Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 8. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Türk öyküsü geleneksel unsurlarla bağını hangi yazardan sonra daha hızlı bir şekilde koparmıştır?
Samipaşazade Sezai |
Recaizade Mahmud Ekrem |
Halid Ziya |
Şemseddin Sami |
Ömer Seyfettin |
Türk öyküsü Halid Ziya’yı takip eden yıllarda geleneksel unsurlarla bağını zamanla koparacaktır.
2.Soru
Tiyatronun temelinde hangi kavram yatmaktadır?
Mimesis |
Tragedya |
Komedya |
Dithyrambos |
Mythos |
Tiyatronun temelinde taklit (mimesis) kavramı yatmaktadır. Antik estetiğin ve drama kuramının temel kavramı; yansıtma kuramının temelini oluşturan sanat kategorisi, sanatın özgüllüğünü açıklamak amacıyla ortaya konmuş estetik kavramdır. Tragedya (trajedi) ve komedya (komedi), tiyatro türleridir. Dithyrambos ise, Dionysos şenliklerinde, Dionysos’u ululamak için koro tarafından okunan dinsel tören ezgisi anlamına gelmektedir. Mythos, salt öykü anlamındadır.
3.Soru
Türk edebiyatında özyaşam öyküsü türünün çok önemli bir dönüm noktası olan “Mor Salkımlı Ev” eserinin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Yusuf Akçukra |
Rıza Nur |
Halide Edib |
Halid Ziya Uşaklıgil |
Ali Ekrem Bolayır |
Türk edebiyatında özyaşam öyküsü türünün çok önemli bir dönüm noktası, Halide Edib’in Mor Salkımlı Ev (1963) adlı eseridir. Halide Edib, İngilizce kaleme aldığı ve Memoirs of Halide Edib adıyla 1926’da Londra’da yayımlanan eserini yıllar sonra Türkçe olarak yeniden yazmıştır.
4.Soru
I. Olay örgüsü birkaç vaka halkasından oluşmaktadır.
II. Kaygı ve umut dolu zamanlardan sonra mutluluk geleceğine işaret eder.
III. Hayal kırıklıkları, somut örneklerle anlatılır.
Yukarıdakilerden hangileri, Sait Faik Abasıyanık'ın "Havuz Başı" öyküsü için doğru olarak ifade edilebilir?
Yalnız I |
Yalnız III |
I ve III |
II ve III |
I, II ve III |
Olay örgüsü birkaç vaka halkasından oluşmaktadır. Öykü, anlatıcı kahramanın bir havuz başında sevdiği kişiyi beklediği sahneyle açılır. Kaygı ve umut dolu bekleyişini eğer sonuca ulaşırsa duyacağı mutluluğu tasvir eder kahraman. Anlatıcı okura duygularını, özellikle de hayal kırıklığını, somut bir benzetmeyle, okurların da yaşaması muhtemel bir tecrübeyle aktarmaktadır. Dolayısıyla, tüm seçenekler doğrudur. Doğru cevap E'dir.
5.Soru
“Çalıkuşu" adlı romanın ilk kez yayımlandığı yıl aşağıdakilerden hangisidir?
1922 |
1923 |
1924 |
1925 |
1926 |
“Çalıkuşu ilk kez 1922 yılında Vakit gazetesinde tefrika edilmiş ve aynı yıl kitap olarak basılmıştır.
6.Soru
Aşağıdakilerden hangisi “Fütürist Oyun Yazarları Bildirgesi”nde öne çıkan görüşlerden biri değildir?
Tiyatroda alışılagelmiş çalışmalara karşı çıkılmalı, tiyatroya yenilik getirilmelidir. |
Geleceğin tiyatrosu, kendine örnek olarak gece kulüplerini, müzikholleri, sirk gösterilerini almalıdır. |
Tiyatro, gerçeğin taklidini değil, ruhunu yansıtmalı ve bu öze popüler eğlence türlerinin biçimini uygulamalıdır. |
Böyle bir tiyatronun özelliği, çeşitli gösteri araçlarının ögelerini bir araya getirmesi gerekmektedir. |
Tiyatroda kötü olaylar sahne önünde canlandırılmamalıdır. |
Tiyatroda alışılagelmiş çalışmalara karşı çıkılmalı, tiyatroya yenilik getirilmelidir.
