Yaşayan Dünya Dinleri Final 23. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İslâm’ın ‘beş temel şartı’nı oluşturan ibadetlerden değildir?
Namaz |
Zekât |
Oruç |
Abdest |
Hac |
Namaz, Oruç, Hac, Zekat ve ‘Kelime-i Şehadet’i söylemek İslâm’ın ‘beş temel şartı’nı oluşturmaktadır. Abdest beş temel şartların içinde yer almaz
2.Soru
Mecusiliğin kurucusu Zerdüşt'le ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?
Hiç evlenmemiştir |
Gençlik yıllarından itibaren inzivalara çekilmeye başlamıştır |
Tek tanrıcılığı savunmuştur |
İlk vahiy gelmesinden sonra yaklaşık on yıl sadece kuzenini kendine inandırmıştır |
Turanlılarla yapılan bir savaşta ölmüştür |
Zerdüşt’ün yaşadığı zaman konusunda çeşitli tartışmaların varlığı bilinmektedir. Zerdüşt’e atfedilen Gathalardaki ifadelerle Vedalar arasındaki benzerlikten hareketle bazı günümüz araştırıcıları Zerdüşt’ün MÖ 1600-1400 arasında yaşamış olabileceği ihtimali üzerinde durmaktadırlar. Diğer taraftan yaygın İran geleneği Zerdüşt’ün Büyük İskender’in İran Seferinden (MÖ 258) 258 yıl önce yaşamış olduğunu var saymaktadır. İran kaynakları Zerdüşt döneminde onun öğretilerine tabi olan kral Viştaspa’dan bahsetmektedir. Viştaspa’nın Büyük Darius’ün babası olan Histaspes ile aynı kişi olduğu kabul edilirse Zerdüşt MÖ 7.-6. yüzyıllarda yaşamış olmalıdır. İran geleneğinde Zerdüşt 77 yıl yaşamıştır. Bu durumda onun MÖ 630/628 – 553/551 yılları arasında yaşamış olduğu söylenebilir. Yirmi yaşlarında evlenen Zerdüşt’ün bu evliliğinden İşatyastra adındaki bir oğlu ve üç kızı olmuştur. Zerdüşt, 20 yaşına geldiğinde önemli değişikler yaşamaya başlamış; sık sık dağlara ve ıssız yerlere çekilerek inziva yaşantısı sürmeye çalışmıştır. Zerdüşt, yaşadığı dönemin çoktanrıcılığına karşı tek tanrı inancına dayalı bir öğretiyi insanlara yaymakla görevli olan bir elçi olarak faaliyetlerine başlamıştır. Faaliyetlerinin başlarında Zerdüşt’ün fazla başarılı olmadığı; aksine içinde yaşadığı toplum tarafından tepkiyle karşılandığı anlatılmaktadır. Öyle ki otuz yaşındaki ilk vahiy tecrübesinden sonra başladığı inancı yayma çabalarında ilk on yıl içerisinde yalnızca kuzenini kendisine inandırabilmiş olduğu söylenmektedir. Kral Viştaspa’nın yanına gittikten sonra komşu Turanlılar ile yapılan bir savaşta da vefat etmiştir.
3.Soru
18 yıl süren Konsil aşağıdakilerden hangisidir?
Trente Konsili |
I. Vatikan Konsili |
I. İstanbul Konsili |
I. İznik Konsili |
Kadıköy Konsili |
Katolik kilisesi tarafından bir tür karşı reform özelliği taşıyacak olan bu konsil uzun süren çalışmalar neticesinde nihayet 1542 yılında Trente’de toplandı. 1545’te açılan konsilde sapık doktrinlerin mahkum edilmesi, katolik dogmaların tarifi, Katoliklik içinde köklü reformların yapılması gibi konular görüşüldü. 18 yıl süren konsilde Katolik din anlayışı tümüyle gözden geçirilmiştir.
4.Soru
Tevrat’ta Elohim, El Elyon, El Olam, El Şadday isimleri kim ya da ne için kullanılmaktadır?
Mesih |
Peygamber |
Tanrı |
Kutsal kitap |
Ahiret |
Tevrat’ta Tanrı için en çok kullanılan isimler Elohim’dir. Bunun dışında El Elyon (en yüce olan), El Olam (sonsuz olan), El Şadday (güçlü olan) isimleri de kullanılmaktadır.
