Yaşayan Dünya Dinleri Ara 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Taoizm dininin kökeni olan Tao kelimesinin Çince anlamı aşağıdakilerden hangisidir?
Çin |
İnsan |
Tanrı |
Aşk |
Yol |
Çince’de ‘yol’ anlamına gelen ‘Tao’, Taoizm’in tanrıyı ifade etmek için kullandığı bir kavramdır.
2.Soru
Hinduizm kaynaklarından en eskisi olan ve Mohenjo- Daro ve sonra Harappa kentleri etrafında odaklanan arkeolojik kazılardaki kalıntılar hangi tarihlerde ortaya çıkarılmıştır?
1900
|
1910
|
1920
|
1930
|
1940 |
Hinduizm kaynaklarından en eskisi, Veda dönemi Aryan halklarının buraya gelişinden önceki bir safhayı oluşturan ve 1920’lerden önce Mohenjo- Daro ve sonra Harappa kentleri etrafında odaklanan arkeolojik kazılarda kalıntıları ortaya çıkan medeniyettir.
3.Soru
Hangisi Şintoizmin inanç esasları arasında yer almaktadır?
Mistik Ekol |
Ferdiyetçi Ekol |
Legalist Ekol |
Simyacı Ekol |
Kami inancı |
Şintoizm’de ölümden sonra ruhun yaşadığı ve ataların ruhlarının sonraki nesilleri koruduğu inancı vardır. Bu Kami inancı olarak adlandırılmaktadır.
4.Soru
Kurucusu Zerdüşt olan din aşağıdakilerden hangisidir?
Hinduizm |
Mecusilik |
Cayinizm |
Sihizim |
Taoizm |
Hint kökenli bir din olan Hinduizm’in bir kurucu şahsı yoktur. Cayinizm de Hint kökenli bir dindir ve kurucusu Vardhamana’dır. Bir başka Hint kökenli din olan Sihizim’in kurucusu Guru Nanak’tır. Taozim ise bir Çin dinidir ve kurucusu Lao-Tse’dir. Mecusilik ise İran kökenli bir dindir ve kurucusu da İran’da yaşamış olan Zerdüşt’tür.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi SAbiiliğin temel inanç esasları içerisinde yer almaz?
Hayat prensibi Sâbiî teolojisine yüzeysel bir yere sahiptir. |
Metafizik ve içinde yaşanılan evren düzleminde kabul edilen bir düalizm egemendir. |
Işık aleminin başında “Yüce Hayat”, “Kudretli Ruh” ve “Yüceliğin Efendisi” gibi isimler de verilen Malka d Nhura (Işık Kralı) bulunur. |
Uthria (zenginler) ve Malkia (krallar) diye adlandırılan varlıkların görevi, Malka d Nhura’yı takdis ve tesbih etmektir. |
Yönlerden güneyde olduğuna inanılan alemin başında zaman zaman Ur ya da “Büyük Canavar” diye de adlandırılan Malka d Hşuka (Karanlık Kralı) bulunur. |
Işık aleminin düzen, varlık ve verimliliği sembolize eden Hayat (Hayye) prensibinden oluştuğu ifade edilir. Böylelikle hayat prensibi bütün Sâbiî teolojisine baştan sona hakimdir.
6.Soru
Merkezi din anlayışının dışında kalan görüş ve akımları kapsamaktaqdır. Bu anlamda çoğunluğun ya da bazı durumlarda siyasal gücün doğru ve kabul edilebilir saydığı resmi öğretinin dışında kalan her türlü akımı ifade eden görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Politeizm |
Neo-Gnostik gruplar |
Senkretik dinler |
Ortodoksi |
Heterodoksi |
Merkezi din anlayışının dışında kalan görüş ve akımlar ise heterodoksi olarak görülmüştür. Bu anlamda heterodoksi, çoğunluğun ya da bazı durumlarda siyasal gücün doğru ve kabul edilebilir saydığı resmi öğretinin dışında kalan her türlü akımı ifade etmektedir.
7.Soru
Hangisi dinler tarihi çalışmalarında ele alınan konulara ilişkin öncelikli kaynaklar arasında yer almamaktadır?
