Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 16. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
I. Günlük yaşamanda az kullanılan sözcüklerin kullanımı,
II. İki kısa çizginin az kullanılması,
III. Dizeler arasında anlam bağlantılarının eksik bırakılması.
Behçet Necatigil'in "Sergi İzlenimleri" adlı şiirinini çözümlenmesinin zor olmasının nedenleri yukarıdakilerden hangisi olarak gösterilebilir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve II |
I ve III |
I, II ve III |
Bu zorluk birkaç nedenden kaynaklanır: Günlük yaşamda az kullanılan sözcüklerin seçimi, Necatigil’in şiirlerinde sık sık başvurduğu iki kısa çizginin bu şiirde dört kez kullanılması ve dizelerarasında anlam bağlantılarının eksik bırakılması, bu eserin yorumlanmasını güçleştiren etmenler olarak sayılabilir. Doğru cevap D'dir.
2.Soru
Olay örgüsünden çok günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygularını
ön plana alan öykü türü aşağıdakilerden hangisidir?
Olay öyküsü |
Durum öyküsü |
Masal |
Destan |
Modern Hikaye |
Olay örgüsünden çok günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını
ön plana alan öyküler durum öyküleri olarak adlandırılmaktadır.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Klasik dönemde Antik Yunan ve Latin kuramcılarından hareketle öne sürülen biçim kurallarından biri değildir?
Belli uzunluk, tamamlanmışlık: Oyunun serim, düğüm, gelişim ve sonuç bölümlerini içermesidir. |
Üç birlik kuralı yoktur. |
Arılık, yalınlık: Olay dizisinde, kişilerde, konuşmalarda azla yetinilmesi, özlü olunmasıdır. |
Organik bütünlük: Olayların düzenlenmesinde sağduyuya uygun ve organik bir tertip |
Kanlı olayların sahnede gösterilmemesi: Ölüm, acı çekme, adam öldürme gibi sahnelerin göz önünde yer almamasıdır. |
Üç Birlik: Eylemde, zamanda ve yerde birlik gözetilmesidir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi komedinin özelliklerinden biri değildir?
Komedya da tragedya gibi MÖ V. yüzyılda Atina’da gelişir. |
Tragedyanın aksine komedya, ortalamadan daha aşağı kişileri taklit eder |
Komedya konusunu günlük yaşantıdan alır. |
Komedyanın dili süslü, ağdalı bir dildir. |
Komedyada tragedyanın aksine kurgusal kişiler bulunur. |
Komedyanın dili de konuşulan, gündelik dildir.
5.Soru
Nazım Hikmet’in Ferhad ile Şirin eserinde olay örgüsü ne üzerine kurgulanmıştır?
Kişiler arası sevgi/aşk ilişkileri |
Kişisel sorunlar |
Psikolojik sorunlar |
Ekonomik problemler |
Kişiler arası hiyerarşi |
Olaylar örgüsü, oyunda kişiler arası sevgi/aşk ilişkileri üzerine kurgulanır. Oyunun merkezinde olan Mehmene Banu, Ferhad, S¸irin aşk üçgenine Vezir’in Mehmene Banu’ya olan aşkı da eklenirse oyunda dört kişinin birbiriyle olan çatışmalarının ve aşk dolambacının işlendiği görülür.
6.Soru
Batı Edebiyatındaki ilk deneme örneklerine hangi medeniyette rastlanılmaktadır?
İngiliz –Alman |
Yunan – Latin |
Fransız – İngiliz |
Rus – Yunan |
Helen – İtalyan |
Deneme türünün ilk örneklerine Yunan ve Latin edebiyatlarında rastlanır. Eflatun’un (MÖ 429- 347) bazı diyalogları, Epiktetos’un (MS 50?-125?) sohbetleri, Cicero’nun (MÖ106-43) bazı eserleri, Seneca’nın (MÖ 4?- MS 65) bazı diyalog ve mektupları deneme özelliği göstermektedir. Doğru cevap B’dir.
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi saray romanlarının temel kalıbı içinde yer almaz?
Roman kahramanı şövalye, efendisi olan soylu kadına (dame) platonik bir aşkla bağlıdır. |
Şövalye,savaşlarda gösterdiği üstünlüğü ve kahramanlığı sevdiği kadın için gerçekleştirir. |
Şövalye, kendisini yüksek erdemlerle donatarak sevdiği kadına layık olmaya çalışır. |
Şövalyelerin hayatının efsaneleştirildiği anlatılarda yaşanan maceralar olağanüstüyle karıştırılarak anlatılır. |
Saray romanları tamamen gerçek ve yaşanmış olayları anlatır. |
Romanlar tamamen hayalîydiler.
