Yaşayan Dünya Dinleri Ara 30. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Cayinizm'e göre ruhun bu dünyaya sonsuz defa gidiş gelişine ne ad verilir?
Düalizm |
Teizm |
Yin-Yang |
Monateist |
Reenkarnasyon |
Cayinizm ezeli ve edebi ve yaratılmamış olduğunu kabul ettiği ruhun bu dünyaya sonsuz defa gidiş gelişine (reenkarnasyon) inanır. Hinduizm de sonsuz gidiş-geliş dögüsü samsara olarak adlandırılır.
2.Soru
Dinler Tarihinin dinleri incelerken kullandığı ‘deskriptif yöntem’ dini hangi açıdan ele alarak incelemektedir?
Tarihsel tezahüre göre |
Dini fenomenlere göre |
Dinler arası karşılaştırmaya göre |
Kişisel duygu düşünce ve yoruma göre |
Toplumsal ve kurumsal yapılarına göre |
Dinin tarihsel tezahürünü geçmişten günümüze ele alan dinler tarihi, dinleri çeşitli yöntemlerle inceler. Bunlardan deskriptif yöntemle, dinin ya da dinlerin tarihsel tezahürü olduğu gibi tanımlanmaya çalışılır.
3.Soru
Eski Çin imparatorlarına ait sözler ve onlara ait öğütler, emirler, kanunlar gibi bilgilerin yer aldığı kitap hangisidir?
Şiirler kitabı |
Tarih kitabı |
Törenler kitabı |
Değişiklikler kitabı |
İlkbahar ve sonbahar yıllıkları |
Tarih kitabı Çin’in en eski tarih kitabıdır. Kitapta, eski Çin imparatorlarına ait sözler ve onlara ait tarihi bilgiler ile öğütler, emirler, kanunlar, sözleşmeler gibi belgeler yer almaktadır.
4.Soru
Eğer acıya sebep olan cehaletten kaynaklanan arzu ise, arzunun ortadan kaldırılmasıyla acı da ortadan kalkacaktır şeklinde açıklanan Buddha öğretisi aşağıdakilerden hangisidir?
Dukkha |
Samudya |
Maggha |
Nirodha |
Anicca |
Nirodha (Acının kaldırılması). Buddha’yı diğer çağdaşlarından farklı kılan onun, varlığını ve sebebini tespit ettiği acının kaldırılmasının da mümkün olduğunu bulmuş olmasıdır. Eğer dukkhaya sebep olan cehaletten kaynaklanan arzu ise, arzunun ortadan kaldırılmasıyla acı da ortadan kalkacaktır.
5.Soru
Tanrı ya da tanrıların doğaüstü üstün güçler olarak algılandığı geleneklere ne ad verilir?
Senkretizm |
Panteizm |
Teizm |
Satanizm |
Henoteizm |
A şıkkı: Savaşlar, istilalar, sürgünler, göçler ve benzeri nedenlerle farklı dini geleneklerin zorunlu olarak yan yana varlıklarını devam ettirmeleri durumu, zamanla bu geleneklere bağlı insanların birbirleriyle bilinçli ya da bilinçsiz bir ilişkide bulunmaları durumunu doğurmaktadır. Bu da doğal olarak farklıdin mensubu insanların dini anlama ve yaşama noktasında birbirlerinden etkilenmelerine neden olmaktadır. Bu durum zamanla yeni din yorumlarının ve mezhepleşme hareketlerinin ortaya çıkışına zemin hazırladığı gibi, bazıdurumlarda dini senkretizmin yaşanmasına ve farklı dini değerleri bir araya getirmek suretiyle oluşturulan yeni inanç sistemlerinin/dinlerin oluşumuna da neden olabilmektedir. Bu şekilde ortaya çıkan ve farklı inanç sistemlerinden inanç ve ibadet unsurları taşıyan melez dinsel gelenekler “senkretik dinler” olarak tanımlanmaktadır.
B şıkkı: Tanrıyla doğanın birbirine içkinliği düşüncesidir.
C şıkkı: Teizm tanrı ya da tanrıların doğaüstü üstün güçler olarak algılandığı geleneklerdir.
D şıkkı: Müstakil bir inanç sistemi ve ibadet anlayışını geliştirip temsil etmekten öte, kurulu yaygın dinsel geleneklere ve sosyal değerlere karşı bir anarşizmi, başkaldırıyı temsil eden, bütün tutum ve tavırlarını buna göre oluşturan ve bu bağlamda bazen nefret,şiddet ve teröre yer veren hareketler de kült kapsamında sayılabilir. 20. yüzyıl ortalarından itibaren Batıda yayılan Satanizmi bu bağlamda değerlendirmek mümkündür.