5.Soru
Tanrının evrensel kurtarma iradesiyle, kurtuluşun sadece İsa Mesih ve Kilise'de olduğu görüşünü uzlaştırmaya çalışan görüş aşağıdakilerden hangisidir?
Kilise Merkezli |
Çoğulcu Yaklaşım |
Kapsayıcı veya Uzlaştırıcı Yaklaşım |
Dışlayıcı Geleneksel Yaklaşım |
Yahova Şahitleri |
Hıristiyanlığın diğer dinlere bakışında; kapsayıcı veya uzlaştırıcı yaklaşım, Tanrının evrensel kurtarma iradesiyle, kurtuluşun sadece İsa Mesih ve Kilise'de olduğu görüşünü uzlaştırmaya çalışan bir görüştür. Kurtuluş bu gelenekleri de kapsar. Hıristiyanlık dışı dinlerde de Tanrı’ya götüren işaretler, manevi zenginlikler vardır. Ancak insanlığı kurtuluşa götürmekte yetersizdirler. İsa Mesih bunları tamamlar, mükemmel hale getirir. Bu görüşü savunanların sayısı da fazla değildir.
6.Soru
Hz. İsa’yı görmüş ve öğretisini direkt ondan alarak oluşturulmuş İncil aşağıdakilerden hangisidir?
Luka |
Markos |
Barnabas İncili |
Matta |
Yuhanna |
Barnabas İsa’nın havarisidir ve Hz. İsa’dan bizzat duyularak yazılan tek incildir. Matta, Markos, Luka ve Yuhanna gibi 4 incil sahibinin aksine, o Hz. İsa’yı görmüş ve öğretisini direkt ondan almıştır. Daha sonra 325 yılında toplanan İznik konsilinde mevcut olan 300 İncil 4’e indirildi. Bu 300 İncil arasında Barnabas İncili de bulunmaktaydı. Barnabas İncili burada yasaklanıp 4 incil dışında İncil bulunduranların öldürüleceğine dair kanun çıkarıldı.
7.Soru
Cayinizmde çalmama ilkesi hangisidir?
Ahimsa |
Satya |
Brahma-carya |
Aprigraha |
Asteya |
Manastır hayatına başlayacak (erkek ya da kadın) herkesten yerine getirilmesi istenen ve “beş büyük yemin/ mahabavrata” olarak da adlandırılan eylemler vardır. Bunlar keşiş için: Var olan herhangi bir canlıya zarar vermeme (ahimsa), yalan, uydurma söz söylememe (satya), çalmama (asteya), bekâr bir hayat sürme (brahma-carya) ve dünyayı terk etme(aprigraha).
8.Soru
Doğrulama, gerçekleme, onaylama, teyid etme, tasdik etme manalarına gelen hıristiyan ilahiyatında "vaftizi pekiştirme ayini" olarak uygulanan tören aşağıdakilerden hangisidir?
Vaftiz |
Evharistiya |
Konfirmasyon |
Tevbe |
Pentikost |
Konfirmasyon, doğrulama, gerçekleme, onaylama, teyid etme, tasdik etme manalarına gelmektedir. Bu kavram hıristiyan ilahiyatında "vaftizi pekiştirme ayini" olarak uygulanmaktadır. Konfirmasyon, daha önce vaftiz edilmiş ve Hıristiyanlığı kabul ettiğini kilisede cemaat huzurunda ilan etmiş olan erginlerin, bu imanlarına devam ettiklerini, engellere ve imtihanlara rağmen imanda sabit olduklarını te’kid etmeleri ve onların imanlarının papaz tarafından onaylanmaları demektir. İmanlarını bu şekilde tazeledikten sonra aldıkları feyzin arttığına inanırlar. Vaftiz asli günahtan ve sonradan işlenmiş günahtan kurtulmayı, Konfirmasyon ise, Tanrı’nın İsa-Mesih aracılığı ile insan soyu için yaptıklarına şahitliği sembolize etmektedir. Bundan dolayı o, vaftizin tamamlanması ve mükemmelleştirilmesi âyini olarak görülmüştür.
9.Soru
Rabbani geleneğe göre İşaya, Meseller, Neşideler Neşidesi ve Vaiz kitapları kim tarafından yazıya geçirilmiştir?
