Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 15. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Behçet Necatigil’in Sergi İzlenimi adlı şiirinin kavranması güç olması etmenlerinden biridir?
Günlük yaşamda çok kullanılan sözcüklerin seçimi |
İki kısa çizginin 3 defa kullanılması |
Dizeler arasında anlam bağlantılarının eksik bırakılması |
Duygusal etkisinin olması |
Başlığın içeriği yansıtması |
Behçet Necatigil’in “Sergi İzlenimleri” başlıklı şiiri hem içeriği hem de biçimi bakımından modern Türk şiirinin kavranması güç şiirlerinden biridir. Bu zorluk birkaç nedenden kaynaklanır: Günlük yaşamda az kullanılan sözcüklerin seçimi, Necatigil’in şiirlerinde sık sık başvurduğu iki kısa çizginin bu şiirde dört kez kullanılması ve dizeler arasında anlam bağlantılarının eksik bırakılması, bu eserin yorumlanmasını güçleştiren etmenler olarak sayılabilir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi "Natüralist Tiyatro" nun savunucusu olan oyun yazarıdır?
Oscar Wilde |
Anton Çehov |
Victor Hugo |
Emile Zola |
Shakepeare |
"Natüralist Tiyatro" nun savunucusu olan oyun yazarı "Emile Zola" dır.
3.Soru
Abasıyanık'ın Havuz Başı öyküsünde yer alan karı koca nerelidir?
Borçka |
Kırşehir |
Lüleburgaz |
Şebinkarahisar |
Söğüt |
Lüleburgaz
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Klasik dönemde Antik Yunan ve Latin kuramcılarından hareketle öne sürülen biçim kuralları arasında yer almaz?
Arılık, yalınlık |
Belli uzunluk, tamamlanmışlık |
Organik bütünlük |
Üç oyun kişisi |
Beş birlik |
Klasik dönemde Antik Yunan ve Latin kuramcılarından hareketle öne sürülen biçim kurallarını şöyle sıralamak mümkündür: • Arılık, yalınlık, • Belli uzunluk, tamamlanmışlık, • Organik bütünlük, • İnandırıcılık, tutarlılıktır, • Üç Birlik: Eylemde, zamanda ve yerde birlik, • Beş perde, • Üç oyun kişisi, • Kanlı olayların sahnede gösterilmemesi.
5.Soru
Tiyatro hakkındaki ilk kurumsal bilgileri veren filozof kimdir?
Aristoteles |
Platon |
Diogenes |
Sokrates |
Epikür |
Tiyatro hakkındaki ilk kuramsal bilgileri veren Aristoteles, Poetika adlı eserinde tragedyayı şöyle tanımlar: “Tragedya, ahlaksal bakımdan ağırbaşlı, başı ve sonu olan, belli bir uzunluğu bulunan bir eylemin taklididir; sanatça güzelleştirilmiş bir dili vardır; içine aldığı her bölüm için özel araçlar kullanır; eylemde bulunan kişilerce temsil edilir. Bu bakımdan tragedya, salt bir öykü (mythos) değildir. Tragedyanın ödevi, uyandırdığı acıma ve korku duygularıyla ruhu tutkulardan temizlemektir (katharsis).”
6.Soru
I. Dil oyunları görülür.
II. İronik yaklaşımı vardır.
III. Keyifli bir dili vardır.
IV. Dili oldukça sadedir.
Yukarıdakilerden hangileri Salah Birsel’in deneme üslubu için söylenebilir?
I-II |
I-III |
II-IV |
I-II-III |
II-III-IV |
Salah Birsel'in zaman zaman okurunu zorlayan bir dili vardır. Ancak dili keyifli, ironiktir. Dil oyunlarıyla da göze çarpar.
Bu nedenle doğruı yanıt D'dir.
7.Soru
Bir alandaki tanınırlığından yola çıkan kişilerce yazılmış özyaşamöyküleri aşağıdakilerden hangisidir?
