Tarih Felsefesi 1 Deneme Sınavı Sorusu #536941

"İnsan için bu dünyada Tanrı Devleti gibi tam ve salt yetkin bir devlet kurma olanağı bulunmasa da insanlar, böyle bir devleti örnek alarak, “iman dolu bir savaş vererek”, güdülerin ve bedenin yönlendirdiği kötülüklere değer vermeyerek, bu dünyadaki hayatlarını “kurtuluş” ile noktalayacakları eylemleri seçebilirler, çünkü Tanrı insanı en başından özgür yaratmıştır."Augustinus'un görüşleri ekseninde oluşturulmuş bu düşünceler hangi açmazı aydınlatmaya yöneliktir? 


sonu ve galibi en başından belliyse dünyadaki mücadelenin anlamı nedir? 

ölümden sonra olacaklar belliyse neden oradan başlanmıyor? 

Tanrı olacak her şeyi biliyorsa bizi neden sınıyor? 

İnsan öncesinden belirlenmiş bir piyesin oyuncusuysa yaptıklarından nasıl sorumlu tutulabilir? 

Tanrı her şeye muktedirse bizim itaatimize neden ihtiyaç duyuyor? 


Yanıt Açıklaması:

Tarih süreci kör bir kaderin ürünü değil, aksine, hem dolayı hem de kurduğu devletlerle birlikte insanı belirleyen Tanrı’nın evrensel öngörüsünün egemen olduğu bir süreçtir. Aslında Augustinus’un bu anlattıklarından, sonu ve galibi başından belli bir mücadeleyi çıkarsamamız hiç de güç değildir. Öyleyse, “fırlatıldığımız” bu dünyadaki mücadelenin anlamı nedir, sorusunu sormamız uygun olur. Augustinus’a göre böyle bir sorunun yanıtı şu şekilde verilebilir:İnsan için bu dünyada Tanrı Devleti gibi tam ve salt yetkin bir devlet kurma olanağı bulunmasa da insanlar, böyle bir devleti örnek alarak, “iman dolu bir savaş vererek”, güdülerin ve bedenin yönlendirdiği kötülüklere değer vermeyerek, bu dünyadaki hayatlarını “kurtuluş” ile noktalayacakları eylemleri seçebilirler, çünkü Tanrı insanı en başından özgür yaratmıştır. 

Yorumlar
  • 0 Yorum