Yaşayan Dünya Dinleri Ara 3. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Hangisi taoizmin en önemli dört yorumundan birisi değildir?
Simyacı Ekol |
Mistik Ekol |
Ferdiyetçi Ekol |
Legalist Ekol |
Konfüçyanizm |
Taoizm’in en önemli dört yorumu veya ekolü Simyacı Ekol, Mistik Ekol, Ferdiyetçi Ekol ve Legalist Ekol’dür. Konfüçyanizm ise Taoizm’den sonra Çin’in en önemli ikinci yerli dini kabul edilmektedir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Hinduizm” söz konusu olduğunda evrensel veya esas inançlar olmasa da Hint dini-felsefi okulların hepsi tarafından gerçek olarak kabul edilen inançlardan biri değildir?
Karma
|
Samsara
|
Mokşa
|
Atman
|
Samhita |
Atman, karma, samsara ve mokşa ile ilgili inançlar da, Hinduizm söz konusu olduğunda ne evrensel ne de esas inançlar olmasa da, Hint dini-felsefi okulların hepsi tarafından gerçek olarak kabul edilirler.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi genel olarak dinlerin ortak özelliği arasında yer almaz?
İnsanların yaşam haklarının korunması
|
Kötülükten uzak durma
|
Anne babaya saygı
|
Tek tanrı inancı
|
İyiliğe teşvik etme |
Din, insanın vicdan duygusunu harekete geçirmek suretiyle insanı kötülükten alıkoymaya çalışmış ve iyiliği teşvik etmiştir. Bazı tali konularda iyi-kötü, günah olan ve olmayan konularında farklı tutumlar sergilemiş olsalar da dinler, genelde bakıldığında, insanın mal, can, ırz ve yaşam haklarının korunması, anne ve babaya saygı, fitne ve kötülükten uzak durulması ve benzeri temel konularda benzer yaklaşımlar içerisinde olmuşlardır. Fakat tanrıya dair dinlerin farklı yaklaşımları var.
4.Soru
Aşağıda verilen Şintoizm tanrılarından hangisi ay tanrısıdır?
Amaterasu |
İnari |
Susanova |
Tsukiyomi |
Atago |
Amaterasu, Güneş tanrıçası olup, diğer tanrıların başıdır. Fırtına ve deniz tanrısı Susanova, ateş tanrısı Atago, gıda tanrısı İnari ve Ay tanrısı ise Tsukiyomi’dir.
5.Soru
Budizm’deki bütün okullardaki öğretinin temeli kabul edilen iki öğreti nelerdir?
Vinaya-dhamma |
Vinaya-kharma |
Kharma-dhamma |
Parinirvana-dharma |
Tripitaka-parinirvana |
Keşişlerin en yaşlısı olan Sabbakami’nin başkanlık ettiği konsilde, ayrılıklar giderilerek vinaya ve dhammanın sahihliği onaylandı. Bu konsilde üzerinde uzlaşılan vinaya ve dhamma Budizm’deki bütün okullardaki öğretinin temeli kabul edildi.
6.Soru
Sâbiîlerin kutsal metinleri hangi dilde yazılmıştır?
Aramca |
İbranice |
Pehlevice |
Arapça |
Mandence |
Şıklarda geçen bütün diller bölgede kullanılmış/kullanılmaktadır. Fakat kutsal metinlerin yazılı olduğu dil Aramcanın doğu lehçelerinden birisi olan Mandencedir. Günlük hayatta Arapça konuşan Sâbiîler, bu dili anlamadan sadece ibadet dili olarak kullanırlar. Bu dili okuyup yazabilme ayrıcalığı ise yalnızca rahiplere aittir.
7.Soru
__________tüm inanç ve değerlerinde Mesih inancına ağırlıklı yer vermesi nedeniyle Kristosentrik ya da “Mesih merkezli” bir dindir.
Yukarıdaki boşluğu doğru tamamlayan seçenek hangisidir?
Hristiyanlık |
Müslümanlık |
Yahudilik |
Paganizm |
Sabiilik |
Hristiyanlık tüm inanç ve değerlerinde Mesih inancına ağırlıklı yer vermesi nedeniyle Kristosentrik ya da “Mesih merkezli” bir dindir.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi dünyada Hinduizm’i resmi devlet dini olarak kabul eden tek devlettir?
Çin
|
Nepal
|
Sri Lanka
|
Moğolistan
|
Vietnam |
Hinduizm, Hindistan nüfusunun yaklaşık yüzde 80’nin tabi olduğu; Batı ülkeleri de dâhil olmak üzere Hindistan dışında da 45 milyondan fazla mensubu bulunan bir dindir. Hindistan dışındaki 45 milyon bağlıdan 18 milyonu, Hinduizm’i devlet dini ilan eden tek ülke olan Nepal’de yaşamaktadır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mecusiliğin kutsal kitabı olan Avesta’nın bölümlerinden bir tanesi değildir?
