Ortaçağ Felsefesi 1 Ara 12. Deneme Sınavı
Toplam 20 Soru1.Soru
Aristoteles’in ikincil töz, Porphyrios’un ise katholou şeklinde andığı kavram aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?
Madde
|
Tanrı
|
Tümel
|
Akıl
|
Tikel
|
2.Soru
Eriugena'nın kelime anlamı nedir?
İrlandalı |
İskoç |
Bilge |
Aziz |
Saygıdeğer |
İrlandalı
3.Soru
Ioannes Scotus Eriugena Hangi dönemde Avrupa’ya göç etmiştir?
Nikolenj Döneminde
|
II. Charles Döneminde
|
Papa III. Honorius Döneminde
|
Karolenj Döneminde
|
Rönesans Döneminde
|
4.Soru
Augustinus hangi konuda Plotinos’la anlaşamamaktadır?
Din
|
Eğitim
|
Bilim
|
Sanat
|
Yaratılış
|
5.Soru
Eriugena'nın Tanrı'yı yaratılanların varlığıyla özdeşleştirmesi ne ile suçlanmasına yol açmıştır?
Deizm |
Dinsizlik |
Paganizm |
Panteizm |
Animizm |
Panteizm
6.Soru
Porphyrios'un, "Güzel olan şeylerle Güzellik arasındaki benzerlik nasıl bir şeydir?" sorusu Eriugena'nın doğaya dair yaptığı bölümlemelerden hangisine karşılık gelmektedir?
Yaratan ve yaratılmayan doğa |
Yaratılan ve aynı zamanda yaratan doğa |
Yaratılan ve yaratmayan doğa |
Ne yaratan ne de yaratılan doğa |
Evrimleşen doğa |
Yeniplatonculuğun ortaya çıkmasına neden olan Porphyrios’un sorduğu bir soru önemlidir: “Güzel olan şeylerle Güzellik arasındaki benzerlik nasıl bir şeydir?” Burada Plotinos’un gerçekten bilmek istediği şey, gelip geçici bir nesnenin taşıdığı nitelik ile o niteliği biçimlendiren kalıcı olanın arasındaki ilişkinin ne olduğuydu? (Duddy, 2002: 29). Buraya kadar ele aldıklarımızdan kolaylıkla anlaşılacağı gibi, Eriugena’nın ikinci ayrımında işaret edilen ilahi ideaların mahiyeti konusu, bir bakıma “yaratan” ile “yaratılan” arasındaki ilişkinin de mahiyetini belirlemesi bakımından önemlidir.
7.Soru
Thomas Aquinas'ın ahlak ve toplum anlayışı, aşağıda yer alan eşleşmelerdeki hangi ikisinin bir karışımıdır.
Aristoteles felsefesi- Hristiyanlık |
Platon Felsefesi- Hristiyanlık |
Heraklitos Felsefesi-Hristiyanlık |
Farabi- Müslümanlık |
İbni Sina- Müslümanlık |
Aristoteles felsefesi- Hristiyanlık
8.Soru
Eriugena’nın Periphyseon isimli eserinde Tanrı’nın temel bir özelliği olarak andığı anaitios kavramı aşağıdakilerden hangisine karşılık gelir?
Ezelilik
|
Ebedilik
|
Her şeye kadirlik
|
Nedensizlik
|
Yaratıcılık
|
9.Soru
Aristoteles, Anaksagoras'ın sonsuzluğu savunduğunu söyler ve ekler: ''karşıtlar birbirlerinden oluştuklarından,
zaten birbirlerinin içindedirler demektir. Nitekim her oluşan şeyin ya varolanlardan ya da varolmayanlardan oluşması zorunlu ise ve varolmayanlardan oluşma olanaksız ise, zorunlu olarak geriye kalanı kabul ediyorlar demektir: diyesim, oluşmak, kütlelerin küçüklüğü yüzünden algılanmayan, zaten içkin oldukları varolanlardan kaynaklanır. Bunun için her şeyin her şeyden oluştuğunu gördüklerinden ötürü “her şey her şeyin içinde karışmıştır.” Thomas'ın bu bilgiye nasıl tepki vermesi beklenir?
