Yaşayan Dünya Dinleri Ara 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Konfüçyus'un 68 yaşında Çin'e ait eski metinlerinden derleyerek ortaya koyduğu kitaplar arasında gösterilemez?
Değişiklikler kitabı(Yi King) |
İlkbahar ve Sonbahar Yıllıkları (Şun Kiyu King) |
Şiirler Kitabı (Şi King) |
Tarih Kitabı (Şu King) |
Büyük Bilgi (Ta Hsiah) |
Büyük Bilgi (Ta Hsiah) Konfüçyüs’ün ahlak, siyaset ve eğitime dair görüşlerini ihtiva eden bir kitaptır. Kitabın, Konfüçyüs’ün öğrencisi Tseng-Tzu’ya ait olduğu kabul edilmektedir.
2.Soru
Hangisi Vedaların en eski parçasını oluşturan derlemelerden birisidir?
Şriti |
Ramayana |
Sama-veda |
Caynizm |
Ortodoksi |
Vedaların en eski parçasını dört derleme (samhita) oluşturur: Rig-veda, Sama-veda, Yacur-veda ve Atharva-veda.
3.Soru
Taoizm kurucusu Lao-Tse’nin ismin anlamı nedir?
Bilge lider |
Ruhani lider |
İhtiyar Bilge / Yaşlı üstad |
Bilge Üstad |
Ruhani bilge |
Taoizm’in kurucusu Lao-Tse’dir. ‘İhtiyar Bilge’ veya ‘Yaşlı Üstad’ anlamına gelen Lao-Tse’nin gerçek adı Li-Tan’dır
4.Soru
Buddha öğretisinin ana kaynağı hangisidir?
Vinaya Pitaka |
Abhidhamma Pitaka |
Majjhima Nikaya |
Anguttara Nikaya |
Sutta Pitaka |
Sutta Pitaka, Buddha’nın öğretisinin ana kaynağıdır. Beş nikaya ya da derlemeden meydana gelir.
5.Soru
Şintoizm hangi yüzyılda Japonya’nın milli dini ilan edilmiştir?
18.y.y. |
19.y.y. |
17.y.y. |
16.y.y. |
14.y.y. |
Şintoizm tarihinde önemli bir dönüm noktası, 19.yy.’da imparator Meyci tarafından Japonya’nın milli dini olarak ilanıdır. Doğru cevap B'dir.
6.Soru
Cayinizme göre evrenin en üstünde bulunan ebedi ikametgaha ne denir?
Lokakaşa |
Karma |
Civa |
Samsara |
Samvarada |
Samsaradan kurtulmuş olan civa, lokâkaşa olarak adlandırılan, evrenin en üstünde bulunan ebediikametgâhına uçar (Hriyanna, 2005). Buraya ulaşanlar tanrı olarak kabul edilir.
7.Soru
Budist metinlerinde davranış kurallarını anlatan metinlere ne ad verilir?
Therevadin |
Tripitaka |
Abhidhamma-Pitaka |
Vinaya |
Sutta Pitaka |
Vinaya Pitaka, Buddha’nın şakirtlerinin yanlış davranışları karşısında düzenlenmiş olan 227 davranış kuralını ve kadın (bhikkhuni) ve erkek keşişlerin (bihukkhu) manastır hayatında uyacakları sıkı eğitimin ne ve nasıl yerine getirileceğine dair bilgileri içerir. Kuralların büyük kısmı cemaatin ahlaki standardını muhafaza etmeye yönelik ahlaki bir özellik gösterir.
8.Soru
Hinduizm tarihsel olarak kaç safhaya ayrılmaktadır?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Hinduizm’i beş safhaya ayırmak mümkündür: Birinci safhayı Hinduizm’in köklerinin bulunduğu İndus Vadisi medeniyeti dönemi; ikinciyi Brahmanızm olarak da adlandırılan Veda Dini dönemi; klasik Hinduizm, Ortaçağ Hinduizm ve Yeni Hinduizm.
9.Soru
Bodhidharma tarafından kurulan mezhep aşağıdakilerden hangisidir?
Legalist ekol. |
Mistik ekol. |
Ferdiyetçi ekol. |
Simyacı ekol. |
Ch'an mezhebi. |
Ch'an mezhebinin kurucusu Bodhidharma'dır. Cevap E'dir.