Yasna |
Yaşt |
Denkard |
Videvdat |
Hurda Avesta |
Mecusiliğin kutsal metni Avesta’dır. Birkaç ana bölümden oluşan Avesta’nın bölümleri; Yasna, Visperad, Yaşt, Videvdat (Vendidat) ve Hurda Avesta (Küçük Avesta) olarak adlandırılır. Bu bölümler arasında en eski metinler 72 kısımdan oluşan Yasna’da bulunur. Yasna’nın 16 kısmı, geleneksel olarak Zerdüşt’ün kendisine atfedilir ve bunlar Gathalar (ilahiler) diye adlandırılır. “Denkard” Pehlevice bir derlemenin ismidir.
10.Soru
Sİhizm’in kurucusu aşağıdakilerden hangisidir?
Guru Hargobind |
Guru Arjan |
Guru Angad |
Guru Nanak |
Guru Har Rai |
Sihizmin bir inanç grubu olarak ortaya çıkışı bugün Guru Nanak olarak bilinen kişinin, otuz yaşlarında yaşadığı, kendisinin dini bir lider olmasıyla sonuçlanan dini tecrübeden kaynaklanır.
11.Soru
Aşağıdakilerden hangisi doğu budizm’nin yayıldığı ülkelerden biridir?
Moğolistan |
Tayland |
Endonezya |
Japonya |
Vietnam |
Doğu Budizm’i kategorisi içinde Çin, Kore ve Japonya’daki Budizm yer alır.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mecusiliğin kutsal metnidir?
Yasna |
Visperad |
Avesta |
Videvdat |
Yaşt |
Mecusiliğin kutsal metni Avesta’dır. Birkaç ana bölümden oluşan Avesta’nın bölümleri; Yasna, Visperad, Yaşt, Videvdat (Vendidat) ve Hurda Avesta (Küçük Avesta) olarak adlandırılır.
13.Soru
Hangisi Konfüçyüs’ün Çin’e ait eski metinlerden derleyerek ortaya koyduğu 5 kitap arasında yer almamaktadır?
Yi King |
Şu King |
Şi King |
Li King |
Tao-Te-King |
Tao-Te-King taozimin en önemli kutsal kitabıdır.
14.Soru
Dinin bir alt kolu ya da dinin kapsamı içerisinde sayılan ekoller olarak nitelenebilecek olan mezhepler, yapıları itibarıyla incelendikleri ana kategoriler aşağıdakilerden hangisidir?
Siyasi, kelami, itikadi |
İtikadî, fıkhî, siyasî |
Bilimsel, siyasi, kelami |
Alimi, fıkhî, dönemsel |
Kelami, alimi, itikadi |
Dinin bir alt kolu ya da dinin kapsamı içerisinde sayılan ekoller olarak nitelenebilecek olan mezhepler, yapıları itibarıyla itikadî, fıkhî ve siyasî olmak üzere üç ana kategoride incelenebilir.
15.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hinduizm mezhepleri arasında yer almaz?
Şaktizm |
Şivacılık |
Sihizm |
Vişnuculuk |
Bahamizm |
Günümüz Hinduizm’i içinde de varlığını devam ettiren ancak ortaya çıkışları çok eskilere giden üç ana mezhep vardır: Şivacılık, Vişnuculuk ve Şaktizm. Müslümanların uzun süreli Hindistan hâkimiyetleri (1211-1526 Delhi Sultanlığı ve 1526-1757 Moğol imparatorluğu), Hint kültürü üzerinde silinmez bir iz bıraktı. Ancak din olarak Hinduizm hâkim olmayı sürdürmüş olsa da, iki din arasında yaşanan kültürel etkileşim eklektik şahısların (Kebir gibi) ve hareketlerin (Sihizm gibi) ortaya çıkmasına yol açtı.
16.Soru
Brahmanizm olarak da anılan Veda Dini dönemi, Hinduizm’in kaçıncı safhası olarak kabul edilir?
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
Hinduizm’i beş safhaya ayırmak mümkündür: Birinci safhayı Hinduizm’in köklerinin bulunduğu İndus Vadisi medeniyeti dönemi; ikinciyi Brahmanızm olarak da adlandırılan Veda Dini dönemi; üçncüyü klasik Hinduizm, dördüncüyü Ortaçağ Hinduizmi ve beşinciyi de Yeni Hinduizm olarak adlandırabiliriz.
17.Soru
Müslümanları öncelikle Ortadoğu’daki dinler olmak üzere İslâm dışı dini gelenekleri incelemeye teşvik eden nedir?
