Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Ara 6. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk edebiyatında geleneksel hikâyeden modern öyküye geçiş, hangi akıma yönelmeyle birlikte gözlemlenir?
romantizm |
realizm |
klasisizm |
natüralizm |
parnasizm |
Geleneksel hikâyeden modern öyküye geçiş ise Türk edebiyatının romantizmden realizme yönelmesiyle birlikte gözlemlenir.
2.Soru
Şiir sanatı ile ilgili aşağıdaki ifadelerden hangisi yanlıştır?
Şiir evrensel bir söz sanatıdır. |
Şiir, güçlü duyguların kendiliğinden taşmasıdır. |
Şiir, anlamı anlaşılmadan önce iletişim kurabilir. |
Şiir edebiyatın en yoğun ve rafine biçimidir. |
Gerçek veya tasarlanmış olayları anlatan düzyazı türüdür. |
Gerçek veya tasarlanmış olayları anlatan düzyazı türüdür.
3.Soru
Bir şiirde şair yerine onun yarattığı karakterlerin konuştuğu ve bu karakterler arasında bir diyaloğun geliştiği görülüyorsa sözü edilen şiirin türü nedir?
Lirik |
Epik |
Dramatik |
Mistik |
İronik |
Dramatik
4.Soru
Kısa öykünün diğer yakın ve benzer türlerle arasındaki ayrım noktası aşağıdakilerden hangisidir?
uzunluk |
kısalık |
ağdalı dil |
hicivlere yer verme |
düz anlatım |
Kısa öyküyü tanımlama çabalarının en başında türün sınırlarının belirlenmesi ve diğer yakın ve benzer türlerle aralarındaki ayrım noktalarının tespiti gelir. Burada boyut yani “kısa”lık türün belirleyici niteliğidir.
5.Soru
Aşağıdakilerden hangisi içerik bağlamında öyküyle ilintilidir?
Gerçek öykü. |
Tarihi olarak anlatılanlar. |
Duygulara bağlı olarak anlatılanlar. |
Ahlaki yönden eğitici olarak anlatılanlar. |
Kısa öykü. |
Gerçek öykü. Cevap A'dır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi roman tekniklerinden biri değildir?
Betimleme |
Bilinç akışı |
O¨yküleme |
Özetleme |
Gösterme |
Romanın başlıca beş temel tekniği, öyküleme, özetleme, gösterme (sahneleme), betimleme ve açıklamadır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi kurmaca bir türdür?
Roman. |
Gezi. |
Anı. |
Mektup. |
Yaşam öyküsü. |
Roman. Cevap A'dır.
8.Soru
Türk öyküsünü temellendirme işini üstlenen yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Orhan Pamuk |
Namık Kemal |
Halid Ziya Uşaklıgil |
Recaizade Mahmut Ekrem |
Tevfik Fikret |
Türk romanının da kurucu ismi olarak kabul edilen Halid Ziya, Batı edebiyatlarında önemli mesafeler katetmiş öyküyü kısmen Samipaşazade Sezai’den gelen eklerle temellendirme işini üstlenir. Türk öyküsü Halid Ziya’yı takip eden yıllarda geleneksel unsurlarla bağını zamanla koparacaktır (bk. Hançerlioğlu, 1957).
9.Soru
I. Olay örgüsü
II. Toplumsal Kaygı
III. Sanat endişesi
IV. İdeoloji
Amerikan eleştirisine göre yukarıdakilerden hangileri öykünün romana göre eksik kalan yönleridir?
I, II ve III |
I, II ve IV |
II ve III |
II, III ve IV |
I, III ve IV |
Amerikan eleştirisine göre öyküde sanat kaygısı vardır. Bu yüzden I, II ve IV numaralı maddelerde yer alan ifadeler Amerikan eleştirisine göre eksik bulunmuştur.
10.Soru
"James Cooper Lawrence'a ait öykü tasnifine göre öyküler içerik olarak şöyle tasnif edilir:
1. Gerçek öyküler
2. ..........."
Yukarıdaki bilgi notunda ........... ile gösterilen yere aşağıdakilerden hangisi getirilmelidir?
Tarihî öyküler |
Ahlâkî yönden eğitici öyküler |
Duygusal öyküler |
Kahramanlık öyküleri |
Hayalî öyküler |
Boş bırakılan yere "Hayalî öyküler" ifadesi getirilmelidir.