• Geleceğin tiyatrosu, kendine örnek olarak
gece kulüplerini, müzikholleri, sirk gösterilerini almalıdır.Tiyatro, gerçeğin taklidini değil, ruhunu yansıtmalı ve bu öze popüler eğlence türlerinin biçimini
uygulamalıdır.
• Böyle bir tiyatronun özelliği, çeşitli gösteri araçlarının ögelerini bir araya getirmesi, genel olarak devingen bir görüntü sağlaması, oyuncular arasında canlı bir alışveriş kurması ve kaygısız bir atmosfer
yaratmasıdır
7.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Bertolt Brecht'in yaygınlaşmasını sağladığı,yaşamın yabancılaştırılarak, yadırgamaya uğratılarak uzak açıdan gösterilmesine dayanan yönteme verilen isimdir?
Klasik yöntem |
Epik Yöntem |
Dramatik yöntem |
Düğüm |
Epilog |
Bertolt Brecht'in yaygınlaşmasını sağladığı,yaşamın yabancılaştırılarak, yadırgamaya uğratılarak uzak açıdan gösterilmesine dayanan yönteme verilen isim epik tiyatrodur.
8.Soru
I. Roman
II. Yaşam öyküsü
III. Mektup
Yukarıdaki türlerden hangisi veya hangileri yaşantısal türler arasında yer alır?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Edebiyat, sadece roman, şiir, öykü, oyun gibi kurmaca türleri değil, gezi, günlük, mektup, yaşam öyküsü, özyaşamöyküsü, anı gibi yaşantısal türleri de içerir. Doğru cevap yaşam öyküsü ve mektuptur. Doğru cevap D'dir.
9.Soru
Aşağıdakilerden hangisi 17. yüzyılda Fransız tragedya yazarları olarak öne çıkan isimlerden biridir?
İbsen |
Cicero |
Seneca |
Corneille |
Dryden |
17. yüzyılda Fransız tragedya yazarları olarak öne
çıkan iki isim, Corneille ve Racine’dir.
10.Soru
Anlatı türünde hem anlatının hızına tesir eden hem de eserdeki tematik özü ya da eserin yapısı ve üslubuyla ilgili başka oluşumları ortaya çıkarması açısından önemli olan unsur aşağıdakilerden hangisidir?
Sıklık |
Süre |
Düzen |
Yapı |
Söylem |
Anlatı türünde hem anlatının hızına tesir eden hem de eserdeki tematik özü ya da eserin yapısı ve üslubuyla ilgili başka oluşumları ortaya çıkarması açısından önemli olan unsur sıklıktır.
11.Soru
Deyiş kavramının Türkçede daha yaygın karşılığı hangisidir?
Stil |
Tavır |
Eda |
Retorik |
Üslup |
Deyiş kavramının Türkçede daha yaygın karşılığı üsluptur.
12.Soru
I. Günlük yaşamda az kullanılan sözcüklerin seçimi
II. Şiirdeki sembolik unsurların ağır basması
III. Necatigil’in şiirlerinde sık sık başvurduğu iki kısa çizginin bu şiirde dört kez kullanılması
IV. Dizeler arasında anlam bağlantılarının eksik bırakılması
V. Arapça ve Farsça tamlamaların yoğun kullanılması
Yukarıdakilerden hangileri Behçet Necatigil’in “Sergi İzlenimleri” başlıklı şiirinin hem içerik hem de biçim bakımından kavranmasını güçleştiren nedenlerdendir?
I, II |
II, III, IV |
I, III, IV |
III, IV |
I, III, V |
Behçet Necatigil’in “Sergi İzlenimleri” başlıklı şiiri hem içeriği hem de biçimi bakımından modern Türk şiirinin kavranması güç şiirlerinden biridir. Bu zorluk birkaç nedenden kaynaklanır: Günlük yaşamda az kullanılan sözcüklerin seçimi, Necatigil’in şiirlerinde sık sık başvurduğu iki kısa çizginin bu şiirde dört kez kullanılması ve dizeler arasında anlam bağlantılarının eksik bırakılması, bu eserin yorumlanmasını güçleştiren etmenler olarak sayılabilir. Doğru cevap C’dir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi komedyada güldürme yollarından biri değildir?