Kaleme alınan eserlerde farklı inanç ve düşünce sistemlerinin konu edilmesi |
Kur’an’ın yaklaşık üçte ikisinin geçmiş toplumlara ilişkin kıssalardan, ehli kitap ve cahiliye dönemi Arap geleneğine yönelik tanımlama, eleştiri ve polemiklerden oluşması |
Milel ve Nihal geleneğinin, farklı inançların, Müslümanların iletişim içerisinde bulunduğu farklı dinsel ve kültürel grupların tanınmasını ve anlaşılmasını konu alması |
Dinin, tarih boyu metafizik âlemle insan arasındaki ilişkinin kurulmasında, insanın yaşamında yer verdiği üstün güç ya da güçlerin tanımlanıp ifade edilmesinde ve insanın sığınma ve yakarma gibi duygularına cevap vermede önemli bir rol oynuyor olması |
Yeryüzünde düzen ve intizamın sağlanması, adalet ve huzurun tesis edilmesi, gerek bireysel gerekse toplumsal yaşamın sağlıklı temellere oturtulması ve doğal çevrenin korunup gözetilmesi açısından kişilerin, kendi çıkar ve menfaatleri doğrultusundaki mutlak serbestlikten öte ahlaki kurallarla yükümlü olmaları |
İslâm tarihinde İslâm dışı dinsel geleneklere ilgi ve alaka oldukça erken dönemlere kadar uzanır. Kur’an ve diğer temel İslâmi kaynaklarda farklı inanç sistemleri hakkında birçok bilgi ve tartışma yer almaktadır. Hatta bir bütün olarak değerlendirildiğinde Kur’an’ın yaklaşık üçte ikisi geçmiş toplumlara ilişkin kıssalardan, ehli kitap ve cahiliye dönemi Arap geleneğine yönelik tanımlama, eleştiri ve polemiklerden oluşur. Bu materyal erken dönemlerden itibaren Müslümanları öncelikle Ortadoğu’daki dinler olmak üzere İslâm dışı dini gelenekleri incelemeye teşvik etmiştir. Nitekim İslâm tarihinin erken dönemlerinden itibaren reddiye kabilinden birçok eser yazılmıştır.
18.Soru
Sihler içinde seçkin bir savaşçı azizler tarikatı kuran guru hangisidir?
Guru Ram Das |
Guru Har Krişna |
Guru Hargobind |
Guru Gobind Singh |
Guru Har Rai |
Guru Gobind Singh, Moğollar tarafından öldürülen babasının intikamını almak ve dış baskılara karşı koymak maksadıyla sihler içinde seçkin bir savaşçı azizler tarikatı kurdu.
19.Soru
Cayin geleneğinin kutsal metinlerinden Angabâhya’da bulunan aşağıdaki kısımlardan hangisi keşişlerin hayatını düzenler?
Upanagalar |
Chedasûtralar |
Mûlasûtralar |
Prakirnasûtralar |
Cûlikâsûtralar |
A. Upanagalar (upanga, angalara bağlı, yardımcı) on iki metinden oluşur ve çoğunluğu itibariyle laiklere yönelik olan anlatılardan oluşur. B. Chedasûtralar, yedi metinden oluşan bu kitap, keşişlerin hayatını düzenleyen metinleri içerdiğinden Cayin disiplin kitabı olarak da adlandırılır. C. Mûlasûtralar. Dört Mûlasûtra vardır ve bunlardan üçü muhafaza edilmiştir. Bu üçünden biri olan daşavaikâlia on konferans ve iki eki içerir. Bunlar emredilen saatlar ötesindeki çalışma için gerekli malzemeyi oluştururlar. D. Prakirnakasûtralar (çok yönlü/çeşitli). On kısa metinden oluşur; hem törensel ilahiler hem de kutsal ölüm için hazırlanmada kullanılacak ritüellerin betimlenmesini içerirler. E. Cûlikâsûtralar. Angabâhyar’ın son kısmı, ilave ek anlamında Cûlika diye adlandırılır. İki çalışmayı ihtiva eder. Bunların her ikisi de, diğer kanonik metinlerin büyük kısmında bulunan malzemelerin özetini içerirler.
20.Soru
Budist kutsal metinleri kaç kategoriye ayrılır?
3
|
4
|
5
|
6
|
10 |
Budist kutsal metinleri üç kategoriye ayrılır: Birincisi, içeriklerinin genel olarak Buddha’nın ağzından geldiği kabul edilen Pali dilindeki Tipitakada (Sanskritçe=tripitaka) korunmuş olan erken dönem kanonik metinler. İkincisi kronolojik olarak az önceki kanonik metinleri takip etseler de, onların tespit edildiği zaman bu grup içine girme imkânı bulamayan, fakat kanonik olanlara benzeyen metinlerdir. Üçüncü kategoride yer alanlar ise birçok sahte kononik ya da kanonik olmayan metinlerdir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