11.Soru
Hangi tür romanlarda kronolojik zamana bağlı kalınmış ve anlatının zamanı tarihsel bağlamla ilişkili kılınmıştır?
Tarihsel romanlarda |
Polisiye romanlarda |
Realist romanlarda |
Modernist romanlarda |
Postmodernist romanlarda |
Realist roman, yansıtmacı (mimetik) ve öykülemeci (diegetik) anlatım yöntemlerini kullanarak dış gerçekliği nesnel biçimde vermeyi amaçladığından kronolojik zamana bağlı kalır ve anlatının zamanını tarihsel bağlamla ilişkili kılar.
12.Soru
I. Edebiyat dönemlerini, sanatçıları ve eserleri tarihsel bir çizgi üzerine yerleştirmek.
II. Tarihi olaylar arkasındaki nedenleri araştırmak.
III. Ulusal ya da evrensel düzeyde tarihsel ve siyasal gerçeklerle edebiyat hayatı arasındaki ilişkileri araştırmak.
IV. Sanatçılar ve eserleri hakkında yaşamsal bilgiler vermek.
V. Farklı dillerde yazılmış eserleri ortak ve farklı yanlarıyla değerlendirmek.
Yukarıdakilerden hangileri edebiyat tarihinin araştırdığı konular arasında yer alır?
I ve II |
I ve III |
II ve IV |
I, III ve IV |
I, III ve V |
Edebiyat tarihi temel olarak üç yönde araştırma içindedir. Bunlar;
1. Edebiyat dönemlerini, sanatçıları ve eserleri tarihsel bir çizgi üzerine yerleştirmek,
2. Ulusal ya da evrensel düzeyde tarihsel ve siyasal gerçeklerle edebiyat hayatı arasındaki ilişkileri araştırmak.
3. Sanatçılar ve eserleri hakkında yaşamsal bilgiler vermektir.
Bu konular bir arada ve doğru olarak D seçeneğinde verilmiştir.
13.Soru
Etkisini günümüze dek sürdüren biçimci bir edebiyat eleştiri ekolü olan “Yeni Eleştiri” (New Criticism) ne zaman ortaya çıkmıştır?
18. yüzyılın son yarısı |
19. yüzyılın ilk yarısı |
19. yüzyılın son yarısı |
20. yüzyılın ilk yarısı |
20. yüzyılın son yarısı |
“Yeni Eleştiri” (New Criticism) 20. yüzyılın ilk yarısında ortaya çıkan ve etkisini günümüze dek sürdüren biçimci bir edebiyat eleştiri ekolüdür. Doğru cevap E'dir.
14.Soru
Modernliğin parametrelerine, bilimsel bilginin üstünlüğüne, pozitif bilimlere, doğrusal gelişmeye, ulus-devlet anlayışına, endüstriyalizme, kapitalizme, demokrasiye, laikliğe, insan haklarına, teknolojiye, bürokrasi ve uzmanlaşmaya karşı gelen ve onları sorgulayan; buna karşın belirsizliğe, parçalılığa, farklılığa, etnikliğe, alt kültürlere, kültürel çoğulculuğa, bilgiye yönelik çoğulcu bakış açısına, yerel bilgiye, yerelliğe, özgünlük ve özgürlüklere ayrıcalık tanıyan bir harekettir.
Yukarıdaki açıklama hangi akım için verilmiştir?
Modernliğin parametrelerine, bilimsel bilginin üstünlüğüne, pozitif bilimlere, doğrusal gelişmeye, ulus-devlet anlayışına, endüstriyalizme, kapitalizme, demokrasiye, laikliğe, insan haklarına, teknolojiye, bürokrasi ve uzmanlaşmaya karşı gelen ve onları sorgulayan; buna karşın belirsizliğe, parçalılığa, farklılığa, etnikliğe, alt kültürlere, kültürel çoğulculuğa, bilgiye yönelik çoğulcu bakış açısına, yerel bilgiye, yerelliğe, özgünlük ve özgürlüklere ayrıcalık tanıyan bir harekettir.
Yukarıdaki açıklama hangi akım için verilmiştir?
