Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilererden hangisi “belgesel özyaşamöykülerinin özelliklerinden biri değildir?
Bilgi, belge aktarma kaygısı öndedir |
Amaç bir döneme tanıklık etmektir |
Nesneldir |
Kendini tanıtma kaygısı önemlisir |
Yazar tamamen duygularını aktarır |
Yazan, anlatan, anımsayan “ben”; kişisel duygu ve izlenimlerinden çok akıp gitmiş zamanın tanığı “ben” konumundadır. Yazanın hesaplaşması; kendinden çok sosyal, siyasal, tarihsel olarak içinden geçtiği dönemle ilgilidir. Belki de bu nedenle içsel “ben”den çok sosyal ve tarihsel bir kimlik olarak “ben” ön plandadır. Doğru cevap E’dir.
2.Soru
Asıl sanat eserlerini şiir, roman, hikâye vd. türlerde veren edebiyatçılar, hangi amaç ile deneme türünde de eser verirler?
Toplumsal eleştiri yapmak için |
Kendilerini daha özgür ifade etmek için |
Okuyucuları uyarmak için |
Toplumsal ve sosyal hayata dikkat çekmek için |
Kişisel tercihlerini göstermek için |
Asıl sanat eserlerini şiir, roman, hikâye vd. türlerde veren edebiyatçılar, kendilerini daha özgür ifade ettikleri deneme türünde de eser verirler. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı B seçeneğidir.
3.Soru
Yazarın okurla sözleşmesi hangi sayfalarda gerçekleşir?
Yazarın okurla sözleşmesi hangi sayfalarda gerçekleşir?
İlk sayfalarda |
Orta sayfalarda |
İleri sayfalarda |
Son sayfalarda |
Varsa önsözünde |
İlk sayfalarda
4.Soru
Özyaşamöyküsünün batı dillerindeki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Sonet |
Drama |
Biyografi |
Novella |
Otobiyografi |
Özyaşamöyküsü sözcüğünün Batı dillerindeki karşılığı otobiyografidir.
5.Soru
Klasik dönem tiyatro anlayışı hangi ülkede ortaya çıkmıştır?
İngiltere |
İspanya |
İtalya |
Fransa |
Almanya |
Klasik anlayış, XVII. yüzyılda Fransa’da ortaya çıkmış ve XVIII. yüzyılda yaygınlık kazanarak birçok ülkede hâkim olan bir tiyatro akımı hâline dönüşmüştür. Pierre Corneille, Jean Racine, Jean Baptiste Poquelin Molière gibi büyük oyun yazarlarının yetiştiği klasik dönem, Fransız tiyatrosunun da en parlak dönemidir.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi hatıra, günlük veya mektup romanların ortak noktasıdır?
Kişinin kendisiyle hesaplaşmasını sağlar |
Küçük şeyler üzerinde durmaz |
Romantik unsurlara yer vermez |
Tasvir yoktur |
Karmaşıktan basite doğru gelişim gösterir |
Hatıra, günlük veya mektup romanların ortak noktası kişinin kendisiyle hesaplaşmasını sağlamalarıdır.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Ben” olma bilincinin en yüksek olarak hissedildiği, geçmişle ve kendiyle hesaplaşmanın en derin olarak ifade edildiği metinlerden biridir?
Sakıp Sabancı-İşte Hayatım |
Türkan Şoray-Sinemam ve Ben |
Adalet Ağaoğlu-Göç Temizliği |
Hüsnü Feridun-Eğitimle Bir Ömür |
Haldun Dormen-İkinci Perde |
“Ben” olma bilincinin en yüksek olarak hissedildiği, geçmişle ve kendiyle hesaplaşmanın en derin olarak ifade edildiği metinlerdir. Adalet Ağaoğlu (Göç Temizliği, 1984), Nedim Gürsel (Sağ Salim Kavuşsak: Çocukluk Yılları, 2004), Nezihe Meriç (Çavlanın İçinde Sessizce, 2004) gibi.
8.Soru
Hangisi Türk halk şiirinde ozanın kendi yaşam çizgisini ana hatlarıyla dile getirdiği; kaderci bir kabullenmeyle yaşamın zorluklarıyla, dünyayla, çağıyla şiirin olanakları çerçevesinde hesaplaştığı eserlere verilen adlardan birisidir?
yaşam öyküsü |
yaşam ırı |
yaşname |
yaşamname |
tecrübename |
Türk halk şiirinde “yaş destanı, yaş türküsü, ömür destanı, hayat destanı, vücudname, mahrasname” gibi adlarla da anılan ve destan biçiminde söylenen yaşnameler, bir anlamda özyaşamöyküsel metinler sayılabilir. Yaşnamelerde ozan kendi
yaşam çizgisini ana hatlarıyla dile getirir; kaderci bir kabullenmeyle yaşamın zorluklarıyla, dünyayla, çağıyla şiirin olanakları çerçevesinde hesaplaşır.
9.Soru
Rönesans’ta Elizabeth döneminin en önemli tragedya yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Shakespeare |
Corneille |
Aristoteles |
Dryden’ |
Racine |
Rönesans’ta Elizabeth döneminin en önemli tragedya yazarı ise Shakespeare’dir.
10.Soru
Odak noktasının kişilerin üzerinde değil, kişilerin çevirdiği türlü dalaverelerde olduğu komedya aşağıdakilerden hangisidir?
Töre komedyası |
Dolantı komedyası |
Karakter komedyası |
Romantik komedya |
Kahramanlık komedyası |
Entrika komedyası olarak da anılan ve olayların çeşitli dolantılarla ilerlediği, odak noktasının kişilerin üzerinde değil, kişilerin çevirdiği türlü dalaverelerde olduğu komedyaya “dolantı komedyası” denir.