Kutsal metinler |
Dinsel materyaller |
Arkeolojik materyaller |
Deneysel araştırmalar |
Apolojetik ve reddiye geleneğini yansıtan literatür taraması |
Dinler tarihi çalışmalarında ele alınan konulara ilişkin öncelikli kaynaklar arasında ilgili kutsal metinler ve diğer dinsel materyal başta gelir. Ayrıca gözlem, mülakat, anket vb yöntemlerle dinlere yönelik saha araştırmaları ile ele alınan konunun özelliğine göre arkeolojik materyal de oldukça önemlidir. İkincil derecede önem arz eden kaynaklara da araştırıcının başvurması gereklidir. Ancak deneysel araştırmalar yapmak mümkün değildir.
8.Soru
Budizm, Seylan olarak da bilinen Sri Lanka’ya yaklaşık mö. iki yüz ellide Aşoka’nın gönderdiği misyonerler vasıtasıyla hangi Sri Lanka kralı zamanında gelmiştir?
Devanampityatissa
|
Vijaya
|
Mahasiva
|
Asela |
Elara |
Budizm, Seylan olarak da bilinen Sri Lanka’ya yaklaşık mö. iki yüz ellide Aşoka’nın gönderdiği misyonerler vasıtasıyla Sri Lanka kralı Devanampityatissa zamanında gelmiştir.
9.Soru
11. yüzyıldan itibaren Milel ve Nihal başlığı altında kaleme alınan eserler İslâm Tarihindeki dinler tarihi çalışmaları açısından oldukça önemlidir Bu başlık altında kaleme alınan eserlerde farklı inanç ve düşünce sistemleri masaya yatırılmıştır. Milel ve Nihal başlığını taşıyan ilk eser kime aittir ?
Farabi |
Aldülkahir el-Bağdadi |
Mevlana |
Yunus Emre |
Fatih Sultan Mehmet |
Milel ve Nihal başlığını taşıyan ilk eser , Aldülkahir el- Bağdadi 'ye aittir.
10.Soru
Bereket-yeşillik tanrısı olarak bilinen tanrı kimdir?
Şiva
|
Samhita
|
Aryan
|
Mohenjo-Daro
|
Vişnu |
Mohenjo-Daro tanrısının Ana Tanrıçayla ilişkili olması aynı zamanda onun bereket-yeşillik tanrısı olduğunu da gösterir.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi etnosentrik bir din olarak gösterilebilir?
İslam
|
Yahudilik
|
Hristiyanlık
|
Şiilik
|
Budizm |
Dinler inanç ve öğretilerinin merkezinde yer alan ana kavram veya değer açısından da tanımlanmaya çalışılmaktadır. Bu bağlamda örneğin Hıristiyanlık tüm inanç ve değerlerinde Mesih inancına ağırlıklı yer vermesi nedeniyle Kristosentrik ya da “Mesih merkezli” bir dindir. Yahudilik İsrailoğullarının seçilmişliği inancını merkeze koyan etnosentrik bir din olarak, İslâm ise taviz vermez tevhid inancını merkeze alan teosentrik bir din olarak değerlendirilebilir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dinler tarihi üzerine yapılan çalışmalarda başvurulan ikincil kaynaklar arasında yer alır?
Kutsal metinler
|
Gözlem
|
Anket
|
Reddiyeler
|
Görüşmeler |
Dinler tarihi çalışmalarında ele alınan konulara ilişkin öncelikli kaynaklar arasında ilgili kutsal metinler ve diğer dinsel materyal başta gelir. Ayrıca gözlem, mülakat, anket vb yöntemlerle dinlere yönelik saha araştırmaları ile ele alınan konunun özelliğine göre arkeolojik materyal de oldukça önemlidir. Bundan başka konuya ilişkin ikincil derecede önem arz eden kaynaklara da araştırıcının başvurması gereklidir. Örneğin çeşitli konularda apolojetik ve reddiye geleneğini yansıtan literatür ile dinlerle ilgili yapılan çeşitli çalışmalar bunlar arasında zikredilebilir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hinduizm inanç sistemi arasında yer almaz?
