Yeni Türk Edebiyatına Giriş 1 Final 9. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aşağıdakilerden hangisi gerçekçi tiyatro anlayışının özelliklerinden biridir?
Gerçekleşen olayların yirmi dört saatlik zaman dilimini kapsaması |
Günlük yaşamda bilimsel yönteme dayanması |
Olayların belirli bir konu çevresinde toplanması |
Tüm eylemlerin tek bir yerde geçmesi |
Hareket, zaman ve yer birliğini ifade eden üç birlik kuralına uyulması |
Günlük yaşamda bilimsel yönteme dayanması gerçekçi tiyatro anlayışının özelliklerinden biridir.
2.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Klasik Dönemin özellikleri ile ilgili olarak yanlış bilgi içermektedir?
Tiyatro sanatı bu dönemde sarayın desteği, gözetimi ve denetimi altında ilerlemiştir. |
Bu dönemde tiyatro, Hristiyan dünya görüşünü benimsemiş, bu dünya görüşü ile krallık değer yargılarını sanatsal bütün içinde bir araya getirmiştir. |
Soylu ve yüksek tabakaya hitap ettiği için anlatımın incelikli olmasına özen gösterilmiştir. |
Tiyatroda ulusçuluk ilkesi benimsenmiştir. |
Kurulu düzenin ahlak anlayışı desteklenir, aykırı tutkular, ölçüsüz davranışlar, taşkınlıklar eleştirilir. |
Romantik düşünce ulusçuluk ilkesini benimser. Klasik akımın Antik Yunan hayranlığına tepki gösterir. Bu nedenle D seçeneği Klasik dönemle ilgili olarak yanlış bilgi içermektedir.
3.Soru
Tiyatroda simgecilik eğiliminin belirginleşmesinde kuramsal yazıları ve yapıtlarıyla etkili olan yazar aşağıdakilerden hangisidir?
Èmile Zola |
August Strindberg |
Richard Wagner |
Maksim Gorki |
Anton Çehov |
Tiyatroda simgecilik eğiliminin belirginleşmesinde Richard Wagner’in kuramsal yazılarının ve yapıtlarının etkisi olmuştur.
4.Soru
I- Perde başlarındaki prolog bölümleri
II- Ferhad’ın dağda cansız nesnelerle kurduğu iletişim
III- insanın yazgısını değiştirecek toplumsal eylemin gücüne
inanmasının oyunun merkezine oturtulmuş bir düşünce olması.
IV- Okuyucuyu/seyirciyi sahne atmosferine sokacak ve çekim alanına alacak düzenleme yapılması.
V- Seyirci/okuyucu, olaylar ve durumlar içinde sıkışmış olan oyun kişisi ile kendini özdeşleştirebilir.
Aşağıdaki seçeneklerden hangisinde Ferhad ile Şirin adlı oyunda kullanılan epik yöntemler doğru sıralama ile verilmiştir.
I- III- V |
II- IV- V |
III- IV V |
I-II-III |
II-III-IV |
I-II-III
5.Soru
20. yüzyılda artık denemenin “zaman üstü” ve ütopik olma özellikleri vurgulanır. Buna göre, denemenin bir edebi tür olarak tanımı yapılırken, aşağıdakilerden hangisi söylenmez?
Farklı kültürlere göndermeler yapar |
Referans alanları yaratır |
Okurda yeni düşünce kanalları açar |
Kişinin kendini keşfetmesini sağlar |
Bireyin kendi düşüncesinin önüne geçer |
20. yüzyılda artık denemenin “zaman üstü” ve ütopik olma özellikleri vurgulanır. Deneme farklı kültürlere göndermeler yaparak, referans alanları yaratarak okurda yeni düşünce kanalları açan ve kişinin kendini keşfetmesini sağlayan bir türdür. Dolayısı ile sorunun doğru cevabı, farklı olan E seçeneğidir.
6.Soru
Şiire göre, şiirin muhatabı kimdir?
entelektüel kesiM |
devlet |
halk |
öğrenciler |
doğrudan veya dolaylı bir muhatap yoktur |
Bu şiir okunduğunda, akla şu sorular geliyor: Şiirde konuşan kişi kimdir, kime hitap etmektedir? Şiirde konuşan kişinin kullandığı ifadeler, onun sanatın değerini takdir eden entelektüel biri olduğunu göstermektedir. Şiirde doğrudan veya dolaylı bir muhatap göremiyoruz. Bu nedenle, şiir kişisinin eleştirel bir tavırla kendi kendine söylendiği, bir tür iç monolog yaptığı akla daha yatkın gelmektedir.
7.Soru
MÖ 146’dan itibaren Latinlerde ne tip eleştirel bakış açısı gelişir?
gramer ağırlıklı |
estetik ağırlıklı |
siyaset ağırlıklı |
yazar ağırlıklı |
okur ağırlıklı |
MÖ 146’dan itibaren Latinlerde gramer ağırlıklı bir eleştirel bakış açısı gelişir.
