Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 11. Deneme Sınavı

Toplam 20 Soru
PAYLAŞ:

1.Soru

"...Tanrı, her şeyin doğasının bizzat yaratıcısıdır ve bu şekliyle de her şeyin Nedeni ve Başlangıcıdır." Yukarıdaki tanım Eriugena'nın kendi yaptığı doğa ayrımının hangisine girmektedir?


Ne yaratan ne de yaratılan
Sadece yaratılan
Yaratılan ve yaratmayan
Yaratılan ve aynı zamanda yaratan
Yaratan ve yaratılmayan.

2.Soru

Aşağıdaki görüşlerden hangisi Anselmus’a atfedilemez? 


Bilginin kaynakları akıl ve imandır. 
 İnsan üzerine yapılan her araştırmanın başlangıcı imandır. 
İnanmak için önce anlamak gerekir. 
Her insan aklında Tanrı ile ilgili bir kavrayışa sahiptir. 
Her mükemmelliğin kaynağı Tanrı’dır. 

3.Soru

Platoncu düşünceyi de etkilemiş olan anlayışa göre, her şey sürekli yer değiştirdiğinden, değişenin kendisinden hareketle bilgi elde etmek mümkün değildir. Thomas Aquinas, bu düşünceden yola çıkarak, Herakleitos’un hangi yaklaşımının üzerinde durmak gereksinimini duyar? 


Akıp giden nehir suyu

Geçip giden zaman

Yitip giden hayat 

Gelip geçen mevsimler

Ezeli ebedi dünya


4.Soru

Thomas Aquinas akıllı bir varlığı aşağıdakilerden hangisi gibi betimlemektedir?


Canlı bir erkek

Güçlü bir çocuk

Alet yapan bir hayvan

Varlığının bilincinde olan bir öz

Politik bir hayvan


5.Soru

Anselmus’un ahlak anlayışı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi yanlıştır?


Anselmus’un kendi başına bir ahlak anlayışı ortaya koyup koymadığı sorusu tartışmalıdır.

Anselmus’un hakikat hakkındaki görüşleri, Augustinus tarafından etkilenmiştir.

Anselmus, hakikatin bir başlangıcı ve sonu olduğunu dile getirmektedir.

Hakikat (veritas), doğruluk (rectitudo) ve adalet birbirleriyle değiş tokuş edilebilir kavramlardır.

Günah işleme ile özgürlük arasında bir paralellik söz konusu değildir.


6.Soru

Doğanın üçüncü ayrımı olan “yaratılan ve yaratmayan”da işaret edilen ve ilahi idealar tarafından yaratılan ...........Cümlede boş kalan kışıma hangi şık uygundur?


düşüncelerdir 

maddedir

oluştur

bireylerdir 

yaratılanlardır


7.Soru

Ontolojik tanrı kanıtlaması ifadesini ilk kullanan kişi kimdir? 


Anselmus

Kant

Descartes

Hegel

Heidegger


8.Soru

Modern felsefenin başlatıcısı olarak kabul edilen Descartes hangi çağda eğitim görmüştür?


İlkçağ
Yeniçağ
Maden çağı
Ortaçağ
Yakınçağ

9.Soru

Thomas Aquinas "Etkileyici neden" terimiyle aşağıdakilerden hangisini tanımlamaktadır?


İnsan

Doğa

Yaradılış

Tanrı

Zaman


10.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, Boethius tarafından quadrivium (dört yol) olarak adlandırılan bilimlerden biri değildir?


Müzik

Astronomi

Retorik

Aritmetik

Geometri


11.Soru

Eriugena'ya göre kendi akılsallığı içinde devamlılık gösteren her varlığa ne ad verilir?


Ousia

Füsis

Natura

Telos

İmago Dei


12.Soru

Boethius’a göre aşağıdakilerden hangisi quadrivium kapsamında bulunan bilgi disiplinlerinden biri değildir? 


Mantık
Aritmetik 
Geometri
Astronomi 
Müzik 

13.Soru

Abelardus’un Tanrı’nın pagan filozofları da bir şekilde aydınlattığını, onları ve düşüncelerini Hristiyan hakikatine yakınlaştırdığını ifade ettiği eseri hangisidir?


 De Unitate et Trinitate Divina

 Historia Calamitatum Mearum

 Theologia Christiana

 Philosophum et Christianum

 Dialogus inter Judaeum


14.Soru

Thomas Aquinas’a (Aquinolu Thomas) göre eylemin ölçüsü veya kuralı, eylemin ilk ilkesi olan ne ile  ilişkilidir?


Ahlak

Akıl

Varlık

Kesinlik

İrade ve özgürlük


15.Soru

Anselmus hakkında aşağıdaki bilgilerden hangisi yanlıştır?


Canterbury başpiskoposluğu döneminde eser vermeye devam etmiştir.

Temel anlamda Platoncu görüşlere karşı çıkmıştır.

Ona göre iman ancak akılsal bir çalışma ile yetkinleşebilir.

Ona göre insani bilginin kaynağı akıl ve imandır

Tanrı kanıtlamalarında Augustinus’ dan destek almıştır.


16.Soru

Aşağıdakilerden hangisi Thomas Aquinas’ın Tanrı kanıtlamalarındaki 2. Yol ile ilgili düşüncelerindendir?


Bir ilk neden olmazsa işlevi olan nedenlerden söz edilemez.  Bu nedenle herkesin Tanrı dediği ilk etkileyici nedeni kabul etmek gerekir.
Hareket halinde olan her şey, bir başka şey tarafından hareket ettirilir. Bu sonsuza kadar devam etmez. Bu hareketler için bir ilk hareket ettirici vardır.
Doğadaki şeyler, oluş ve bozuluşa tabi olarak yaratılmışlardır.
Eğer zaman içinde hiçbir şey olmasıydı, şu an herhangi bir şey olmazdı.
Akıldan yoksun olan her şey kendileri için en iyiyi amaçlayan bir eylemi gerçekleştirmeleri için, bilgi ve akıl sahibi bir şey tarafından yönlendirilmeleri gerektiğidir. Bu da ancak Tanrı’dır.

17.Soru

Thomas Aquinas'ın (Aquinolu Thomas) varlık anlayışı ile ilgili olarak aşağıdakilerden hangisi doğrudur?


Yaratılmış olan her varlık sınırsızdır.

Tanrı'nın yalın anlamda Varlık'ı yaratması asla olanaklı değildir.

Yaratılmış her şeyi belirleyen şey, onların varoluşlarıdır.

Yaratılmış olanların varoluşları ile özleri özdeştir.

Tanrı'nın özü ile varoluşu arasında bir geçiş söz konusu değildir.


18.Soru

Thomas Aquinas’a göre ahlaki zorunluluğun temeli aşağıdakilerden hangisinde verilmiştir?


Toplum

Vicdan

Özgürlük

Demokrasi

Akıl


19.Soru

Boethius'a göre Tanrı ile varolanlar arasındaki en büyük ayrım nedir?


Varlık-öz ayrımı
Özne-nesne ayrımı
Bir-iki ayrımı
Açık-kapalı ayrımı
Töz-ilinek ayrımı

20.Soru

Aşağıdakilerden hangisi, evrenin yapısını ve Tanrı ile evren arasındaki ilişkiyi açıklamakta hem Stoacılar, hem Plotinos, hem de Augustinus tarafından kullanılmış bir kavramdır?


Rationes Seminales 
Teslis
Emanatio 
İlluminatio 
Metempsykhosis