Belgesel özyaşamöyküleri |
Eğitsel özyaşamöyküleri |
Tarihi özyaşamöyküleri |
Popüler özyaşamöyküleri |
Mizahi özyaşamöyküleri |
Popüler özyaşamöyküleri, bir alandaki (sahne, televizyon, sinema, spor vs.) tanınırlığından yola çıkan kişilerce yazılmış özyaşamöyküleridir. Yazanın estetik, toplumsal ya da eğitimsel bir kaygısı yoktur; onu seven ve daha yakından tanımak isteyen hayran kitlesinin beğeni ve beklentilerini karşılamak üzere kaleme alınmış metinlerdir.
8.Soru
Aşağıdaki eserlerden hangisi özyaşamöyküsü türünde yazılmamıştır?
Ömer’in Çocukluğu |
Ta Kendim yahut Defter-i A’malim |
Mukadderat |
Mor Salkımlı Ev |
Tek Adam |
Tek Adam biyografi örneğidir.
9.Soru
İç konuşmayı ilk olarak Édouard du Jardin hangi eserinde kullanmıştır?
Kesik Defneler |
Madame Bovary |
Germinal |
Effi Briest |
Yevgeni Onegin |
İç konuşmayı ilk olarak Édouard du Jardin Les Lauriers sont coupés (Kesik Defneler, 1887) romanında kullanmıştır.
10.Soru
Klasik Türk edebiyatında, bir bölümü kurmaca da olsa sanatçının başından geçen ya da tanık olduğu olayları kendi bakış açısından aktardığı manzum anlatılardan oluşan ve hem yazıldıkları döneme dair taşıdıkları ipuçları hem de yansıttıkları sivil tarih bilgisi açısından son derece değerli olan eserler hangisidir?
seyahatnâmeler |
hatıratlar |
otobiyorgrafiler |
sergüzeştnameler |
destanlar |
Klasik Türk edebiyatında yaşantıya dayalı bir tür olarak sergüzeştnameler, bir bölümü kurmaca da olsa sanatçının başından geçen ya da tanık olduğu olayları kendi bakış açısından aktardığı manzum anlatılardır ve hem yazıldıkları döneme dair taşıdıkları ipuçları hem de yansıttıkları sivil tarih bilgisi açısından son derece değerlidir.
11.Soru
Sait Faik Abasıyanık’ın “Havuz Başı” öyküsü ile ilgili verilen bilgilerden hangisi yanlıştır?
Öykünün akış¸ hızı bakımından durağan yapıda olduğunu söylemek mümkündür. |
Öykünün temelinde yatan çatışma gerçek insan ilişkileriyle hayali olan arasında geçmektedir. |
Öyküde anlatım tekniği olarak diyalogdan yararlanıldığı görülür. |
Havuzun etrafında anlatıcının oturduğu bank merkezi noktadır. |
Öyküde zamana ilişkin ayrıntılara yer verilmemiştir. |
Öyküde zamana ilişkin bazı ayrıntılara yer verilmiştir. Anlatıcı kahraman satır arasında tarihi “bin dokuz yüz kırk altı mayısı” olarak verir. Bu öykü- nün genel çerçevesidir. Bir de kapının saatinin on ikiyi geçtiği gibi belirgin bir ayrıntıyı da ifade eder.
12.Soru
Reşat Nuri Güntekin’in romanının başlığını neden Çalıkuşu koymuştur?
Romanın baş kahramanı Feride’nin kişiliğiyle ilgili metaforik bir göndermedir. |
Yazar, çevreyi çok iyi gözlemlediğini göstermeyi amaçlamıştır. |
Romanın yazıldığı dönemdeki siyasi baskılardan ötürü kahraman gizlenmiştir. |
Roman kahramanını daha da ön plana çıkarmak hedeflenmiştir. |
Bu adın okuyucunun ilgisini daha çok çekeceğini düşünmüştür. |
Çalıkuşu başlığı, romanın baş kahramanı Feride’nin takma adı olarak onun kişiliğiyle ilgili metaforik bir göndermedir. Romanın tematik özünün kahramanın yolculuğu ve kişiliğinin gelişimine odaklı olduğundan başlığın kahramanla ilgili olması doğaldır.
13.Soru
Tiyatro binalarında, sahne düzenlemelerinde, oyunculukta ve yazarlıkta barok üslubun hâkim olduğu dönem aşağıdakilerden hangisidir?
Klasik dönem |
Rönesans dönemi |
Roma dönemi |
Romantik dönem |
Realist dönem |
Doğru cevap B şıkkıdır.