Natüralizm |
Modernizm |
Postmodernizm |
Rasyonalizm |
Pozitivizm |
Modernist dünyanın her alanına yöneltilen kökten ve sarsıcı bir sorgulama olan postmoder- nizm şöyle tanımlanmaktadır:
Modernliğin parametrelerine, bilimsel bilginin üstünlüğüne, pozitif bilimlere, doğrusal gelişmeye, ulus-devlet anlayışına, endüstriyalizme, kapitalizme, demokrasiye, laikliğe, insan haklarına, teknolojiye, bürokrasi ve uzmanlaşmaya karşı gelen ve onları sorgulayan; buna karşın belirsizliğe, parçalılığa, farklılığa, etnikliğe, alt-kültürlere, kültürel çoğulculuğa, bilgiye yönelik çoğulcu bakış açısına, yerel bilgiye, yerelliğe, özgünlük ve özgürlüklere ayrıcalık tanıyan bir hareket. (Kızılçelik, 1996, s. 28). Doğru cevap C'dir.
15.Soru
20. yüzyılın son çeyreğinden itibaren girdiğimiz, gerçeğe dair inandığımız her ne varsa hepsini altüst eden, bizi her konuda şüpheye sürükleyen, kendimizi daima sallantıda hissetmemize neden olan döneme ne ad verilir?
20. yüzyılın son çeyreğinden itibaren girdiğimiz, gerçeğe dair inandığımız her ne varsa hepsini altüst eden, bizi her konuda şüpheye sürükleyen, kendimizi daima sallantıda hissetmemize neden olan döneme ne ad verilir?
Klasik dönem |
Antik dönem |
Modernist dönem |
Postmodernist dönem |
Gerçekçi dönem |
Postmodernist dönem
16.Soru
Eski Fransızcada “romanz” olarak kullanılan roman teriminin kökeni hangi dildendir?
Yunanca |
Latince |
İngilizce |
Germence |
Keltçe |
Eski Fransızcada “romanz” olarak kullanılan roman teriminin kökeni eski Latincededir.
17.Soru
Her metnin daima yeni yorumlara “açık yapıt” olduğunu vurgulayarak metnin egemenliğini okurun egemenliğine dönüştüren düşünür kimdir?
Hippolyte Taine |
Terry Eagleton |
Cemil Meriç |
Umberto Eco |
Sigmund Freud |
Umberto Eco, metnin içindeki göstergeleri yorumlayan bir okur olmadığında metnin varlığından söz edip edemeyeceğimizi sorarak ve her metnin daima yeni yorumlara “açık yapıt” olduğunu vurgulayarak metnin egemenliğini okurun egemenliğine dönüştürdü.
18.Soru
Bir edebî metin okurun karşısında âdeta bir nesne gibi durmaktadır. Metin; yazardan, üretildiği çevrenin koşullarından ve okurun şahsi eğilimlerinden bağımsızdır. Yukarıda açıklanan metin eleştiri yöntemi aşağıdakilerden hangisidir?
Metin merkezli eleştiri yöntemi |
Öznel eleştiri yöntemi |
Niyetsel eleştiri yöntemi |
Anlamsal eleştiri yöntemi |
Ekolojik eleştiri yöntemi |
Metin merkezli eleştiri yöntemi, olabildiğince nesnel bir şiir eleştirisi için ilk adım olarak görülebilir. Çünkü metin merkezli eleştiri, yukarıda sayılan hataları büyük ölçüde ortadan kaldırdığı için tutarlı ve anlamlı bir şiir yorumuna olanak tanıyabilir. Metin merkezli eleştirinin mantığı şuna dayanır: Bir edebî metin okurun karşısında âdeta bir nesne gibi durmaktadır. Yazardan, üretildiği çevrenin koşullarından ve okurun şahsi eğilimlerinden bağımsızdır. Doğru cevap A'dır.
19.Soru
Anlatıcının neyi, nasıl ve hangi bakış açısından anlatacağı roman türünün temel
meselelerinden biri olarak ilk defa kim tarafından ele alınmıştır?
Michail Bakhtin |
Henry James |
Todorov |
Genette |
Baudrillard |
Henry James
20.Soru
Aşağıdakilerden hangisi edebiyat tarihinin görevlerinden biridir?
Edebiyat eserini tarihçilerin de okumasına yol açmak |
Eserlerden hareketle tarihsel gerçeklerin yanlışlığını ortaya koymak |
Edebiyatın tarihten kopukluğunu eserlerle somutlaştırmak |
Edebiyat eserlerini nesnel bir zamansal dizgeye yerleştirmek |
Eserlerden yola çıkarak tarihin yeniden yazılmasını sağlamak |
Edebiyat eserlerini nesnel bir zamansal dizgeye yerleştirmek
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