Bu yanılgıdır çünkü potansiyel-aktüel ayrımı dikkate alınmamıştır |
Bu doğrudur çünkü oluşan şeyler potansiyel durumdan oluşa gelirler |
Bu yanılgıdır çünkü oluşa gelen şeyler edim halindeki varlıktan oluşurlar |
Bu doğrudur çünkü şeyler ilk etkileyici tarafından oluşturulurlar |
Bu yanılgıdır çünkü şeyler yokluktan hareketle oluşurlar |
Thomas Aquinas, bu alıntıya ilişkin olarak yaptığı yorumda bu filozofların hepsinin de bir yanılgı içinde olduğunu söylemektedir. Yanılgının temel kaynağı olarak da onların potansiyel-aktüel ayırımından habersiz olmalarını göstermektedir.
10.Soru
Boethius’un en önemli felsefe eseri aşağıdakilerden hangisidir?
De Arithmetica Libri Duo
|
In Porphyrium Dialogi A Victorino Translatio
|
(Commentarii In Porphyrium A Se Translatum
|
Consolatio Philosophiae
|
Isagoge
|
11.Soru
Augustinus’u bir dönem etkisi altına alan Manicilik hakkında aşağıda verilen bilgilerden hangisi yanlıştır
M.S. üçüncü yüzyılda ortaya çıkmıştır
|
Eski İran inanışlarıyla Hıristiyanlığın bazı öğelerinin uzlaşımına dayanır
|
Kötülüğü evrendeki başlıca ilkelerden biri olarak görür
|
İyi ile kötü arasındaki mücadelenin sonsuza dek süreceği düşüncesine dayanır
|
Monist tek Tanrıcı dinlerin ideal bir örneğini oluşturur
|
12.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abelardus'un eserlerinden biri değildir?
İlahi Birlik ve Teslis Hakkında |
Hıristiyan İlahiyatı |
Evet ve Hayır |
Okur Yazar hakkında |
Kendini Bil |
Abelardus'un ilahiyat alanında kaleme aldığı eserler arasında De Unitate et Trinitate Divina (İlahi Birlik ve Teslis Hakkında), Theologia Christiana (Hristiyan İlahiyatı), Sic et Non (Evet ve Hayır) ve ahlaki konulara da değindiği bir inceleme olan Scito Te Ipsum (Kendini Bil) sayılabilir. Ancak "Okur Yazar Hakkında" Abelardus'un değil, Anselmus'un eseridir.
13.Soru
Aşağıdakilerden hangisi Abelardus'un tümel öğretisi için söylenemez?
Cisimseldir
|
Duyulanabilir
|
Duygusuzdur
|
Gerçeği işaret eder
|
Cisimsizdir
|
14.Soru
Thomas Aquinas’ın ahlak ve toplum anlayışı .............felsefesi ile Hristiyanlığın akılcı kavranışının bir karışımıdır.Cümlede boş kalan yere hangi şık gelmelidir?
Aristoteles |
Platon |
Oluş |
Yaratılış |
Töz |
Thomas Aquinas’ın ahlak ve toplum anlayışı Aristoteles’in felsefesi ile Hristiyanlığın akılcı kavranışının bir karışımıdır.
15.Soru
Anselmus’un Tanrı kanıtlamasına Ontolojik Tanrı Kanıtlaması denmesinin nedeni aşağıdakilerden hangisidir?
Bütün iyi şeylerin tek bir iyiden kaynaklandığını öne sürmesi |
İyiliğin nedensiz olduğunu öne sürmesi |
Ortaçağ filozoflarına benzer bir kanıtlama öne sürmesi |
Var olmayı mükemmeliyetçiliğe dayandırması |
Tanrı kanıtlamalarında aşırı gerçekçi tavır takınması |
Anselmus, birden fazla tanrı kanıtlamaları öne sürmüştür, ve bunlar bütün ortaçağ felsefecilerinin kanıtlamaları ve düşünceleriyle benzerlik göstermektedir. Kanıtlamalarından birinde tüm iyiliklerin tek bir iyiden kaynaklandığını ileri sürmüştür ve ona göre iyi nedensiz bir şekilde kendiliğinden iyidir. Bir başka kanıtlamasında ise tüm varlıkları, var olmak için başka bir varlığa ihtiyaç duymayan bir varlığa dayandırmıştır. Ve var olmayı, kusursuzluk olarak görmüştür. Ancak, tüm bunlardan dolayı değil; kanıtlamalarındaki aşırı gerçekçilikten dolayı onun tanrı kanıtlamasına Ontolojik Tanrı Kanıtlaması denmektedir. Doğru cevap E'dir.
16.Soru
Eriugena’nın Tanrı ile ilgili soruları genellikle ne ile bağlantılıdır?