Kast sistemi |
Karma |
Samsara |
Mokşa |
Kşatriyalar |
Hinduizm’in diğer inançları olarak kabul edilebilcek olanlara gelince bunların en önemlilileri, kast sistemi, karma, samsara, reenkarnasyon (tenasüh/ruh göçü), mokşa şeklinde sıralanabilir.
14.Soru
Therevadinler, Vinaya Pitaka, Sutta Pitaka aşağıdakilerden hangisi ile açıklanabilir?
Buda’nın müritleri |
Budizm ibadet şekilleri |
Buda’nın küllerinin bulunduğu yerler |
Budist tapınakları |
Budist kutsal metinleri |
Budist kutsal metinleri üç kategoriye ayrılır: Birincisi, içeriklerinin genel olarak Buddha’nın ağzından geldiği kabul edilen Pali dilindeki Tipitakada (Sanskritçe=tripitaka) korunmuş olan erken dönem kanonik metinler. İkincisi kronolojik olarak az önceki kanonik metinleri takip etseler de, onların tespit edildiği zaman bu grup içine girme imkânı bulamayan, fakat kanonik olanlara benzeyen metinlerdir. Üçüncü kategoride yer alanlar ise birçok sahte kononik ya da kanonik olmayan metinlerdir. Bunlar tarihçi bakış açısından Mâhâyana’nın sutraları, Vajrayana’nın tantraları (bu metinler iki grup tarafından Buddha’ya atfedilir) ve kononik metinler etrafında oluşan geniş yorum edebiyatını oluştururlar.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hinduizm’in kadim mezheplerindendir?
Şaktizm |
Sihizm |
Brahma Samaj |
Arya Samaj |
Ramakrişna Misyonu |
B şıkkı İslam-Hinduizm etkileşimiyle; C, D ve E şıkları ise İngiltere’nin Hindistan’daki yönetiminin etkisiyle ortaya çıkan modern akımlardır. Şaktizm ise Şivacılık ve Vişnuculuk ile birlikte Hinduizm’in kadim üç mezhebini oluşturur.
16.Soru
Kur’an’daki din anlayışı ile ilgili verilen aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?
Kur’an’a göre din, “yol, hayat tarzı, hesap günü, kanun, hüküm” gibi anlamlarda kullanılmıştır. |
Kur’an’a göre din İslam’dır. |
Kur’an, başka dinlerin varlığını kabul etmez. |
Kur’an İslam dışındaki dinlerin mevcudiyetini prensip olarak kabul eder. |
İnsanın düşünsel, bireysel ve sosyal yaşamını tanzim eden her türlü hayat anlayışı dindir. |
Kur’an’da din terimi, “yol, hayat tarzı, hesap günü, kanun, hüküm” ve benzeri anlamlarda kullanılmaktadır. Buna göre din, insanın her türlü inancını, düşüncesini, tavır ve davranışlarını ifade eden, insanın yaşam tarzı ya da yaşamında izlediği yol anlamına gelmektedir. Diğer taraftan Kur’an din terimini özel anlamda İslâm için de kullanmakta ve “Allah katında din (eddin) İslâm’dır” demektedir. Bir diğer ifadesinde ise “Kim İslâm’dan başka bir din seçerse bu ondan kabul edilmeyecektir” diyerek İslâm’ın dışındaki dinlere de dikkat çekmektedir. Kur’an’ın bu kullanımı dikkate alındığında, Allah’ın inanan insanlara öngördüğü dinin İslâm olarak belirtildiği, ancak bunun dışındaki dinlerin mevcudiyetinin de prensip olarak kabul edildiği aşikârdır.
17.Soru
Sihizm ile ilgili aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Sih dini, ms. on altıncı yüzyılda ortaya çıkmıştır. |
Müslümanların hâkim olduğu Hindistan’da hayat bulmuştur. |
İslâm-Hinduizm’in karşılıklı etkileşiminin bir sonucudur. |
İslam ve Hinduizm’i uzlaştırmaya yönelik hareketlerin karşıt görüşü olarak ortaya çıkmıştır.
|
Hem Hinduizm hem de İslâm’dan alınmış inançları içeren eklektik bir dindir. |
İslam ve Hinduizm’i uzlaştırmaya yönelik hareketlerin bir sonucu olarak ortaya çıkmıştır.