Kral Hizkiya |
Yazıcı Ezra |
Büyük Meclis üyeleri |
Yeşu peygamber |
Yeremya peygamber |
Rabbani geleneğe göre İşaya, Meseller, Neşideler Neşidesi ve Vaiz kitapları kral Hizkiya tarafından; Ezra, Nehemya ve Tarihlerin büyük bölümü yazıcı Ezra tarafından; Hezekiel, On İki peygamber, Daniel ve Ester kitapları da Büyük Meclis üyeleri tarafından yazıya geçirilmiştir.
10.Soru
Taoizm ve Konfüçyanizm tarihsel olarak aşağıdakilerden hangisinin etkisi altında kalmıştır?
Hristiyanlık. |
Yahudilik. |
Şintoizm |
Budizm. |
Şamanizm. |
Her iki dinde gerek tarihsel gerekse coğrafik etkilerle Budizm etkisi altında kalmıştır. Cevap D'dir.
11.Soru
Hz. Muhammed kaç yılında nerede dünyaya gelmiştir?
571 senesi-Medine |
572 senesi-Medine |
571 senesi-Mekke |
572 senesi-Mekke |
573 senesi-Medine |
İslâm dinini tebliğ eden Hz. Muhammed, 571 yılında Arabistan Yarımadası’nda Mekke şehrinde dünyaya geldi.
12.Soru
Hangisi neşe ve eğlence bayramıdır?
Hanuka |
Purim |
Pesah |
Tevratı Hatim |
Çardaklar |
Purim, neşe ve eğlence bayramıdır. 14 Adar günü kutlanan bu bayram, Pers yönetiminin Yahudilere uygulamayı tasarladığı katliamın tarihini belirlemek için kuraya başvurduğu veya zar attığı için, kuralar veya zarlar anlamında Purim adı verilmiştir.
13.Soru
Yang-Tzu Taoizm’in hangi ekolünü temsil eder?
Simyacı Ekol |
Ferdiyetçi Ekol |
Mistik Ekol |
Legalist Ekol |
Felsefi Ekol |
Ferdiyetçi ekolün temsilcisi, M.Ö. 4.yy.’da yaşamış olan Yang-Tzu’dur. Bu ekole göre, her şey belli bir kadere bağlı olarak hareket etmektedir. Bu nedenle, kaderin belirlediği şeyin dışında hiçbir şey olmaz.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Ortodoks Mezhebinin özellikleri arasında yer almaktadır?
Yirmi bir konsil ve kararlarını kabul ederler. |
Son yargı gününü, cennet, cehennem ve a’rafı kabul ederler. |
Kutsal Kitap yanında Kilise Babaları’nın yazıları da ikinci derecede saygınlığı olan metinlerdir. |
Papa tek otorite değildir ve yanılmazlığı yoktur. Hıristiyanlığı bilen herkes otoritedir. Papanın dünyevi hiçbir yetkisi yoktur ve imparatordan üstün değildir. |
Dînî konularda başvurulacak tek kaynak Kutsal Kitap’tır; konsil kararları ve kilise dogmaları değildir. |
‘Yirmi bir konsil ve kararlarını kabul ederler.’ ve ‘Son yargı gününü, cennet, cehennem ve a’rafı kabul ederler.’ özellikleri Katolik Mezhebine aittir. ‘Papa tek otorite değildir ve yanılmazlığı yoktur. Hıristiyanlığı bilen herkes otoritedir. Papanın dünyevi hiçbir yetkisi yoktur ve imparatordan üstün değildir.’ ve ‘Dînî konularda başvurulacak tek kaynak Kutsal Kitap’tır; konsil kararları ve kilise dogmaları değildir.‘ özellikleri Protestan Mezhebine aittir. ‘Kutsal Kitap yanında Kilise Babaları’nın yazıları da ikinci derecede saygınlığı olan metinlerdir.’ özelliği ise Ortodoks Mezhebine aittir.
15.Soru
Sâbiî düalizminin en çarpıcı özelliği nedir?
Işık ve karanlık ya da iyi ve kötü arasındaki mutlak ayrım |
İyi düşünce, iyi söz ve iyi davranış esası |
Her şey sürekli bir değişim içerisindedir inancı |
İnsanların bu dünyaya tekrar tekrar gelişlerini kabul etme |
Maddenin ruha hâkim oluşuyla onun asli niteliklerini kaybetmesi |
Sâbiî düalizminin en çarpıcı özelliği ışık ve karanlık ya da iyi ve kötü arasındaki mutlak ayrıma dayalı olan ve evreni de kapsayan bir düaliteye dayalı olmasıdır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İsrail Cemaati dışında görülen gruplardan biri değildir?