10.Soru
İnsanın yapmaması gereken tavır ve davranışları günah kapsamında değerlendiren ve günahtan uzak durulması konusunda da öncelikle insanın vicdanını harekete geçiren olgu nedir?
İnsanın yapmaması gereken tavır ve davranışları günah kapsamında değerlendiren ve günahtan uzak durulması konusunda da öncelikle insanın vicdanını harekete geçiren olgu nedir?
Metafizik |
Kuram |
Menfaat |
Ahlak |
Din |
Dİn, insanın yapmaması gereken tavır ve davranışları günah kapsamında değerlendirmekte ve günahtan uzak durulması konusunda da öncelikle insanın vicdanını harekete geçirmektedir. Doğru cevap E şıkkıdır.
11.Soru
Hem hakikate ulaşan hem de onu insanlara öğreten Buddha'ya verilen isim aşağıdakilerden hangisidr?
Triratna |
Gautama Buddha |
Theravada |
Pacceka Buddha |
Samma Sambuddha |
Samma Sambuddha hem hakikate ulaşan hem de onu insanlara öğreten Buddha’dır.
12.Soru
İmparatora saygı Şintoizmin merkezinde yer alır.Japon halkı imparatora tapınma kültünü ne zaman bırakmıştır?
Çin-Japon Savaşı |
I.Dünya Savaşı |
II.Dünya Savaşı |
İmjin Savaşı |
Onin Savaşı |
Japonya’nın 1945’teki İkinci Dünya Savaşı mağlubiyetine kadar devam etmiştir. Bu savaştan sonra imparator, kendisinin tanrı olmadığını ve ailesine tanrıların nesli olarak ibadet edilmemesi gerektiğini ilan etmiştir.
Doğru Cevap:C
13.Soru
Hangi kavram eşleştirmesi doğru değildir?
Altı darşana- Altı görüş |
Şruti- Kutsal metin |
Altı darşana-Her bir Hindunun hayatının altı safhaya ayrılması |
Smriti- Kutsal metin |
Mokşa- Her bireyin brahmanla birleşeceği kurtuluş |
Her bir Hindunun hayatının altı safhaya ayrılmasına aşrana denir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Doğu Budizm’in içerisinde yer alan ülkelerdendir?
Kamboçya |
Çin |
Tibet |
Tayland |
Vietnam |
Doğu Budizm’i kategorisi içinde Çin, Kore ve Japonya’daki Budizm yer alır. Çin’e Budizm ilk önce Kuzey Hindistan’dan İpek Yolu vasıtasıyla daha sonra da deniz yoluyla güney Asya ülkelerinden geldi.
15.Soru
Sih inancına sahip, ancak khalsaya girmek için gerekli beş şarta sahip olmayan kişilere ne denir?
Sahajdhariler |
Kesadhariler |
Sihihariler |
Sing Sabhalar |
Kesahgurular |
Modern dönemlere kadar iki önemli sih grubu vardı. Kesadhariler ve Sahajdhariler olan bu iki grubun ortaya çıkışı Guru Gobind Singh tarafından khalsanın kuruluşuna kadar geri gider. Bu gruplardan birincisi geçiş törenine tabii olarak khalsaya giren ve dolayısıyla yukarıda zikredilen beş ayırt edici işaretini taşıyanlardır. İkinciler ise, her yönüyle sih inancına sahip ve sih
toplumunun bir parçası olarak kabul edilen ancak khalsaya girmemiş dolayısıyla söz konusu beş ayırt edici işareti taşımayanlardır. Bunlar, henüz tam sih olmamış ancak ileride olacak kişiler olarak görülürler.
16.Soru
Dinin bir alt kolu ya da dinin kapsamı içerisinde sayılan ekoller” olarak tanımlanan nedir?
Mesih |
Mezhep |
Kült |
Caynizm |
Ortodoksi |
Mezhep, dinin bir alt kolu ya da dinin kapsamı içerisinde sayılan ekol olarak tanımlanmaktadır.
17.Soru
Cayinlerin mabedlerindeki ibadet nesneleri aşağıdakilerden hangisidir?