E şıkkı: Bazı dinlerde ise çoktanrıcılık kabul edilmekle birlikte, bunlardan yalnızca birisi üstün güç olarak kabul edilip tazim edilir. Böylesi geleneklerin tanrı inancı Henoteizm kavramıyla ifade edilir.
6.Soru
Budizmin nihai amacını ifade eden Nirvana’nın açılımı aşağıdakilerden hangisidir?
Bütün varlıklar mutluluğu yaşasalar da bu da geçici bir mutluluktur. |
Bir şeyin yani acının var olması için onun bir sebebinin olması gerektiği görüşüdür. |
Dünyada her şeyin sürekli bir akış halinde olduğu, her şeyin değiştiği, değişmeyen hiçbir şeyin bulunmadığıdır. |
Her şey birbirine bağlı olarak ortaya çıkar, var olur. |
Cehaletin ortadan kalkması durumudur. |
Budizm’in nihai hedefi olan kurtuluşu ifade etmek için kullanılan nirvana (Palice=nibbana), ateşin sönmesi için kullanılan bir kelime olup “sönme, “sakinleşme” anlamına gelir. Cehaletin ortadan kalkması durumudur.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi ying yang inancıyla ilgilidir?
Kainattaki herşey iyi - kötü, olumlu - olumsuz gibi zıtlıkların ilkesine göre hareket eder. |
Dünya geçicidir. |
Dünyada birşeyler elde etmek için gayret göstermek boşunadır. |
İnsanın mutluluğu başkalarının mutluluğuna bağlıdır. |
Ömrün kısalması günahların sonucudur. |
Ying yang zıtların birliğini temsil eder. Cevap A'dır.
8.Soru
İnsanlık tarihinde din çağı öncesi bir sihir ve büyü dönemi olduğu üzerine duran kimdir?
Frazer |
Hegel |
Said Feyuni |
Aldülkahir el- Bağdadi |
İbnu’n Nedim |
Hegel insanlık tarihinde din çağı öncesi bir sihir ve büyü dönemi olması gerektiğini savunmuştur.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Budizm’in 5 emrinden biri değildir?
Yaşayan canlıları öldürmemek |
Dünyevi zevklere kapılmamak |
Verilmeyen şeyi almaktan kaçınma |
Yalan söz söylemekten kaçınmak |
Uyuşturuculardan uzak durmak |
Budizm’in ahlaki yaşam kurallarını oluşturan bu sekizli yola ilave olarak tipitakanın ikinci sepetini oluşturan Sutta Pitakada bulunan, Panca Sila’da söz konusu seçkin sekizli yolun dördüncü safhasının bir genişletilmesi olan başka ahlaki davranış kuralları da yer alır. Bunlar beş Budist emir olarak bilinirler ve şunlardan oluşurlar: Yaşayan canlıları öldürmemek; verilmeyen şeyi almaktan kaçınma; duyusal yanlış davranıştan kaçınmak. Bu sonuncusu hem yasaklanmış ilişkilere girmeyi hem de yanlış fiziksel davranışları içerir. Mesela, Homoseksüellik, kesinlikle yasaklanmış bir davranıştır. Diğerleri ise, yalan söz söylemekten kaçınmak ve uyuşturuculardan uzak durmaktır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Hinduizm için söylenebilir?
Taoizmden sonra dünyanın en eski dini kabul edilir. |
Hinduizmi devlet dini olarak kabul eden ülke Hindistandır. |
Herhangi bir kutsal metni tek başına bağlayıcı olarak kabul etmez. |
Dini uygulamaları zorunlu görür. |
Hinduizmde temel olan birşey gruptan gruba değişmez. |
Hinduizm herhangi bir şahsı kurucusu olarak görmedikleri gibi, herhangi bir kutsal metni tek başına bağlayıcı olarak da kabul etmezler. Herhangi dini bir uygulamayı zorunlu görmedikleri gibi herhangi bir doktrini de dogma olarak kabul etmezler. Bütün Hindular için evrensel anlamda geçerli olan bir uygulama ve dogma da yoktur. Hindu bir grup için temel olan bir şey, bir diğer grup için öyle olmayabilir. Cevap C'dir.
11.Soru
Kur’an’da din terimi aşağıdaki hangi anlamda kullanılmaz?
Yol |
Hayat tarzı |
Hesap günü |
Ruhani |
Kanun |
Kur’an’da din terimi, “yol, hayat tarzı, hesap günü, kanun, hüküm” ve benzeri anlamlarda kullanılmaktadır.
12.Soru
Taoizm ekollerinden hangisine göre herşeyin bir kuralı vardır ve bu nedenle devlet, halkın huzuru ve saadeti için herkesin kanunlara uymasını sağlamalıdır?