11.Soru
Türk edebiyatında “şehir mektupçusu” olarak bilinen yazar kimdir?
Ahmet Rasim |
Mustafa Kutlu |
Ahmet Hamdi Tanpınar |
Suut Kemal Yetkin |
Sabahattin Eyüboğlu |
Türk edebiyatında Osmanlı bürokrasi geleneğindeki "vilayet mektupçuluğuna" karşılık olarak “şehir mektupçusu” olarak bilinen yazar Ahmet Rasim'dir.
Bu nedenle doğru yanıt A'dır.
12.Soru
Sevdalım Hayat aşağıdaki yazarlardan hangisinin özyaşam öyküsüdür?
Zülfü Livaneli |
Aziz Nesin |
İlhan Berk |
Vehbi Koç |
Vitali Hakko |
Sevdalım hayat Zülfü Livaneli' nin 2009 yılında yayınladığı özyaşam öyküsüdür. Doğru seçenek A'dır.
13.Soru
Yunanca “Kritikos” kelimesi MÖ 4. yüzyılda hangi anlamda kullanılmıştır?
eleştiri |
hüküm |
hüküm vermek |
edebiyat hükmü |
eleştirmen |
Eleştiri kelimesinin Batı’daki karşılığı olan “critique”, Yunanca “krites”den gelir. “Krites”, “hüküm”, “krinein”; hüküm vermek anlamındadır. “Kritikos” MÖ 4. yüzyılda “edebiyat hükmü” anlamında kullanılır.
14.Soru
“Karşı-tiyatro”, “karşı-oyun”, “antitiyatro” gibi terimlerle anılan gelenek karşıtı tiyatro türü aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçeküstücü (sürrealist) |
Gelecekçi (fütürist) |
Sembolist (simgeci) |
Absürt (saçma) |
Gerçekçi (realist) |
Doğru cevap D şıkkıdır.
15.Soru
Türk edebiyatı tarihinde öz yaşam öyküsü türünün değilse de öz yaşam öyküsel anlatımın ilk örneği olarak hangi eserden söz edilebilir?
Orhon Yazıtları |
Altun Yaruk |
Kutadgu Bilig |
Dîvânü Lugati’t-Türk |
Dede Korkut Hikâyeleri |
Türk edebiyatı tarihinde öz yaşam öyküsü türünün değilse de öz yaşam öyküsel anlatımın ilk örneği olarak Orhon Yazıtları’ndan söz edilebilir.
16.Soru
Türkan S¸oray (Sinemam ve Ben, 2013), Haldun Dormen (Anılar: Sürç-ü Lisan Ettikse, Antrakt, İkinci Perde, 2013) gibi eserler aşağıdaki özyaşamöyküleri türlerinden hangisine örnektir?
Yazınsal özyaşam öyküleri |
Popüler özyaşam öyküleri |
Özyaşamöyküsel anlatım |
Eğitsel özyaşam öyküleri |
Belgesel özyaşam öyküleri |
Popüler özyaşam öyküleri, bir alandaki (sahne, televizyon, sinema, spor vs.) tanınırlığından yola çıkan kişilerce yazılmış özyaşam öyküleridir. Yazanın estetik, toplumsal ya da eğitimsel bir kaygısı yoktur; onu seven ve daha yakından tanımak iste- yen hayran kitlesinin beğeni ve beklentilerini karşılamak üzere kaleme alınmış metinlerdir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Mehmene Banu'un kişilik değişimini anlatır?
Saray halkının Mehmene Hatun'dan korkmaya başlaması |
Kardeşi Şirin'i Ferhad'dan ayırması |
Ferhad'ı sevmesi |
Kardeşi Şirin'i sevmesi |
Kardeşi Şirin için güzelliğinden vazgeçmesi |
Mehmene Banu, hasta olan kardeşi Şirin'i hayata döndürmek için güzelliğinden vazgeçer çünkü onu çok sevmektedir. Mehmene Banu gizli bir şekilde kardeşi Şirin gibi Ferhad'ı sever. Kardeşini çok seven Mehmene Banu, Şirin ile Ferhad'ı ayırır. Mehmene Banu'nun bu tutumu ondaki kişilik değişiminin bir özelliğidir. Doğru yanıt: B'dir.
18.Soru
“Bir ya da daha çok kişinin başından geçen olayları sebep-sonuç bağının gözetilerek belli bir biçim altında anlatılması demektir”. Verilen tanım hangi metin sınıflamasına aittir?
Açıklayıcı |
Betimleyici |
Kanıtlayıcı |
Anlatı metni (öykülemeci) |
Bilgilendirici |
Bir anlatı metni, bir ya da daha çok kişinin başından geçen olayları sebep-sonuç bağının gözetilerek belli bir biçim altında anlatılması demektir.
19.Soru
Rönesans'ta Elizabeth döneminin en önemli tragedya yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Seneca |
Shakespeare |
Dryden |
Racine |
Corneille |
Rönesans’ta Elizabeth döneminin en önemli tragedya yazarı ise Shakespeare’dir.
20.Soru
Türkçeye tiyatro kelimesi hangi dilden geçmiştir?
Yunanca |
Latince |
İtalyanca |
Fransızca |
İngilizce |
Tiyatro terimi köken olarak Yunanca theastai (görmekten) theatron (genel görüş) sözcüklerine dayanır. Türkçeye ise tiyatro terimi İtalyanca teatro sözcüğü ile girmiştir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