Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 1. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakierden hangisi lirik şiirin belirleyici özelliklerinden biri değildir?
Duygusal coşkunun yoğun olduğu bir yapısı vardır |
Aşk, yalnızlık konuları işlenir |
Ölüm ve metafizik alanlarını şiire işler |
Şair iç dünyasını yoğun bir biçimde işler |
Okura doğrudan seslenip,onunla sanki kamusal alandaymış gibi açıkça diyaloğa girer. |
Lirik şiir, duygusal coşkunun yoğun olduğu,müzikal bir yapısı olan, konusunu genellikle aşk,yalnızlık, ölüm ve metafizik hassasiyetten alan şiirleri tanımlamak için kullanılır. lirik şiir, okura doğrudan seslenilen,onunla sanki bir kamusal ortamdaymış gibi açıkça diyaloğa girilen bir üslup değildir.
2.Soru
Bir roman kişisinin aklından geçenlerin anlatıcının aracılığına ihtiyaç duymaksızın aktarılmasına ne ad verilir?
Metinler arasılık |
Anlamsızlaştırma |
Üstkurmaca |
İç konuşma |
İç çözümleme |
İç konuşma, bir roman kişisinin aklından ge- çenlerin anlatıcının aracılığına ihtiyaç duymaksızın aktarılmasıdır. Okur dolaysız biçimde roman kişisinin düşünce dünyasının ve psikolojik durumlarının tanığı olur. Basit olarak kişinin kendi kendisiyle konuşmasının metinde doğrudan verilmesi tekniği olarak tanımlayabiliriz.
3.Soru
Fetih, işgalden kurtuluş gibi savaşa ve mücadeleye dayalı bir konuyu, belirli bir mitik veya efsanevi bir kahraman etrafında işleyen uzun, anlatısal şiirlere ne ad verilir?
Lirik |
Epik |
Dramatik |
Mistik |
İronik |
Epik
4.Soru
Aşağıdaki ifadelerden hangisi edebiyatın özelliklerinden biri değildir?
Duygu ve yaşantılardan beslenir. |
Gözlem ve izlenimlere dayanır. |
Gerçeklerden uzaktır. |
Gelecek tasarımı içerir. |
Eleştirel bir tutum taşıyabilir. |
Gerçeklerden uzaktır.
5.Soru
“Çini bir kâsede bir Çin çayı içmekteydi”, “Can kraker herkesin canı çeker” cümleleri şiirin hangi yönünü anlatmak için kullanılmamıştır?
Anlam ile biçimin kaynaşmasını |
Şiirde sesin öne çıkmasını |
Şiirde ses tekrarlarının önemini |
Şiirdeki en önemli ögenin anlam olmasını |
Slogan ile şiir dili arasındaki kesişmeyi |
Bu cümlenin önemi, dildeki seslerin anlamı pekiştirici birişleve sahip olmasıdır. Şiirin sadece tek başına anlamı yeterli değildir seslerin anlamı pekiştirici ve tekrarlayıcı olmalıdır.
6.Soru
Bireyin ortaya çıkışını haber vererek modern romanın temel karakteristiğini taşıması bakımından bir ilk olan eser hangisidir?
Princesse de Clèves |
Astrée |
Galyalı Amadis |
Don Kişot |
Goriot Baba |
Don Kişot, bireyin ortaya çıkışını haber vererek modern romanın temel karakteristiğini taşıması bakımından bir ilktir. Bundan böyle roman, eskiyen değerler ile yeni değerlerin arasında kalmış, tek başına kaderini yapmaya çalışan bireyin serüveni olarak yoluna devam eder.
7.Soru
Yahya Kemal’in, “Çini bir kâsede bir Çin çayı içmekteydi” (Beyatlı, 2009, s. 347) dizesiyle ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Anlam ile biçim kaynaşmıştır. |
"Ç" sesinin tekrarıyla üslup pekişmiştir. |
Şiirde sesin işlevini vurgulamıştır. |
Buradaki ses işlevi, tekerlemelerden farksızdır. |
Buradaki ses tekrarı, okura şiirsel haz verir. |
Doğru cevap D şıkkıdır.
8.Soru
Edebiyat eleştirisinde yaklaşımlar kaç grupta ele alınabilir?
