Ortaçağ Felsefesi 1 Deneme Sınavı Sorusu #593857
Marmoutier (Tours) rahiplerinden Gaunilon, Anselmus’un Tanrı kanıtlamasını aşağıdaki gerekçelerden hangisinden dolayı eleştirmektedir?
Anselmus’un Tanrı’yı en büyük varlık olarak tasavvur etmesi |
Anselmus’ un bilginin akıl ve iman ile elde edilebileceğine inanması |
Anselmus’un Tanrıdan başka bir gerçeklik olmadığına inanması |
Anselmus’un akılda olanın gerçekte de var olabileceğini ileri sürmesi |
Anselmus’un Tanrı Kanıtlamasına akıl ile başlaması |
Anselmus’un kanıtlamalarından birinde kalkış noktası, Tanrı’ya imandır. Kanıtlama, daha öncekilerin de yapmış oldukları gibi akılda başlamakta ve ilahi aydınlanmanın yardımıyla devam etmektedir. Anselmus’un bu kanıtlamasını ortaya atmasından sonra kendisine yöneltilen en önemli eleştirinin sahibi Marmoutier (Tours) rahiplerinden Gaunilon’ dur. Gaunilon kanıtlamaya ilişkin olarak iki önemli eleştiri getirmektedir. “Aptal Namına” başlıklı küçük makalesinde Gaunilon, aptalın bu sözleri söyleyebileceğini ve ağzından çıkan bu sesleri duyacağını kabul eder. Bununla birlikte bunu, Tanrı’yı algılayabileceğinden daha fazla kavrayamaz. Zira aptal, kendisi bizzat Tanrı olan bir gerçekliği bilmemektedir. Daha da önemlisi, başka gerçekliklerden hareketle Tanrı’ya ilişkin bir kavrayışa da ulaşamaz; çünkü Anselmus’a göre Tanrı’dan başka bir gerçeklik yoktur. Gaunilon’un ikinci eleştirisi ise daha çarpıcıdır: Kendisinden daha büyüğü düşünülemeyecek olan şeyi düşündüğümüzde bu düşüncenin sadece akılda değil; fakat aynı zamanda gerçeklikte de bulunduğu sonucuna ulaşmak imkânsızdır. Zira kanatlı at, tek-boynuz gibi pek çok gerçek dışı şey hakkında düşünebiliriz. Ne var ki bunların hiçbiri, sadece düşüncede var olduklarından dolayı gerçeklikte de var olmaya başlamazlar. Doğru cevap D'dir.
Yorumlar
- 0 Yorum