Kelime oyunları |
Söz ustalıkları |
Yanlış anlama |
Umutların yanlış çıkması |
Fiziksel özellikler ile alay etme |
Fiziksel özellikler ile alay etme komedyada güldürme yollarından biri değildir.
14.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Nazım Hikmet'in yazdığı Ferhad ile Şirin oyununun epik yapı özelliklerinden biridir?
Ferhad ile Şirin'in birbirini sevmesi |
Umuda yolculuğun anlatılması |
Ferhad'ın aşkı için ölümü göze alması |
Kaderci anlayışa karşı çıkılması |
Ferhad'ın doğayla mücadelesi |
Ferhad, kaderci anlayışa karşı çıkan tutumuyla toplumun kurtarıcısı olmuştur. Oyunun başında öne çıkan aşk olgusu, yerini halkın çıkarlarını gözeten yüce bir amaca bırakır. Oyunun baş kahramanın kendini halkına adaması epik tiyatronun bir özelliğidir. Doğru yanıt: D'dir.
15.Soru
Ferhad ile Şirin oyununda Mehmene Banu'yu kim sevmektedir?
Vezir |
Ferhad |
Behzad |
Ustabaşı |
Şerif |
Ferhad ile Şirin oyununda Mehmene Banu'yu "Vezir" sevmektedir. Doğru yanıt: A'dır.
16.Soru
Tiyatro hakkındaki ilk kuramsal bilgileri veren Poetika adlı eserin yazarı aşağıdakilerden hangisidir?
Sophokles |
Euripides |
Aristoteles |
Aiskhylos |
Cicero |
Doğru cevap C şıkkıdır
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi anıların özellikleri arasında yer almamaktadır?
Anılar sayesinde tarihin insana özgü yanları ortaya çıkar. |
Anılar, özyaşam öyküleri gibi öznel bir anlatı türüdür. |
Anılar, zamanın geçişine ve yaşananların unutulması isteğinin bir ürünüdür. |
Anılarda yazarlar zaman dizinsel, dil ve üslup bakımından özgür değildir. |
Anılarını yazan kişi tüm yaşamını esas alabileceği gibi sadece belirli bir dönemi de anlatabilir. |
Anılarda yazarlar hem zaman dizinsel hem de dil ve üslup bakımından özgür ve rahattır. Anlattıklarının sırasını istediği gibi değiştirebilir, çağrışımlara göre olaylar arasında ileri geri sıçrayabilir, isterse konuşma üslubunu yeğleyebilir.
18.Soru
I. Falaka
II. Damla Damla
III. Ayrılıklar
IV. Gülüp Ağladıklarım
Yukarıdaki denemelerden hangileri Ruşen Eşref Ünaydın’a aittir?
Yalnız II |
I-II |
I-IV |
II-III |
I-II-III |
Falaka ve Gülüp Ağladıklarım adlı denemeler Ahmet Rasim'e aittir.
Bu nedenle doğru yanıt D'dir.
19.Soru
Aşağıdakilerden hangisi toplumun gülünç ve aksayan yönlerini anlatan komedyaya verilen addır?
Töre komedyası |
Dolantı komedyası |
İçli komedya |
Romantik komedya |
Karakter komedyası |
Doğru cevap A şıkkıdır.
20.Soru
Deyiş ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Toplumsal dil kullanımlarının genel adıdır. |
Sanatçının dili kendine özgü estetik kullanımıdır. |
Edebiyat eserleri için temel bir değer sayılmaz. |
Dilin duygusal ve betimsel özelliklerinin tümüdür. |
Tarihsel bir çizgiyle dünden bugüne doğru izlenebilir. |
Sanatçının dili kendine özgü estetik kullanımıdır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