8.Soru
Aşağıdakilerden hangisi bir şiirin dokusunu oluşturan ana bileşenlerden biri değildir?
Şema |
İmaj |
Ritim |
Ses |
Anlam |
Anlatı yapısı, bir şiirin dokusunu oluşturan ana bileşenlerden oluşur. Bunlar “imaj”, “ses”, “ritim”, “ifade tonu” ve “anlam”dır. Bir şiiri anlamlandırmak bu yapısal ögelerin birbiriyle olan ilişkilerini kavramak demektir. Doğru cevap A'dır.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi İngiliz sembolist yazarlardan birisidir?
Oscar Wilde |
Paul Claudel |
George Bernard Shaw |
Victor Hugo |
Eugene O’Neill |
Fransa’da Stéphane Mallarmé, Maurice Maeterlinck, Paul Claudel, Edmond Rostand, Alfred Jarry oyun yazarlığı alanında yenilik getiren güçlü sanatçılardır ve sembolist dönemin önemli yazarlarıdırlar. İngiltere’de Oscar Wilde, Almanya’da Hugo von Hofmannsthal bu anlayışın temsilcisi olurlar
10.Soru
Birinin ölümünden hemen sonra ya da ölümünün yıl dönümlerinde gazete ve dergilerde yayımlanan biyografik bilgilere ne ad verilir?
Nekroloji |
Tercüme-i Hal |
Dibace |
Tezkire |
Gelişim Romanı |
Birinin ölümünden hemen sonra ya da ölümünün yıl dönümlerinde gazete ve dergilerde yayımlanan ve biyografik bilgiler nekroloji olarak bilinir. Bu tür yazılardan kişinin yaşam öyküsünün tamamı değil ayrıntıları hakkında bilgi edinilebilir. Türkiye’de özellikle kültür, sanat, basın ve edebiyat alanlarında tanınmış kişilerin ölümünün hemen ardından gazete ve dergilerde anma sayfaları ayrılması, çeşitli köşe yazarlarının yazılar yazması geleneği yaygındır.
11.Soru
Tek bir konuya bağlı kalmayan, belirli bir plan üzerinden yazılmayan, kişisel görüş ve düşüncelerin delillerle ispat etme kaygısı duyulmadan ve kesin hükümler verilmeden ortaya konulduğu edebî tür aşağıdakilerden hangisidir?
Derleme |
Deneme |
Roman |
Hikaye |
Biyografi |
Deneme, 18. ve 19. yüzyılda bir edebî tür olarak gelişmesini sürdürür, özellikleri ve tanımı netleşir. Tek bir konuya bağlı kalmayan, belirli bir plan üzerinden yazılmayan, kişisel görüş ve düşüncelerin delillerle ispat etme kaygısı duyulmadan, kesin hükümler verilmeden ortaya konulduğu bir edebî tür olarak tanımlanır. Doğru cevap B'dir.
12.Soru
1828-1910 yılları arasında yaşamış; Anna Karenina, Savaş ve Barış gibi dünya edebiyatında ses getirmiş romanların yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Thomas More |
François Rabelais |
Emile Chartier |
Lev Nikolayeviç Tolstoy |
Gustave Lanson |
Lev Nikolayeviç Tolstoy, 1828-1910 yılları arasında yaşamış, Anna Karenina, Savaş ve Barış gibi dünya edebiyatında ses getirmiş romanların yazarıdır. Doğru cevap D'dir.
13.Soru
Toplumların ayakta kalması ne ile mümkündür?
Savaş |
İktisad |
Toprak |
Devlet |
Bilgi ve sanat |
Toplumların ayakta kalması üretilen bilgi ve sanatla mümkündür.
14.Soru
Tiyatro'da eylemde, zamanda ve yerde birlik gözetilmesine ne ad verilir?
Üç Birlik |
Organik Bütünlük |
Arılık |
Yalınlık |
Tutarlılık |
Antik Çağ’da öne çıkan hareket birliği ve zaman birliği kuralları daha sonraki çağlarda da (özellikle klasik akım içinde) benimsenen önemli bir uygulama olmakla birlikte, bu iki kurala bir de yer birliği kuralının eklenmesiyle tiyatro tarihinde üç birlik kuralı diye anılan uygulama ortaya çıkmıştır. Üç birlik kuralı 20. yüzyılda önemini yitirmiştir.