18.Soru
Keşişler tarafından budizm’in felsefi çözümlemelerinin yapıldığı kutsal Budist kitabı aşağıdakilerden hangisidir?
Abhidhamma pitaka
|
Tripitika
|
Sutta pitaka
|
Vinaya pitaka
|
Bhikkhular |
Abhidhamma-Pitaka, tarih olarak ilk ikisinden daha sonra olan bu külliyat, farklı mezheplere göre değişen yedi ayrı Abhidhammadan oluşur. Bunlar öğretinin felsefi bir çözümlemesinin yapıldığı ve sistematik hale getirildiği metinlerdir. Keşişlerin bilimsel faaliyetlerinin bir sonucu olarak ortaya çıkmışlardır.
19.Soru
Hindu dini ve felsefesinin ortak hedefi olarak kabul edilen Mokşa nedir?
İnsanların yeniden dirilmesi |
İnsanların farklı bir canlı olarak dirilmeleri |
İnsanların mutlak iyiliği arzulamaları |
İnsanların bir daha başka bir bedende yeniden bu dünyaya gelmemeleri |
İnsanların dünyaya daha iyi bir kastın üyesi olarak gelmesi |
Hindu dinlerinde insanların ruhlarının sürekli olarak ölümden sonra yeni bedenlerle bu dünyaya gidip gelmeleri, onlar eylemde bulundukça kaçınılmaz olsa da, söz konusu ölüm ve yeniden doğum zincirinden kurtulmak mümkündür. Hem dini grupların hem de felsefi grupların hepsinin amacı insanları bu sonsuz ölüm-yeniden doğum zincirinden kurtarmanın yolunu bulmaya çalışmaktır. İnsanların öldükten sonra, ölüm-yeniden doğum döngüsünden kurtulmaları ve bir daha başka bir bedende yeniden bu dünyaya gelmemelerine, mokşa denir
20.Soru
Milel ve Nihalin Reddiye tarzı kaleme alınan apolojetik eserlerden temel farkı nedir?
Milel ve Nihal kavramlarına İslâm âlimlerinin farklı anlamlar yüklemiş olması |
Milel terimini vahiy geleneğine dayanan dini akımlar için Nihal terimini ise vahiy geleneğine dayanmayan akımlar ve yollar için kullanılıyor olması, |
Milel ve Nihal geleneği bağlamında kaleme alınan eserlerin insanlığın bilim mirasına önemli katkı sağlamış olması |
Milel ve Nihalin farklı inanç sistemlerini ele alıp tanımlarken elden geldiğinde ilginç inanç ve düşünce sistemlerinin kendi kaynaklarına ve argümanlarına yer vermesi ve ön yargılardan uzak şekilde onları tanımlamaya çalışması |
Milel ve Nihal başlığı altında kaleme alınan eserlerin İslâm Tarihindeki dinler tarihi çalışmaları açısından oldukça önemli olması |
Reddiye tarzı kaleme alınan bu apolojetik eserlerde, bir yanda doğru inanç olarak görülen akidenin savunusu yapılırken, yanlış inançlar ve düşünceler alabildiğine eleştirilmektedir. Milel ve Nihal geleneğinin bunlardan en temel farkı, farklı inanç sistemlerini ele alıp tanımlarken elden geldiğinde ilginç inanç ve düşünce sistemlerinin kendi kaynaklarına ve argümanlarına yer vermesi ve ön yargılardan uzak şekilde onları tanımlamaya çalışmasıdır. Bir başka ifadeyle reddiyeci apolojetik eserlerde farklılıklar sapkın ya da zındık addedilerek ön yargılara dayalı bilgiler de kullanılarak onların reddedilmesi hedeflenirken Milel ve Nihal geleneğinde farklılıkların olduğu gibi tanıtılmasına da çalışılmaktadır
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