Mistik Ekol |
Legalist Ekol |
Ferdiyetçi Ekol |
Simyacı Ekol |
Ch’an Mezhebi |
Taoizm ekollerinden legalist ekole göre, herşeyin bir kuralı vardır. Gökteki yıldızlar nasıl belli bir kurala göre hareket ediyorsa, insanların saadeti de kurallara uyarak hayatlarını sürmeleri ile mümkündür. Bu nedenle devlet, halkının huzuru ve saadeti için kanunlara uymalarını sağlamalıdır. Doğru cevap B'dir.
13.Soru
Hindistan dışındaki Budizm'in tarihi, Kuzey, Güney ve Doğu Budizm'i şeklinde ele alınmaktadır. Aşağıdakilerden hangisi Doğu Budizm’in içerisinde yer alan ülkelerdendir?
Kamboçya |
Çin |
Tibet |
Tayland |
Vietnam |
Doğu Budizm’i kategorisi içinde Çin, Kore ve Japonya’daki Budizm yer alır. Çin’e Budizm ilk önce Kuzey Hindistan’dan İpek Yolu vasıtasıyla daha sonra da deniz yoluyla güney Asya ülkelerinden geldi. Doğru cevap B'dir.
14.Soru
Budizm’in nihai hedefi olan kurtuluşu ifade etmek ve ateşin sönmesi için kullanılan bir kelime olup “sönme, sakinleşme” anlamına gelen hangisidir?
Düalizm |
Teizm |
Nirvana |
Monateist |
Reenkarnasyon |
Budizm’in nihai hedefi olan kurtuluşu ifade etmek için kullanılan Nirvana (Palice=nibbana), ateşin sönmesi için kullanılan bir kelime olup “sönme, “sakinleşme” anlamına gelir.
15.Soru
Tanrı yada tanrıların olağanüstü üstün güçler olarak algılandığı geleneklere ne denir?
Düalizm |
Teizm |
Yin-Yang |
Monateist |
Düalist |
Teizm tanrı ya da tanrıların olağanüstü üstün güçler olarak algılandığı geleneklerdir.
16.Soru
Hangisi Budizm’de bu dünyadan olan kavramı için kullanılır?
Lauikaka |
Lokattara |
Nirvana |
Dharma |
Arhat |
Bu dünyadan olan/lauikaka ve bu dünyadan olmayan/lokattara denir.
17.Soru
İslâm Tarihindeki dinler tarihi çalışmaları açısından oldukça önemli olan ve farklı inanç ve düşünce sistemlerinin masaya yatırıldığı eserler hangi başlık altında kaleme alınmıştır?
Milel ve Nihal |
“Diyanat” ve “firak” |
Fenomenoloji |
Sapkın ve Zındık |
Reddiyeci apolojetik |
İslâm Tarihindeki dinler tarihi çalışmaları açısından oldukça önemli olan ve farklı inanç ve düşünce sistemlerinin masaya yatırıldığı eserler Milel ve Nihal başlığı altında kaleme alınmıştır. Doğru cevap A'dır.
18.Soru
Mahayana’ya göre Buddha kaç bedene/görünüşe sahiptir?
İki |
Üç |
Dört |
Beş |
Altı |
Mahayana’ya göre Buddha üç bedene/görünüşe sahiptir. Nirmankaya, evrensel aşkın buddha’nın dünyevi tezahürü olan beden; Sambhogakaya, Buddha’nın semavi bedenidir. Buddha bu bedeni, boddhisattvaları öğretmek için giyinir; Dharmakaya, Buddha’nın şekilsiz, tanımlanamaz hakiki bedenidir. Mahayana Budizm’inde mutlak hakikat düzeyinde yalnızca bu bedeni gerçektir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisinde Henoteizm kavramı en doğru şekilde tanımlamaktadır?
Birçok tanrının varlığını kabul edip bunların hepsini eşit kabul eden teolojik yaklaşım |
Birçok tanrının varlığını kabul etmekle birlikte bunlardan yalnızca birisini üstün kabul eden teolojik yaklaşım |
Tek bir tanrının varlığını kabul eden teolojik yaklaşım |
İyi ve kötü düalitesi çerçevesinde bir iyilik bir de kötülük tanrısının varlığını kabul eden teolojik yaklaşım |
Mesih inancına ağırlıklı yer veren bu nedenle Kristosentrik ya da “Mesih merkezli” kabul edilen teolojik yaklaşım |
Henoteizm en doğru şekliyle, birçok tanrının varlığını kabul etmekle birlikte bunlardan yalnızca birisine tapınmayı esas alan teolojik yaklaşım olarak tanımlanabilir. Doğru cevap B'dir.
20.Soru
Din kavramı ne zamandan beri vardır?
İnsanlığın var olduğu zamandan beri |
1. Yüzyıldan beri |
4. Yüzyıldan beri |
10. Yüzyıldan beri |
19. Yüzyıldan beri |
Dinin tarih boyu insanla birlikte varlığını sürdürdüğü, insanın olduğu her zamanda ve her yerde var olduğu bir gerçektir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