15.Soru
Aşağıdaki kavramlardan hangisi metinler arasılık kavramının temelini oluşturmaktadır?
Aşağıdaki kavramlardan hangisi metinler arasılık kavramının temelini oluşturmaktadır?
Yapısalcılık |
Söyleşimcilik |
Post yapısalcılık |
İzlenimcilik |
İkicilik |
Metinler arasılık kavramı temelini Mihail Bakhtin’in söyleşimcilik (dialogisme) kavramından alır. Metnin içinde farklı söylemlerin bulunduğunu, metnin başka metinlerle kurduğu ilişkinin yanı sıra tarihi^ ve toplumsal olgularla da etkileşim ha^linde olduğunu savunur. Doğru cevap B’dir.
16.Soru
Gözlemlerini, toplum, siyaset, tarih ve edebiyat gibi çeşitli konulardaki düşüncelerini, tasarılarını anlattığı, akıcı bir dille yazılmış metinlerden oluşan eserleri olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Voltaire |
Montesquieu |
Cicero |
Epiktetos |
Seneca |
Montesquieu’nün Mes Pensées (Doşoncelerim) adlı eseri el yazması üç defterden ve günlük notlarından oluşur. Çeşitli konulardaki gözlemle, düşünce görüşlerini kapsayan eser deneme özelliği gösterir. Bu notlar yazarın gözlemlerini, toplum, siyaset, tarih ve edebiyat gibi çeşitli konulardaki düşüncelerini, tasarılarını anlattığı, akıcı bir dille yazılmış metinlerdir.
17.Soru
Sait Faik Abasıyanık'ın "Havuz Başı" öyküsünün temelinde yatan çatışma için aşağıdakilerden hangisi söylenebilir?
Öykünün temelindeki çatışma aşık insanlarla olmayanlar arasındaki çatışmadır. |
Öykünün temel çatışması insanın yalnızlığı ve kalabalık insan toplulukları arasında geçer. |
Öykünün temel çatışması büyük kent ile küçük kentlerde yaşayan insanlar arasındaki uyumsuzluktur. |
Öykünün temelinde yatan çatışma gerçek insan ilişkileriyle hayalî olan arasında geçmektedir. |
Öykünün temel çatışması zamanın kaçırılması ve anın yaşanması arasında geçmektedir. |
Öykünün temelinde yatan çatışma gerçek insan ilişkileriyle hayalî olan arasında geçmektedir.
18.Soru
Sait Faik Abasıyanık’ın Havuz Başı öyküsünde sevdiği insandan bahsederken “siz” ifadesi kullanması neye işaret etmektedir?
İkisi arasındaki mesafeye |
Yazarın sevgiliye olan sitemine |
Yazar ve sevgili arasındaki dargınlığa |
Yazar ve sevgili arasındaki hiyerarşiye |
İkisi arasındaki kavgaya |
Sevdiği insandan söz ederken çoğunlukla ondan “siz” olarak bahsetmesi her ikisi arasındaki mesafeye de bir işarettir. Anlatıcı kahraman bu mesafeden, ona yaklaşamamaktan duyduğu üzüntüyü hitap şekliyle de vurgulamaktadır. Doğru cevap A’dır
19.Soru
İslam dünyasında Eflatun olarak bilinen ..............., MÖ 427-347 yılları arasında yaşamış, Antik klasik Yunan filozofu, matematikçi ve Atina akademisinin kurucusudur. Cümledeki boşluğa gelmesi gereken düşünür aşağıdakilerden hangisidir?
Sartre |
Diderot |
Schopenhauer |
Montaigne |
Platon |
İslam dünyasında Eflatun olarak bilinen Platon, MÖ 427-347 yılları arasında yaşamış, Antik klasik Yunan filozofu, matematikçi ve Atina akademisinin kurucusudur. Doğru cevap E'dir.
20.Soru
Reşat Nuri Güntekin’in Çalıkuşu romanı aşağıdakilerden metin türlerinden hangi kategoriye girmektedir?
Açıklayıcı |
Betimleyici |
Kanıtlayıcı |
Öykülemeci |
Bilgilendirici |
Bir metin çözümlemesinde ilk yapılacak olan metin türünü belirlemektir. Reşat Nuri Güntekin’in Çalıkuşu romanı genel metin sınıflamasında betimleyici, bilgilendirici, açıklayıcı, kanıtlayıcı gibi metin türleri arasında öykülemeci, yani anlatı metinleri kategorisine girer.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