Çağdaş Felsefe 2 Deneme Sınavı Sorusu #950879

Heidegger'in varlık felsefesine göre aşağıdaki öncüllerden hangileri doğrudur?

I. Bir şeyin varlığını onun zamansal karakterini, yapısını çözümlemek suretiyle anlayabiliriz.

II. Fenomenolojinin a priori ve aşkın özlerini dönüştürmüştür.

III. Varlığın zamanın ufkunda bir anlam taşıdığı sonucuna varır.

IV. Eski Yunan felsefesi, varlığı açıklıkta mevcudiyet olarak ele almıştır.


I ve II

I ve III

III ve IV

I, II ve IV

Hepsi


Yanıt Açıklaması:

Heidegger'e göre, Eski Yunan felsefesi, varlığı açıklıkta mevcudiyet (Anwesenheit) olarak ele almış ve bu mevcudiyeti “şimdi”den yola çıkarak betimlenmiştir. Bu, varlığın zamansal bir karakteri olduğunu göstermektedir. Bundan yola çıkarak, Heidegger, varlığın zamanın ufkunda bir anlam taşıdığı sonucuna varır. İşte belki de Heidegger’in düşüncesinin en yeni, en çığır açıcı taraflarından birisi budur: O, fenomenolojinin a priori ve aşkın özlerini dönüştürmüş; yepyeni bir anlayış getirerek özleri “zamansallık” olarak yorumlamıştır. Buradaki iddia, bir şeyin varlığını onun zamansal karakterini, yapısını çözümlemek suretiyle anlayabileceğimizdir. Zamansallık çözümlemesi, varolanların varlığını, Varlık ve Zaman’da öncelikle Dasein’ın varlığını yorumlamaya yaramaz yalnızca. Bizi varlığın kendisinin bir zamansallığı olup olmadığı sorusuna götürür. Bu soru yarım kalmış bir proje olan Varlık ve Zaman’ın elimizde bulunan kısmında tartışılmamıştır fakat projenin bütünsel planına aittir.

Yorumlar
  • 0 Yorum