Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 17. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Behçet Necatigil’in “Sergi İzlenimleri” adlı şiirinde her kıtada kullandığı (--) iki çizgi aşağıdakilerden hangisini simgelemektedir?
Çivi yaralarını |
Floresanı |
Duvara asılı tabloları |
Ağları |
Lüks kağıtları |
Şiirin her kıtasında kullanılan (- -) iki çizgi, duvara asılı tabloları simgelemekte, böylelikle bir resim sergisini anlatan bir şiir, yapı itibarıyla bir resim sergisine dönüşmektedir.
2.Soru
Mektubun bir anlatım tekniği olarak kullanıldığı ilk Türk romanı aşağıdakilerden hangisidir?
İntibah |
Felsefe-i Zenan |
Araba Sevdası |
Levayih-i Hayat |
Eylül |
Mektubun bir anlatım tekniği olarak kullanıldığı ilk Türk romanı Ahmet Mithat'ın Felsefe-i Zenan adlı eseridir.
Bu nedenle doğru yanıt B'dir.
3.Soru
Aşağıdakilerden hangisi anıların odak noktası değildir?
bir parçası olduğu olaylar |
gözlediği olaylar |
tanıdığı kişiler |
içinden geçtiği süreçler |
kendi yaşamı ve kendi iç hesaplaşması |
Doğru cevap E dir. Kendi yaşamı ve kendi iç hesaplaşması anıların odak noktası değildir.
4.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Türk edebiyatında portre türü metinlerine örnek gösterilebilir?
Türk’ün Ateşle İmtihanı |
Gördüklerim Yaptıklarım |
Politikada Kırk Beş Yıl |
Zoraki Diplomat |
Ölürse Ten Ölür Canlar Ölesi Değil |
Türk edebiyatında portre türü metinlere Yahya Kemal’in Siyasi ve Edebi Portreler, Cemal Özyaşamöyküsü, Yaşamöyküsü, Anı Süreya’nın 99 Yüz, Çetin Altan’ın Bir Avuç İnsan, Haldun Taner’in Ölürse Ten Ölür Canlar Ölesi Değil adlı eserleri örnek verilebilir.
5.Soru
I- Trajedi
II- Komedi
III- Epik
Yukarıdakilerden hangisi ya da hangileri tiyatronun ana türlerindendir?
I, II |
I, II, III |
I, III |
II, III |
Yalnız III |
Tiyatro türleri kendi içlerinde farklı alt türlere ayrılsalar da temelde iki türe dayanmaktadırlar. Bunlar Tragedya (trajedi) ve komedya (komedi)'dir.
6.Soru
Metin çözümlemelerinde kullanılan “incipit” kavramı ile ne kastedilmektedir?
metnin giriş kısmı, okuyucuyu metnin içeriği hakkında bilgi sahibi yapan ilk cümleleri |
metnin ana düşüncesi |
metinde yer alan yardımcı düşünceler |
metnin sonuç kısmı |
metnin serim kısmı |
Okurun, okuyacağı kitabın türü, içeriğiyle ilgili az çok bilgi sahibi olduğu ilk aşamadan sonra, esas metne girilir. Metnin girişi yani romanın ilk cümleleri, okuru içerik ve sunum hakkında bir fikir sahibi yapan en kritik bölümüdür. Bu kısma “incipit” denir.
7.Soru
Aşağıdakilerin hangisi "Klasik Tiyatro" nun bir özelliği değildir?
Arılık-yalınlık |
Tamamlanmışlık |
Dört perde |
Üç oyun kişisi |
İnandırıcılık-tutarlılık |
Klasik tiyatro dört perde değil, beş perdedir. Doğru yanıt: C'dir.
8.Soru
Deneme türünün ilk örneklerine Yunan ve Latin edebiyatlarında rastlanır. Aşağıda verilen seçeneklerden hangisi ilk örnekleri veren grubun dışındadır?
Eflatun |
Montaigne |
Epiktetos |
Cicero |
Seneca |
Montaigne’in Denemeler’i yazdığı dönem ve edebî çevresi MÖ değil, MS yaşamıştır. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı B seçeneğidir.