Nedenlere
|
Hakikate
|
Duygulara
|
Nesnelere
|
Yaratmaya
|
17.Soru
Marmoutier (Tours) rahiplerinden Gaunilon, Anselmus’un Tanrı kanıtlamasını aşağıdaki gerekçelerden hangisinden dolayı eleştirmektedir?
Anselmus’un Tanrı’yı en büyük varlık olarak tasavvur etmesi |
Anselmus’ un bilginin akıl ve iman ile elde edilebileceğine inanması |
Anselmus’un Tanrıdan başka bir gerçeklik olmadığına inanması |
Anselmus’un akılda olanın gerçekte de var olabileceğini ileri sürmesi |
Anselmus’un Tanrı Kanıtlamasına akıl ile başlaması |
Anselmus’un kanıtlamalarından birinde kalkış noktası, Tanrı’ya imandır. Kanıtlama, daha öncekilerin de yapmış oldukları gibi akılda başlamakta ve ilahi aydınlanmanın yardımıyla devam etmektedir. Anselmus’un bu kanıtlamasını ortaya atmasından sonra kendisine yöneltilen en önemli eleştirinin sahibi Marmoutier (Tours) rahiplerinden Gaunilon’ dur. Gaunilon kanıtlamaya ilişkin olarak iki önemli eleştiri getirmektedir. “Aptal Namına” başlıklı küçük makalesinde Gaunilon, aptalın bu sözleri söyleyebileceğini ve ağzından çıkan bu sesleri duyacağını kabul eder. Bununla birlikte bunu, Tanrı’yı algılayabileceğinden daha fazla kavrayamaz. Zira aptal, kendisi bizzat Tanrı olan bir gerçekliği bilmemektedir. Daha da önemlisi, başka gerçekliklerden hareketle Tanrı’ya ilişkin bir kavrayışa da ulaşamaz; çünkü Anselmus’a göre Tanrı’dan başka bir gerçeklik yoktur. Gaunilon’un ikinci eleştirisi ise daha çarpıcıdır: Kendisinden daha büyüğü düşünülemeyecek olan şeyi düşündüğümüzde bu düşüncenin sadece akılda değil; fakat aynı zamanda gerçeklikte de bulunduğu sonucuna ulaşmak imkânsızdır. Zira kanatlı at, tek-boynuz gibi pek çok gerçek dışı şey hakkında düşünebiliriz. Ne var ki bunların hiçbiri, sadece düşüncede var olduklarından dolayı gerçeklikte de var olmaya başlamazlar. Doğru cevap D'dir.
18.Soru
Tanrı’nın bilgisine ulaşmanın olanaksız olduğunu aşağıdakilerden hangi filozof düşünür?
Tanrı’nın bilgisine ulaşmanın olanaksız olduğunu aşağıdakilerden hangi filozof düşünür?
Sokrates |
Aristotales |
Strato |
Platon |
Thomas Aquinas |
Thomas Aquinas, bizzat nedenin kendisinden hareket ederek Tanrı’nın bilgisine ulşlmanın olanaksız olduğunu düşünür. Biz, ancak etkilerinden yola çıkarak Tanrı’nın bilgisine ulaşabiliriz. İnsan için bu etkilerin farkına varılacak biricik yer bu evrendir. Evren, zorunsuz varlıkların bir çokluk içinde sıralandıkları bir yerdir ve dolayısıyla harekete tabi olan şeylerle doludur. Bu yüzden, Thomas Aquinas’a göre, bizim için birinci ve en açık kanıtlama biçimi hareketle ilgili olanıdır.
19.Soru
Ortaçağ filozofları kendilerini kim olarak tanıtmışlardır?
Papaz
|
İlahiyatçı
|
Tanrı
|
Eğitmen
|
Bilim adamı
|
20.Soru
Eriugena, Periphyseon başlıklı eserinin birinci kitabında, Usta şeylerin en başta ve temel ayrımının neler olabileceğini ileri sürer?
Başlangıç, son |
Ezeli, ebedi |
Olanlar, olmayanlar |
Sebepler, sonuçlar |
Varlıklar, ruhlar |
Eriugena’nın Periphyseon başlıklı eserinin birinci kitabında, Usta şeylerin en başta ve temel ayrımının “olanlar” ve “olmayanlar” şeklinde söz konusu edilebileceğini ileri sürer.
-
- 1.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 2.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 3.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 4.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 5.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 6.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 7.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 8.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 9.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 10.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 11.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 12.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 13.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 14.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 15.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 16.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 17.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 18.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 19.SORU ÇÖZÜLMEDİ
- 20.SORU ÇÖZÜLMEDİ