Ortodokslar |
Ger Toşav |
Putperestler |
Heretikler |
Murtedler |
İsrail cemaati dışında görülen kişiler genellikle dört ayrı grupta değerlendirilmiştir. Bunlar yedi prensiplik Nuh kanunlarına uyan yerleşikyabancılar (ger toşav) veya Nuhiler, bu grubun tam karşısında yer alan ve farklı terimlerle ifade edilen putperestler (nohri, akum, kenani, oved, avoda zara), Samirileri ve Hıristiyanları da içine alacak şekilde Yahudi soyundan olan veya olmayan heretikler (min, kuti,) ve bazı açılardan goyim içerisinde anılan mürtedlerdir (mumar).
17.Soru
- Peruşim
- Purim
- Sadukim
- Sukot
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Yahudi mezheplerindendir?
Yukarıdakilerden hangisi veya hangileri Yahudi mezheplerindendir?
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I ve III |
II, III veIV |
Her dinde olduğu gibi Yahudilik’te de hem inanç ve doktrin hem de ibadet ve uygulama konularında, gerek tarihi süreçte gerekse günümüzde, farklı kültür muhitlerinde olmaktan kaynaklanan veya farklı din ve akımlardan etkilenen yorum farklılıkları söz konusudur. Dinin anlaşılması ve yorumlanmasında ortaya çıkan bu farklılıklar, yorumu yapan insanların zeka ve bilgi düzeyleriyle de yakından alakalıdır. Yahudilik’te İkinci Mabed döneminin önemli özelliklerinden biri de M.Ö. II. Yüzyılda Filistin’de üç büyük Yahudi mezhebinin ya da grubunun tarih sahnesine çıkmasıdır ki bunlar Ferisiler (Peruşim), Sadukiler (Sadukim) ve Essenilerdir (İsiyim). Ayrıca miladi ilk yüzyılın ortalarında ortaya çıkan devrimci fanatiklereden (Zelot) de bahsetmek gerekir. Purim ve Sukot iki ayrı bayram isimleridir.
18.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Yahudiler için kullanılan isimlerden değildir?
Musevi |
İbrani |
Yahudi |
Arami |
İsraili |
Yahudileri tanımlamak için birçok terim kullanılmaktadır ki bunların başında İbrani, İsrail ve Yahudi kavramları gelmektedir.
19.Soru
Hint toplum hayatını düzenleyen kuralları içeren metinler hangileridir?
Şruti |
Smriti |
Krişna |
Dharma şastralar |
Ahimsa |
Hint kutsal metinleri şruti ve smriti olmak üzere iki gruba ayrılır. Dharma şastralar smriti gruban giren ve Hint toplum hayatını düzenleyen kuralları içeren metinlerdir.
20.Soru
Cafer-i Sadık’tan sonraki 7. İmamı, Cafer-i Sadık’ın küçük oğlu Musa Kazım olarak kabul edenlere ne isim verilmektedir?
‘İsmaililer’ |
‘Yedi İmamcılar’ |
‘Seb’iyye’ |
‘Oniki İmamcılar’ |
‘Zeydiler’ |
İmamiyye’de 7. İmam’ın, Cafer-i Sadık’ın oğlu İsmail’in (v. 760) olduğunu kabul edenlere ‘İsmaililer’ denmektedir. Bunlara ayrıca, ‘Yedi İmamcılar’ anlamında ‘Seb’iyye’ de denmektedir. Şia’nın önemli bir kolu olan Zeydiler, Hz. Ali’nin oğlu Hüseyin’in torunu Zeyd bin Ali taraftarlarına verilen isimdir. Oniki İmamcılar ya da ‘İsnâ Aşeriyye’ diye isimlendirilen Şiî mezhebine göre, Cafer-i Sadık’tan sonraki 7. İmam, Cafer-i Sadık’ın küçük oğlu Musa Kazım’dır. Onlar, Cafer-i Sadık’ın büyük oğlu olan İsmail’in imamlığını, onun bazı günahlara meyyal olması nedeniyle kabul etmezler.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