doğru olarak verilmiştir?
III ve V |
II, III, IV |
I,II,III,IV |
I,III,IV,V |
I,II,III,IV,V |
Angabâhya (ikincil külliyat) beş alt gruba ayrılır: A. Upanagalar (upanga, angalara bağlı, yardımcı) on iki metinden oluşur ve çoğunluğu itibariyle laiklere yönelik olan anlatılardan oluşur. B. Chedasûtralar, yedi metinden oluşan bu kitap, keşişlerin hayatını düzenleyen metinleri içerdiğinden Cayin disiplin kitabı olarak da adlandırılır. C.Mûlasûtralar. Dört Mûlasûtra vardır ve bunlardan üçü muhafaza edilmiştir. Bu üçünden biri olan daşavaikâlia on konferans ve iki eki içerir. Bunlar emredilen saatlar ötesindeki çalışma için gerekli malzemeyi oluştururlar. D. Prakirnakasûtralar (çok yönlü/çeşitli). On kısa metinden oluşur; hem törensel ilahiler hem de kutsal ölüm için hazırlanmada kullanılacak ritüellerin betimlenmesini içerirler. E. Cûlikâsûtralar. Angabâhya’rın son kısmı, ilave ek anlamında Cûlika diye adlandırılır. İki çalışmayı ihtiva eder. Bunların her ikisi de, diğer kanonik metinlerin büyük kısmında bulunan malzemelerin bölüm bölüm özetini içerirler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