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Edebiyat kuramlarında olduğu gibi, edebiyat eleştirisinde de yaklaşımlar dört grupta ele alınabilir: • Metne odaklanan eleştiri • Sanatçıya odaklanan eleştiri • Okura odaklanan eleştiri • Metin dışına odaklanan eleştiridir.
9.Soru
Bir sanatçının bütün bir eserini veya onun bir bölümünü alıp üslup bakımından taklit edilmesi ve ona benzer bir eser yazılması esasına dayanan metinler arasılık tekniği hangisidir?
Alıntı/montaj |
Yeniden yazma |
Parodi |
Kolaj |
Pastiş |
Pastiş, bir sanatçının bütün bir eserini veya onun bir bölümünü alıp üslup bakımından taklit edilmesi ve ona benzer bir eser yazılması esasına dayalıdır. Aslında postmodernizm öncesinde bir yazma kusuru olarak kabul edilen bu durum, postmodernizmin özgünlüğü ortadan kaldırmak amacıyla bilinçli bir biçimde kullandığı bir teknik hâlini almıştır. Postmodern romancı pastişi, taklit ettiği sanatçının kusurlarını göstererek alay etme veya takdir ettiği bir sanatçının üslubunu örnek alarak metnini zenginleştirme amacıyla kullanmaktadır.
10.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "belirli bir sürede gerçekleşen olayın kurgu içerisindeki süresini" ifade eder?
Vaka zamanı |
An |
Anlatma zamanı |
Durum |
Okuma zamanı |
"Vaka zamanı", öyküde anlatılan olayın meydana geliş zamanını ve süresini, "anlatma zamanı", belirli bir sürede gerçekleşen olayın kurgu içerisindeki süresini, "okuma zamanı" ise öykü metnini okurun okuduğu zaman ve süreyi ifade eder. Kısa öykünün zaman sınırlaması için öne sürülen “an” kavramı ise bazı kuramcılar tarafından yanıltıcı bulunmakta ve buna karşılık “durum” kavramı önerilmektedir. An, öyküyü, romanla öykü arasında yer alan ve kısalık bakımından türle benzeşen diğerlerinden ayırma amacı güden bir kavram olarak görülmektedir. Ancak öykülerin ele aldıkları zaman “an”dan daha geniş birimlere karşılık gelmektedir. Doğru cevap C’dir.
11.Soru
"Genel anlamda duygu durumlarını ve hayalleri şiir ahengini muhafaza ederek düz yazı olarak ifade eden tür. Türk edebiyatında Halit Ziya ve Mehmet Rauf tarafından kaleme alınmış örnekleri bulunmaktadır."
Yukarıda tanımı verilen türün adı aşağıdakilerden hangisidir?
Küçürek öykü |
Kısa öykü |
Duygusal öykü |
Mensur şiir |
Sanatlı öykü |
Tanımı verilen türün adı mensur şiirdir.
12.Soru
Eleştirmen I. A. Richards'ın ''Pratik Eleştiri'' adlı kitabına göre aşağıdaki sonuçlardan hangisi bir okurun şiiri anlama aşamasında içine düştüğü hatalı bakış açılarından birisi değildir?
Şiirin düz anlamını, yani yüzeysel olarak neden söz ettiğini, ne hakkında olduğunu anlamamanın yanı sıra şiirin ifade tonunu, amacını, taşıdığı duyguları da anlayamamak. |
İncelediği şiirin anlam yapısını ve teknik özelliklerini fark edip ortaya çıkarmak. |
Kelimelerin taşıdığı ahenk, tempo vb. beş duyuyla algılanabilecek özellikleri tanıyamamak. |
Dinî, siyasi vb. doktriner bağımlılıkların getirdiği değer yargıları ve beklentilerin ölçüleriyle şiire bakmak. |
Şiirde anlatılan bir konuyu kendi yaşantısı ile karıştırmak ve yorumu bu yöne kaydırmak. |
İncelediği şiirin anlam yapısını ve teknik özelliklerini fark edip ortaya çıkarmak.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 19. yüzyıl Amerikan roman-öykü yazarı, edebiyat eleştirmeni ve kısa öykünün ilk tanımlayıcılarından biridir?