9.Soru
Çalıkuşu romanındaki kişiler ve işlevleri göz önünde bulundurulduğunda romanın nesnesi kimdir?
Feride |
Münevver |
Kâmran |
Hayrullah Bey |
Aziz Enişte |
Feride, bu anlatının “özne”sidir. “Nesne”si âşık olduğu Kâmran’dır. Feride’yi bu nesneye “gönderen” ise aşk duygusudur. Doğru cevap C’dir.
10.Soru
Tiyatro türü ile ilgili ilk sistemli düşünce içeren eser olarak bilinen Poetika'nın yazarı Aristoteles hangi dönemde yaşamıştır?
Romantik Dönem |
Orta Çağ Dönemi |
Rönesans Dönemi |
Roma Dönemi |
Antik Yunan Dönemi |
Tiyatro türü ile ilgili ilk bilgiler için Antik Yunan’a kadar uzanmak gerekir. Bu konuda ilk sistemli düşünce içeren eser olarak Aristoteles’in Poetika’sını görmekteyiz.
11.Soru
Çalıkuşu romanının çözümlemesinde mekanlarla ilgili verilen bilgilerden hangileri doğrudur?
I. Romanda şehir olarak mekânlar yalnızca baş harfleriyle verilerek gizlenmiştir.
II. Şehirlerle ilgili geniş tasvirler verilir.
III. Olumsuzluklar hep mekân değişikliğiyle şekillenir.
IV. Anlatıdaki beş¸ bölümün her biri bir yer değişikliği ile başlar.
Yalnız I ve II |
Yalnız III ve IV |
I, II ve III |
I, II, III ve IV |
I, III ve IV |
Mekânların içerik yönden önemi ise bir İstanbul kızı olan Feride’nin gezdiği yerlerde Anadolu’nun çeşitli cepheleriyle karşılaşmasını sağlamasıdır. Romanda şehir olarak mekânlar yalnızca baş harfleriyle verilerek gizlenmiştir. Şehirlerle ilgili geniş¸ tasvirlere rastlanmaz. Romanda daha çok Feride’nin bakış¸ açısından dış¸ dünyanın duygusal tasvirlerine rastlanır. Olumsuzluklar hep mekân değişikliğiyle şekillenir.
12.Soru
Her üretimde iki taraf vardı: Üreten ve tüketen. Sanatta üreten, yaratandır; tüketen ise ürünün hem alıcısı hem de kendi dünyasında ürünü yeniden yaratandır. Sanattaki bu üreten ve tüketen için esas olan hangisidir?
estetik zevk ve estetik haz
|
estetik kaygı
|
dili estetik kullanma
|
sanat gayesi
|
ticari kazanç |
Her üretimde iki taraf vardır: Üreten ve tüketen. Sanatta üreten, yaratandır; tüketen ise ürünün hem alıcısı hem de kendi dünyasında ürünü yeniden yaratandır. Her iki taraf için de estetik zevk ve estetik haz esastır.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi romantik dönem tiyatrosunun başlıca temsilcilerindendir?
Emile Zola |
Nikolay Vasilyeviç Gogol |
Victor Hugo |
Maksim Gorki |
Anton Çehov |
Doğru cevap C, Victor Hugo’dur.
14.Soru
Mektup türü ile ilgili yazar eşleştirmelerinden hangisi yanlıştır?
Ahmet Rasim - Romanya Mektupları |
Ömer Seyfettin - Kızıl Çocuğa Mektuplar |
Falih Rıfkı Atay - Londra Konferansı Mektupları |
Yahya Kemal - Mektuplar Makaleler |
Cahit Sıtkı Tarancı - Ziya’ya Mektuplar |
Kızıl Çocuğa Mektuplar adlı Peyami Safa’ya ait bir eserdir. Doğru cevap B’dir.