Paramatman |
Samvarada |
Svetambara |
Digambarlar |
Tirthankaraların heykelleri |
A şıkkı: Cayinizmde her şeye güç ve kudreti yeten bir tanrının varlığına inanmamakla birlikte bu, onların söz konusu niteliğe sahip olan hiçbir varlık kabul etmedikleri anlamına gelmemektedir. Bütün yanlışların üstesinden gelmiş ve her şeyi bilen (kevalin) haline gelen cinalar vardır. Kurtuluşa ulaşan her ruh, yüce bir ruh paramatman haline gelir.
B şıkkı: Suyun sütle birleşmesi gibi civa ile birleşen karmanın, bir başlangıcı yoktur. Ancak ondan kurtulmak mümkündür. Bu iki aşamada gerçekleştirilir: Birinci aşamada; doğru bilgi ve nefse hâkimiyet vasıtasıyla karmanın akışıdurdurulur (samvarada). İkincisinde ise daha önce meydana gelmiş olan karmalar dağıtılır. Bu son durum insanın kendi kendisini eğitmeyle hızlandırılabilecek olan durumdur (nijara). Bu iki aşamanın sonunda ulaşılan hal, mokşadır.
C ve D şıkkı: Ölümün arkasından cemaatin liderliği üst düzey şakirtlerine geçti. Bu şakirtler ve ondan sonra gelenlerin yönetiminde hareket, kuzey Hindistan’dan kuzey-batıdaki merkezlere doğru yayılmaya başladı. Cayinler, Mauryan hanedanlığının manastır ideallerine yönelik desteğinden yararlandılar ve Cayinizm’in gelişimi ve coğrafi bakımdan yayılımı, merkezi ve güney Hindistan’ a yayılışını hızlandırdı. MÖ. üçüncü yüzyılda yaşanan kıtlık yüzünden cemaatin bir kısmı Dekkan’a göç etmek zorunda kaldı. Gidenlerin geri gelmesi, kalanlarla aralarında dünyanın tam bir terkinin ifadesi olarak Mahavira’yı takiben giysi giyilmemesini, yani çıplaklığı savunanlarla beyaz bir elbisenin giyinilmesininin bunun için yeterli olduğunu savunanlar arasında bir anlaşmazlığın ortaya çıkmasına yol açtı. Bu ayrılık niahi olarak miladi birinci yüzyılda, Digamabaralar (gök-giyinenler) ve Svetambaralar(beyaz giyinenler) adındaki iki mezhebin ortaya çıkmasıyla sonuçlandı.
Cayinlerin mabedlerindeki ibadet nesneleri Tirthankaraların heykelleridir.
18.Soru
İnsanda, tabiatta ve kainatın tamamında var olan ahengin anlatıldığı Konfüçyanizm’deki kitap aşağıdakilerden hangisidir?
Değişiklikler Kitabı |
Konfüçyüs’ün Konuşmaları |
Mensiyüs’ün Sözleri |
Büyük Bilgi |
Orta Yol Doktrini |
İnsanda, tabiatta ve kâinatın tamamında var olan ahengin anlatıldığı Orta Yol Doktrini adlı kitapta, Gök ve insan ilişkileri, insanın diğer insanlarla ilişkisi, insanın iç ahengi için sahip olması gerektiği ahlaki erdemler, kader ve tabiat konuları ele alınmaktadır.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Khalsanın bir üyesi olduğunun bir göstergesi olarak taşıması gerekenlerden değildir?
Kesh
|
Kanga |
Kacca |
Kirpan |
Khudda |
Khalsanın bir üyesi olduğunun bir göstergesi olarak beş şeyi taşıması gerekir. Bunların her biri “k” ile başladığı için beş ks anlamında kakka olarak adlandırılırlar. Kesh: Kesilmemiş, uzatılmış saçlar; kanga, küçük bir tarak; kacca, dizlere kadar olan beyaz don; kara, çelik bilezik ve kirpan kılıç, bugün hançer. Bunların her birinin sembolik anlamları vardır. Saçların uzatılması, azizliğin doğal görünüşünü; tarak düzeni; beyaz don iffeti: bilezik itidali ve guruya adanmışlığı/bağlılığı, asaleti, gücü ve cesareti sembolize eder.
20.Soru
Hangisi Budizm’de bu dünyadan olan kavramı için kullanılır?
Lauikaka |
Lokattara |
Nirvana |
Dharma |
Arhat |
Bu dünyadan olan/lauikaka ve bu dünyadan olmayan/lokattara denir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