8.Soru
Behçet Necatigil, Sergi İzlenimleri şiirinde. boşluğun okurun zihninde tamamlaması için aşağıdaki işaretlerden hangisini kulanmıştır?
Ünlem |
Uzun çizgi |
Beş nokta |
Üç nokta |
İki küçük çizgi |
Alman yazını kuralları arasında düşünce çizgisi denen işaretler vardır. Bunlar iki küçük çizgidir. Ne üç noktadır, ne beş noktadır, ne uzun çizgi. O, kısalığı gösterir. Orada şair cümleyi tamamlamamıştır. Kim tamamlayacaktır? Okuyucu” (Necatigil, 2013, s. 1779). Bu simge şairin bıraktığı boşluğun okurun zihninde tamamlaması gerektiğini işaret etmektedir. S¸airin neden üç nokta yerine iki çizgiyi tercih ettiği sorusuna verilen bir yanıtı şöyle özetleyebiliriz: Üç nokta zaman içinde kanıksanmış olduğu için okurun dikkatini yeterince çekmeyebilir. Oysa bir şiirde iki çizgi görmek alışkın olduğumuz bir şey değildir; bu nedenle okuru anlam boşlukları hakkında düşünmeye daha kolay sevk edebilir (Tarım, 2002, s. 216).
9.Soru
Amacı, dünyanın uyumsuzluğunu, toplumun karmaşıklığını, bireyin aklıyla değil, ilkel güdüleriyle hareket ettiğini göstermek ve böylesi bir süreç içerisinde insanın kendini avutmak yerine saçmanın bilincine varmasını ve kendi gerçeği ile yüz yüze gelmesini sağlamak olan, insanın korku ve kuşkularını, iletişimsizliğini, yabancılaşmışlığını, yalnızlığını, çevresine karşı uyumsuzluğunu vurgulayarak bu dünyadaki sürgün yaşantısını fark etmesinden doğan trajik durumu göstermeye çalışan tiyatro eğilimi aşağıdakilerden hangisidir?
Gerçeküstücü tiyatro |
Dışavurumcu tiyatro |
Epik tiyatro |
Çağdaş tiyatro |
Absürt tiyatro |
Absürt tiyatronun amacı, dünyanın uyumsuzluğunu, toplumun karmaşıklığını, bireyin aklıyla değil, ilkel güdüleriyle hareket ettiğini göstermek ve böylesi bir süreç içerisinde insanın kendini avutmak yerine saçmanın bilincine varmasını ve kendi gerçeği ile yüz yüze gelmesini sağlamaktır. Absürt tiyatro kötümserdir, umarsızdır. İletişimsizlik, yabancılaşma, uyumsuzluk, korku, kuşku gibi kavramlar absürt tiyatro düşüncesini ifade etmede öne çıkar. Bu tiyatro anlayışı, insanın korku ve kuşkularını, iletişimsizliğini, yabancılaşmışlığını, yalnızlığını, çevresine karşı uyumsuzluğunu vurgulayarak bu dünyadaki sürgün yaşantısını fark etmesinden doğan trajik durumu göstermeye çalışır.
10.Soru
I. Ölüm korkusunun hakim olduğu,
II. Monarşinin hüküm sürdüğü,
III. Kıskançlıkların ve pişmanlıkların ağır olduğu bir mekandır.
Yukarıdakilerden hangileri, Nazım Hikmet Ran'ın Ferhad ile Şirin adlı eserindeki mekanla ilgili doğru olarak verilmiştir?
Yalnız I |
Yalnız II |
I ve II |
II ve III |
I, II ve III |
Oyun monarşik yönetim şeklinin uygulandığı Arzen ülkesinde geçer. Ölüm korkuları, iki yüzlülükler, pişmanlıklar, öfkeler, kıskançlıklar böyle bir ortam içinde öne çıkan duygulardır. Bu bağlamda tüm seçenekler doğrudur. Doğru cevap E'dir.
11.Soru
Greimas'ın "eyleyenler örnekçesi" ne göre Çalıkuşu romanının nesnesi kimdir?
Feride |
Kamran |
Hayrullah Bey |
Munise |
Aziz Enişte |
"Gresmas'ın eylemleyen örnekçesi" ne göre Çalıkuşu romanının nesnesi "Kamran'dır. Doğru yanıt: B'dir.
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi özyaşamöyküsünün türlerinden biri değildir?
Belgesel özyaşamöyküleri |
Sanatsal özyaşamöyküleri |
Popüler özyaşamöyküleri |
Yazınsal özyaşamöyküleri |
Eğitsel özyaşamöyküleri |
Sanatsal özyaşamöyküsü adında bir özyaşamöyküsü bulunmamaktadır.
