Etik Deneme Sınavı Sorusu #1086378
Etiğin pratikle ilişkisi, teorik bir etkinlik olarak görülen felsefede zaman zaman tartışma konusu olmuştur. Etiğin doğrudan ya da dolaylı olarak pratikle ilgili olduğu düşünülerek kimi zaman etik, başka bazı disiplinlerle birlikte, “pratik felsefe” başlığı altına yerleştirilmiş; bilgi felsefesi, mantık, varlık felsefesi gibi disiplinlerden oluşan “teorik felsefe”nin karşısına konulmuştur. Bu bağlamda aşağıdakilerden hangisi G. E. Moore'un Principia Ethica’da savunduğu görüşü temsil etmektedir?
Etiğin pratikle ilişkisi, teorik bir etkinlik olarak görülen felsefede zaman zaman tartışma konusu olmuştur. Etiğin doğrudan ya da dolaylı olarak pratikle ilgili olduğu düşünülerek kimi zaman etik, başka bazı disiplinlerle birlikte, “pratik felsefe” başlığı altına yerleştirilmiş; bilgi felsefesi, mantık, varlık felsefesi gibi disiplinlerden oluşan “teorik felsefe”nin karşısına konulmuştur. Bu bağlamda aşağıdakilerden hangisi G. E. Moore'un Principia Ethica’da savunduğu görüşü temsil etmektedir?
Pratik teori olarak pratik felsefe, “teorik teori” gibi kendi başına amaç değildir. |
Etik ve siyaset felsefesinin praksisle ilgilenmesi çok doğal görülebilir. |
Etiğin doğrudan ödevi bilgidir, praksis değildir. |
Pratik teori praksisin hizmetindedir. |
Pratik felsefe, ancak ikincil olarak ve yan bir sonuç olarak faydalı olduğundan, kendisi amaç olan bilgiye, hakiki teoriye yaklaşmaktadır. |
Aristoteles, etiği siyasetle ilişkisinde ele alır. Etik, ona göre, siyaset yapmanın amaçladığı şey olan mutluluğu sağlamanın yollarıyla ilgili bir araştırmadır. İnsanın eylemlerinin hep amaçladığı mutluluğun nasıl elde edilebileceğini ya da hangi tür eylemlerle insanın mutlu olabileceğini araştırmakta- dır Aristoteles. Aristoteles etiği bu bilgiyi ortaya koyma peşindedir.
Aristoteles örneğinde olduğu gibi “etik ve siyaset felsefesinin praksisle ilgilenmesi çok doğal” görülebilir; “ama onların bu etkinlikleriyle bilgiyi değil de eylemi hedeflemeleri o kadar doğal görülmemektedir”. “G. E. Moore Principia Ethica’da karşıt görüşü savunur: “Etiğin doğrudan ödevi bilgidir, praksis değildir”
Yorumlar
- 0 Yorum