Turgenev |
Edgar Allan Poe |
Gogol |
Balsac |
Tolstoy |
Edgar Allan Poe, 19. yüzyıl Amerikan roman-öykü yazarı, edebiyat eleştirmeni ve kısa öykü türünün ilk tanımlayıcılarındandır. Doğru cevap B’dir.
14.Soru
Sanatın malzemesi dil olduğunda ortaya çıkan ürün nedir?
Edebiyat |
Resim |
Heykel |
Dans |
Müzik |
Sanatın malzemesi dil olduğunda, ortaya çıkan ürün edebiyattır (yazındır). Dolayısıyla insan dilin hem gündelik kullanımının hem de sanatsal kullanımının içindedir.
15.Soru
"Ankara, sınırdaki durumdan rahatsız."
Yukarıdaki cümlede kullanılan mecaz türü hangisidir?
Metonimi |
Anlamsızlaşma |
Metafor |
Nida |
Tecahülü Arif |
Bir nesne veya olguya adıyla atıf yapmak yerine onunla doğrudan ilişkili olan bir şeyle
atıf yaptığımızda metonimi yapmış oluruz. “Ankara, sınırdaki durumdan rahatsız”cümlesini okuduğumuzda, Ankara’nın, Türkiye Cumhuriyeti hükûmetini temsil ettiğini anlarız.
16.Soru
Duygusal coşkunun yoğun olduğu, müzikal yapısı olan'' cümlesi hangisiyle ilglidir?
Dramatik. |
Lirik. |
Epik. |
İmaj. |
İfade tonu. |
Lirik. Cevap B'dir.
17.Soru
Bir anlatıda hika^ye düzlemindeki olayların düzenlenerek söylemin oluşturulmasına ne ad verilir?
Bir anlatıda hika^ye düzlemindeki olayların düzenlenerek söylemin oluşturulmasına ne ad verilir?
Zaman |
Roman kişisi |
Mekan |
Olay örgüsü |
Hikaye |
Olay örgüsü, Fransızcada “intrigue”, İngilizcede “plot”, Rusça “sjuzhet”, Türkçede olgu ya da vaka kuruluşu terimleriyle de karşılanır. Bir anlatıda hika^ye düzlemindeki olayların düzenlenerek söylemin oluşturulmasına olay örgüsü denir. Doğru cevap D'dir.
18.Soru
Kısa öyküde yazarın anlatmak istediklerini, anlatmayı tercih ettiklerini metne yansıtma sürecindeki tutumu nasıl adlandırılmaktadır?
tasarruf |
uzunluk |
yoğunluk |
çabukluk |
karmaşıklık |
Öykü tanımlamalarında sıklıkla karşımıza çıkan kavramlardan bir diğeri “ekonomi” ya da “tasarruf”tur. Farklı bir disipline ait bir terimin bir edebî tür için kullanılıyor oluşu öncelikle öykü kuramlarına uzak okur için ilginç gelebilmektedir. Burada kastedilen öykü türünün kısalığına sebep olarak gösterilen, yazarın anlatmak istediklerini, anlatmayı tercih ettiklerini metne yansıtma sürecindeki tutumudur.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi metin merkezli eleştiri için söylenemez?
Bir edebi^ metin okurun karşısında a^deta bir nesne gibi durmaktadır. |
Yazardan bağımsızdır. |
Bu yaklaşımın aşmak zorunda olduğu temel sorunlar yoktur. |
Üretildiği çevrenin koşullarından bağımsızdır. |
Okurun şahsi eğilimlerinden bağımsızdır. |
Metin merkezli eleştirinin mantığı şuna dayanır: Bir edebi^ metin okurun karşısında a^deta bir nesne gibi durmaktadır. Yazardan, üretildiği çevrenin koşullarından ve okurun şahsi eğilimlerinden bağımsızdır. Ama bu yaklaşımın aşmak zorunda olduğu iki temel sorun vardır. Doğru cevap C’dir.
20.Soru
...'Bir başı, ortası ve sonu olan kayda değer bir süre okuyucuyu alternatif bir dünyaya odaklayan bütünlüklü bir yapıdır.' cümlesi hangisiyle ilgilidir?
Şiir. |
Küçülerek öykü. |
Geleneksel hikaye. |
Roman. |
Durum öyküsü. |
Roman . Cevap D'dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