15.Soru
I. Tragedya kişileri bilinen, tanınmış kişilerdendir ve bu kişiler, soylu ve erdemli olma özelliğine sahiptirler.
II. Olay örgüsünün mutlu başlayıp yıkımla sonuçlanması beklenir.
III. Yaşamı olduğu gibi yansıtır.
IV. Dövüşme, vuruşma, yaralanma, cinayet, intihar gibi olaylar sahne arkasında gerçekleşir ve bunlar sahneye gelen haberciler yoluyla öğrenilir.
Tragedya türünün özellikleri ile ilgili olarak verilen ifadelerden hangileri doğrudur?
I ve II |
I, II ve III |
I, II ve IV |
II, III ve IV |
III ve IV |
Tragedya türünün özellikleri ile ilgili olarak III numaralı ifade yanlış bilgi içermektedir. Bu nedenle bu ifadenin yer almadığı seçenek olan C seçeneği doğru yanıttır. Aristoteles’e göre tragedya, yaşamı taklit eder, fakat yaşamın genel, tipik ve evrensel yanını, akla uygun ve olası olanı ele alır. Ayrıca yaşamı olduğu gibi değil, olması gerektiği gibi yani düzeltip yetkinleştirerek yansıtır.
16.Soru
Divan edebiyatında genellikle eserlerin yazılma nedeninin belirtildiği başlangıç
kısmına ne ad verilmektedir?
Dibace |
Analog |
Mahlas |
Methiye |
Münacat |
Divan edebiyatında genellikle eserlerin yazılma nedeninin belirtildiği başlangıç
kısmı olan ön sözüne dibace denilmektedir.
17.Soru
Hangi dönemde tiyatronun, gerçek olmayana yer verdiği ve kutsal ruha, ahlaka aykırı düştüğü için tehlikeli olduğu anlayışı hakimdir?
Klasik Dönem |
Roma Dönemi |
Orta Çağ Dönemi |
Romantik Dönem |
Rönesans Dönemi |
Orta Çağ’da tiyatronun gelişimi sekteye uğrar. Bu dönemde kilise, tiyatroya karşı suçlayıcı bir tavır sergiler. Genel kanı, trajik sahne oyunlarının ayartıcı olduğu, ruhu tuzağa düşürüp yozlaştırdığı, bazı heyecanları bastıracak yerde beslediği, dolayısıyla sakıncalı olduğu yönündedir. Bu dönemdeki anlayışa göre tiyatro, gerçek olmayana yer verdiği ve kutsal ruha, ahlaka aykırı düştüğü için de tehlikelidir.
18.Soru
Reşat Nuri Güntekin’in "Çalıkuşu" romanı genel metin sınıflamasında hangi metin türü kategorisine girer?
Öykülemeci |
Bilgilendirici |
Açıklayıcı |
Kanıtlayıcı |
Betimleyici |
Bir metin çözümlemesinde ilk yapılacak olan metin türünü belirlemektir. Reşat Nuri Güntekin’in Çalıkuşu romanı genel metin sınıflamasında betimleyici, bilgilendirici, açıklayıcı, kanıtlayıcı gibi metin türleri arasında öykülemeci, yani anlatı metinleri kategorisine girer.
19.Soru
Tenkit sözünü “kritik” yerine kullanmanın doğru olmadığını belirtip, kavramı “muâheze” ile tercüme etmeyi tercih eden yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Namık Kemal |
Şemseddin Sami |
Fethi Naci |
Sabahattin Eyüboğlu |
Suut Kemal Yetkin |
Namık Kemal, tenkit sözünü “kritik” yerine kullanmanın doğru olmadığını belirtir, “muâheze” ile tercüme etmeyi tercih eder. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı A seçeneğidir.
20.Soru
Günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını ön plana alan öykü türüne verilen isim aşağıdakilerden hangisidir?
Olay öyküsü |
Durum öyküsü |
Kahramanlık öyküsü |
Ahlâkî öykü |
Gündelik öykü |
Günlük hayattan kesitleri ve kahramanların duygu durumlarını ön plana alan öykü türüne durum öyküsü adı verilir.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