13.Soru
Behçet Necatigil’in Sergi İzlenimleri şiirinde geçen “Grizu” kelimesi aşağıdaki kavramlardan hangisine atıf yapmaktadır?
Açlık |
Kötü hava durumu |
Sosyal problem |
Ekonomik sıkıntıları olan bir insan |
Doğal nedenleri olan bir patlama olayı |
Grizu sözcüğü, doğal nedenleri olan bir patlama olayına atıf yapmakta, böylelikle şiirin öznesinin yaşadığı duygusal patlama okur nezdinde nesnel bir içerik kazanmaktadır.
14.Soru
Metnin türü, niteliği, yazarı, konusu vb. ile ilgili bilgileri kapsayan ve kitaba ait bilgileri ifade eden kavrama ne ad verilir?
İncipit |
Kısım |
Söylem |
Paratexte |
Okuma Sözleşmesi |
Metnin türü, niteliği, yazarı, konusu vb. ile ilgili bilgileri kapsayan ve kitaba ait bilgileri ifade eden kavram paratexte olarak adlandırılır.
15.Soru
Anlatıcı, dinleyici kavramları aşağıdakilerden hangisiyle ilişkilidir?
Geleneksel hikaye. |
Kısa öykü. |
Şiir. |
Zaman . |
Mekan. |
Geleneksel hikaye. Cevap A'dır.
16.Soru
Aşağıdakilerden hangisi şairin bir dinleyici grubuna bir hika^ye anlattığı şiir türüdür?
Lirik |
Epik |
Dramatik |
Romantik |
Mistik |
Eliot’a göre bir şiirin türünü belirlemek için şiirde kimin konuştuğu ve bu konuşan kişinin kime hitap ettiği hayati bir önem taşır. Onun bu yorumundan yola çıkarak şunu söyleyebiliriz: Eğer bir şair kendi kendine veya hayali^ bir varlıkla konuşuyorsa lirik, bir dinleyici grubuna bir hika^ye anlatıyorsa epik, kendisi yerine karakterler yaratıp onları konuşturuyorsa dramatik anlatı modelini kullanıyor demektir. Doğru cevap B’dir.
17.Soru
Aşağıdakilerden hangisi nesnel bakış açısıyla yazılmış yaşamöykülerinden birisi değildir?
Who is Who |
Eve Dönen Adam |
Bir Yudum İnsan |
Babam Nurullah Ataç |
Tutkunun Romanı |
D seçeneğinde verilen Meral Ataç’ın ‘Babam Nurullah Ataç’ adlı eseri öznel bakış açısıyla yazılmış bir eserken diğer seçeneklerdeki eserler nesnel bakış açısıyla yazılmıştır.
18.Soru
Dış-öyküsel yani üçüncü tekil kişi anlatıcı eğer anlattığı olayın nerede, ne zaman, nasıl geçtiği, kişilerin tüm özellikleri, iç dünyaları hakkında gerekli olan her bilgiye sahip “her şeyi bilen, her yerde olabilen” bir anlatıcı ise buna ne denir?
Dış odaklayım |
İç odaklayım |
Sıfır odaklayım |
Fabula |
Öyküleme |
Sıfır odaklayım: Tanrısal bakış açısı olarak da adlandırılır. Dış-öyküsel yani üçüncü tekil kişi anlatıcı eğer anlattığı olayın nerede, ne zaman, nasıl geçtiği, kişilerin tüm özellikleri, iç dünyaları hakkında gerekli olan her bilgiye sahip “her şeyi bilen, her yerde olabilen” bir anlatıcı ise tanrısal konumda bir anlatıcı olarak adlandırılır. Bu anlatıcı için belli bir odak noktası yoktur. Her noktadan görebilir. Bu bakış açısına sıfır odak(layım) denir.
19.Soru
Tiyatro kelimesi Türkçe'ye hangi dilden girmiştir?
İtalyanca |
Yunanca |
Fransızca |
İngilizce |
Farsça |
Tiyatro terimi köken olarak Yunanca theastai (görmekten) theatron (genel görüş) sözcüklerine dayanır. Antik Yunan’da seyircilerin oturdukları yer anlamına gelirken bugün genel olarak bütün dramatik gösterilerle ilgili çalışma alanını kapsamaktadır. Türkçeye ise tiyatro terimi İtalyanca teatro sözcüğü ile girmiştir.
20.Soru
Batı edebiyatının bilinen ilk özyaşamöyküsel metni olarak kabul edilen eser aşağıdakilerden hangisinde doğru olarak verilmiştir?
Sol Ayağım |
Afrikalı Leo |
İtiraflar |
Angela'nın Külleri |
Çocukluğum |
Birçok kaynakta Batı edebiyatının bilinen ilk
özyaşamöyküsel metni olarak İlk Çağ Hristiyanlığının en büyük düşünürü Augustinus’un 398’de yazdığı İtiraflar’ı anılır.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