14.Soru
Aşağıdaki hangi dönemde sanatın amacı güzellik yaratmak ve estetik zevk vermektir?
Roma dönemi |
Antik dönem |
Rönesans dönemi |
Ortaçağ dönemi |
Sembolist dönem |
Sembolist dönemde, sanatın asıl amacı güzellik yaratmak ve estetik zevk vermektir. Bu,
onun en yüce görevidir.
15.Soru
Aşağıdaki terimlerden hangisi tiyatronun temeli olan “taklit” demektir?
Mimesis |
Vodvil |
Mythos |
Thestai |
Fars |
Doğru cevap A şıkkıdır.
16.Soru
Tezkireler için aşağıdakilerden hangisini söyleyemeyiz?
Tezkireler, şairlerin hayatı, sanatı, eserleri hakkında kısa bilgiler verirler |
Tezkireler belirli bir alanda çalışan kişilerin hayatı, sanatı, eserleri hakkında bilgiler verirler |
Tezkireler bir anlamda ansiklopedik metinlerdir |
Tezkireler bir yanıyla edebiyat eleştirisi niteliğindedir |
Tezkireler, Türk edebiyat tarihinin ilk yazılı ürünlerindendir |
Türk edebiyatı tarihi, sözlü kültür ürünlerimizle başlar. Orhon Yazıtları, İlk yazılı ürünümüzdür. Türk edebiyatı tarihi açısından en önemli kaynaklarımızdan olan tezkireler, şairlerin veya belirli bir alandaki kişilerin hayatı, sanatı, eserleri hakkında kısa bilgiler veren bir yanıyla ansiklopedik metinlerdir, bir yanıyla edebiyat eleştirisi niteliğinde, bir yanıyla da edebî metin seçkisidir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatındaki stereotiplerden(kalıp tipler) biri değildir?
ağa |
imam |
doktor |
züppe |
hoca |
Türk edebiyatında alafranga züppe, ağa, hoca ve imam tipleri sıklıkla kullanılan, kalıplaşan tipler anlamına gelen stereotiplerdir. Doktor tipi ise sık görülmez.
Bu nedenle doğru yanıt C'dir.
18.Soru
Pierre Gustave Lanson, aşağıdaki seçeneklerden hangisiyle Fuat Köprülü’nün edebiyat tarihi konusundaki görüşlerini büyük ölçüde etkilemiştir?
Metnin Verdiği Haz |
Yazının Sıfır Derecesi |
Pazartesi Konuşmaları |
Edebiyat Tarihinde Usül |
Gargantua |
Gustave Lanson, Edebiyat Tarihinde Usûl adlı kitabıyla Fuat Köprülü’nün edebiyat tarihi konusundaki görüşlerini büyük ölçüde etkiler.
19.Soru
Hangisi Ahmet Hamdi Tanpınar’ın Beş Şehir’de ele almadığı şehirdir?
Adana |
Ankara |
Bursa |
Konya |
Erzurum |
Ahmet Hamdi Tanpınar Beş Şehir’de (1946), Türk tarihi açısından önem taşıyan, mimari, coğrafi ve kültürel özellikleri ile öne çıkan Ankara, Erzurum, Konya, Bursa ve İstanbul gibi şehirleri “tarih ve medeniyet” merkezli bir bakış açısı ve estetik bir yaklaşımla gözlemler ve tasvir eder.
20.Soru
Kısa öykü olarak adlandırılan türün Lawrence tarafından yapılan tasnifteki karşılığı aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçek öyküler |
Tarihi olarak anlatılanlar |
Hayali öyküler |
Duygulara bağlı olarak anlatılanlar |
Ahlaki yönden eğitici olarak anlatılanlar |
James Cooper Lawrence öyküleri içerik olarak "gerçek" ve "hayali"; tür olarak ise "tarihi olarak anlatılanlar", "duygulara bağlı olarak anlatılanlar" ve "ahlaki yönden eğitici olarak anlatılanlar" biçiminde tasnif etmiştir. Bunlardan duygulara bağlı olarak anlatılanlar kısa öykü olarak nitelediğimiz edebi türe denk gelmektedir. Doğru cevap D’dir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