Ortaçağ Felsefesi 1 Deneme Sınavı Sorusu #556416
I. Bu ayrım ilahi ideaları işaret etmektedir II. Yaratan Tanrı düşünme aracılığıyla şeylerin özlerini varoluşa taşır. III. Tanrı varoluş ile şeylerin var olmalarını sağlar. IV. Başlangıçta akıl vardır. V. Tanrı, yaratılanların varlığı ile özdeşleşmştir.Eriugena’nın yukarıdaki düşünceleri, onun hangi doğa ayrımına uygundur?
Yaratılan ve yaratmayan doğa |
Yaratan ve yaratılmayan doğa |
Yaratılan ve yaratan doğa |
Ne yaratan ne de yaratılan doğa |
Sadece yaratılan doğa |
Eriugena’nın ikinci doğa ayrımı olan “yaratılan ve yaratan” doğa, anlaşılması bakımından diğerlerinden biraz daha güç bir ayrımdır. Yaratan ve yaratılan ayrımı İlahi ideaları işaret etmektedir. Eriugena’nın Yaratan Tanrı’sı ise, bunun tersine, düşünme aracılığıyla şeylerin formlarını veya özlerini varoluşa taşır ve bunlar bireysel şeyleri/nesnelerin varolmalarını sağlar. “Başlangıçta akıl vardı” veya “başlangıçta neden vardı” demek de, ilki kadar geçerli olabilecek bir tercih kullanımıdır. Dolayısıyla, Eriugena’daki doğanın ikinci ayrımı olan ilahi idealar, Yaratıcı tarafından yaratıldıktan sonra, fizik dünyaya düzen verecek bir şekilde, kendi varoluşlarının altındaki bireysel nesneleri yaratmışlardır.
Yorumlar
- 0 Yorum