Ortaçağ Felsefesi 1 Deneme Sınavı Sorusu #584076
Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) varlık anlayışı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?
Yaratılmış olan her varlık sınırsızdır. |
Tanrı'nın yalın anlamda Varlık'ı yaratması asla olanaklı değildir. |
Yaratılmış her şeyi belirleyen şey, onların varoluşlarıdır. |
Yaratılmış olanların varoluşları ile özleri özdeştir. |
Tanrı'nın özü ile varoluşu arasında bir geçiş söz konusu değildir. |
Thomas Aquinas’a (Aquinolu Thomas ; Aquino : İtalya'da bir şehir) göre, yaratılmış olan her varlık sınırlı ve belirlenmiştir. Bu bakımdan, Tanrı’nın yalın anlamda Varlık’ı yaratması asla olanaklı değildir. Öyle olmuş olsaydı, Tanrı kendisini yaratmış olurdu; bu da açıkça imkansızdır. Yaratılmış her şeyi sınırlayan ve belirleyen bir şey vardır. Bu, onların varoluşlarından başka bir şeydir ve Thomas Aquinas buna “ne’lik” (quidditas) veya “öz” (essentia) demektedir. Dolayısıyla yaratılmış olanların varoluşları ile özleri asla özdeş değildir. Bu özdeşlik durumu sadece Tanrı için geçerlidir. Zira Tanrı salt edimdir. Tanrı’nın salt edim olması, onun sadece aktüel bir yapısının olması demektir. Tanrı’da potansiyel herhangi bir unsur bulunmadığından Tanrı fizik harekete tabi değildir; yani değişime maruz kalmaz. Bu noktada, Tanrı’da maddi herhangi bir ögenin olmadığını söyleyebiliriz. Bundan dolayı O, kendisi ne ise O olandır, kendi kendisiyle özdeştir, Bir’dir. Özü ile varoluşu arasında bir geçiş olmadığından, Tanrı nedensiz bir varoluşa sahiptir. Bununla birlikte, O’nun dışındaki bütün varolanların bir nedeni vardır. Doğru cevap B'dir.
Yorumlar
- 0 Yorum